*tok tok* Kippentopic *kukelekuuu*

22-04-2010 21:13 53 berichten
Sorry voor de titel

Ik wil kippen! En die komen er ook op korte termijn (lees; deze zomer). Het kippenhok wordt volgende week gebouwd (hm....er wordt een begin gemaakt) en we moeten nog gras zaaien + omheinen.

Ik zoek Sabeltandcavia! Kan jij tips geven?

Zijn er nog meer forummers met kippen? Welke rassen hebben jullie? Hoe 'zitten' jullie kippen erbij? Tips? Aandachtspunten? Do's en Dont's?

Kortom; alle reacties zijn welkom!
Haha ik las het pas net Ploes

Mijn kip is wel dol op alles wat er in de tuin groeit, naja niet àlles maar ze helpt heel graag met het uitgraven van wat ik net de grond ingestopt heb, en ik heb al een paar jaar amper een aardbei gegeten.. violen is ze ook gek op
Hmm ja, Borrie dat was wel het plan Ik zie wel hoe het gaat. Denk dat het wel meevalt.....

In de hele tuin laat ik ze niet lopen, dan kunnen ze 900m2 'vernielen'.....zou een beetje jammer zijn
Haha ja de mijne mag wel es los, en als het me te gortig word

zeg ik "binnen", binnen" en dan gaat het "mok, mok" heeeel langzaam richting ren Want ze sloopt echt heel snel, we hebben 4 kruiwagens grond op een hoop in d'r ren gedumpt en de dag erna heeft ze alles geegaliseerd Oh ja ik heb wel hele grote kippen hoor, ze wegen ongeveer 4 tot 4,5 kg...

Mijn kip is momenteel alleen, ze waren met z'n drieën maar twee zijn er inmiddels dood.. heb al wel geprobeerd te koppelen maar dat lukt nog even niet zo goed...
owww wat lief, een heel topic alleen voor mij!
Alle reacties Link kopieren
Jaaa, je maakt een zooitje van de tuin jij!

offtopic: ik werk in je hometown!
quote:Pilous schreef op 22 april 2010 @ 22:30:

Jaaa, je maakt een zooitje van de tuin jij!

offtopic: ik werk in je hometown!Jij? bij mij? Gezellig!
Ja, bij jou! Hoe leuk is dat!
Bij die blauwe?

Dit is ons hok trouwens, heeft vriend gebouwd, heb geen duidelijke foto maar de ren is denk ik iets van 12 m2. Het volgende hok bouwen we van de grond af, is nèt ff makkelijker en minder koud, maar deze heeft ook zo z'n charme

Ik kan als ik buk gewoon binnen zitten om het schoon te maken, heb tegen de wand 2 broedvakken; de hoogste slaapt ze in, de onderste gebruikt ze om eieren in te leggen, in het midden een stok en rechts een voerbak (ze krijgt scharrelkippengraan koop ik bij de boerenbond of agri )

Op de grond leg ik beukensnippers, en onder en in de broedvakken hooi.
Ha Kip!
Leuk Borrie! Wij doen idd ook van de grond af (is beter ivm optrekkend vocht las ik). Aangezien ze helemaal achterin de tuin komen lijkt me dat wel verstandig.

Hoe hoog is jouw hekje? Wij twijfelen nog tussen 1 m of 1,50m...
Haai Bor!

Wij hadden trouwens ook ooit kippies. Chochins en Wyandotten. Erg gezellig, tot 1 van de dames meende dat ze een haan moest gaan imiteren. Echt, ze maakte een pokkeherrie! En de waterafvoer was erg slecht daar waar ze stonden, en zo hadden ze erg vaak last van natte voetjes.

Op een gegeven moment hebben we ze naar een boer gebracht, het was hier gewoon niet geschikt voor ze.
Is ook zo hoor Sarah, dat ie beter van de grond af kan staan, maar vriend wilde graag zo'n hok als dit bouwen, en ze slaapt niet op de grond, dus onoverkomelijk is het niet, voor het schoonmaken is hoger ook makkelijker

Dat hekje is nog een souvenir van de vorige bewoners Mijn kippen zijn te groot om echt goed te vliegen, 't ligt ook echt aan het ras, maar ik zou zeker voor 1,50 gaan

Ik heb al m'n hele leven kippen, vroeger hadden we een krielkip die was echt zo tam, ze is een jaar of 12 oud geworden, maar die vloog gewoon op het schuurdak enzo
Hier nog een kippenhoudster!

Op dit moment hebben we 2 Wyandotte krielhennen.

Ooit 10 broedeieren besteld en door de kippen van mijn broer uit laten broeden.

Kwamen 5 kuikens uit waar er 3 haan van bleken te zijn.

Dat lieten ze een voor een horen.

Dus had ik voor de eerste een ander huis gevonden, begon 2 dagen later de andere haan met oefenen...

Uiteindelijk nu 2 leuke hennen wat ik eigenlijk nog iets te weinig vind.

Sinds januari leggen ze en dat maakt het elke ochtend weer spannend om in het hok te gaan kijken.

Ik zou ze graag in de tuin willen laten scharrelen maar ben bang dat ze toch ergens tussendoor kruipen en zo bij de buren terecht komen.

We wonen aan het water dus ik zou ook bang zijn dat dat mis gaat.

Daarbij kan ik het hok niet voor ze open laten staan want ze wonen samen met 2 konijnen.

Van het vrouwtje daarvan weet ik zeker dat ze binnen no time bij de buren zit!

Als hok hebben we een tuinhuisje gekocht bij de Welkoop.

Hierin hebben we 3 leghokken gemaakt, zitstok enz en aansluitend een grote ren.

Leuk zo'n kippentopic!
Mag ik dan ook komen in de zomer?
Wat een kneuterige titel, Sarah. Lekker wakker worden zo. :-D

Ik krijg ook al weer helemaal zin om kippetjes te gaan houden. Maarja even geen ruimte.. Wij hadden thuis vier spinnenwebkippetjes. Weet niet hoe ze in het echt heten, maar ze waren zo spinnenwebbig..
Haha Soepkip, is goed, ik zet de pan alvast op

Wat leuk, zoveel enthousiaste kippenmensen
Goeiemorgen!

Haha Hemera je maakt me wel nieuwsgierig

Spinnen vinden ze ook enorm lekker trouwens; hier dan...

Kippenforum punt enel staat trouwens ook veel info op, maar dat heb je misschien al gevonden?
Ja die ken ik idd Borrie, maar heb eigenlijk alleen nog maar plaatjes gekeken

Hoe doen jullie dat met ontwormen? Moet dat met regelmaat, of doe je dat pas als je wormen spot? (ieks...)
Hier ook kippen 1 barnevelder kriel 1 cochin 1 chabo en een krulveer chabo die laatste is echt super leuk om te zien.

Helaas hebben we op dit moment bloedluis dus iedere dag het hok inspuiten en hopen dat ik ze weg krijg.

Ze leggen trouwens allevier echt super 1
Nog nooit wormen gezien hier en dus nog nooit ontwormd ook...

Ken ook niemand die dat preventief doet, maar dat zegt niks natuurlijk
Hier ook kipjes!

Drie Drentse krieltjes, een haantje en twee hennetjes, en twee Groninger Meeuwen. Ze scharrelen los door de tuin en de paardenwei en leggen bijna elke dag allemaal een heerlijk sneeuwwit eitje, mmmm.

De krieltjes zijn nogal schrikkerig en pokken er bij elk vreemd geluidje lustig op los (oftewel meneer haan overtuigt de hennetjes ervan dat alles eng is) maar de grote kippen zijn erg tam en helpen ons met de tuinwerkzaamheden. Denk hierbij aan in het graafgat gaan staan bij het spitten om wormen te vangen, het pas gezaaide wortelzaad uitgraven, de vers opkomende plantjes vertrappen etc. Heel gezellig

Niets is zo ontspannend na een drukke dag om, als de zon begint te zakken, tussen de kippen te zitten die vlak voor het slapen gaan rustig scharrelen naar het laatste lekkers van de dag. Om daarna als 5 donzige bollen tegen elkaar aan te kruipen op de stok om de lange, enge nacht door te komen.
Kippen preventief ontwormen is niet nodig, tenzij hier echt reden voor is. Ik zou het zelfs willen afraden. Hou de kipjes goed in de gaten, een zieke kip valt meteen op aan haar gedrag en aan de mest. Kijk goed naar veranderingen in de mest en breng bij twijfel een beetje mest naar een dierenarts voor onderzoek.

Controleer ook regelmatig het verenpak, de pootjes en de cloaca van de kipjes. Gewoon voor de zekerheid eens in de zoveel tijd even van de stok af pakken als ze slapen en goed nakijken. Dan voel je meteen of de kip goed op gewicht is en of je misschien meer/minder/anders moet voeren.

Scharrelende kippen met genoeg ruimte halen het meeste uit de natuur maar kunnen altijd bijgevoerd worden met scharrelkorrels of -meel of graantjes. Afhankelijk van hun conditie (rui, wel/niet aan de leg, broeds) nemen de kippen op wat ze nodig hebben. Voer vooral niet te veel. Kijk of het voer op gaat, zo nee geef dan iets minder. Zo ja dan moet het misschien iets meer zijn.

Succes met je kips!!
.
Leuk kippies!

Mijn ouders hebben al 20 jaar kippen en alhoewel ik het eerst niks vond ben ik ze wel gaan waarderen.

Misschien interessant:

http://www.levendehave.nl/kennisbank/pluimvee/kippen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven