Afscheid van mijn asperger-mannetje

22-04-2010 12:26 267 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na heel erg getwijfeld te hebben eindelijk de relatie verbroken met mijn vriend die het Syndroom van Asperger heeft. Jarenlang heb ik de kar voor ons beiden kunnen trekken, waar ik steeds verder aan onder door ging.

Hij trok het niet om hulp te zoeken, ik heb dit wel gedaan, gewoon voor mezelf. Hier heb ik meer inzicht gekregen in hoe hij is, en dat het ook absoluut geen onwil is vanuit hem, maar dat bepaalde dingen gewoon niet mogelijk zijn. Dit gaf mij in het begin een goed gevoel, ik begreep hem hierdoor beter. Alleen kwam daarna het besef bij mij dat dit aan de situatie nooit iets zou kunnen veranderen. Hij blijft zoals hij is, mijn lieve asperger-mannetje, en ik moet hem niet willen veranderen in iemand die hij niet is.

Het is teveel een verzorgende rol geworden en er is geen sprake van een gelijkwaardige relatie. Ik heb me nu zover aangepast dat ik mezelf niet meer was, en dat trok ik niet meer. Het voelt ontzettend egoïstisch dat ik het na al die jaren opgeef, maar ik kies nu voor mezelf en dat lucht ergens ontzettend op.

De pijn is alleen zo groot op dit moment omdat ik nog steeds zo ontzettend veel van hem hou.

Ik moet het even van me af praten, weet ook verder niet wat ik wil met dit topic, maar het lucht even op.
quote:iones schreef op 22 april 2010 @ 13:27:

[...]

misschien geldt dat voor mensen met asperger van nu, bij wie het geconstateerd is terwijl ze nog jong zijn.

Maar niet als dat gebeurt bij een man van 70 jaar, die zijn hele leven toch al geen enkele bereidheid tot aanpassen vertoonde, noch begrip of inlevingsvermogen liet zien. En die zich zelf helemaal niet kent, en ook niet zijn naasten.Nee, dat geldt voor iedereen van nu, sinds we hebben geleerd dat het belangrijk is om zelfinzicht te verkrijgen en daarnaar te handelen. Voor je vader is het te laat. Zoals het te laat is voor zoveel mensen van die generatie, ook voor neurotypicals. Dat heeft niets te maken met hoe zij informatie verwerken.
Ik kan mee voorstellen dat de to, moeite heeft gehad in haar relatie met iemand die asperger heeft, maar hij als persoon is meer dan alleen maar een aspergerman. En daar viel ik over, en ook ik zie asperger niet als gehandicapt, maar als mensen die sociaal beperkt zijn. Asperger komt ook voor in zoveel gradaties.
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 13:29:

[...]

Het is gewoon een variant van de menselijke brein (ik durf het nu geen stoornis meer te noemen, want dan vallen daar vast weer mensen over ).Nou, 'variant van het menselijk brein' vind ik prima verwoord!
quote:Jala5 schreef op 22 april 2010 @ 13:31:

En daar viel ik over, en ook ik zie asperger niet als gehandicapt, maar als mensen die sociaal beperkt zijn. What's in a name? Je noemt het zelf wel sociaal beperkt, dan kun je dus ook zeggen "sociaal gehandicapt" .
ik denk toch de hardheid tussen de twee woorden.
quote:Jala5 schreef op 22 april 2010 @ 13:38:

ik denk toch de hardheid tussen de twee woorden.Dat is heel subjectief. Misschien vindt mijn buurvrouw het woord beperking weer heel vervelend klinken.
quote:Jala5 schreef op 22 april 2010 @ 13:38:

ik denk toch de hardheid tussen de twee woorden.Ja daar kom ik nu dus ook achter.
Natuurlijk is het subjectief, dat is nl bijna alles wat ik op dit forum neerkwak, het meeste is namelijk mijn eigen mening.

Ga bijdeze ook voor: variant van het menselijk brein.
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 13:01:

[...]

Doe eens even normaal zeg! Het syndroom van Asperger IS geen handicap!

*ik word hier zo ongeloofelijk pissig van en dan kijk ik naar mijn zoon van 6, die gewoon vriendjes heeft en goed op school functioneert WAT NOU HANDICAP!*Het is wel een handicap. Je hebt meer dan alleen een lichamelijke en verstandelijke handicap. Hij wordt beperkt door een handicap anders dan lichamelijk en verstandelijk. Je kan het ook een beperking/afwijking noemen. Maar komt allemaal op hetzelfde neer.
Asperger komt uiteraard in veel gradaties voor. Of het als een handicap ervaren wordt zal hier ook veel van afhangen.
Wussypussy: Veel sterkte. Ik vind het al knap dat je het zolang hebt volgehouden. Ik zelf zou niet tegen een relatie kunnen die niet gelijkwaardig is. Samen trek je de kar.

Hoe gaat het met je ex?

Wel goed van je dat je voor jezelf kiest. Ik denk dat niemand er uiteindelijk gelukkig van wordt om dan verder te gaan in een relatie.

Ik vind de woorden die je kiest in opening niets verkeerd aan. Kwam bij mij eerder over dat er veel verdriet is van de keuze die je hebt moeten maken m.b.t. een man waar je ondanks alles nogsteeds veel van houdt. Maar ach soms lees je wat je wilt lezen.
Allereerst, TO sterkte. Het is vast geen makkelijke beslissing geweest.

Verder ben ik zelf een Asperger, en ik zie het zelf wel als handicap. Het beperkt mij namelijk vrijwel dagelijks in mijn doen en laten.

Het lukt mij bv niet om te werken, hoewel ik dat graag zou willen. Maar de gevraagde sociale interactie op een werkvloer daar ga ik op stuk.

Verder maakt het het hebben en onderhouden van relaties erg ingewikkeld. En in tegenstelling tot wat bv Omen schrijft heb ik wel behoefte aan een partner-relatie.

Die heb ik ook... met een andere Asperger. En daardoor gaat het nog steeds goed. Omdat we veel van elkaar kunnen accepteren. Maar het maakt ons ook soms beide eenzaam in de relatie. Dus makkelijk is het niet.

Zomaar twee voorbeelden van waar ik tegen aan loop. Ik voel mij dus wel degelijk beperkt door mijn Asperger.
Waar mensen zich al druk over maken:mannetje of man vriendje of vriend.

Het gaat toch om de kern van het verhaal en dus wens ik je strerkte.

Kan me goed voorstellen dat je hem mist.
quote:Omen schreef op 22 april 2010 @ 12:52:

[...]

Allereerst is asperger geen ziekte of aandoening. Dus in die zin niet vergelijkbaar met kanker of griep of zo.

Een asperger verwerkt in de hersens informatie anders dan een 'neurotypical'. Dat is niet tijdelijk of zo, maar permanent.

ik weet wat ASS is,

maar dan zeg je nog niet; ik ben Asperger. Dan zeg je toch ik heb Asperger
Beste Pussywussy, Heel veel sterkte gewenst.

Ik lees in je post vooral je liefde en verdriet over het beeindigen van je relatie. Niet gehinderd door kennis over Asperger kan ik wel stellen dat een dermate ongelijkwaardige relatie zoals jij hem beschreven hebt een zware wissel trekt op je leven. Ik hoop dan ook voor je dat je, ondanks je verdriet, geen boosheid hebt naar jezelf toe omdat je voor jezelf hebt gekozen.

@ anderen, jammer dat het verdriet van de TO worden ondergesneeuwd door opmerkingen over hoe mensen vinden dat een partner genoemd mag worden (WTF?!) en of de betreffende aandoening al dan niet een handicap is. Ik geloof dat daar andere pijlers voor zijn (psyche).
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 13:18:

[...]

Ik doe normaal en je hoeft dus helemaal niet pissig te zijn.

Ik vroeg zojuist (echt 1 minuut geleden) aan mijn collega met Asperger hoe hij dit ziet en hij ziet het als een handicap. Blijkbaar zijn de meningen hierover verdeeld.

Waarom is het woord "handicap" in dit kader zo gevoelig?

idd, je hebt gelijk Iris.

het is een beperking hebben in iets... anders was het geen ASS

het is niet erg...maar je hebt het wel. snap niet dat sommige zo door het lint gaan als het woord handicap genoemd word...

in zekere zin is het een handicap, je kan immers iets niet zoals anderen het wel kunnen... je doet het op een andere manier als ASS-er
quote:wolletje schreef op 22 april 2010 @ 15:23:

[...]

ik weet wat ASS is,

maar dan zeg je nog niet; ik ben Asperger. Dan zeg je toch ik heb AspergerMisschien verschilt dat ook nog per persoon. Ik heb twee zoons met ASS. Mijn oudste IS een autist (in echt alles wat hij doet zie je zijn autisme), mijn jongste HEEFT autisme (die doet ook nog wel es 'normaal').
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:maxem schreef op 22 april 2010 @ 13:53:

[...]

Het is wel een handicap. Je hebt meer dan alleen een lichamelijke en verstandelijke handicap. Hij wordt beperkt door een handicap anders dan lichamelijk en verstandelijk. Je kan het ook een beperking/afwijking noemen. Maar komt allemaal op hetzelfde neer.Nou, daar zijn de meningen anders behoorlijk over verdeeld.......
En even de definitie van 'handicap'.

http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/NL/Handicap

Iemand met Asperger hoeft helemaal niet belemmerd te worden in zijn functioneren, dus is het geen handicap.
quote:Solomio schreef op 22 april 2010 @ 15:36:

[...]

Misschien verschilt dat ook nog per persoon. Ik heb twee zoons met ASS. Mijn oudste IS een autist (in echt alles wat hij doet zie je zijn autisme), mijn jongste HEEFT autisme (die doet ook nog wel es 'normaal').

ja snap ik...maar autisme klinkt dan nog..snapje nog wat ik bedoel? hahaha

ik ben Asperger klinkt gewoon niet... ik heb Asperger klinkt wel.

ik ben een autist klinkt wel en ik heb autisme klinkt ook wel.

het gaat eigenlijk nergens over , vindt ik ben Asperger gewoon niet klinken
quote:traincha2 schreef op 22 april 2010 @ 15:40:

Iemand met Asperger hoeft helemaal niet belemmerd te worden in zijn functioneren, dus is het geen handicap.

Mee eens.

Maar ik kan me wel voorstellen dat vanuit neurotypicals gezien een asperger wordt beschouwd als iemand voor wie het heel moeilijk kan zijn om te leven als een neurotypical. (Gevalletje slecht inlevingsvermogen )

Daarom is het voor aspergers goed om te overwegen of zij wel willen leven zoals neurotypicals.

Iemand met Asperger hoeft helemaal niet belemmerd te worden in zijn functioneren, dus is het geen handicap.Niet mee eens, iemand met Asperger wordt wel belemmerd in zijn functioneren, zeker in het sociale verkeer, hoe weinig dat ook mag zijn, want de hersenen werken anders. Dus is het een sociale handicap in mijn ogen.
Knap van je om een relatie te hebben met iemand met Asperger. Hoewel de stoornis bij iedereen anders kan zijn heb ik ervaring met Asperger door mijn broer die het ook heeft. Hij is nu mid 40, leuke man om te zien, prima baan die goed bij hem past (in zijn geval: veel alleen werken) en verder een eigen huis met alles erop en eraan. Het enige wat ontbreekt: een relatie, want dat gaat bij hem na een paar maanden helaas altijd mis.

Heel veel sterkte gewenst met de moeilijke beslissing die je hebt genomen. Soms gaat een relatie gewoon niet. Helaas.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
quote:iris1969 schreef op 22 april 2010 @ 15:47:

[...]

Niet mee eens, iemand met Asperger wordt wel belemmerd in zijn functioneren, zeker in het sociale verkeer, hoe weinig dat ook mag zijn, want de hersenen werken anders. Dus is het een sociale handicap in mijn ogen.In jouw ogen ja, maar daar had ik het dus niet over.

Iemand met Asperger hoeft helemaal niet belemmerd te worden in zijn functioneren, dus is het geen handicap.handicap Asperger

Asperger

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven