Werk & Studie alle pijlers

Vormgeving koppen in rapport

22-04-2010 13:01 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ben op het moment druk bezig met mijn scriptie en zit al een uurtje te prutsen met mijn rapport. Althans, de koppen.

Vanuit school hebben we een aantal regels: Times New Roman, 12 pt, 1,5 pt regelafstand (!). Buiten het gegeven dat ik die regelafstand er niet mooi uit vind zien, weet ik niet wat ik met de koppen aan moet. Ik hanteer enkele hoofdstuknummers (1.), maar ook 1.1, tot aan 1.1.1 (dus drie getallen). Ik heb dus 3 verschillende 'kopvormgevingen' nodig om het een beetje overzichtelijk te houden. Door die ruime regelafstand is het overzicht nu een beetje kwijt.

Iemand suggesties of tips, welk lettertype in welke grootte gebruikelijk/mooi is voor de 3 verschillende soorten koppen? De standaard koppen in word zijn niet zo'n succes...

Alvast bedankt!
Ik vind koppen met een schreefloos lettertype veel duidelijker, maar dat mag dus niet?
ik zou doen:

1. Vet en iets grotere tekengrootte

1.1 Vet maar standaard tekengrootte

1.1.1 Gewoon zoals normale tekst, eventueel met tab

overigens over de regels van school, die regelafstand zou ik zeker hanteren, dat is erg prettig voor de lezer. Maar Times new Roman vind ik echt niet meer kunnen. 12 pt is ook erg groot vind ik, daar zou ik zelf 11pt van maken (afhankelijk van welk lettertype je uiteindelijk kiest).

Wat je ook kunt doen is als je scriptie helemaal af is een aantal pagina's aan wat mensen om je heen voorleggen met de verschillende lay outs. Kijken wat zij t prettigst vinden lezen.

Succes met je scriptie!
12 punts vindt ik voor TNR juist wel nodig. Voor Arial bv. 10 punts.
wat surface zegt dus, liever een schreefloze letter kiezen, zoals verdana, calibri of arial. (wel voor je hele scriptie dan natuurlijk, niet alleen voor de koppen)
als ik van iemand een verslag in TNR krijg zou ik het liever al helemaal niet meer lezen....

als ik het digitaal krijg, pas ik het meteen aan. Mijn nekharen gaan overeind staan van Times new roman. Maar ik overdrijf vast!
Ik vind TNR ook niet kunnen, maargoed, regels zijn regels....
Soepkip, ik heb er ook een hekel aan. Maar ja, aangezien de universiteit het bij mij ook voorschrijft moet het maar... De eerste hoofdstukken van mijn scriptie deed ik lekker in Arial en dan zette ik het op het laatste moment om naar Times, maar dat verneukte mijn lay-out, dus nu wen ik er maar aan.

Als reactie op koppen, ik doe:

1. Vetgedrukt

1.1 Onderstreept

1.1.1 Schuin

Alles hetzelfde formaat want dat vind ik mooier, zeker met van die grote regelafstanden (goddank hoef ik dat niet).
haha gelukkig ik ben niet de enige. Overigens moest ik het destijds ook, tenminste dat stond in de scriptiehandleiding, maar bij navraag bleek dat ik toch ook voor een ander lettertype mocht kiezen.

Ik zou overigens ook geen koppen onderstrepen, zeker niet als ze langer zijn dan 1 regel, vind ik persoonlijk erg onrustig en zelfs schreeuwerig, in digitale teksten levert het bovendien de verwarring op dat het om een link gaat.
Toch nog even gekeken of er in 2010 iets veranderd is, en jawel!

2. Regelafstand 1,5.

3. Lettertype: regulier, dus Times New Roman, Verdana, Arial of iets dergelijks.

4. Puntgrootte 10 of 12.

Wat raden jullie mij aan ?
de regelafstand is waarschijnlijk bedoeld voor de lezer, die zo de ruimte krijgt om er een krabbel bij te plaatsen
Ik heb dan ook geen lange koppen, want daar heb ik ook nog eens een hekel aan
ah wat een geluk! ik raad aan verdana 10 pt
haha maryxz dat is waar, ik ook maar bij sommige onderwerpen ontkom je daar niet aan
Pfiew, verdana 10 ziet er stukken beter uit. Nu nog even op de koppen puzzelen.
wat soepkippie zegt vind ik een goede

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven