Werk & Studie alle pijlers

Omscholen, hoe te combineren met werk, gezin en vaste lasten

21-04-2010 14:28 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben werkzaam in de zorg, maar vind het steeds moeilijker te combineren met het gezin.

Bovendien ga ik er, om gezondheidsredenen, vanuit dat ik dit werk niet tot mijn 65/67 kan blijven doen.

Graag wil ik langdurige ziekte en/of arbeidsongeschiktheid voorzijn en gaan omscholen naar ander werk.

Psychologie lijkt me erg interessant, of leerkracht in het basisonderwijs. Ik vraag me af of dit haalbaar is.

Een opleiding volgen naast mijn huidige baan (24 uur) is voor mij te belastend. Mijn baan opzeggen en me op een opleiding richten is financieel geen optie. Zijn er tegemoetkomingen voor studerende moeders? Of een opleiding die wel te combineren valt met een parttime baan?
kun je niet iets BBL doen? (normaal is dat 4 dagen werken 1 dag naar school, misschien zijn er ook PT varianten op?)

Ik geloof dat je dan een minimum inkomen krijgt...dus ga je er maar een beetje op achteruit....(afhankelijk van wat je nu verdient)
Thuisstudie? doe ik ook, gaat prima
Ik zit hier ook mee, dus ben benieuwd naar de antwoorden. Waarschijnlijk een domme vraag, maar wat is BBL?
Wil je helemaal de zorg uit? Ik weet niet in wat voor een zorginstelling je werkt, maar misschien is het mogelijk om je intern te laten omscholen?

Misschien goed om eens aan te geven in een functioneringsgesprek, dat je je graag zou willen laten omscholen naar een andere functie binnen de instelling, wegens je gezondheid en de toekomst?

Andere functies binnen de zorg zijn vaak tijdens kantooruren, en misschien beter te combineren? En de kans bestaat dan ook nog dat je je kunt omscholen op kosten van de baas?
Ik doe de laatste jaren een opleiding naast mijn gezin, kwam ook uit de zorg. Het is te combineren maar wel zwaar. Ik heb 2 kinderen, werk 3,5 dag en de opleiding doe ik via de LOI. (MBO bedrijfsadministratief). Ik leer vooral in de middaguren als de kinderen slapen en 's avonds/weekend. Daardoor schiet ik ook niet hard op. Maar ik ga voor het uiteindelijke doel, en dat doel komt steeds een stapje dichterbij.
BBL staat voor beroepsbegeleidende leerwerk.

HIER een linkje met info

zoek anders op BBL.....

anders idd een thuisstudie....
Omscholen in jouw situatie zal een flinke investering vergen en die is het alleen waard als je dan ook een grote kans hebt werk te vinden dat je aankunt tot je 67e.

De twee richtingen die je noemt lijken me daarvoor niet direct de geschikste. Psychologie niet omdat de kans om daar werk mee te vinden klen is. Er zijn veel afgestudeerde psychologiestudenten die heel ander werk zijn gaan doen omdat ze in hun eigen richting niet aan de bak kwamen.

Basisonderwijs is inhoudelijk wel leuk, maar wordt ervaren als zwaar. Hier op het Vivaforum zijn al veel berichten te lezen geweest van mensen die het onderwijs uit willen om die reden. Het vinden van een baan zal in het basisonderwijs wel lukken, maar ga je het tot je 67e volhouden?

Vraag je dat af voordat je veel tijd, geld en energie steekt in een omscholingstraject. Zijn er geen opleidingen te bedenken die wat meer garantie bieden op een prettige baan?
ben erg benieuwd naar de antwoorden...
Ik doe het. Ik moet er wel een boel voor laten hoor. Maar net mijn eerste tentamenweek ontzettend goed afgesloten. Ik ben stiekem een beetje trots. Heb al sinds 2002 niet meer geleerd ofzo. Maar goed. Hoe doe ik het? Ik werk 16 uur. In het begin flink gaan berekenen wat we in gaan leveren, en ook al lijkt het veel het valt best mee. We houden niet heel veel meer over, maar goed, het is maar voor 3,5 jaar. Kijk eens waar je op kunt besparen. Ik moet één dag stage lopen na de zomer, dus dan zit ik op drie dagen werken. Kind gaat naar de dagopvang/oma en opa1/opa en oma 2. En ik leer 's avonds. Ik doe er niet heel veel aan moet ik eerlijk zeggen, maar ga heel hard knallen net voor de tentamens. En ik heb met mijzelf afgesproken dat als ik deze tentamenweek niet met voldoendes af zou sluiten, ik nog eens naar mijn aanpak ging kijken. Nou het werkt dus. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik een dag vrij heb genomen zo voor de tentamens. Kind weg, en lekker leren.

En ik vind het zooooo ontzettend leuk, en het die voldoendes geven mij echt voldoening.
en wat doe jij nu voor studie dan?
Sociaal Juridische Dienstverlening HBO.
Wat ik me afvraag...

Worden de thuisstudies (LOI/NHI)

in de praktijk als volwaardig geaccepteerd?

Of is het zo dat een sollicitant met een voltijds-opleiding een streep voor heeft.

Heb namelijk een aantal jaren geleden ook al info aangevraagd van zo'n studie, maar kreeg van velen te horen dat je daarmee niet "ertussen" komt.
@babywish

ik zou gewoon bedrijven bellen waar je interesse naartoe gaat en het daar vragen...zolang jij een erkend diploma hebt, lijkt het mij geen reden om niet uitgenodigd te worden...zeker als je vergelijkbare stageervaring hebt als 'gewone' studenten...
Ik heb een hbo opleiding gevolg naast een baan (2.5 dag) en drie kleine kinderen (jongste was 11 maanden toen ik begon).

Dit was ook een omscholing.

Ik kreeg de eerste twee jaar een tegemoetkoming van de IB-groep (tegemoetkoming leraren). Dit is een gift.

Via de LOI kun je ook de PABO doen en aan het eind krijg je geen LOI diploma hoor, maar een 'echt' hbo papiertje. Je loopt gewoon stage, maar verder kun je een boel vanuit huis regelen. Doorzettingsvermogen is wel vereist .

Kijk maar eens op de site van de IB-groep. Voor je gaat studeren, is het wel raadzaam te kijken of je met die studie ook werk kunt vinden. Is er wel werk te vinden voor psychologen?

Jennie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven