Iemand verstand van Hedera?
woensdag 21 april 2010 om 22:30
Klimop, ik ga het tegen gaasmatten aanzetten om zo een schutting van klimop te krijgen.
Ik moet zo'n 600 plantjes kopen en wil natuurlijk niet dat ik iets verkeerd doe en de plantjes het slecht doen.
Op tuingebied ben ik een complete flapdrol dus wie kan me zeggen hoe ik het 't beste kan doen?
Geul graven langs de hele schutting, beetje compost erin, beetje wateren en weekje laten staan, geultje graven, klimopjes erin en dicht met potgrond? Nog mest erbij of zo?
Ik moet zo'n 600 plantjes kopen en wil natuurlijk niet dat ik iets verkeerd doe en de plantjes het slecht doen.
Op tuingebied ben ik een complete flapdrol dus wie kan me zeggen hoe ik het 't beste kan doen?
Geul graven langs de hele schutting, beetje compost erin, beetje wateren en weekje laten staan, geultje graven, klimopjes erin en dicht met potgrond? Nog mest erbij of zo?
woensdag 21 april 2010 om 22:55
Weet je zeker dat je niet allergisch bent voor hedera? Tijdens het snoeien (lees: uitroeien) kreeg Klaasman allemaal rode branderige vlekken op zijn benen. Leuk, tuinieren in korte boek. Er moest een zalfje van de huisarts aan te pas komen om ze weer weg te krijgen.
o ja, en het groeit echt o-ver-al! door de hele tuin, overal op en onder en omheen. Maak je dus vooral geen zorgen maken over de verzorging, hedera verzorgt zichzelf buitengewoon goed
o ja, en het groeit echt o-ver-al! door de hele tuin, overal op en onder en omheen. Maak je dus vooral geen zorgen maken over de verzorging, hedera verzorgt zichzelf buitengewoon goed
woensdag 21 april 2010 om 23:25
Ga je de tuin van paleis 't Loo beplanten Twomp?
Zo niet, dan zou ik inderdaad vooral géén 600 plantjes doen. Eens met zovelen hierboven, het spul is net onkruid en niet kapot te krijgen. Als het eenmaal gaat groeien, nou, berg je dan maar
*ziet Twompie zichzelf met een kapmes een weg banen door haar tuin jungle om het konijnenpaleis terug te vinden....*
Zo niet, dan zou ik inderdaad vooral géén 600 plantjes doen. Eens met zovelen hierboven, het spul is net onkruid en niet kapot te krijgen. Als het eenmaal gaat groeien, nou, berg je dan maar
*ziet Twompie zichzelf met een kapmes een weg banen door haar tuin jungle om het konijnenpaleis terug te vinden....*
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
woensdag 21 april 2010 om 23:59
hehehehe Soulcats ja dohhh beetje dom maar ik vergeet te meden dat naast onze 45meter schutting, ik ook voor buren én buren ga halen. De kweker adviseerde 7 plantjes per meter, iedere plant heeft 2 ranken/uitgroeiers/dinges? en met 7 plantjes per meter zou het binnen 2jr echt dicht moeten zitten.
Hedera is giftig voor knientjes dus die mogen er niet aan zitten maar dat komt wel goed.
Ivm de privacy wilde ik eigenlijk nu alvast rieten matten tegen de schutting aanmaken zodat de buren en wij elkaar niet 2 jaar in de tuin zien zitten maar als ik dit zo lees zou het vrij snel moeten gaan voor het dicht zit?
Hedera is giftig voor knientjes dus die mogen er niet aan zitten maar dat komt wel goed.
Ivm de privacy wilde ik eigenlijk nu alvast rieten matten tegen de schutting aanmaken zodat de buren en wij elkaar niet 2 jaar in de tuin zien zitten maar als ik dit zo lees zou het vrij snel moeten gaan voor het dicht zit?
donderdag 22 april 2010 om 00:02
quote:Helianthus2106 schreef op 21 april 2010 @ 22:39:
[...]
Mee eens. Hoef je weinig aan te doen. Wel de eerste tijd regelmatig bewateren (zeker met de droogte van de laatste paar weken).
Hedera vind ik een mooi woord voor onkruid. Maar... als het allemaal dichtgegroeid is, is het een mooie plek voor veel dieren, egels, vogels en nachtvlinders.
Maar spinnen natuurlijk niet toch?
TOCH?!
[...]
Mee eens. Hoef je weinig aan te doen. Wel de eerste tijd regelmatig bewateren (zeker met de droogte van de laatste paar weken).
Hedera vind ik een mooi woord voor onkruid. Maar... als het allemaal dichtgegroeid is, is het een mooie plek voor veel dieren, egels, vogels en nachtvlinders.
Maar spinnen natuurlijk niet toch?
TOCH?!
donderdag 22 april 2010 om 00:10
Uhm.. ja maar je hebt het hier tegen een tuinklootviool, een cactusverkrachter (auw?!) een hortensiabruut, een lelietjes van dalen killer ja zelfs een vergeet-me-mietje!
Kan ik dat dan toch ook?
Waarom worden er dan eigenlijk nog plantjes verkocht, als het zo simpel is zeg maar? Omdat mensen gewoon allen zo simpel denken als ik ?
Kan ik dat dan toch ook?
Waarom worden er dan eigenlijk nog plantjes verkocht, als het zo simpel is zeg maar? Omdat mensen gewoon allen zo simpel denken als ik ?
donderdag 22 april 2010 om 00:14
quote:twompie schreef op 22 april 2010 @ 00:10:
Ja hoor. Al denk jij iets minder simpel: jij opent een topic, da's al iets.
Hedera is klotespul. Dat lijkt leuk, tot het je tuin overwoekert en je niet meer weet waar je het zoeken moet.
Wil je een mooie groene tuinafscheidiing?
Ja hoor. Al denk jij iets minder simpel: jij opent een topic, da's al iets.
Hedera is klotespul. Dat lijkt leuk, tot het je tuin overwoekert en je niet meer weet waar je het zoeken moet.
Wil je een mooie groene tuinafscheidiing?
donderdag 22 april 2010 om 05:24
Wij hebben het ook. Vorig jaar geplaatst met 5 plantjes per meter (ook 2 ranken). Het is nog niet dicht, maar wel flink gegroeid in die periode. Als je een minder snel groeiend soort neemt, dan duurt het wat langer voor het dicht is, maar het onderhoud wordt er wel makkelijker van omdat het minder woekert.