pakjesvoer

26-04-2010 17:45 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
sorry voor het openen van een nieuw topic, maar op die oude wordt nauwelijks meer gereageerd..

weet iemand of het echt zo slecht is om pakjes (bijvoorbeeld hachee mix van knorr) te gebruiken voor de gezondheid? ik doe altijd maar een half pakje erdoor, en ik doe in elk recept ook veel verse groentes..

maar toch het idee om van die pakjes te gebruiken staat me toch niet helemaal aan! en als ik elke dag 5 uur van me opleiding thuis ben kom heb ik geen tijd meer om het zelf te gaan maken..

of bijvoorbeeld pasta carbonada saus, zijn er echt mensen die dat bijvoorbeeld zelf maken?
quote:beertjem schreef op 26 april 2010 @ 21:25:

[...]

recept? en is het echt zo lekker?

Ja, want rode saus uit pot, pak of zak valt altijd tegen, vind ik...

quote:

Voor de gehaktsaus:

1 wortel

1 stengel bleekselderij

50 gram pancetta of doorregen gerookte spek

1 ui

2 teentjes knoflook

300 gram gehakt

1 blik gepelde tomaten (400 gram)

300 ml rode wijn, gemengd met bouillon

zout & peper

Voor de saus de wortel wassen of schrappen, de selderij wassen en beiden in heel kleine blokjes snijden. Spek ook in kleine blokjes, evenals –na het pellen- ui en knoflook.

De boter en de olie in een koekenpan of braadpan verwarmen. De pancetta, groenten, ui en knoflook erdoor roeren en aanbakken. Het gehakt erin losroeren tot het kruimelig en gaar is (grotere brokjes met de achterkant van een houten lepel platdrukken, zodat ze uit elkaar vallen).

De tomaten in het blik kleinsnijden, met de wijn en de bouillon aan het vleesmengsel toevoegen, licht zouten en peperen en met het deksel erop op laag vuur 1 uur zachtjes laten pruttelen. Dan pas op smaak proeven. Vervolgens deksel van de pan en in laten dikken.

Deze saus kun je ook gebruiken voor lasagne.

De bouillon die ik gebruik komt van de natuurwinkel, is ook zonder gekke toevoegingen.
quote:lily27 schreef op 27 april 2010 @ 19:39:

ik heb net van patak die tikki masala ofzo gemaakt nou vind het niet te eten.. Vind de smaak echt niet lekker..ik weet ook gewoon even niet wat ik lekker snel en makkelijk kan maken voor 1persoon.. Ben het koken echt beu... Iemand tips. Denk nu echt.. Ik eet wel brood of één wokkie afhalen... Zie het even niet meer zitten.. En heb ook nergens trek in... :(Jezus wat zeur je zeg. Ok, tip 1 bedenk wat je gaat eten voor je honger hebt. Van honger word je chagerijnig en daar ga je niet beter van koken/ eten. 2 zorg dat je altijd wraps en creme fraish in huis hebt, daar kun je zo'n beetje iedere groente en vlees/vis bij eten.
Mijn maaltijd van gisteren stond binnen 20 minuten op tafel, maar dat was bolognesesaus uit de vriezer (zie recept hierboven) met pasta.

Vandaag ook binnen 20 minuten op tafel: risotto met runderreepjes, doperwten en pesto.

Als het écht snel moet zijn dan wok ik, met voorgesneden wokgroenten. Nasi maak ik met kurkuma, djinten, djahé en ketoembar, en sambal, sojasaus, ui en knoflook.

Couscous is ook snel klaar, net als verse pasta met pesto, zalmreepjes en rucola.
quote:Mevrouwdekees schreef op 27 april 2010 @ 20:10:

[...]

Jezus wat zeur je zeg. Ok, tip 1 bedenk wat je gaat eten voor je honger hebt. Van honger word je chagerijnig en daar ga je niet beter van koken/ eten. 2 zorg dat je altijd wraps en creme fraish in huis hebt, daar kun je zo'n beetje iedere groente en vlees/vis bij eten.En ook standaard in huis: verse pesto (bij de betere winkels verkrijgbaar), kookroom, een stuk parmezaanse kaas om te raspen, pasta, risotto, rijst, biologische diepvriesspinazie en diepvries-erwten.
Ja idd, sommige dingen standaard in huis hebben voor een snelle maaltijd zoals mie en groenten die lekker zijn om te roerbakken= eten binnen 15 min. op tafel.
Een speed-recept dat hier laatst uit nood ontstond (want geen boodschappen gedaan):

In een pan gehakt rul bakken, gesnipperde ui en knoflook erbij, schep sambal en een flinke schep kerriepoeder (liefst goede, ik koop altijd Sharwood's, is veel lekkerder dan ah of silvo of zo), dan diepvriesdoperwten (kosten echt bijna niets) en een blikje of pakje kokosmelk. Even laten pruttelen, proeven, eventueel op smaak brengen met wat zout/vissaus/bouillonblokje/bouillonpoeder en serveren met de rijst die je ondertussen in een ander pannetje gekookt hebt.

Snel, lekker, goedkoop.
quote:AgentL schreef op 27 april 2010 @ 20:14:

[...]

En ook standaard in huis: verse pesto (bij de betere winkels verkrijgbaar), kookroom, een stuk parmezaanse kaas om te raspen, pasta, risotto, rijst, biologische diepvriesspinazie en diepvries-erwten.Ik heb meestal wel basilicumplantje staan, is nog makkelijker te bewaren dan verse pesto en je hebt, als je zo'n hakmolentje-bij-je-staafmixer hebt, in no-time pesto gedraaid. Ook lekker
haha ja ik weet het.. was al chago.. omdat ik honger had, was al laat thuis 18.45 en toen mislukte het eten ook nog.. ja dan word je niet blij..

ik ga dat andere topic is doorlezen.

Ik had ook laatst wraps gekocht en dan zo;n potje saus die staan bij de mexicaanse spullen en een potje hete jalapenos pepers.. maar dan neem ik 3 pepers eruit en staat dat potje na een week te schimmelen..

moet eigenlijk recepten zoeken die overeenkomen met ingredienten.. zodat ik 2 dagen later het weer kan gebruiken ofzo..
Slecht? Tja, wat is niet slecht? Je mag geen kip, geen rund, geen vis, geen eieren. Straks mag je niks meer eten. Ik gebruik zo nu en dan wel een pakje hoor. Voor de rest gewoon opletten dat je voldoende groente en fruit eet.
lily, idd dat schimmelt het zo weg. je kunt ook gewoon een vers pepertje kopen
quote:Star schreef op 26 april 2010 @ 18:19:

Tomatensaus vind ik ook onder pakje vallen ja. Kijk maar voor de grap maar eens wat erin zit, suiker bijvoorbeeld. Doe ik er nou zelf nooit door als ik tomatensaus maak

Huh in de pakken tomatensaus die ik koop zit niks anders dan tomaat hoor. Als er toevoegingen in zouden zitten kwamen ze er bij mij namelijk niet in. Maar dit is echt alleen gepureerde tomaat.

Mag ik vragen hoe je dan de saus maakt? Van heel veel verse tomaten? En tomatensoep dan?
quote:marijestudentje schreef op 28 april 2010 @ 16:51:

[...]

Huh in de pakken tomatensaus die ik koop zit niks anders dan tomaat hoor. Als er toevoegingen in zouden zitten kwamen ze er bij mij namelijk niet in. Maar dit is echt alleen gepureerde tomaat.

Mag ik vragen hoe je dan de saus maakt? Van heel veel verse tomaten? En tomatensoep dan?

Jij bedoelt die tomatensap in een kartonnen pakje of glazen fles? Ik vind dat ook geen pakje hoor. Maar die bertolli pastasauze bijv. weer wel. Tomatensoep kun je van verse tomaten maken maar dit is mijn snelle versie van tomatensoep(als de honger groot is of de tijd kort)

voor 2 personen:

1 blik tomaten

verse basilicum

oregano

komijnzaad

ui

olie

klontje boter

zout

Snipper de ui en fruit deze met de komijn en oregano in een pan(netje) in de olie. Doe de tomaten met vocht in een diep bord en snij de kontjes eraf. Als de ui begint te verkleuren doe je de tomaten(met vocht) in de pan en doet er een handvol verse basilicum bij en nog wat oregano en zout naar smaak. Voeg na een paar minuten 2 glazen(die kleine, niet longdrink) water toe. Meer water kan ook maar dan zou ik iets meer kruiden doen. Laat dit nog een paar minuten koken en haal dan van het vuur. Pureer het met een staafmixer tot een geheel gladde soep. Voeg het klontje boter toe en laat nog 2 min. koken. Schep het in een kom/diep bord met nog wat verse basilicum.
quote:lily27 schreef op 28 april 2010 @ 09:19:

haha ja ik weet het.. was al chago.. omdat ik honger had, was al laat thuis 18.45 en toen mislukte het eten ook nog.. ja dan word je niet blij..

ik ga dat andere topic is doorlezen.

Ik had ook laatst wraps gekocht en dan zo;n potje saus die staan bij de mexicaanse spullen en een potje hete jalapenos pepers.. maar dan neem ik 3 pepers eruit en staat dat potje na een week te schimmelen..

moet eigenlijk recepten zoeken die overeenkomen met ingredienten.. zodat ik 2 dagen later het weer kan gebruiken ofzo..

Of gewoon jezelf aanwennen dat je ingrediënten echt in meer dingen kan gebruiken dan het recept waar je ze voor gekocht hebt.

Die jalapeno pepers kunnen o.a. ook:

in de nasi/bami

in pastasausen (rode saus maar ook in een roomsaus)

ovenschotels

op een tosti (jummmieee!!)

in de salade (desnoods heel klein gesneden)

bij gebakken ui en serveren bij biefstuk

opbakken met champignons en serveren met toast.

etc

etc

etc

En natuurlijk kan je ze verwerken in een tapenade. Samen met potje zwarte olijven, wat zongedroogde tomaten en olijfolie "staafmixeren", zout en div. italiaanse kruiden erbij (verse basilicum!!) en je hebt een heerlijke tapenade die echt ruim een week goed blijft (laagje olie erop en in de koelkast).

Kortom: je kan die dingen overal voor gebruiken
he mips..ja bedankt.. je hebt gelijk..

moet gewoon wat creativer worden met koken
Op het andere topic heb ik vandaag gereageerd: In het boekje "Wat zit er in uw eten" (uitgeverij Bouillon) staat erover: Synthetische smaakversterker die helaas aan duizenden levensmiddelen wordt toegevoegd. Het is een neurotoxisch additief dat de mogelijkheid heeft om neuronen in de hersenen aan te tasten. Het is lastig om dit additief te vermijden omdat het in bijna alle BEHANDELDE voedingsmiddelen (pakjes/kant-en-klaar-maaltijden) wordt aangetroffen.

Ik heb heel erg migraine gehad, dit is sterk verminderd sinds ik erg oplet met deze stof.

Overigens moet je volgens mij niet te moeilijk met eten omgaan. Als je alles leest wat in het boekje staat, kun je bijna niet meer normaal eten. Alles met mate is dan volgens mij van toepassing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven