pakjesvoer

26-04-2010 17:45 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
sorry voor het openen van een nieuw topic, maar op die oude wordt nauwelijks meer gereageerd..

weet iemand of het echt zo slecht is om pakjes (bijvoorbeeld hachee mix van knorr) te gebruiken voor de gezondheid? ik doe altijd maar een half pakje erdoor, en ik doe in elk recept ook veel verse groentes..

maar toch het idee om van die pakjes te gebruiken staat me toch niet helemaal aan! en als ik elke dag 5 uur van me opleiding thuis ben kom heb ik geen tijd meer om het zelf te gaan maken..

of bijvoorbeeld pasta carbonada saus, zijn er echt mensen die dat bijvoorbeeld zelf maken?
Er is niets mis met koken uit pakjes in combinatie met verse groentes, behalve dat het duurder is dan dat je zelf wat kruiden door elkaar gooit.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik hou niet zo van koken, meer een noodzakelijk kwaad.

Voel dan ook absoluut niet de behoefte om zélf hachee te gaan maken, doe dat soort dingen liever uit een pakje.

Ongezond? Alles zelf maken zal vast gezonder zijn, maar ik vind lekker eten zonder al te veel gedoe ook wat waard.
quote:Jorina schreef op 26 april 2010 @ 17:48:

Ik hou niet zo van koken, meer een noodzakelijk kwaad.

Voel dan ook absoluut niet de behoefte om zélf hachee te gaan maken, doe dat soort dingen liever uit een pakje.

Ongezond? Alles zelf maken zal vast gezonder zijn, maar ik vind lekker eten zonder al te veel gedoe ook wat waard.ik ben echt gek op koken maar zoals gezegd als ik 5 uur pas thuis ben van een lange dag, wil ik binnen 30 min. wel klaar zijn. maar met de meeste dingen die ik maak lukt dat ook wel..
Overigens ben ik thuis de pakjeskoker, en mijn ega is chefkok en helaas nooit thuis om te koken. Hilarisch!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Vroeger kookte ik ook alles uit een pakje. Tegenwoordig maak ik alles vers. Ik dacht dat ik het niet zou kunnen, maar ik ben in gaan zien dat het veel lekkerder is en helemaal niet moeilijk. Bovendien is het helemaal niet sneller om uit een pakje te koken.

Ik raad je het Margriet basiskookboek aan.
Er zit veel te veel zout in die pakjes.
Wij maken inderdaad pasta carbonara zonder pakje.

Maar dat is ook omdat als ik eenmaal weet hoe het moet, het voor mij niet heel veel extra werk is om het 'zelluf' te doen.

Ben zelf niet vies van een pakje op zijn tijd hoor. Wel met veeeeel extra groenten.

En of het ongezond is?... Tsja, dat ligt eraan waar je leest denk ik en wat je onder ongezond verstaat.

Er zitten meer zout en hulpstoffen in enzo. Maar verse groente schijnt ook slecht te zijn door alle giffen, vis door alle vervuiling, appels door het zuur voor je tanden, etc...
Een lekkere saus is toch zo gemaakt? Echt, in tien minuten klaar.

Als je een collectie kruiden hebt, heb je die pakjes niet meer nodig.

Ik kook nooit uit een pakje, en koken moet bij mij ook echt in 30 minuten gebeurd zijn, tenzij ik gasten heb.
Ik ben om 18.15 thuis

en dan maak ik binnen een half uur een verse gezonde maaltijd

zonder pakjes
Ik gebruikte ook bijna nooit meer pakjes, en nu misschien een keer in de 2 weken, gewoon voor de lekker snel.

Maar je moet er inderdaad wel ff handig in worden om je eigen sauzen te maken. Carbonara maak ik altijd op de Weight Watchers manier. Ham (of spekblokjes) mixen met gekookte eieren en daar dan Philadelphia light basilicum doorheen.

Ga gewoon voorlopig in de weekenden zonder pakjes koken en je zal zien dat je helemaal niet zoveel tijdwinst hebt! Succes!

Tomatensaus maken duurt ook net zo lang als de tijd dat je pasta moeten koken, trouwens.
anoniem_57885 wijzigde dit bericht op 26-04-2010 18:02
Reden: toevoeging 2 alinea's
% gewijzigd
Ik vind de sauzen en mixen uit een pakje simpelweg vies. Veel en veel te zout en ze zijn ook nog voorzien van allerlei E-nrs en kleurstoffen. Niet dat je daar nou per sé meteen een enge ziekte van krijgt maar ik vind het gewoon niet nodig en niet lekker dat op dagelijkse basis (of wanneer dan ook) naar binnen te werken.

En het zal je verbazen hoe snel je een lekkere "pasta carbonada" in elkaar draait en ook hoeveel lekkerder die is dan zo'n pakje...
pakjes gebruik ik ook niet super vaak hoor zo'n 2 keer in de week, en dan maar een half pakje per keer.

ik ben pas 20 trouwens en kook nog niet zo lang!

iemand een recept voor carbonada saus of kaassaus (voor pasta)?

leuk dat je op dit forum zo veel en snelle reacties krijgt trouwnes..

zien jullie tomatensaus trouwens ook als 'pakje'?
quote:Zamirah schreef op 26 april 2010 @ 17:52:

Er zit veel te veel zout in die pakjes.En suikerzzzzz.
Ik heb zelf helaas een te kleine vriezer hiervoor, maar je kan natuurlijk ook een grotere voorraad sauzen maken. Die invriezen in een ijsblokjes ding en dan gebruiken.
Met pakjes betaal je gewoon veel voor de goedkoopste ingredienten (zout, suiker, vetten die over zijn van andere processed foods etc).
Het stikt van het zout en andere troep in die pakjes. En het smaakt allemaal hetzelfde
Tomatensaus vind ik ook onder pakje vallen ja. Kijk maar voor de grap maar eens wat erin zit, suiker bijvoorbeeld. Doe ik er nou zelf nooit door als ik tomatensaus maak
Mwoah niets mis met zo nu en dan een pakje-lekker-makkelijk.

Maar moest vorige week wel lachen, toen ik een appeltaart wilde maken mbv een pak Koopmans Appeltaartmix, denk je lekker makkelijk te doen, jaja.

Naast die doos, moest ik zelf nog bijleggen: appels, rozijnen, kaneel, suiker, boter en een ei.

Nou was dit mijn eerste appeltaart, dus heb er nog nooit een from scratch gemaakt, maar volgens mij is het enige missende ingrediënt wat dan in die doos zat, de bloem (heb het label verder niet gelezen).

De appeltaart was overheerlijk trouwens, absoluut, maar een beetje onzinnig wel, zo'n pak. maar goed, ik heb er nog één staan en die komt ook wel op.
hier ook zo min mogelijk pakjespotjeszooi;

veel lekkerder,zeker niet duurder,en wel gezonder.

als de tomaten goedkoop zijn maak ik altijd een basissaus.gewoon met kruiden,groenten,uien enz.later per portie beslis ik of ik er vlees of vis bij doe.
Ik kook ook niet met pakjes en zakjes. Het enige wat ik gebruik is boemboe nasi goreng van conimex en bouillonblokjes

Mijn carbonara saus is erg makkelijk:

spekjes aanbakken en uitje en knoflook erdoor. Dan champignons erdoor. Scheutje slankroom erdoor en dan een handje kaas erdoor smelten. Klaar!

voor de magere variant kun je ham nemen, en in plaats van slankroom, half room half bouillon, en lightkaas. Meestal zet ik het water voor de pasta gelijk op als ik de saus ga maken, dus echt zo gedaan.

Tomatensaus gaat net zo makkelijk. Uitje en knoflook aanbakken, en dan in stukjes gesneden tomaat erbij. Kruiden erbij, en eventueel andere groenten en even met de staafmixer pureren. Heerlijk!

Als ik een dag niet zoveel callorieen heb gegeten doe ik er nog wel eens een lik light kruidenkaas doorheen.
Een echte originele carbonara is doodsimpel.

Terwijl je een pan water kookt voor de pasta doe je in een andere pan wat olie en spekblokjes. Bak ze zachtjes uit, uitje erbij, eventueel wat knoflook (hoort geloof ik niet, maar ik vind het wel lekker). Dan als de pasta bijna klaar is, klop je een ei (of twee) los in een kommetje. Voor je de spaghetti afgiet, doe je een deel van het kookwater in een maatbeker of een grote mok of zo, dan spaghetti afgieten. Niet afspoelen of zo, gewoon goed afgieten en dan omkiepen in de pan met spekjes, ei en veel geraspte kaas erdoor en meteen goed roeren, eventueel nog een scheutje van het bewaarde kookvocht erdoor als je het niet "soepel" genoeg vind, klaar!

Kost geen drol, heel snel klaar, maar 2 pannen vies en heel erg lekker!
Ik maak de carbonara op dezelfde manier als sassafras. Enige verschil is dat ik er geen ui of knofloook doorheen doe, maar juist wel weer verse gemalen zwarte peper. Peper door het eimengsel en dan later evt nog meer peper op je bord.
Om 17u thuis zijn van je werk vind ik nog supervroeg. Ik ben vaak niet voor 19u thuis en kook altijd.

Heb je in het weekend of op een vrije dag geen tijd om zelf een (pasta)saus of soep te maken? Dat kun je makkelijk invriezen.

Hier op het forum zijn genoeg recepten te vinden, zo'n pan laat je de hele middag pruttelen.

Echt superlekker! Ik heb net bijvoorbeeld een bakje bolognesesaus uit de vriezer gehaald, en opgewarmd in de pan. Duizendmaal lekkerder dan een pakje of potje.
Ik vind dat er nogal wat gradaties zijn in 'pakjes'. Ja als je een pak Kip Siam met 1 ui en kipfilet maakt dan kook je uit pakjes. Maar als ik een biefstukje bak, aardappels kook, een salade maak, met een zelfgemaakte dressing en de jus aanmaak met een zakje? Dan ook een pakjesmaaltijd? Of ik eet zoals vandaag Wraps. Kloddertje creme fraish, avocado, appel, sla, uitje, plakje gerookte zalm.. heerlijk en volgens mij nog best gezond ook. Maar ja, wraps uit een pakje.

Tomaten uit blik? Voorgemengde kipkruiden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven