Geld & Recht alle pijlers

erfenis opa

26-04-2010 20:31 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik heb een kort vraagje, onlangs is het huis van mijn opa verkocht. Mijn opa zelf zit sindsdien in een verzorgingstehuis.

Na de verkoop van het huis is er een deel van de erfenis vrijgekomen (mijn oma is al overleden) en nu is dit geld overgemaakt naar mijn moeder.

Mijn ouders hebben dit geld inmiddels al aardig gespendeerd en ik zit eigenlijk al een poosje met de vraag of ik niet recht had op een deel van dat geld.

Is er iemand die mij hierover misschien meer kan vertellen?

Op internet kan ik hier niet echt veel informatie vinden.

Alvast dank
Ik snap de reacties zoals "ik hoop dat ik niets erf en dat ze zelf lekker genieten van hun eigen geld" niet helemaal. In ons geval hebben de mensen van wie wij veel geld hebben geërfd, absoluut genoten van hun leven en ook zeker niet beknibbeld op van alles en nog wat. Maar het zat niet in hun (calvinistische) aard om dan ook maar alles op te maken (en daar was het wellicht ook teveel voor). Wij zijn dankbaar dat zij genoten hebben én dat wij dat geld krijgen. We hebben ook altijd geroepen dat ze het allemaal zelf op konden maken, want wij zien die erfenis als een gunst, niet als een recht. Maar we zijn wel erg dankbaar dat het blijkbaar én én kon zijn.
Hmm, ook ik krijg hier jeuk van....

Ze stelt gewoon een vraag. Ik begrijp dat het hebberig overkomt, maar ik denk eigenlijk niet dat ze het zo bedoelt. En ook al bedoelde ze het zo, boeien!!! Geef gewoon antwoord of reageer niet.

Anyway, ik begrijp dat het een issue is voor jou TO. Had je verder een goede band met je opa en oma?? Want dan vind ik het eigenlijk niet meer dan logisch dat je wat geld krijgt. Ten slotte, veel mensen vergeten zulke dingen vast te leggen.

Ik heb om dit soort dingen te voorkomen een Overlijdensrisicoverzekering afgesloten en een Kapitaalverzekering op de namen van mijn broertje en zusje. En ik zit dan aan de jonge kant van de 20.
...
Ho ho hooooo! TO stelt nmi een hele normale vraag. Ik vind het niet verkeerd om je af te vragen wat er met een erfenis gebeurt en wat je rechten zijn. De vraag op zich zegt absoluut niets over wel of niet hebberige intenties, TO geeft zelf een paar keer aan dat ze het gewoon wil weten.

En tulijk, ik hoop ook dat mijn ouders ontzettend genieten van wat ze hebben bereikt (finacieel) en ze mogen met hun geld doen wat ze willen, graag zelfs. Maar het is toch niet raar om eens na te denken over een eventuele erfenis? Dat is alleen maar logisch. Tssss.

Olivia, dat soort aasgieren zijn idd te vreselijk voor woorden. Kan me voorstellen dat je witheet werd.Maar ook absoluut van een andere orde dan de vraag van TO.
quote:mevrouwk schreef op 26 april 2010 @ 20:41:

Als je moeder dood gaat heb je recht op het geld, tenzij anders is vastgelegd.

Wat erg, dat je je daar druk om durft te maken... Als mijn oma dood gaat hoop ik dat alles op is, dat ze er lekker van heeft genoten.

Wat een gezeur...ze vraagt het zich af.

Weet jij veel waarom...misschien kan ze het echt ontzettend goed gebruiken. Wat erg dat jij daarover moet oordelen.
ze vraagt zich af of ze er recht op heeft en het zit haar dwars dat haar moeder het geld uitgeeft, dus ja, hebberig is het wel
Dat mijn opa overleed (en wij hadden niet verwacht dat er nog een rooie cent over zou blijven) heb ik me ook afgevraagd of ik geen erfgename was. En met mij mijn nichtjes ook. Er was namelijk een reële angst dat ieder nog een deel mee moest betalen aan de begrafenis.

Toen hebben wij ook uitgezocht hoe dat zat.

Alleen mijn moeder en tantes zouden erven, en mijn nichten waarvan de moeder overleden was. Gelukkig voor hun bleef er toch nog wat over, maar ook mij deed het pijn dat ik mijn moeder het bedrag in een keer over de balk heb zien smijten (ik kon het zo goed gebruiken)

Ik vind het dus niet zo raar dat TO zich gewoon afvraagt hoe het met het erfrecht zit. Niet iedereen is namelijk op de hoogte van de rechten en plichten daarin aangezien het niet iets is waar je dagelijks mee te maken krijgt mag ik hopen.
quote:traincha2 schreef op 26 april 2010 @ 22:34:

Even ervan uitgaande dat er geen testament was en dat oma kortgeleden is overleden: dan geldt het wettelijk erfrecht dwz langstlevende en kinderen zijn erfgenaam. Echter: langstlevende mag met de nalatenschap doen wat hij wil en kinderen hebben slechts een vordering ter grootte van het netto erfdeel. Als de langstlevende dan alles opmaakt, dan hebben de overige erfgenamen pech gehad. Kleinkinderen komen in deze al helemaal niet in beeld tenzij er sprake is van een erfgenaam die onwaardig is om te erven of een kind is vooroverleden, dan erven zij bij plaatsvervulling.Er is dus geen erfenis. Het geld dat ouders hebben gekregen, is een gift van opa geweest aan zijn kinderen. Tenminste, dat lijkt mij de enige logische conclusie. En met een gift mag iedereen doen wat hij/zij wil.
Zie reactie Miffy.
Huh?

Nou snap ik er helemaal niks meer van. De door mij gequote post van jou, staat ná die van Miffy...
Oma is wel dood, dus erfenis. Erfenis is naar Opa gegaan en opa heeft geld weggegeven.
O, wat erg dit! Hopelijk geeft je opa al zijn geld zelf lekker uit aan zijn persoonlijk verzorging! Hij hefet er hard genoeg voor gewerkt!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Hoe weet jij dat, misschien leeft opa wel al heel zijn leven van de steun??? Of nog mooier, misschien was opa wel een crimineel die zijn geld verdiend heeft aan het oplichten van andere mensen?

Sorry hoor, het is idd. een 'hebberige' vraag omdat het gaat over of je recht hebt op geld, maar dit soort reacties zorgen wel voor vals sentiment.
Je weet toch ook helemaal niet hoe de verhoudingen zijn tussen TO en haar moeder?

Misschien is het niet eens echt een gift van opa geweest, maar meer een "slimme" zet. Als je een aardige bankrekening hebt op het moment van intrekken in een verzorgingstehuis, weten ze daar ook wel de centen uit je zak te kloppen.

Mijn opa heeft ook bij leven en "welzijn" alvast de boel verdeeld en het overige geld opgemaakt aan nieuwe spullen voor in het tehuis, zodat ze het daar niet konden claimen.

Het is helemaal niet erg om te vragen wat je rechten zijn mbt erven. TO weet nu dat ze er geen recht op heeft.

En er is ook wel iets voor te zeggen dat de ouders nogal egoistisch zijn in dit geval. Als je als ouder profiteert lijkt het mij niet meer dan logisch dat je je kinderen daar ook van laat meegenieten.

Verder wordt geroepen dat het de moeder is die "erft" en niet haar vader, maar dat klopt ook niet helemaal. 'In gemeedschap van goederen'....Vader "erft" weldegelijk mee.
quote:Zamirah schreef op 26 april 2010 @ 20:47:

Freggeltje, dan had de notaris contact met jou opgenomen.

Maar opa is nog niet overleden. Misschien heeft hij wél geld heeft nagelaten aan TO in zijn testament, maar nu gaat er al een groot deel van de erfenis doorheen bij TO's ouders. Ik kan me voorstellen dat zij eventueel benauwd zou kunnen worden dat er van haar erfdeel weinig overblijft.

Je zegt dat je opa in een verzorgingstehuis zit ... ik zie in mijn eigen omgeving iets vergelijkbaars gebeuren, waarbij iedereen die mensen geld probeert afhandig te maken, waarbij er onderling ruzies komen om dingen die die persoon jaren geleden al heeft weggegeven, een compleet idiote situatie. Terwijl deze persoon zelfs geestelijk gewoon nog helemaal bij is... ik beschuldig de ouders van TO nergens van, maar ik neem niet automatisch aan dat TO dan degene is die "gierig" is.

Overigens kan ik me ook goed voorstellen dat wanneer jouw ouders een heel groot bedrag erven en jij het om de een of andere reden heel goed kunt gebruiken, dat je wilt weten of jij er wel of geen recht op hebt.
Zo moeilijk is het toch allemaal niet:

oma overlijdt, kinderen krijgen voor haar erfdeel een vordering op opa, opa's huis is verkocht en hij heeft nu besloten de kinderen het kindsdeel van hun moeder uit te betalen.

Er is wel degelijk sprake van een erfenis, namelijk de erfenis van oma. Kinderen kunnen die erfenis niet opeisen, maar krijgen een vordering op de langstlevende ouder (die overigens mag doen met dat geld wat ie wil, maar dat terzijde).

Maar de langstlevende ouder kan er gewoon voor kiezen om die vordering (erfenis) uit te betalen aan de kinderen.

Mijn schoonvader is overleden en mijn schoonmoeder heeft het erfdeel van hun vader allang uitbetaald aan de kinderen.

Toen mijn opa overleed en mijn vader erfde, heeft hij ons (kleinkinderen van opa) ook allemaal een bedrag gegeven.

Dat was weer een schenking van hem aan ons.

Ik ben het totaal niet eens met de laatste alinea van Immaculata. Het is in mijn ogen totaal niet ter zake doend of TO dat geld wel of niet goed kan gebruiken. Misschien kunnen haar ouders het geld ook wel heel erg goed gebruiken, om nu eindelijk dingen te kunnen doen waar eerder nooit geld voor was.

Het had haar ouders ook vrij gestaan haar iets te schenken van dat bedrag; dat is niet gebeurd blijkbaar.

So be it!
quote:lonki schreef op 27 april 2010 @ 10:57:

Verder wordt geroepen dat het de moeder is die "erft" en niet haar vader, maar dat klopt ook niet helemaal. 'In gemeedschap van goederen'....Vader "erft" weldegelijk mee.Ken je het testament dan?? Hoe weet je dat de vader mee-erft? Als er sprake is van koude uitsluiting, erft echt alleen de moeder (en dan mag pa misschien wel meeprofiteren, dat moeten ze zelf weten, maar als het ooit fout gaat in dat huwelijk, zou ma haar geld alsnog kunnen terugvorderen bij pa).
quote:Pauline65 schreef op 27 april 2010 @ 12:35:

Er is wel degelijk sprake van een erfenis, namelijk de erfenis van oma. Kinderen kunnen die erfenis niet opeisen, maar krijgen een vordering op de langstlevende ouder (die overigens mag doen met dat geld wat ie wil, maar dat terzijde).

Maar de langstlevende ouder kan er gewoon voor kiezen om die vordering (erfenis) uit te betalen aan de kinderen.!Als dit laatste wel gedaan wordt ,heeft haar opa recht op de helft van het bedrag en nog een kindsdeel .weet niet hoeveel ooms en tantes TO heeft maar als de er 3kinderen zijn heeft opa ook nog recht op eenvierde van het bedrag (de helft wordt dan door 4 personen gedeeld)
Dat schrijft TO toch ook "een deel van de erfenis is vrijgekomen"; het gaat er toch helemaal niet om welk deel van opa is!

Hij heeft besloten het erfdeel van de moeder aan de kinderen uit te betalen. Belastingtechnisch gezien sowieso heel erg verstandig!

En de rest er omheen is allemaal speculatief en van een hoog Calimero-gehalte.
quote:Mirjam762 schreef op 27 april 2010 @ 12:37:

[...]

Ken je het testament dan?? Hoe weet je dat de vader mee-erft? Als er sprake is van koude uitsluiting, erft echt alleen de moeder (en dan mag pa misschien wel meeprofiteren, dat moeten ze zelf weten, maar als het ooit fout gaat in dat huwelijk, zou ma haar geld alsnog kunnen terugvorderen bij pa).

Ik ga er niet vanuit dat er geen testament is, aangezien TO hier vraagt of ze er recht op heeft, als er een testament was stond daarin precies wie wat krijgt, maar dat is niet het geval hier.

Wat dus inhoud dat er "gewoon" geerft wordt volgens Wettelijk erfrecht.
Als TO niet genoemd wordt in het testament hoeft zij ook helemaal geen kennis van de inhoud te hebben.

Mijn opa en oma hadden wel een testament, maar de kleinkinderen wisten echt niet wat daar in stond; en waarom zouden wij wel...??!
Nou, ik vind het anders ook wel erg gierig van haar moeder dat ze al het geld zo snel spenderen en niks aan haar eigen kinderen geeft.

Mijn moeder kreeg laatst wat geld van haar moeder, wan die wil het vast opmaken voor ze doodgaat en mijn moeder heeft mij en mijn broers ook een beetje gegeven.

Was maar een paar honderd euro, maar vond het toch heel lief.
quote:Troeta schreef op 27 april 2010 @ 18:23:

Nou, ik vind het anders ook wel erg gierig van haar moeder dat ze al het geld zo snel spenderen en niks aan haar eigen kinderen geeft.

Mijn moeder kreeg laatst wat geld van haar moeder, wan die wil het vast opmaken voor ze doodgaat en mijn moeder heeft mij en mijn broers ook een beetje gegeven.

Was maar een paar honderd euro, maar vond het toch heel lief.

Helemaal mee eens! Lief van je moeder idd..

Ik zou mijn kinderen ook geld geven als ik ineens veel krijg. Zeker als ik denk dat ze het nodig kunnen hebben. Of gewoon leuk om te geven.

Ik vind het een gewone vraag en heb het zelf ook weleens gedacht toen ik mijn opa verloor, hoe erg dat ook was..
Ik word een 'tikje' kribbig van alle aannames en (ver)oordelen die ik hier lees.

Hoezo gierig van haar moeder Troeta??

Lief van jouw moeder, mijn vader en alle andere ouders die hun kinderen wel iets van een erfenis geven; maar is het daarom een recht of een plicht??

Niemand hier kent enige achtergrond van dit verhaal; dus het lijkt mij nogal kort door de bocht om te gaan roepen dat moeder gierig zou zijn.

En al zou ze dat wel zijn: jammer dan en misschien zuur, maar de beslissing ligt bij moeder en bij niemand anders.

Er kunnen 1001 redenen zijn waarom moeder niks aan TO heeft gegeven!

Vorige week nog een heel artikel gelezen over mensen die (bijna) hun hele nalatenschap aan een goed doel schenken.

Stond een voorbeeld bij van iemand die een half miljoen aan goede doelen had geschonken; daar kun je het dan als kind wel of niet mee eens zijn, maar het blijft een simpel feit dat jouw mening totaal niet ter zake doend is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven