Vruchtwaterpunctie, ervaringen?

31-03-2010 10:03 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi meiden,

Vandaag 13 weken zwanger en net de afspraak gekregen voor de vruchtwaterpunctie op 20 april.

Graag hoor ik jullie ervaringen. Heb jij een punctie gehad of sta je nog op het punt er een te ondergaan? Wat is jouw ervaring, positief of negatief. Hoe was de punctie en begeleiding? Hoe gingen jullie er als stel mee om en met de wachttijd? Hebben jullie vooraf gesproken wat acceptabel zou zijn en wat niet? Hoe ging je om met de uitslag?

Alvast ontzettend bedankt!

Liefs

Tjeempie
Polleke,

Fijn dat de punctie meeviel, jammer dan weer dat de napijn je parten speelt, maar ook wel logisch want het is niet niks.

Hoop dat je je rust neemt!

Laat je nog wat weten over een paar dagen?

Een sneltest is dus minder compleet dan het lange onderzoek als ik het goed begrijp?!

Weet je waar ze nu dan naar kijken en in geval van het lange werk waar kijken ze dan nog meer naar?

Sterkte me afwachten!!!
Ze kijken nu naar een aantal chromosomen (zoals syndroom van Down.) Maar je hebt veel meer chromosomen-onderzoeken, bij 3 weken gaan ze dus alle chromosomen langs.

Ik was nogal overdonderd, dus ik weet het zelf niet meer precies....

Ik zal het laten weten over een paar dagen!
Jammer dat ze je dat niet van te voren gevraagd hadden, was bij mij wel gebeurd namelijk, althans ze vroegen mij of ik alleen naar down en nog wat andere wilde laten kijken of alles.

Bij mij vroegen ze dat tijdens het zogenaamde intake gesprek.

Ik wacht in spanning met je mee!
Dat hadden zij bij mij ook moeten doen, maar is helaas niet gebeurd. Nou ja, het onderzoek van 3 dagen zal toch ook voldoende zijn?
Er wordt in ieder geval gekeken naar de grootste en meest voorkomende afwijkingen.

Garantie op een gezond kind heb je natuurlijk ook na een uitgebreid onderzoek niet, maar uitsluiten doe je een heleboel!
Hoi allemaal,

Ik heb 2 april een vruchtwaterpunctie gehad.

We gingen 's morgens voor de 20 weken echo, maar helaas zagen ze iets wat niet helemaal goed was en kan duiden op een ernstige ziekte, ook was de kans op een chromosoomafwijking vele malen groter dan normaal. Er werd een punctie voorgesteld om te kunnen achterhalen wat het was, we mochten naar huis om er goed over na te denken. Terwijl er overleg plaatsvond tussen verschillende artsen, hebben mijn man en ik al overlegd dat we voor die punctie zouden gaan. Gelukkig kon het diezelfde ochtend nog.

We konden eerst eventjes wat gaan drinken om van de schrik te bekomen. De punctie zelf was niet pijnlijk maar emotioneel heeft het toch wel impact op mij gehad. Ze zitten toch op een plekje waar ze eigenlijk niet horen te zitten en ergens was ik toch wel bang dat ze mijn kleintje raak zouden prikken.

Overigens is dat volgens mijn man volstrekt niet aan de orde geweest want ze kijken met het echo apparaat echt wel heel goed waar je kindje zit en hij/zij is geen moment in de buurt geweest.

Na de punctie mocht ik even in een ander kamertje gaan liggen en vulden de arts en de assistent wat formulieren in en planden wat afspraken. Het zou een spoedprocedure worden, dus ik kreeg na 3 werkdagen al de chromosoom uitslag (helemaal goed!!!) en aanstaande maandag krijgen we uitslag over de ernstige ziekte. Eind april hebben we een gesprek gepland staan bij de gynaecoloog.

Ik heb thuis 2 dagen niets mogen doen behalve op de bank of op bed zitten en liggen. En een week niet zwaar mogen tillen en sjouwen. In het begin had ik was last van een zwaar gevoel in mijn buik maar dat is nu helemaal weg.

Morgen naar de vk, en zo tellen we langzaam de dagen af tot maandag....

Tjeempie, doe lekker rustig aan. Maak je niet te druk voor de 20e (lekker makkelijk gezegd van een afstandje). Pak na de punctie zeker je rust en hopelijk heb je snel een goede uitslag.
anoniem_98067 wijzigde dit bericht op 15-04-2010 14:38
Reden: spelling
% gewijzigd
patasa:

Wat heftig zeg! Fijn dat het eerste gedeelte goed was, nu nog wel erg spannende dagen.

Je moet wel erg lang wachten op een gesprek met de gyn terwijl je maandag de uitslag krijgt vind ik.

Wens je heel veel sterkte met wachten!!
Het is idd allemaal best heftig ja. Je bent er toch wel veel mee bezig hoor, ik in ieder geval wel.

Dadelijk naar de vk, misschien dat zij nog iets weet/al iets gehoord heeft. Denk het niet hoor, maarja hopen mag he!

Maargoed sowieso wel fijn om even het hartje weer te horen zo meteen!
Tjeempie, morgen de dag. Spannend.

Polleke, heb je al een uitslag?

PaTaSa, hoe is het met jou?
Heel veel succes morgen Tjeempie!

Hier gaat alles goed, net de uitslag gehad en alles is goed!!

Moet nog wel een keer bloedprikken deze week en dan volgende week nog een gesprek met de gyn. Hij wilde toch nog eens kijken of er wellicht nog een virusje bij mij speelt, wat die witte darmpjes kan veroorzaken
anoniem_98067 wijzigde dit bericht op 19-04-2010 14:27
Reden: spelling
% gewijzigd
quote:mamalous schreef op 31 maart 2010 @ 11:13:

Dan ben je 38, heb je samen met je partner alle risico's uit en te na afgewogen, ben je harstikke nerveus en dan zet zo'n vent je nog even in de hoek.

Jezus, 38? Dan ben je vier jaar jonger dan mijn moeder en ik ben 19 :O
Hi meiden,

Ik was even van de vivaforumaardbodem verdwenen. Oom heeft een herseninfarct gehad dus even hele andere dingen gedaan. Maar dank jullie wel voor jullie ervaringen, meedenken en support!

Morgen hier de grote dag, dus spannend. Afgelopen nacht voor het eerst een half slapeloze nacht gehad erover en ik zie er dan ook best wel tegenop. Hopelijk kan ik morgen dan zeggen dat het mij allemaal reuze is meegevallen

Ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen qua uitslag en hoe lang mijn geduld op de proef zal worden gesteld. Je merkt toch dat het heel vaag is dat je dit doet terwijl er een duidelijk zwangere buik zichtbaar is en je soms zelfs het gefladder erin al merkbaar is. Je wil je niet kunnen voortellen dat het weleens niet goed kan zijn.

Morgen eerst werken en dan smiddags om 15.00 is het mijn beurt. Keep your fingers crossed ladies
quote:AnakinSkywalker schreef op 19 april 2010 @ 14:31:

[...]

Jezus, 38? Dan ben je vier jaar jonger dan mijn moeder en ik ben 19 :O

Nou, we zullen maar net doen alsof deze opmerking niet gemaakt is!!!!!

PaTaSa: wat ontzettend fijn om dit nieuws te lezen, wat zullen jullie nu kunnen genieten!!!

Tjeempie, sterkte morgen!!!

[...]

Jezus, 38? Dan ben je vier jaar jonger dan mijn moeder en ik ben 19 :OIk heb gewoon helemaal gemist dat dit topic gaat over de leeftijd van onze moeders ....de mijne is AL 60!! Zal wel shocking zijn

@ Tjeempie, my fingers are crossed!! Doe de komende dagen lekker rustig aan!

@ Polleke, wanneer hoor je meer? Ook voor jou, my fingers are crossed
Heel veel succes!
hi meiden,

Ik ben weer terug uit het ziekenhuis. Heftig! Ik mocht op tijd naar binnen dus dat was fijn. Ik mocht even babyzwaaien en vervolgens ging hij prikken. auw, dat was even gemeen. Maar dat was enkel de holle naald... om door mijn vliezen heen te komen moest hij meerdere keren prikken, ik schijn erg taaie vliezen te hebben. Maar uiteindelijk is het gelukt. Hij heeft voldoende vruchtwater op kunnen zuigen. Daarna nog even naar de baby mogen kijken die nog vrolijk aan het zwaaien was dus dat was wel even fijn.

Nu drie weken wachten (minimaal) op de uitslag. Dus dat is wel even heftig. Maar moeten we maar gewoon doorheen.

Toen ik wegliep vroeg lief of ik het allemaal trok maar ik was mezelf echt aan het verbijten. In de auto aangekomen een verschrikkelijke jankbui van opgekropte emoties, angst dat het niet goed gaat, spanning van de afgelopen dagen en gewoon het idee dat je eerst naar je babietje kijkt en dat er daarna vlak naast geprikt wordt. Lief heeft mij meteen tot kalmte gemaand vanuit het feit dat je die buik rut moet geven dus zit hier nu een beetje met een creepy crawler gevoel. Maar goed, dat zakt wel weer.

Voor nu pijn in het buikje, een zeurderig en trekkerig gevoel maar verder doe ik het nog. Ik duik even met mijn emogekte op de bank en ga mij moregn denk ik weer melden
Tjeempie, wat vervelend dat het niet gelijk in één keer goed ging.

Anderzijds fijn dat het achter de rug is al moet je erg lang wachten op de uitslag.

Hoop dat het korter zal zijn dan drie weken.

Wordt je gebeld of.....

Doe lekker rustig aan, laat je lekker vertroetelen.
Hey Tjeempie, wat rot dat het niet zo soepel ging.

Gelukkig is dit nu achter de rug en is het nu wachten op de uitslag. Krijg je uitslagen in delen net als bij mij of moet je echt 3 weken wachten voordat je iets hoort?

Ga lekker languit liggen op de bank of op bed en pak een boekje erbij of kijk lekker op tv naar iets waarbij je niet na hoeft te denken. Heb ik toen ook gedaan. Doe lekker rustig aan en luister goed naar je lijf!

Hi meiden,

Thanks for your support! Is altijd fijn als er aan je gedacht wordt!

Ik voel mij vandaag echt alsof ik door een bus ben overreden, hadden jullie dat ook? Buik is beurs en pijnlijk bij alles waar ik mijn buikspieren voor gebruik. No fun! Had op dat vlak het idee dat het meer appeltje eitje zou zijn maar toch wel in vergist.

Helaas niet eerder de uitslag dan over drie weken. Ze gaven aan dat je in principe niet eerder dan dat gebeld zou worden, indien ze wel bellen is het eestal geen goed teken. Ze gaf wel an dat het evt langer zou kunnen duren dus ik ga mij er maar aan vasthouden dat ik geduld moet hebben

Patasa, fijn dat jullie een goede uitslag terug hebben gekregen! wat zal je opgelucht zijn!

Polleke, weten jullie al iets meer?

Anakin skywalker, mischien eens de Yes proberen? Die las ik op jouw leeftijd.... ik was toen nog wat jong om op een kinderpijler rond te hangen..,

NJB hoe gaat het met de keuze, komen jullie er een beetje uit?

Suze mijn muze, hoe gaat het met jou?

Wat trouwens gistere wel even bijzinder was... lief gaf mij Reiki (nee geen zweverig type maar een grote stoere vent met kaal koppetje en stoer ringbaardje) op mijn buik omdat het zo onrustig was. Op dat moment besloot beeb om even zijn eerste harde schop te geven. Mijn ogen vlogen open en lief had het ook gevoeld want die glimlachte van oor tot oor Bijzonder en dat twerijl ik wel al een weekje gerommel voel maar hij kon het nog niet voelen. Misschien nu door het mindere vruchtwater dat het even duidelijker te voelen was?
Ha Tjeempie,

Nee ik had nergen last van, maar kan me goed voorstellen dat je dat wel hebt.

Rustig aan doen zolang je last hebt.

Wat heerlijk dat jullie kindje zich liet voelen, bijzonder.

Heb je binnenkort nog een echo?
Volgende week donderdag mag ik naar mijn eigen gyn, vlak voordat ik op vakantie ga Op zaterdag gaan we dan een week naar Turkije en dan zijn de drie weken bijna om als we terugkomen. Hopelijk dan op dinsdag het goede nieuws want op woensdag vertrek ik weer naar Schotland voor een paar dagen.

Rustig aan is het motto, niet dat ik heel veel kan tot mijn frustratie dus geef mij er maar aan over
Fijn vooruitzicht!!
Goed vooruitzicht inderdaad! Die vakantie zal idd wel helpen om de tijd wat sneller te laten gaan! Lekker genieten!

Ik heb ook wel wat last gehad van mijn buik, beetje een ongesteldheidsgevoel....was gelukkig nergens door overreden
Hi meiden,

We zijn weer een paar dagen verder en het is even spannend geweest. De arts had natuurlijk best wat moeite om te prikken opmdat mijn vliezen zo taai waren maar uiteindelijk was het toc gelukt. De paniek sloeg dan ook toe toen ik woensdagavond ineens een natte broek had. Vliegende vaart naar het zh toe en daar meteen echoapparaat erop waar de baby nog vrolijk aan het zwaaien was (gelukkig) gezocht waar het vocht vandaan kwam maar dat was onduidelijk. Vrijdagochtend voor de zekerheid nogmaals terug geweest om te kijken maar alles zag er goed uit. Dus de rust is weer wat weder gekeerd.

Nog even over het miskraampercentage. De arts vertelde mij dat de medische wetenschap een grens aanhoud van 4 weken nar de punctie om het risico te bepalen. Alle miskramen die in deze periode plaatsvinden worden genoemd onder de kop miskraam door punctie, ook als dit eigenlijk een andere reden heeft. (dit is ook een reden waarom bij een vlokkentest het percentage hoger ligt, is vroeger in de zwangerschap en die brengt standaard een verhoogd risico met zoch mee) Dit was voor mij wel even een eyeopener. Neemt niet wegdat het natuurlijk bets eng is als ze zo aan het hengelen zijn maar dat schijnt wel uitzonderlijk te zijn.

Baby laat nu regelmatig merken dat hij er is en trappelt er even vrolijk op los. Wel zo fijn om de tijd door te komen

geniet lekker van het weekend

[...]

Jezus, 38? Dan ben je vier jaar jonger dan mijn moeder en ik ben 19 :OWat een subtiele opmerking. Bedankt voor je goede bijdrage Anakin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven