moederstuur/moederfiets/omafiets?

25-04-2010 20:54 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Over een maand of 2 hoop ik met mijn zoontje af en toe op de fiets weg te kunnen. Nu was ik op internet aan het kijken bij moederfietsen maar die zijn nog redelijk aan de prijs.

Ik denk dat ik op mijn eigen fiets geen zitje kan plaatsen want dan pas ik er met op en afstappen niet meer tussen.

Is er iemand die ervaring heeft met een moederstuur (een stuur wat je op je gewone fiets kunt laten zetten zodat er een kinderzitje op kan)?

Of kan ik beter een echte moederfiets kopen?

Een omafiets/opoefiets lijkt me ook wel handig maar die zijn misschien weer niet stevig genoeg.

Met andere woorden: help!

Alvast bedankt.
Ik had hetzelfde probleem als jij en vond het ook wel zonde van mijn goeie Sparta om dan maar een moederfiets aan te schaffen. Duur zeg! Ik heb maat(je) 46 en ik paste echt niet lekker tussen het kinderzitje en mn zadel. Zo'n zadelpen vond ik niet echt een oplossing en ik heb de gok genomen met het moederstuur. Ik vind het echt een superding! Nu was ik voor 6 tientjes klaar en als mn zoontje op een achterzitje gaat kan mn gewone stuur makkelijk weer terug en klaar. Omdat het stoeltje boven je stuurkolom/pen hangt, merk je ook niets van het gewicht, rijdt echt heerlijk!

Als je in Noord-Brabant woont/ komt, mag je van mij een proefritje komen maken hoor. (en nee ik heb er geen aandelen in maar nomineer het moederstuur maar als uitvinding van heet jaar! :-) )
Ik heb gewoon een omafiets, bevalt prima
Ik heb het niet het hele topic qua reacties gelezen dus misschien i smijn reply mosterd na de maaltijd

Een omafiets heeft een instabiel frame, kan weinig extra hebben, een moederfiets trapt zwaar

Ik heb 3 kids en ze vaak per 2 vervoerd op mijn personal bike (batavus) en dat heerlijk gevonden

Stabiele fiets, 1 voorop en 1 achterop was goed te doen

Brede banden helpen, lage instap idem, breed stuur heeft geen extra voordeel

Kijk anders of je werkgever meewerkt aan het fietsenplan
Je bent zelf een theepot
ik heb ook een mama fiets een batavus mambo de luxe. Niks geen achterlijk stuur. Wel een stuur dat je Op "slot"kan zetten en dat ervaar ik als erg handig zodat je kindje makkelijk in en uit het stoeltje kan halen. Enige nadeel erg zwaar trappen vanwege de dikke banden/
Ik ben ook druk aan het rondkijken en vergelijken.

Wil heel graag lekker gaan fietsen met dochtertje, zeker met dit weer.

Ik vraag me af of iemand van jullie ervaring heeft met een transportfiets + kinderzitje. ?

Kwam een leuke transportfiets met 3 versnellingen tegen maar vraag me af of die geschikt zijn voor het dragen van een kinderzitje met kind.

Ook vraag ik me af of er nog een kinderzitje op past als je bijv. een mand voorop de transport drager hebt.

Ben benieuwd waar jij uiteindelijk op uit gaat komen majeba.
Bij een transportfiets heb je een rek voor je stuur. Als je een zitje een je stuur wil, kan je kind de benen dus niet kwijt. Zeker niet als je er nog een mand op hebt.

Je kan dus het rek er - tijdelijk - afhalen, of kiezen om je kindje achterop te laten zitten. Er zijn speciale fietstassen die je op de fiets kan hebben terwijl je een kinderzitje achterop hebt, die verlengen je bagagedrager. Dan heb je dus en je mand voorop, en je kindje, en fietstassen.

Een kindje aan je stuur is gezellig, want je ziet wat je kind ziet. Maar een kindje achterop is ook leuk, want dan krijg je knuffeltjes. En met wind tegen duwen ze mee
Ik heb een paar weken geleden een moederstuur op mijn gazelle medeo laten zetten en vind het een superoplossing. Toch mijn eigen fijne snelle fiets en niet het gevoel klem te zitten tussen zitje en zadel (vooral als je snel moest stoppen vond ik een kind voorop niet fijn).
quote:Maar een kindje achterop is ook leuk, want dan krijg je knuffeltjes. En met wind tegen duwen ze mee Awh
Ik heb een omafiets en die bevalt me prima. Ook als onze dochter voorop in het stuurzitje zit. Ik vind deze fiets prima voldoen en hoef niet zo nodig zo´n peperdure moederfiets.

Dus dames, als je een klein budget hebt en je zoekt een handig alternatief voor de dure moederfiets kan ik de opoefiets van harte aanbevelen.
(nog) geen ervaring, maar vanaf vorige week donderdag hebben ze bij de Lidl een mamafiets te koop. Ik meen net onder de ¤ 300,-, handremmen, 3 versnellingen. Helaas is het frame voor mij te laag (53 cm), anders had ik em ongetwijfeld gekocht...

(die Batavus Mambo de Luxe ziet er trouwens wel super uit! We vinden ¤ 1000,- alleen wel een beetje aan de dure kant...)
Wat gaat dat snel hier op het forum!

Er zijn dus voorstanders voor alle variaties.... moederfiets/moederstuur/omafiets.

Bij ons in het lidl krantje stond geen fiets volgens mij... ik ga hem straks eens bij het oud papier vandaan halen. Ben niet zo heel groot namelijk dus wie weet..... :-)
En hoe werkt zo'n zadelpen dan? Hoeveel cm geeft je dat ongeveer extra?
Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap een omafiets gekocht met 3 versnellingen en handremmen.

Het frame van mijn fiets is niet onstabiel zoals hier gezegd werd, vroeger had ik ook een goedkope omafiets en die was idd wat wiebeliger.

Voorop heb ik een CMG kinderzitje, idem voor achterop.

Onder het zadel zit een gekartelde scharnier, waarmee je je zadelpunt iets naar boven of beneden kan zetten. Als je je zadel eraf haald en die scharnier helemaal de andere kant op zet, dus dat het klemgedeelte van die scharnier aan de voorkant/punt van je zadel zit, heb je idd een aantal extra cm's ruimte. Werkte prima voor mij.

Ik hoorde bij mij in de straat iedereen schelden over de mamafiets en ze gingen massaal weg. In onze kinderrijke buurt heeft dus niemand een mamafiets meer.
koffie, zwart graag...
@majeba, die fiets stond niet in de folder, maar in een losse flyer die we bij de kassa kregen. Misschien is het een woonplaats-gebonden aanbieding?
Ik was vorige week bij de Lidl en toen stond er inderdaad zo'n fiets in de winkel.

Zag er goed uit, kwalitatief heb ik er geen verstand van maar zo met het oog van een leek vond ik het helemaal zo gek niet.
Ik ga morgen toch naar de Lidl, zal eens kijken. Wie weet staat hij er gewoon.

Ik zou vandaag naar de fietsenwinkel maar die is dicht op maandag!

Maar goed, ik heb er ook geen enorme haast mee, zoonlief is pas een half jaar oud :-)
quote:Aruba schreef op 25 april 2010 @ 21:22:

Hey Gravinnetje Off topic, jij had toch een ban?Ja klopt.
up
Een moederfiets is ideaal, zowel voor een zwangere vrouw, als voor een vrouw met 1 of meerder kinderen. Moederfietsen zijn vaak duurder, dan omafietsen. Maar als je bereidt bent wat meer te betalen is een moederfiets uitermate geschikt. Een moederfiets is ook handig als je er later nog een kind bij krijgt, dan kan 1 op de stuur en 1 achter. Met een omafiets kun je het ook wel doen hoor, als je wat minder geld ervoor over hebt. Je plaatst dan een kinderzitje achter, op de bagagedrager in plaats van op de stuur. Mocht u toch een omafiets willen, hier vindt u tips bij het kopen van een omafiets.
Inderdaad goed vooronderzoek doen. Ook even goed alles opmeten!

Op deze site staan alle maten handig uitgelegd met bijbehorende inch maten. www.kinderfiets-inch.nl

Uit ervaring weet ik dat duurkoop niet altijd goed hoeft te zijn.

Relatief goed beoordeelde verkopers zijn onder andere:

www.bestbuykinderfietsen.nl

www.bestbuyomafietsen.nl (hier heb je ook kinder omafietsen).

Ik raad aan om géén kinderfiets bij een speelgoedwinkel te kopen. De keuze is erg beperkt en meestal is de kwaliteit rampzalig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven