salades

28-04-2010 09:51 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben op zoek naar wat recepten voor salades voor bij de barbeque. en dan bedoel ik niet van die salades als in: tomaat, komkommer, sla, dressing.

voorbeelden van wat ik bedoel zijn bijvoorbeeld coleslaw (van de kfc). oh en mijn oma maakte altijd de heerlijkste aardappelsalade met ei en mayonaise.. recepten? of een lekkere wortelsalade + dressing, zoiets
koude pasta salade?
het allerlekkerste vind ik trouwens gewoon sla, komkommer, ei, appel met mayonaise dressing
Aardappelsalade

Ingrediënten:

1 kg geschilde aardappelen

2 uien

4 augurken

1 rode paprika's

0,15 liter warme bouillon

2 eetlepels wijnazijn

6 eetlepels olie

Peper

Zout

Bereidingswijze:

Laat de aardappelen (niet te) gaarkoken, en

snij ze dan in plakjes.

Snij de augurken, paprika en uien in kleine stukjes.

Meng de aardappel en de kleingesneden augurken, paprika en uien door elkaar.

Giet de bouillon er over.

Laat alles lekker koud worden in de koelkast

---------------

Witte koolsalade

Ingrediënten:

250 gram witte kool

150 gram ananas

150 gram prei

1 appel

3 eetlepels citroensap

2 eetlepels ananassap

Een scheutje zonnebloemolie

Zout

Peper

Bereidingswijze::

Witte kool schoonmaken en heel fijn snijden.

In een kom doen.

Ananas laten uitlekken.

Appel schillen en in blokjes snijden.

Prei schoonmaken en in dunne ringetjes snijden.

Alles bij elkaar voegen.

Olie, citroensap, zout, peper en ananassap mengen en toevoegen.

--------

Tzatziki

Ingrediënten:

1 komkommer

4 teentjes knoflook

1 pak volle yoghurt

5 blaadjes munt

1 el olijfolie

1 el peterselie

peper en zout

Bereidingswijze::

Laat de Yoghurt minimaal 8 a 9 uur uitlekken. Doe de Yoghurt bijvoorbeeld in een theedoek en laat hem uitlekken boven een diepe bak.

Gooi het lekvocht weg en doe de dikke yoghurt in een schaal.

Rasp de komkommer boven de zeef en bestrooi hem met zout.

Laat minimaal een uur uitlekken en druk dan het resterende vocht uit de komkommer.

Doe de komkommer, de geperste knoflook, de in stukjes gehakte munt, de olijfolie en de peterselie bij de yoghurt en meng deze goed.

Laat de saus een uurtje staan en breng op smaak met zout en peper
koude pasta salade is ook heerlijk, maar ik weet nooit goed wat voor dressing ik moet gebruiken, olijfolie + azijn is zo saai.

iemand die een soort mayonaise dressing maakt erbij? die at ik vroeger altijd alleen heb t recept niet meer
Ik vind salades altijd zo calorierijk :/

Als je alleen maar die dressing neemt (olie enz.). En dan zit er vaak nog kaas in de salade, en pasta of aardappel. Goed, en zit een beetje kool, sla of selderij in voor de gezondheid maar de gezondheidsbalans slaat ver door naar "ongezond" vanwege al die calorieën.

Ik maak of koop ze alleen op feestdagen, en dan als volledige maaltijd en niet als hors-d'oeuvre.

Wil overigens jullie plezier niet verpesten want ik zie hier vaak plaatjes van recepten. Zonder echt te gaan rekenen zie ik al dat het calorieënbommen zijn, en ik wou graag nog plaats reserveren voor een appelpunt.
Calorieën zijn niet ongezond hoor. Ligt eraan wat voor...
zomerse salade:

gerookte kip

bleekselderij

appel

aardbeien

ijsbergsla

cashewnoten

evt dressing van

mangochutney (die van conimex is lekkerste)

yoghurt

mayonaise

jammmmmm.
Van de AH gejat:

Zak sla naar keuze, grote garnalen, wat gekookte verse pasta, chilisaus, komkommer en radijsjes. Door elkaar mengen. Eventueel wat sesamzaadjes eroverheen strooien.
niemand een recept voor aardappel salade met mayonaise, ui, aardappels en gekookte eieren?

die vond ik altijd zo lekker..
Wat ik heerlijk vind bij een bbq is salade met geroosterde paprikas.

Paprikas dus eerst lekker zwart laten worden op de bbq, dan de velletjes eraf en in stukjes mengen met veldsla (of gewone sla, of rucola, wat je zelf lekker vindt) en ik doe er dan nog tomaat, komkommer en rode ui in schijfjes bij. Pijnboompitten is ook lekker (als je niet op de caloriën let, want wie doet dat nu bij een barbecue??) en ik heb dan het liefst een dressing van honing en mosterd. Echt heerlijk!
Voor op brood doe ik wel eens wat gekookte eitjes prakken met wat yogonaise, appel en rode ui.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Kastanjez schreef op 28 april 2010 @ 10:17:

Wat ik heerlijk vind bij een bbq is salade met geroosterde paprikas.

Paprikas dus eerst lekker zwart laten worden op de bbq, dan de velletjes eraf en in stukjes mengen met veldsla (of gewone sla, of rucola, wat je zelf lekker vindt) en ik doe er dan nog tomaat, komkommer en rode ui in schijfjes bij. Pijnboompitten is ook lekker (als je niet op de caloriën let, want wie doet dat nu bij een barbecue??) en ik heb dan het liefst een dressing van honing en mosterd. Echt heerlijk!ja inderdaad ik maak ook altijd dressing van honing, mosterd, olijfolie en azijn .. mmmmm
quote:xxxS schreef op 28 april 2010 @ 10:16:

niemand een recept voor aardappel salade met mayonaise, ui, aardappels en gekookte eieren?

die vond ik altijd zo lekker..Daar heb je toch je recept al?? Ik zou er eventueel nog gebakken spekjes of knakworstjes in stukjes, en bieslook door doen. En stukjes appel. Mjammie...
Een middenoosterse wortelsalade:

Maak de wortels schoon en kook ze beetgaar. Snij de wortels in plakjes. Maak een dressing van olijfolie, citroensap, teentje geperste knoflook (mag ook minder, hoor), beetje honing, beetje komijn en lekker veel fijn gesneden verse koriander.

Deze is lekker met lamskoteletjes van de bbq, mergez, koufte etc.
gewoon een beetje experimenteren met ingrediënten tot je de goede samenstelling en smaak hebt. Bij mij is een salade nooit hetzelfde

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ouderwetse aardapelsalade:

Hoeveelheden naar eigen inzicht.

Aardappels koken en in blokjes snijden

Augurk (of zilveruitjes) in kleine stukjes snijden

Een blikje knakworstjes in plakjes snijden

Een appel in kleine stukjes snijden

Een flinke hand platte peterselie

2 eieren in stukjes snijden (of prakken)

Een ui snipperen

Dressing:

Een flinke eetlepel zaanse mayonaise

Een klein bakje creme fraiche (evt. light)

Peper, zout en een beetje knoflook

Klein schepje suiker

Het liefst een dag vantevoren klaarmaken, dan trekken de smaken lekker in de aardappel.

Zalmsalade kan een beetje op dezelfde manier, alleen dan de aardappelen vervangen door een blik rode zalm, en de dressing een beetje aanpassen (geen suiker bijvoorbeeld).

Krabsalade:

1 of 2 pakjes krabsticks

2 eieren (of meer)

Mayonaise

Creme fraiche

Peper, zout, paprikapoeder

evt. peterselie (heel fijn)
et voilá de aardappelsalade met ei.

1 kilo aardappelenaugurken2 tot 4 gekookte eieren2 kleine uienmayonaise, olie en azijn, yoghurt of een combinatie van deze ingrediënten peper zout basilicum

Bereidingswijze voor Aardappelsalade met ei.Maak dit recept enige uren van te voren klaar zodat de smaken zich goed kunnen vermengen. Kook de aardappelen in de schil tot ze net gaar zijn. De aardappelen moeten stevig blijven. Dompel ze even onder in koud water en verwijder de schil. Laat de aardappelen afkoelen. Wie dat te veel werk vindt, kan de aardappelen ook schillen en daarna koken. Dit beïnvloed wel enigszins de smaak. Snijd de koude aardappelen in schijfjes of blokjes en doe ze in een schaal.

Kook de eieren hard, pel ze en snijd deze in plakjes. Leg ze op de aardappelen.

Snipper de uien en leg ze op de aardappelen. Snijd enige augurken (hoeveelheid afhankelijk van de grootte van de augurken en uw voorkeur) in kleine stukjes en laat ze uitlekken. Voeg ze daarna bij de aardappelen.

Maak nu in een aparte kom een flinke hoeveelheid dressing van de overige ingedienten en schep dit voorzichtig door het aardappelmengsel. Het geheel koel wegzetten en enkele uren in laten trekken. In die tijd enkele malen voorzichtig omscheppen.

Dit recept kan gevarieerd worden door bijvoorbeeld blokjes appel of een rest vlees toe te voegen.
Ingrediënten:

Aardappelen Blik boterhamworst

Augurk Zilverui

Appel Knoflook

Mosterd Mayonaise

Garnering:

Ei Curry

Komkommer Paprikapoeder

Mayonaise Cherrytomaat

Ananas Salami

Werkwijze:

- Schil en kook de aardappelen gaar.

- Snij de boterhamworst, appel, augurk, knoflook en aardappelen fijn.

- Meng dit met mayonaise.

- Roer de zilverui erdoor.

- Breng op smaak met peper, zout en mosterd.

- Stort het mengsel op een schaal, breng netjes in vorm en garneer naar eigen inzicht.
Ik maak vaak een lekkere pastasalade met makreel (of gerookte haring), mandarijntjes, appel en noten. met een lekkere appel-honingdressing.
griekse yoghurt met verse/gedroogde tuinkruiden als dressing, is altijd lekker bij zulke salade,s.of anders desnoods een flesje yoghurtdressing nemen.
Ik vind bij bbq simpele salade juist lekker(maar ligt er aan op wat voor manier je bbq't volgens mij).

-------

-spitskool in hele fijne snippers snijden/raspen

-tomaat halveren en in dunne plakjes

-olie

-citroensap

-zout

---------

-tomaat

-komkommer

-rode ui

-chilli peper

-koriander

alles heel fijn snijden

-olijfolie

-citroensap

-zout

alles door elkaar husselen

--------

ben heel moe dus ga slapen, dit was even snel wat bij me op kwam. morgen post ik meer.
Bloemkool salade

Ingredienten

1 kleine bloemkool, in roosjes

1 blik kikkererwten à 200 gram (uitgelekt)

2 tenen knoflook, geperst

sap van 1 grote citroen

1/2 tl harissa (chilipasta)

2 tl komijn

1 tl mosterdzaad

2 tl paprikapoeder

150 ml yoghurt

zout en peper

2 el gehakte peterselie of koriander

Bereiding

Kook de bloemkoolroosjes in ruim water met zout 5 minuten en giet ze af.

Roer ondertussen in een kommetje de knoflook, het citroensap, de harissa, de komijn en paprikapoeder,

1 eetlepel peterselie of koriander, de yoghurt en zout en peper door elkaar.

Doe de bloemkoolroosjes samen met de kikkererwten in een grote schaal en meng er de yoghurtdressing doorheen.

Strooi er de resterende eetlepel peterselie of koriander over en serveer meteen lauwwarm, of laat het geheel

afkoelen en serveer koud.

Tip: vervang eventueel de kikkererwten door doperwten.
aubergine salade

Ingredienten

2 aubergines

2 rode paprika's

1 grote rode ui, fijngehakt

1 bakje kerstomaatjes, gehalveerd

2 (lichtgroene) Turkse paprika's, in blokjes

half bosje peterselie, fijngehakt

250 ml Turkse of Griekse yoghurt (kamertemperatuur)

1 teen knoflook, geperst

sap van halve citroen

2 el olijfolie extra vergine

2 tl gedroogde rode pepervlokken

zout en zwarte peper

Bereiding

Prik hier en daar wat gaatjes in de aubergines met een vork. Snijd de rode paprika's in de lengte doormidden

en verwijder de stelen en de zaadjes. Leg de aubergines en de paprikahelften 15 cm onder een voorverwarmde gril

(de paprika's met de binnenkant naar beneden). Gril de paprika's 15 minuten, laat even afkoelen en verwijder de

schillen. Hak het vruchtvlees in blokjes.

Gril de aubergines 25-30 minuten, ondertussen af en toe omdraaiend, tot de schil gerimpeld is. Laat ze wat

afkoelen en verwijder dan de schillen. Snijd het vruchtvlees in stukjes en verwijder zoveel mogelijk van het zaad.

Verdeel de stukjes aubergine over een groot plat bord. Verdeel hierover gelijkmatig de geroosterde paprika's,

de Turkse paprika's, de ui, de helft van de kerstomaatjes en de peterselie. Leg de overige kerstomaatjes in een

kring rond de salade. Strooi wat zout en peper over het geheel.

Roer de knoflook met wat zout door de yoghurt en giet deze precies in het midden van de salade. Besprenkel met

het citroensap.

Verhit de olijfolie in een pannetje, voeg de rode peper toe en wacht tot de olie heet is. Giet het dan in een

straaltje over het geheel.

(ik verwijder de schil van de aubergine trouwens niet.)
Hete Witlof salade

-banaan (niet te rijp, vind ik lekkerste)

-blikje manderijntjes

-4 stronkjes witlof

-magere yoghurt

-halvanaise

-cayennepeper

-worcestersaus

Snij witlof in de lengte door. Verwijder de bittere pit. En snijdt daarna in reepjes (niet helemaal fijn, maar ong. een cm breed)

Snij de banaan in plakjes en doe dit samen met de manderijntjes door de witlof.

Maak een dressing van de youghurt, halvanaise, scheut worcestersaus en (in mijn geval heel veel) cayennepeper. Mix de dressing door de witlof.

ik maak meestal eerst de dressing en gooi daar alles in, dan verkleurt er nl niets!
Nope

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven