Opa bepaalt

24-04-2010 12:35 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om even een duidelijk beeld te scheppen: tot voor kort waren wij (ik, mijn man en onze kinderen) altijd welkom bij opa. Dat is de pa van mijn man. Als hij een week niet op bezoek kon komen of wij naar hem, dan was hij altijd een beetje boos.

Bijna een jaar geleden leerde hij iemand kennen en dat klikte. Ze wonen nog niet samen, maar elke dag gaan ze naar elkaar toe. Behalve op zaterdag niet, die dag wilt hij gereserveerd houden voor zijn kinderen.. Dus nu moeten wij ons schikken naar die zaterdag :S

Maar jullie het wel goed begrijpen dat zaterdag niet altijd haalbaar is voor ons. Voorheen konden we het bezoek gewoon uitstellen naar een andere dag in de week, zoals woensdag of zondag, maar dat kan dus nu niet meer. Dan is hij bij zijn vriendin en hij wilt geen dagen wisselen. Een weekje of langer geen bezoek van hen vind ik eigenlijk niet een probleem. Alleen opa zelf doet dan moeilijk.

Binnenkort zijn er 3 zaterdag achter elkaar dat we plannen hebben die niet kunnen aangepast worden. 2 vriendinnetjes van onze dochters zijn jarig en geven dus elk een feestje op een zaterdag. De andere zaterdag hebben we een uitje met vrienden dat al een tijdje vast staat.

Opa weet dit en ik had gehoopt dat hij ofwel zou accepteren dat er 3 weken geen bezoek is op zaterdag of dat hij een andere dag zou kiezen. Hij kan toch zaterdag naar zijn vriendin en zondag lekker op bezoek komen? Hij mag zijn vriendin gerust meebrengen, maar dat wilt hij ook niet..

Wat denken jullie?
Opa kan met gemak zijn bezoekjes naar een andere dag schuiven, voor een gezin is dat moeilijker.
quote:pooky schreef op 24 april 2010 @ 12:52:

Hey, wat super dat opa iemand heeft leren kennen! Wat een mooi verhaal! En wat jammer dat er meteen zo'n moeilijke situtatie uit komt....Pink, ik vind je onredelijk. Laat die man gelukkig zijn. Werk een beetje mee! Wat niet kan, kan niet...wat wel kan zou niet wegens principes gestopt moeten worden.

Leuk zeg, voor opa! Zomaar een nieuwe liefde, geweldig!

Waar staat dat die man niet gelukkig mag zijn? TO schikt zich naar de door hem gedicteerde zaterdag maar heeft nu twee zaterdagen andere bezigheden waardoor ze niet kan. Is wat TO betreft geen probleem, het is opa die daar blijkbaar een probleem van maakt. Opa wil ze wel elke week zien, maar wil niet van dagen wisselen als dat beter uitkomt.

Het lijkt mij dat je, als je afspraken maakt over wanneer je bij elkaar op bezoek gaat, rekening houdt met elkaar. Dus als een bepaalde dag een keer niet uitkomt dan verzet je het, of sla je gewoon een keer over. Wat heeft dat in vredesnaam te maken met het misgunnen van een nieuwe liefde? Daar wordt met geen woord over gerept hier.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:littlemissvixen schreef op 24 april 2010 @ 12:55:

[...]

Compromis: jullie gaan één ochtend. Mocht opa dat op prijs stellen. Krijg je geen waardering voor je inzet, dan niet.Goed voorstel.
Eigenlijk schrik ik van veel reacties hier. Je hebt het niet over Opa, maar in jullie gevallen een vader/schoonvader. Blijkbaar valt "Opa" buiten het gezin. Mijn reactie kan voortkomen uit mijn niet Nederlandse opvoeding, dat betekend echter niet dat ik geschrokken ben door de reacties.
quote:Sanmi schreef op 24 april 2010 @ 12:53:

. Die zondag lijkt me ook niet echt super. Dan moet je je ontbijt naar binnen werken en direct op bezoek. Heerlijk na zo'n drukke zaterdag.

Precies.. Zondag is één van de weinige dagen dat het hele gezin rustig kan genieten van een ontbijt. Door de week is mijn man dan al lang weg voor zijn werk. Op zondag komen de croissants, bolletjes (of andere lekkere broodjes) warm uit de oven en het is dan echt genieten van een lekker ontbijt met het hele gezin.

Opa mag gerust mee komen ontbijten hoor, geen enkel probleem. Maar dat doet hij niet.
quote:Pinkelotje11 schreef op 24 april 2010 @ 12:35:

Opa weet dit en ik had gehoopt dat hij ofwel zou accepteren dat er 3 weken geen bezoek is op zaterdag of dat hij een andere dag zou kiezen. Hij kan toch zaterdag naar zijn vriendin en zondag lekker op bezoek komen? Hij mag zijn vriendin gerust meebrengen, maar dat wilt hij ook niet..

Wat denken jullie?Maar wat is het probleem nou? Accepteert hij het niet? Of hij ziet ze nu drie weken niet (geen probleem toch?)? Ik snap je vraag niet zo goed.
Jee stel je niet zo aan pooky, je doet net of opa heilig is zeg!!
Hoe oud is de opa in kwestie trouwens?
Hij is 72 of 73.
quote:minny schreef op 24 april 2010 @ 12:58:

Opa kan met gemak zijn bezoekjes naar een andere dag schuiven, voor een gezin is dat moeilijker.

Wat een onzin. Wie ben jij om je Opa zijn agenda te beheren.

Wel ben ik het deels eens met BW, mijn eerdere reactie was ietwat te kort door de bocht.
quote:elleinspe schreef op 24 april 2010 @ 13:02:

Jee stel je niet zo aan pooky, je doet net of opa heilig is zeg!!Ik dacht dat de eerste post van Pooky sarcastisch was, maar begin na de rest te twijfelen.
quote:pooky schreef op 24 april 2010 @ 13:00:

Eigenlijk schrik ik van veel reacties hier. Je hebt het niet over Opa, maar in jullie gevallen een vader/schoonvader. Blijkbaar valt "Opa" buiten het gezin. Mijn reactie kan voortkomen uit mijn niet Nederlandse opvoeding, dat betekend echter niet dat ik geschrokken ben door de reacties.En waar schrik je dan precies van? Dat er niet gedaan wordt wat opa wil?
@Pooky: Wat is daar nou aan te schrikken? Waarom kan opa (of (schoon)vader zich niet ook af en toe een beetje aanpassen aan zijn (klein)kinderen. Als mijn (schoon)ouders ons willen zien, maar wij hebben een weekend vol met kinderfeestjes en zo, dan komen ze gewoon gezellig hier.

Ik weet zeker dat als mijn vader een vriendin had, wij ook gewoon op zondag welkom zouden zijn bij hem en zijn vriendin.

Pooky, schrik jij dan niet van de reacties van de schoonvader? Die is niet bereid om ook maar enige rekening te houden met zijn kinderen, dicteert dat ze elke zaterdag op bezoek moeten komen. Hij kan ook alleen op zaterdag want de rest van de week heeft hij andere bezigheden. Hij gaat blijkbaar wel naar zijn vriendin maar kan niet naar zijn kinderen. Dat je de band met je ouders in ere houdt wil toch niet zeggen dat je je naar al hun grillen moet schikken?

Toevoeging: ik zie dat we tegelijk aan het posten zijn. Is een beetje mosterd dus.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:pooky schreef op 24 april 2010 @ 13:03:

[...]

Wel ben ik het deels eens met BW, mijn eerdere reactie was ietwat te kort door de bocht.Wie is Opa om hun agenda te beheren?
quote:Pinkelotje11 schreef op 24 april 2010 @ 13:02:

Hij is 72 of 73.En nog vief genoeg als ik dat zo lees allemaal. Ik vind hem iig erg star.

Eigenlijk schrik ik van veel reacties hier. Je hebt het niet over Opa, maar in jullie gevallen een vader/schoonvader. Blijkbaar valt "Opa" buiten het gezin. Mijn reactie kan voortkomen uit mijn niet Nederlandse opvoeding, dat betekend echter niet dat ik geschrokken ben door de reacties.Ik lees nergens dat opa buiten het gezin valt, alleen stelt hij zichzelf heel star op. Er is voor TO en haar gezin weinig ruimte om tot een oplossing te komen, zonder dat hun hele gezinsleven en agenda overhoop wordt gegooid.

Jee stel je niet zo aan pooky, je doet net of opa heilig is zeg!!Hahahahaha! Welnee. Opa kan gewoon een eikel zijn, maar ik ging daar vanwege het mooie weer en een ander topic eens gewoon vanuit. Dat opa gewoon een mens is met dezelfde behoeften en belangen als wij. Mooi toch? Als het een dwingeland is, dan heb ik daar uiteraard een andere mening over, ikzelf zou er dan niet elke week zitten.
Wij hebben een soortgelijk "probleem".

We gaan al jaren op woensdag avond bij mijn schoonouders eten,eerst met ons tweetjes nu met kids.

Mijn schoonzus/broer &kids komen dan ook.

Prima geregeld,geen verplichtingen in het weekend,maar nu zit onze oudste van 5 op school,en spreekt vaak af met vriendjes op woensdag middag, vaak vragen die ouders dan of hij blijft eten,of dat ze hun kind hier wat langer kunnen laten blijven.

Dat kan dus nooit ivm die eet afspraak.

Je begrijpt dat ik nu op een subtiele manier van die woensdag-afspraak af wil,maar wat dan? elk weekend verplicht daar gaan zitten? de weekenden staan ook altijd volgepland met vanalles.

Jee stel je niet zo aan pooky, je doet net of opa heilig is zeg!!Nou inderdaad...

Buitengewoon onredelijk van die man om zaterdag te reserveren omdat hij de rest van de week bij zijn vriendin is. Met vriendin schuiven is anders makkelijker dan met school of werk. De rest van de week zijn er andere, niet schuifbare, verplichtingen en op zaterdag heb je een vrije dag waarop je andere dingen doet. Verwacht hij dat alle andere dingen opzij geschoven worden omdat hij de rest van de week bij vriendin is? Dat vind ik onredelijk.
@TO,

vervelend dat Opa zo'n regie heeft over je man, ik snap het aan de ene kant ook wel maar ik vind dat hij wel wat flexibeler mag zijn (opa dan).

Verder vind ik dat Pooky te overtrokken reageert, die man mag niet het leven van zijn zoon en zijn schoondochter bepalen, dat doen ze zelf!

Ik heb zelf een oma (de moeder van mijn vader, de enige grootouder die nog leeft) en die is ook een beetje zo, ze is inmiddels bijna 86 en zit nog elk weekend klaar om haar kinderen (dus mijn vader en zijn broer en zus) te ontvangen. Mijn moeder krijgt hier ook de kriebels van.
quote:boysmum74 schreef op 24 april 2010 @ 13:06:

Wij hebben een soortgelijk "probleem".

We gaan al jaren op woensdag avond bij mijn schoonouders eten,eerst met ons tweetjes nu met kids.

Mijn schoonzus/broer &kids komen dan ook.

Prima geregeld,geen verplichtingen in het weekend,maar nu zit onze oudste van 5 op school,en spreekt vaak af met vriendjes op woensdag middag, vaak vragen die ouders dan of hij blijft eten,of dat ze hun kind hier wat langer kunnen laten blijven.

Dat kan dus nooit ivm die eet afspraak.

Je begrijpt dat ik nu op een subtiele manier van die woensdag-afspraak af wil,maar wat dan? elk weekend verplicht daar gaan zitten? de weekenden staan ook altijd volgepland met vanalles.Gewoon net zo eerlijk zeggen als je het hier doet
quote:pooky schreef op 24 april 2010 @ 13:03:

[...]

Wel ben ik het deels eens met BW, mijn eerdere reactie was ietwat te kort door de bocht.Het is makkelijker dat 1 persoon eens kritisch in zijn agenda kijkt, dan dat een heel gezin met werk, school, sport en andere verplichtingen dit moet doen.
quote:nogeensdan schreef op 24 april 2010 @ 13:08:

[...]

Het is makkelijker dat 1 persoon eens kritisch in zijn agenda kijkt, dan dat een heel gezin met werk, school, sport en andere verplichtingen dit moet doen.Precies.
Boysmum,

Je zou dit op voorhand kunnen bespreken met de mama van dat vriendje. Een beetje vooruit plannen en dan die woensdag uitzonderlijk niet naar je schoonouders gaan. Het is niet ideaal, misschien heeft iemand een beter idee?

Eigenlijk schrik ik van veel reacties hier. Je hebt het niet over Opa, maar in jullie gevallen een vader/schoonvader. Blijkbaar valt "Opa" buiten het gezin. Mijn reactie kan voortkomen uit mijn niet Nederlandse opvoeding, dat betekend echter niet dat ik geschrokken ben door de reacties.

Opa is net als alle andere familie gewoon een mens en heeft zich net als alle andere familie leden ook te houden aan normaal overleg.

Het feit dat opa zijn voorwaarden stelt en daarmee vier mensen "regelt" zegt wat over de houding van opa. Het feit dat TO overweegt en dus hier komt vragen naar meningen over deze kwestie , zegt wat over hoe opa 's wil invloed heeft (en zij dit toestaan )op twee volwassenen en hun kinderen.

Familie ziet elkaar omdat ze het willen, omdat ze elkaar leuk vinden omdat ze het fijn vinden, omdat ze het nodig vinden. In het OP lees ik veel moeten en weinig wens tot fijn contact.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven