Verhoging?

22-04-2010 17:16 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dochter van 16 weken heeft vorige week een lichte oorontsteking gehad. Inmiddels gaat het stukken beter, alleen hoest ze nog.

Nu merkte ik gisteravond ineens op dat ze wel erge blosjes had, toen ik haar temperatuur opmeette had ze 38,5. Een zetpil gegeven en ze heeft bijna de hele nacht doorgeslapen. Vanmiddag kreeg ze weer van die rode wangen: 38 graden 'verhoging'!

Nu weet ik dus even niet wat te doen. Verder oogt ze nl niet ziek ofzo. Ze eet prima en slaapt redelijk. Maar toch die verhoging... M'n moeder opperde al tandjes, maar ik zie niks in haar mondje.

Lastig! Iemand advies?
Niets! Verhoging en koorts is om een ontsteking of bacterie uit te roeien! Zolang de koorts niet te hoog op loopt lekker laten! Uiteraard wel goed in de gaten houden
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Zorgen dat ze haar warmte kwijt kan. Dus niet te dik aankleden. En als ze goed blijft drinken en verder niet suf is even afwachten. Kan van alles zijn zonder dat je ooit weet wat het nu was.

Verder dus eens met biol
Ok klinkt logisch. Ze is nl al sinds ze naar het kdv gaat (nu 3 weken geleden) verkouden... Maar ik maak me toch zorgen, ben zo bang dat ze ergens pijn heeft ofzo...
kinderen die pijn hebben laten dat echt op de een of andere manier wel merken, minder drinken, huilerig, suffig enz enz. Dat merk je echt wel! Dus als ze gewoon normaal doet, kun je ervan uitgaan dat ze geen last heeft, kinderen tolereren koorts vaak een stuk beter dan volwassenen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik merk aan mezelf dat ik alles wil verklaren. Erg lastig want dat kan niet, zeker niet bij baby's... Maar ik word er zo onrustig van als ik niet weet waar het aan ligt... En ik maak me uiteraard zorgen! Ga zo de fles geven en naar bed brengen, ze is heel moe... Gelijk checken of ze nog steeds verhoging heeft!
helemaal niets aan doen. 38 graden is iets verhoging, maar geen reden tot paniek, zeker niet als kind gewoon eet/drinkt en alert is. Als de koorts echt zou stijgen kun je altijd nog een paracetamol geven, maar bij 38/38,5 graad en een kind wat zich prima voelt zou ik dat niet zo snel doen.
Dank voor je reactie Gizz. Ik zit er gewoon teveel over na te denken: waarom heeft ze dan 38 graden. Daar moet toch een reden voor zijn? Enz. enz. Sowieso is het een onrustige tijd voor dochter, ze sliep tot een week geleden elke nacht door. Maar sinds een week is ze 's nachts weer wakker. Ook nu, ze ligt al vanaf 18.45 uur in bed (en is echt moe). Maar wordt de hele tijd wakker. Komt w'lijk ook doordat ze vaak moet hoesten... Zielig!
Tja kinder hebben wel eens verhoging zonder aanwijsbare reden. Zoon hier kan het ene moment 38,5 hebben en het andere moment een gewone temp. Ik denk dat je bij een minimale verhoging (38/38,5) gewoon moet kijken naar je kindje. Is het ziek, hangerig, heeft het echt last van de koorts, dan kun je eventueel een paracetamol geven. Maar bedenk dat koorts ook ergens goed voor is. Je kunt je afvragen of het nodig is om bij 38/38,5 al te onderdrukken met paracetamol.

Wat betreft het hoesten, als het lang aanhoudt, zou ik even de huisarts raadplegen. Even de oren nogmaals laten checken en even de longen laten luistern. Je weet dan zeker dat er niets is op dat moment.

Wat betreft het niet meer doorslapen, dat zal nog veel vaker gebeuren, zijn fases. Je zou kunnen kijken of het verminderen van het slaapje overdag zou helpen om haar beter te laten slapen.
Dank voor je heldere reactie Gizz, hier heb ik wat aan! Ik heb haar ook geen paracetamol gegeven, en nu ligt ze al een uur rustig te slapen dus ik laat het maar even zo. Ze zit echt in een hangerige periode merk ik, zal idd een fase zijn!

V.w.b. het hoesten: drie weken geleden is ze voor het eerst naar het kdv gegaan en sindsdien is ze 'verkouden'. En dan vooral hoesten. Het gaat met vlagen, de ene dag hoest ze erger dan de andere dag. Ze heeft vooral een 'aanval' als ze net wakker wordt. Zoals afgelopen nacht heeft ze ook liggen hoesten en dan hoest ze zichzelf wakker. Ik ben nu 2x bij de ha geweest en beide keren was er niks mis bij haar longetjes. Volgens de ha is het een bovenluchtwegeninfectie... En de KNO-arts heeft maandag nog naar haar oortjes gekeken en die zag dat de ontsteking van vorige week op z'n retour was....

Ik merk gewoon dat ze elke keer na een dagje kdv weer een beetje verkouden is. Na het weekend knapt ze weer op (als ze 4 dagen niet naar het kdv gaat), maar dan moet ze weer een dag... Voel me daar ook echt rot en schuldig onder, ik krijg het gevoel dat ze nu ziek wordt omdat ik zo nodig moet werken... Slaat misschien nergens op, maar voel me er gewoon een beetje rot onder...

Pffff... Ff mn hart luchten haha!
Vanochtend had dochter 36,9, prima dus. Vandaag is ze naar het kdv, hopelijk krijgt ze vanavond niet weer verhoging...
Hoi Nero, fijn dat de koorts weer gezakt is. Mijn zoon is ook heel veel ziek geweest de eerste maanden op het kdv. Het hoort er echt bij en op een gegeven moment wordt het minder, maar ik weet hoe vervelend het is.

Bij koorts keek ik altijd goed naar hoe mijn zoon zich voelde; als hij 'normaal' deed (levendig, spelen, etc.) gaf ik geen paracetamol. Die koorts hoef je namelijk niet uit te roeien. Maar als hij zich echt ziek voelde - en dat merk je wel hoor - gaf ik wel paracetamol, zodat hij zich minder ellendig zou voelen.

Als de koorts echt hoog wordt of langer dan 3 dagen aanhoudt zou ik altijd even de huisarts bellen.

Maarre...hopelijk heb je al dit advies voorlopig niet meer nodig!
Bedankt Panda, en 'goed' om te horen dat jouw zoon ook veel ziek was in het begin. Ik begin zo sterk te twijfelen of het kdv wel zo'n goed idee is... Heb nu ook van 2 verschillende 'artsen' gehoord (1 op het CB en 1 arts van de huisartenpost) dat het kdv niet zo goed is voor kindjes omdat ze er zo vaak ziek worden... Geen idee wat ik anders zou moeten hoor, m'n baan opzeggen is absoluut geen optie!

Maargoed, het lijkt wel alsof ik extra vatbaar ben voor dit soort opmerkingen. Ik voel me gelijk aangevallen en ontzettend schuldig...
Nero, hier gaat het precies hetzelfde. Mmetje is al weken verkouden, met hoesten. Ook al een paar keer bij de HA geweest, maar de longen zijn schoon, de verkoudheid zit hoog.

En het lijkt steeds even beter te gaan, totdat hij weer naar het KDV is geweest (bij de andere snotterige kindjes ) en dan beginnen we weer opnieuw...

Sinds hij naar het KDV gaat is het zo ongeveer iedere week prijs, hij pikt daar ieder virusje op dat er maar voorbij komt

Overigens geven wij pas paracetamol als de koorts boven de 38,5 uit komt.
Klinkt als mijn verhaal MM! Hoe oud is jouw zoon? Dus bij jou blijft dat hoesten ook aanhouden... Weet ook niet zo goed wat ik er verder aan kan doen.

Wel heel fijn om te lezen dat dochter niet de enige is, ik voelde me er zo rot onder dat ik haar weer weg moest brengen naar het kdv vanochtend...
Vandaag is hij 5 maanden oud.

Ik heb al geprobeerd of het beter werd als ik een doormidden gesneden ui bij zijn bedje legde, of als ik Luuf smeerde, maar dat helpt helemaal niets.
Ok, dochter is 4 maanden oud...

Ik gebruik alleen op advies van de KNO-arts continu neusspray (zoutoplossing), maar meer kan je idd niet doen. Hoestdrank mogen ze ook nog niet...

Voel jij je er dan niet rot onder om hem weg te brengen naar het kdv? Ik ben nog een beetje wiebelig van alle hormonen volgens mij, heb lichtelijk moeite met relativeren...
Jawel, als het zou kunnen haalde ik hem vandaag nog van het KDV af (ook gezien het feit dat hij daar niet slaapt, zie mijn topic).

Maar ten eerste moet ik werken, en ik vind het ook wel goed dat hij daar leert spelen en delen met andere kindjes.

Door die virusjes moeten ze toch heen, als het nu niet komt dan komt het een andere keer wel, die weerstand moet worden opgebouwd.

Al had dat van mij wel in een rustiger tempo gemogen (3 buikgriepvarianten, 1 keelonsteking en al 4 weken zwaar verkouden binnen de twee maanden dat hij nu naar het KDV gaat ).
Oh ja, vervelend. Ik heb je topic inderdaad gelezen. Wow, jij hebt dus ook al goed te maken met de 'nadelen' van het kdv. Ik wil ook absoluut niet mijn baan opzeggen en zie nog steeds het nut in van het kdv, maar zeker als dochter elke keer zo ziekjes is na een dagje kdv voel ik me weer schuldig.

Hoeveel dagen per week gaat jouw zoon?
Twee dagen, achter elkaar.

Ik vraag me af of het beter zou zijn om dagen te ruilen, zodat hij tussendoor een beetje kan bijkomen.

Maar dat krijg ik weer niet met mijn werk geregeld
Ja lastig he! Geen idee of dat beter zou zijn, dochter gaat nu op woensdag en vrijdag maar dat is tijdelijk omdat ze op mijn voorkeursdagen nog geen plek hadden. Vanaf 1 juni gaat ze op dinsdag en donderdag. Maargoed, zij is dus ook elke keer niet zo fit ondanks dat er een dag tussen zit.

Is jouw zoon ook zo moe als hij thuis komt?

Oh ja, hij slaapt niet daar dus dan zal die wel helemaal moe zijn of niet?
Zielig als die kleintjes niet lekker zijn hé. Dochter hier is 4,5 maand en ook steeds verkouden en aan het hoesten sinds ze naar het kdv gaat. Sterker nog, de waterpokken zijn hier ook al de revue gepasseerd. En hier helpen luuf, zoutoplossing en een doorgesneden ui eigenlijk ook nauwelijks.

Wel vervelend dat je door artsen onzeker gemaakt wordt, terwijl zij vast ook wel weten dat veel ouders zich wel enigszins schuldig voelen over het kdv. Ik vind het ook niet helemaal eerlijk, want de weerstand moet toch opgebouwd worden. Of dat nou nu is of later op de psz/kleuterschool, ze moeten er doorheen.
Ik vind het sowieso al héél fijn om te lezen dat er meerdere kindjes zijn die sinds het kdv aan het hoesten/verkouden zijn. Begon nl. sterk te twijfelen aan de weerstand van dochter en of het kdv nou wel zo'n goed idee was...

Jeetje Tmaar, nu al waterpokken?! Wat zielig...

Ik snap het ook niet zo goed, ik voelde me als new born moeder best wel aangevallen. Ik wist ook niks meer te zeggen, stond echt met m'n mond vol tanden. Terwijl ik normaal niet zo snel op m'n mondje gevallen ben... Maar ze legde op dat moment echt de vinger op de zere plek.
quote:nero schreef op 23 april 2010 @ 15:15:

Is jouw zoon ook zo moe als hij thuis komt?

Oh ja, hij slaapt niet daar dus dan zal die wel helemaal moe zijn of niet?

Ja, maar hij blijft er nu gelukkig redelijk vrolijk onder.

In het begin moest hij steeds een uur huilen als we thuis kwamen, toen heb ik echt op het punt gestaan het KDV op te zeggen

Maar dat is nu gelukkig voorbij.

Hij is wel moe dus leuk spelen zit er dan niet echt meer bij, en de volgende dag moet hij even flink bijslapen thuis
Oh ja, dat ken ik. Dochter kan als ze thuis komt max. een half uurtje spelen, maar dan stort ze echt in. Ik moest er zo aan wennen dat ik haar op mijn 'werkdagen' maar 1,5 uur zie...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven