Werk & Studie alle pijlers

ontslag

25-11-2008 11:14 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na vier jaar heedft mijn werkgever mij gevraagd om zelf ontslag te nemen, omdat hij geen zin heeft in het papierwerk zoals hij zelf zegt en mij de tijd wil geven gewoon iets anders te vinden... maar volgens mij is het helemaal niet heel aardig van hem dat hij mij daar de tijd voor geeft, maar eerder gemakzuchtig. Dit moet ik niet doen toch? Is toch in mijn nadeel?
Je kunt het ook op een accoordje proberen te gooien met hem, dat je bijvoorbeeld 6 maanden naar ander werk mag zoeken, terwijl je daar nog gewoon in dienst bent en betaald wordt. Mocht het je na die 6 maanden niet gelukt zijn, dat ie dan alsnog ontslag geeft. Het is tegenwoordig niet meer zo dat je je met hand en tand moet verzetten tegen ontslag omdat je anders geen WW zou krijgen.

En over dat onslag tijdens ziekte; om maar weer eens dit wijdverbreide misverstand uit de wereld proberen te helpen: je kunt wel TIJDENS ziekte ontslagen worden, maar niet WEGENS ziekte!!
Ja dat is een goede ekennah, heeft hij je het mondeling gevraagd of schriftelijk.

Laat alles schriftelijk vastleggen, vraag bij iedere vraag die hij stelt of hij dit per mail wil bevestigen.

Ook jouw antwoorden altijd per mail of brief geven, nooit mondeling.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Heeft hij je nu gevraagd om per direct ontslag te nemen of heeft hij gezegd dat hij van je af wil, je uitgelegd waarom en je gevraagd om rond te kijken naar ander werk? Het eerste is niet netjes, het tweede is al een stuk schappelijker.

Verder sluit ik mij aan bij Pauline. Als jullie tot een overeenkomst kunnen komen om de arbeidsovereenkomst te beeindigen, en er wordt een goed contract opgesteld (altijd laten toetsen door een jurist!), dan kun je wel recht hebben op WW. Als je ergens 4 jaar hebt gewerkt - en ik ga er vanuit dat je nog onder de 40 bent - dan zou een rechter je 4 maanden ontslagvergoeding toekennen. Vindt een rechter dat het ontslag geheel verwijtbaar is aan je werkgever, dan kan hij dat zelfs verhogen naar 6 tot 8 maanden (en dat lijkt mij in deze situatie heel reeel omdat er geen dossier is opgebouwd!). Zijn er speciale omstandigheden, bijvoorbeeld dat jij een hele slechte positie op de arbeidsmarkt hebt oid, dan zou de rechter je zelfs nog meer toe kunnen kennen dan de voornoemde bedragen.

Als er geen speciale omstandigheden zijn, en je denkt vrij snel weer een baan te kunnen vinden, dan zou jij je werkgever voor kunnen stellen dat jij akkoord gaat met ontslag als je een vergoeding van 8 maanden meekrijgt. In de onderhandelingen kun je dan zakken tot 6 maanden. Voor minder zou ik het in jouw situatie niet doen.

Succes!
Eens met nummerzoveel; ga een onderhandelingsgesprek aan. Hij wil van je af, vraag hem hoe hij dat zou willen oplossen aangezien je een vaste aanstelling hebt. Leg het probleem daar waar het vandaan komt, te weten bij hem.

Bereid zelf een voorstel voor. Je kunt een vaststellingsovereenkomst laten opmaken waarin wordt aangegeven, dat jullie in goed overleg uit elkaar gaan vanwege meningsverschillen bijvoorbeeld. Dit inderdaad door een jurist van jouw keuze laten controleren.

Zeg je baas, dat je bereid bent tot een dergelijke vaststellingsovereenkomst wanneer het ontslag ingaat als jij een nieuwe baan hebt gevonden en tegen een afkoopsom van vier bruto maandsalarissen (voor elk gewerkt jaar één maand).

Voor minder zou ik het in jouw positie niet eens overwegen. Laat hem dan maar naar het CWI of kantongerecht gaan. Dan gaan die voorbeelden van nummerzoveel gelden.

Oja, het is al eerder gezegd; laat hem alle mededelingen, bedoelingen, uitleg of wat dan ook op papier naar je toesturen. Zonder bewijs wordt het in het rotste geval jouw woord tegen het zijne en ben je compleet afhankelijk van de dienstdoende beslisser.

Heb je trouwens een uitgebreide rechtsbijstandverzekering? Dan zou ik hen direct inschakelen voor juridische adviezen.

En sterkte met alles, deze situatie is verre van fijn.
quote:misschicken schreef op 25 november 2008 @ 14:17:

[...]

Volgens mij zegt dat meer over de baas/het team dan over TO...

Daar ben ik het helemaal mee eens. Welk team/baas komt er nou pas na 4 jaar achter dat iemand niet in het team past?

Raar.
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 25 november 2008 @ 14:58:

Ja dat is een goede ekennah, heeft hij je het mondeling gevraagd of schriftelijk.

Laat alles schriftelijk vastleggen, vraag bij iedere vraag die hij stelt of hij dit per mail wil bevestigen.

Ook jouw antwoorden altijd per mail of brief geven, nooit mondeling.

Goeie tip.

Altijd dossier maken. Schrijf ook op op welke data je een gesprek hier over hebt gehad met je baas. Als je alle communicatie goed hebt gedocumenteerd (en daar heeft je baas zelf vast geen zin in), sta je veel sterker.
Mijn werkgever stuurde mij gister ook doodleuk een brief waarin stond dat ik het dienstverband op heb gezegt...Mooi niet dus..
quote:CL2 schreef op 25 november 2008 @ 19:39:

Eens met nummerzoveel; ga een onderhandelingsgesprek aan. Hij wil van je af, vraag hem hoe hij dat zou willen oplossen aangezien je een vaste aanstelling hebt. Leg het probleem daar waar het vandaan komt, te weten bij hem.

Wat zijn jullie goed zeg. Dat vergeet ik altijd, leg het probleem daar waar het vandaan komt. Geweldig!

Ga ik vandaag nog bij een lastige klant proberen.
Is het gelukt absoluteEinstein?
Sterkte!
Dit is wel een rare en vervelende situatie inderdaad. Toen ik ontslagen was, heb ik gebeld naar het Juridisch Platform en heb daar gratis advies gehad van wat ik nou het beste kon doen. Ik weet dat jouw verhaal lang geleden is, maar voor mensen die hetzelfde meemaken is dit belletje echt een aanrader.

Sterkte!

Sharita
Ik mag toch hopen dat TS een andere baan heeft inmiddels! Topic is al anderhalf jaar oud.....
Nope

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven