moederstuur/moederfiets/omafiets?

25-04-2010 20:54 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Over een maand of 2 hoop ik met mijn zoontje af en toe op de fiets weg te kunnen. Nu was ik op internet aan het kijken bij moederfietsen maar die zijn nog redelijk aan de prijs.

Ik denk dat ik op mijn eigen fiets geen zitje kan plaatsen want dan pas ik er met op en afstappen niet meer tussen.

Is er iemand die ervaring heeft met een moederstuur (een stuur wat je op je gewone fiets kunt laten zetten zodat er een kinderzitje op kan)?

Of kan ik beter een echte moederfiets kopen?

Een omafiets/opoefiets lijkt me ook wel handig maar die zijn misschien weer niet stevig genoeg.

Met andere woorden: help!

Alvast bedankt.
quote:hanZie schreef op 25 april 2010 @ 21:14:

[...]

Jawel, er zijn omafietsen met handremmen en versnellingen. Een moederfiets is alleen geschikt voor kleine stukjes. Daar wil je echt geen 2 kilometer mee fietsen.Sorry maar heb er vandaag zeker 20 gefietst dus weet niet welke jij hebt?!
quote:majeba schreef op 25 april 2010 @ 21:16:

hanZie, fiets een moederfiets dan zo zwaar?Ik ben HanZie niet maar zoals ik al eerder hier heb gezegd: ja hij fietst heel zwaar. Een normale fiets weegt kilo's lichter dan een moederfiets.
Ik denk dat ik morgen maar eens bij de fietsenwinkel langs ga........ (zonder portemonnee want voor je het weet koop ik het eerste het beste wat hij me aansmeert )

Nu ga ik er eentje naar bed brengen, ik kom morgen weer even verder lezen hier!
Hey Gravinnetje Off topic, jij had toch een ban?
quote:Gravinnetje schreef op 25 april 2010 @ 21:03: Let in ieder geval op of de fiets minimaal 7 versnellingen heeft, je maakt het jezelf anders alleen nog maar zwaarder.

Stel je niet aan! Met een gewone fiets, met maar drie versnellingen, met zitje voor en zitje achter ben ik heel Belgie èn heel UberVinex doorgefietst. Het laatste half jaar zelf met zitje achter, aanhangfiets en grote mand voorop. Ik heb nu een andere fiets omdat ouwe fiets overleden is, maar dat had niets met de zitjes te maken: het ding was na 20 jaar gewoon op.

Minimaal 7 versnellingen... waar woon je? In de alpen?
Zitje voorop is inderdaad wel zo gezellig vind ik. Maar op een opoefiets niet handig als je kind eenmaal wat groter is, omdat je dan minder ruimte hebt tussen je stuur en het zitje (althans, daar had ik last van met een bobike zitje), dus dan wordt het proppen en gedoe om de beentjes erin te krijgen.
quote:majeba schreef op 25 april 2010 @ 21:13:

Ik ben gelukkig slank dus misschien toch maar een bezoekje aan de fietsenmaker/fietsenwinkel brengen....

Moeilijk hoor kiezen wat het gaat worden! (ik maak het mezelf gewoon moeilijk, daar ben ik erg goed in)

Maar wel super dat iedereen zo meedenkt en reageert.Als je slank bent zou ik lekker een zitje aan je bestaande fiets hangen. Misschien een extra brede standaard of een dubbele standaard erop laten zetten maar het is echt niet nòdig hoor, een moederfiets.
quote:Gravinnetje schreef op 25 april 2010 @ 21:10:

Ik raad hem echt af hoor die moederfiets.

@Daantje en Aruba. Zo'n fietszitje past wel op vrijwel ieder stuur maar de ruimte tussen zadel en stuur is behoorlijk kleiner. De zwaarlijvigen of zwangeren passen er dan niet meer tussen.

Uiteraard kun je dan steppend opstappen zoals Sanmi beschrijft maar voor een stoplicht stoppen of een noodstop wordt toch wat problematischer.Toen ik hoogzwanger was paste ik er nog goed tussen. En ik ben niet slank. Dus dat is dan denk ik toch echt afhankelijk van de fiets. Heb op dit moment een Gazelle Montreux met voor en achter een zitje, en dat gaat heel goed.
Ik heb hier met de eerste altijd mijn sportieve hybride gebruikt en zelfs hoogzwanger nog gewoon op gefietst, met de oudste voorop. Ging prima! Wel het zadel inderdaad een beetje lager en het stuur wat hoger, zodat ik rechter op zat en met de benen bij de grond kon.

Nu heb ik twee mannetjes en leek een mamafiets me toch steviger. twee kinderen, een mandje voorop voor wat boodschappen en eventueel ook nog een buggy: dat leek me wat te veel van het goede voor mijn hybride.

Ik heb een Gazelle Bloom (tweede hands via MP): zit een beetje tussen zo'n sparta moederfiets (een echte tank; komt niet vooruit en heeft een enorme draaicircel) en een gewone fiets in.

Succes!
quote:Gravinnetje schreef op 25 april 2010 @ 21:10:

Uiteraard kun je dan steppend opstappen zoals Sanmi beschrijft maar voor een stoplicht stoppen of een noodstop wordt toch wat problematischer.Waarom wordt het problematisch om te stoppen? Je knijpt je remmen in, of trapt je terugtraprem in, komt tot stilstand en steekt een been uit. Daar heb je toch geen moederfiets voor nodig?
quote:tilalia2 schreef op 25 april 2010 @ 21:28:

[...]

Stel je niet aan! Met een gewone fiets, met maar drie versnellingen, met zitje voor en zitje achter ben ik heel Belgie èn heel UberVinex doorgefietst. Het laatste half jaar zelf met zitje achter, aanhangfiets en grote mand voorop. Ik heb nu een andere fiets omdat ouwe fiets overleden is, maar dat had niets met de zitjes te maken: het ding was na 20 jaar gewoon op.

Minimaal 7 versnellingen... waar woon je? In de alpen?Nou....ik had hiervoor een 3versnelling-fiets waarmee ik NL rondfietste Maar nu met een 7, vind ik beduidend fijner fietsen. Weliswaar iets heuvelachtiger, maar dat geeft niet de doorslag hoor Vind het persoonlijk fijner om 'meer keuze' te hebben ofzo
*
Oh lekkerrrrr Heli
quote:Sarah Scott schreef op 25 april 2010 @ 21:33:

[...]

Nou....ik had hiervoor een 3versnelling-fiets waarmee ik NL rondfietste Maar nu met een 7, vind ik beduidend fijner fietsen. Weliswaar iets heuvelachtiger, maar dat geeft niet de doorslag hoor Vind het persoonlijk fijner om 'meer keuze' te hebben ofzo

Misschien ben ik te spartaans gewend, aangezien ik op mijn nieuwe fiets drie goede versnellingen heb en mijn oude fiets had drie verrotte versnellingen, maar 7 versnellingen in NL of belgisch landschap is echt niet noodzakelijk. Het gaat echt prima met drie. Ook met UberVinexe tegenwind in lange lanen zonder bomen.

En je krijgt benen van staal
quote:Helianthus2106 schreef op 25 april 2010 @ 21:33:

Ik overweeg een elektrische fiets met 7 versnellingen. Misschien ook een idee?Je kan ook de bus nemen, krijg je net zoveel lichaamsbeweging.
*
*
quote:Helianthus2106 schreef op 25 april 2010 @ 21:38:

[...]

Hai Sarah! Hier in het heuvelachtige deel van Nederland wil je en niet zonder versnellingen en niet zonder trapondersteuning

Nee, zonder gekheid: Ik moet veel bruggen over om ook maar ergens te komen. Naar het kdv is het 3 heen en 3 terug. En al duurt het nog even voor het kindje zover is dat het meekan... ik denk dat dit makkelijker is dan werken aan mijn conditie 3 kilometer? Of drie bruggen?
*
Of 3 kwartier?
quote:Helianthus2106 schreef op 25 april 2010 @ 21:39:

[...]

Volgens mij gaat het fietsen in dit topic niet direct om de lichaamsbeweging maar om op een leuke manier met je kind te fietsen.

Zodat je je kindje leert dat het leuk is om te fietsen, en dat je dan beweegt en sterk wordt? Kijk eens hoe hard ik tegen de wind in kan? Iets van leuk en nuttig tegelijk?

Je kind leren dat lichaamsbeweging niet alleen op een sportclub kan, maar ook gewoon, terwijl je op weg bent naar iets?
*
quote:tilalia2 schreef op 25 april 2010 @ 21:35:

[...]

Misschien ben ik te spartaans gewend, aangezien ik op mijn nieuwe fiets drie goede versnellingen heb en mijn oude fiets had drie verrotte versnellingen, maar 7 versnellingen in NL of belgisch landschap is echt niet noodzakelijk. Het gaat echt prima met drie. Ook met UberVinexe tegenwind in lange lanen zonder bomen.

En je krijgt benen van staal

Ik zit dan ook niet in NL of BE

Benen van staal heb ik altijd al gehad lol
quote:Helianthus2106 schreef op 25 april 2010 @ 21:41:

Oh ja, en omdat ik me toch aangesproken voel: met trapondersteuning zie ik het wel zitten om twee keer per week op de fiets naar mijn werk te gaan (20km heen en 20km terug).

Van huis naar het kdv is bij ons 7km en als je dan bedenkt dat je met kind en mogelijk zware mamafiets die 6 bruggen over moet (en dan heb ik het over bruggen over een autoweg of autosnelweg), dan is dit voor mij een goede oplossing.

7 kilometer is een kwartiertje fietsen. Als je een gewone fiets neemt, hoef je die hulpmotor niet

Kijk, je moet het zelf weten hoor, maar nòdig is het niet. Je kan jezelf ook even in het zweet werken, na een week of twee weet je niet beter en hoef je ook niet meer naar de sportschool. Bespaart weer geld. En benzine/elektra voor je motor.
Je kunt ook een andere zadelpen op je fiets zetten.

Dan gaat je zadel ongeveer 10 cm verder naar achter.

Dus je creeerd meer instapruimte.

Te koop bij de halfords voor 14,99.

Das goedkoper en werkt prima heb hem zelf ook op mijn fiets gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven