De lekkerste appeltaart

20-08-2008 08:46 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik heb gisteren een hele emmer met goudreinetten gekregen en wil daar graag een heerlijke appeltaart van bakken. Nu ken ik de standaard appeltaart wel, dus wie heeft er voor mij een heerlijk recept voor een zalige appeltaart??

(ik heb al gekeken op internet, maar daar zie je door de appeltaart het bos niet meer)

Groetjes Hugnyt
Ik wil graag appeltaart maken met kookpudding, maar nu vraag ik me af: moet er (n)iets bovenop de pudding/appels recept smulweb. In de reacties staat niets, zou het dan gewoon goed gaan met die pudding 70 minuten in de oven of is het zo vanzelfsprekend dat er nog ruitjes bovenop moeten, dat het niet in het recept staat.

Ik ga vanmiddag aan de slag dus ik hoop op een reactie.
hoi borderwalk,

Ik maak hem soms met de pudding onderin, soms pudding erover gieten zoals in recept. Ik heb hem een keer zonder iets er bovenop gemaakt, maar ook een keer met ruitjes of kruimeltjes, kan allemaal, maar zonder lukt dus ook. Hij is zooo lekker!! Succes!
@schuddebuikje Bedankt! ik heb nog nooit appeltaart met kookpudding gemaakt/gegeten, dus ik ben heel benieuwd.
en en en?
@schuddebuikje Echt Lekker!! Toen het een beetje bruin werd heb ik er wat alu folie opgedaan en hij kwam er perfect uit. Ik was bang dat het met de pudding erbij erg zoet zou zijn, maar met de zurige appels erbij is het precies goed.
*upje voor dit smakelijke topic*

Dit weekend ga ik een appeltaart bakken i.v.m. visite van mijn grootouders. Ik had wel zin in iets "anders", en door dit topic heb ik besloten dat ik verkruimelde bitterkoekjes op de bodem ga strooien voor extra crunch. Koop je dan echt de Hollandse bitterkoekjes of juist amarettini?
Ik zou voor de Hollandse gaan, past beter bij appeltaart. Lekkere smaak zal het wel geven, crunch niet als je ze op de bodem strooit, het vocht van de appels trekt dan immers in de koekjes. Hooguit wordt de bodem wat crunchier.

Hmmmm, ik krijg meteen zin om te gaan bakken.
Dankjewel Belletje, voor je reactie.

Ik heb de Hollandse bitterkoekjes in grove stukjes verspreid over de bodem van de appeltaart. En man, dat was lekker!! Zelfs mijn grootouders, normaal gesproken afkerig van alles wat "anders" of "nieuw" is, vonden het erg lekker. Het voegt echt een lekkere smaak toe aan de appeltaart. Ik ga het zeker vaker doen!
Hallo allemaal,kan iemand mij een tip geven? Ik heb aanstaand weekend een etentje ,en ik wil een zelfgebakken appeltaart meenemen.Hoe krijg ik die mooi,en 'heel' uit de springvorm? Zodat ik de taart op een mooi bord mee kan nemen.

Moet ik er dan eerst bakpapier in doen [vorm eerst invetten] om hem eruit te tillen, of weet iemand iets beters/handigers?

Help! Thanks!
Come fly with me on a jetplane
Gewoon die bakvorm invetten met boter, dan haal je hem er zo uit. Bakpapier gebruik ik niet.
Cum non tum age
quote:noa schreef op 26 april 2010 @ 17:17:

Gewoon die bakvorm invetten met boter, dan haal je hem er zo uit. Bakpapier gebruik ik niet.Wat gebruik je dan,een heeeeeel grote spatel om 'm eruit te scheppen?? Of schuift ie vanzelf .......Vind het zo zonde als het hele ding breekt......
Ik gebruik altijd bakspray van dr. Oetker. Het heeft geen smaak, dus je proeft niets aan je taart en omdat het een spray is doseert het gemakkelijk.

Voordat je de springvormrand losmaakt, ga je eerst met een mes langs de randjes zodat je zeker weet dat alles los is. Daarna de rand (voorzichtig dus) losmaken. Vervolgens de taart in punten snijden en met je mes onder het stuk taart gaan, zodat je het eruit kunt tillen. Mocht je dat lastig vinden: je kunt ook een taartschep kopen, misschien vind je dat gemakkelijker.

Overigens, gratis extra tip: neem de taart mee in de springvorm en leg hem pas op de plaats van bestemming op een mooi bord. Anders schuift ie er onderweg geheid vanaf.
Dankjewel Teigera,die laatste tip is zeer welkom...

Gaat goed komen!
Het lossen van een taart gaat beter als je de vorm eerst keurig invet, en daarna helemaal bestrooit met wat paneermeel. Teveel gestrooide paneermeel eruitkloppen boven de wasbak. De juiste hoeveelheid blijft kleven aan de ingevette springvorm.
Doordat iemand op het 'toetjes' topic een recept voor een geweldig toetje postte, kwam ik op de bijbehorende site terecht en vond daar deze aparte 'Chocolate Apple Pie': . Lijkt mij persoonlijk niks mis mee...
die hierboven lijkt me met peer heel lekker!
Hoi allemaal,

Ik ga een appeltaart maken van Smulweb: http://www.smulweb.nl/131 ... r-bestaat-niet-appeltaart

Ik vroeg me af of ik deze ook een paar dagen vantevoren kan maken, voordat ik hem aansnijd (dat ik hem dan bewaar op de manier die beschreven staat).

Groetjes
@eyris: hoeveel is een "paar dagen"? Een of twee dagen lijkt me oke, langer dan dat zou ik niet doen... de pudding droogt dan uit lijkt me en de appel wordt er vast ook niet beter op.

@Lampje: jemig, wat ziet die taart er goed uit... *zoekt excuus om binnenkort weer taart te bakken*
Ik weet niet of deze tip al is gezegd (moet wel bekennen dat ik zelf nog nooit appeltaart heb gemaakt) maar ik zou ipv rozijnen zou ik boerenjongens/meisjes nemen.

Ik ben niet zo gek op taart en ben maar alleen maar als ik die chocolade apple pie zie dan loopt het water uit mijn mond. Ik ga die zeker opslaan.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Op dit moment staat hier weer een heerlijke appeltaart in de oven... Mmm, zo lekker
@Teigera: Bedankt voor je reactie! De bedoeling is 2 dagen vantevoren...Lastig hoor. Taarten bakken moet je echt plannen ;).

Maar hij is zo lekker!! (denk ik)
Even een vraagje aan de ervaren appeltaarten-baksters hier. Ik lees op appeltaarten.web-log.nl (werd eerder in dit topic naar verwezen, een echte aanrader!) dat er ook wel eens spijs of marsepein door de appeltaart wordt gedaan. De ene keer staat er 'plakjes op de bodem', dan weer 'er door heen'. Wat zouden jullie aanraden qua manier van verwerken? En gaan jullie voor het spijs of juist de marsepein?? Ben benieuwd... Wil morgen de 'Dudok-appelaart' van deze site proberen.
@anniethepannie: ik heb nog nooit een appeltaart met spijs of marsepein gemaakt. Wel maak ik vaak appeltaart met bitterkoekjes in stukjes over de bodem heen... daarna pas de appelvulling erop, bakken zoals je gewend bent, heerlijk! Krijg er ook veel goede reacties op van anderen.

Ook deze tip heb ik overigens van het forum hier... er is vast wel iemand die je wel antwoord kan geven op je vraag!
Op "huishoudplaza" stond destijds het recept van een plaattaart wat iedereen een geweldig recept vond. Heb het zelf nooit gemaakt. Ik heb nu even geen tijd om het recept op te zoeken, maar misschien vind je het zo.
Teigera, dat doe ik ook al jaren met die bitterkoekjes, van mijn vader geleerd. Krijg inderdaad ook altijd positiever reacties daarop!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven