Geld & Recht alle pijlers

Mijn vaders laatste wil: onterft en geen afscheid

29-04-2010 13:25 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Ik kom uit een familie waarin niemand meer contact met niemand heeft zo'n beetje. Sinds kort heb ik op mijn initiatief weer contact met mijn broer (na heeeeel veel jaren) waar we allebei erg blij mee zijn en wat we vooral zo willen houden. Hij had nog contact met vader ondanks dat dat een verziekt contact was (onze ouders zijn lang geleden gescheiden en zijn nooit "warme"ouders geweest). Mijn vader weet niet dat broer en ik weer contact hebben. Vader is erg verbitterd en ondanks dat ik nooit ruzie ed met hem gehad heb, heeft hij me nooit ge-accepteerd, gekoesterd e.d.. Hij was überhaupt koud. Nu is hij plotseling gestorven en heeft hij mijn broer opgezadeld met het executeurschap. Ik ben onterfd en vader heeft de uitdrukkelijke wens niets met mij te maken te willen hebben. De laatste keer dat ik mijn vader gezien heb is 20 jaar geleden. Daarna hebben we in principe allebei nooit meer contact gezocht (ik om verdere pijn te voorkomen), er is nooit een kwaad woord gevallen.

Wat is nu het punt? 1. ik voel me klote omdat ik voor mijn gevoel geen streep onder dat deel van mijn jeugd kan zetten (door desnoods tegen een lijk te praten /janken ed) 2. het ongelofelijk triest vind wat deze man zelfs nu nog doet (hij heeft me niet alleen onterfd maar heeft allerlei lening constructies bedacht waardoor er ook niets overblijft van de legitieme portie) 3. mijn broer nu in een onmogelijke positie zit met verantwoordelijkheden naar vader en een gevoel naar mij.

Ik heb geen idee om hoeveel geld het gaat maar het zal zeker veel zijn. Dat maakt het extra bitter. Bovendien zullen zowel mijn broer als ik daar altijd mee geconfronteerd worden omdat we nu echt veel contact hebben.

Pfoe!

Mijn vraag: wie kan mij meer vertellen over dit soort leenconstructies? Wat ik weet: vader heeft bij leven van zijn partner en van mijn broer geld "geleend "dat na zijn dood terugbetaald moet worden. Alles staat zwart op wit en is wettelijk kloppend. Natuurlijk hebben beide personen nooit echt geld geleend (hebben ze niet), maar het resultaat is dat er niets overblijft van het vermogen van vader. Wie kan me hier meer over vertellen?
Erg lastig Vivamies. Je zult de komende tijd in ieder geval veel bezig zijn met het verwerken van de dood van je vader zonder dat je afscheid hebt kunnen nemen op welke manier dan ook. Zonder nog een keer met hem te spreken, en dan nog zo'n trap nakrijgen door onterfd te worden, en misschien nog wel erger: het is je verboden om bij zijn uitvaart of graf te komen.

Ik denk dat het goed is om te proberen het verleden te laten rusten, en te genieten van het contact wat je nu met je broer hebt.

Als je energie hebt, zou je contact met een advocaat kunnen opnemen om te kijken hoe of wat. Waarschijnlijk duurt het nog een tijd voordat alles duidelijk is, dus hopelijk gebruik je de tijd goed om vooral aan jezelf te denken.

Heel veel sterkte!

En alle andere in dit topic met intens verdrietige verhalen....Pfffff ben er echt even stil van, en wil ook zeggen dat ik jullie ongelooflijk sterk en dapper vind overkomen!
Vivamies, ik zeg ook niet dat je een geldwolf bent enzo maar ik snap alleen niet zo goed waarom het genoegdoening zou zijn. Misschien dat je me dat kunt uitleggen? Ik zie het zo: hij heeft blijkbaar geen spijt van wat hij je heeft aangedaan, heeft het nooit uit willen praten en zelfs na zijn dood laat hij je aan de kant staan. Ik zou het zelf niet als genoegdoening ervaren als je nu wel door veel moeite en recht je geld krijgt. Daarnaast vind ik ook dat iedereen het recht heeft om zelf te bepalen wie wat erft, zo ook je vader.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het verschrikkelijk wat hij je heeft aangedaan en nu nog doet. En de relatie met je broer zal ook wel onder grote druk (komen te) staan, wat ik ook niemand toewens.

En wat je rechten zijn kan ik je helaas niks over zeggen, daar heb ik geen idee van.
quote:Vivamies schreef op 29 april 2010 @ 13:52:

meer dan ik schrijf over de leningconstructies weet ik niet. Vader moet de lening na zijn door TERUGbetalen aan broer en partner.

Mijn moeder leeft nog maar mijn broer haat haar en ik wil sinds 4 jaar niets meer met haar (vanaf toen vielen zaken op hun plek en weet ik dat ze een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft

Dus ze heeft een persoonlijkheidsstoornis(kan ze niks aan doen) en jij wilt niks meer met haar te maken hebben.

quote:Omen schreef op 29 april 2010 @ 14:05:

[...]

TO heeft sinds haar 17e - een kind nog - geen contact meer met haar vader. Hoeveel kan een 17jarige nu helemaal gedaan hebben dat zij door haar vader onterfd is?

Misschien is ze juist daarom onterfd

@TO, staat er dan ook in dat testament waarom je onterfd bent? of weet je broer dit misschien? Dat vind ik namelijk een best belangrijk punt.

Mijn vader ken ik wel, we hebben nu een redelijk goede relatie, maar in mijn kindertijd zag ik hem een keer per week en kon verder daar niet terecht voor financiele/emotionele steun of wat dan ook. En zijn hele vermogen is hij nu al aan het opmaken dus ik krijg ook niks. Maar...ik vind het helemaal niet erg eigenlijk.
quote:Vivamies schreef op 29 april 2010 @ 15:43:

@ Emmen: ik heb mijn vader nooit gehaat maar heb wel altijd een soort acceptatie gewild. Ik wist dat hij niet in staat tot liefde was. Ik weet niet of ik dat geld wil, die keuze heb ik nog niet gemaakt. Sterker nog: die keus heeft hij voor mij gemaakt,..

Nazife: ik heb genoeg pogingen als kind gedaan maar ben daar altijd in afgewezen.Daar leg ik dus een verschil in: Als kind ben jij er niet verantwoordelijk voor. Maar als volwassene zul je toch echt zelf ook moeite moeten doen om een relatie te her-opbouwen met je ouder(s), je bent immers geen kind meer.
quote:layla1969 schreef op 29 april 2010 @ 14:16:

[...]

Zoals ik het lees heeft de vader niet echt geld geleend van zijn partner en zoon, maar dit wel op papier staan, zodat deze uit de erfenis terugbetaald moet worden. Hiermee wilde hij voorkomen dat het kindsdeel naar zijn dochter ging.

Ik zou idd ook naar een advocaat in erfrecht gaan om advies in te winnen. Als ik jouw broer was zou ik jou ook je kindsdeel gunnen, maar ik weet niet natuurlijk niet hoe hij er tegenover staat. Misschien moet je het daar maar eens over hebben met hem.Als dat zo is, dat zou de legitieme portie van TO zelfs geschonden kunnen zijn en heeft TO wellicht een vordering op haar broer. Of zie ik dat nu verkeerd?
Ik word trouwens een beetje zat van al die mensen die TO van hebberigheid betichten. Je legitieme portie kan je als kind gewoon opeisen. Zo simpel is het.
quote:Primabella schreef op 29 april 2010 @ 15:56:

En wat je rechten zijn kan ik je helaas niks over zeggen, daar heb ik geen idee van.Dan moet je vooral je mond houden.
quote:nazife schreef op 29 april 2010 @ 15:57:

[...]

Dus ze heeft een persoonlijkheidsstoornis(kan ze niks aan doen) en jij wilt niks meer met haar te maken hebben.

En wie ben jij om hierover te oordelen?
quote:binkie14 schreef op 29 april 2010 @ 15:14:

[...]

Ja dat kan zo maar.

Met name, het erfrecht, biedt voor een slimme notaris/belastingdeskundige, ontzettend veel mogelijkheden.

En geloof me, die 'gasten' weten echt, waar ze mee bezig zijn, en blijven heus binnen de perken van het toelaatbare.Wat suggereer je nu? Dat die 'gasten' mee hebben geholpen om TO een loer te draaien?
Nazife, wat jij schrijft over mijn moeder vind ik ronduit kwetsend. Lees eerst maar eens meer over de persoonlijkheidsstoornis voordat je dit soort dingen schrijft.

Dank je wel vrouwtjespoes. jij begrijpt het!

Primabella, genoegdoening vanuit een gevoel=> mijn vader heeft heel veel nagelaten als vader te doen, daarbij heeft hij zowel mijn broer als mij opgezadeld met een onuitwisbare jeugd. Aan de ene kant heb ik medelijden, aan de andere kant boos, verdietig, teleurgesteld. Veel gevoelens tegelijk. Ik begrijp dat mijn vader door zijn eigen opvoeding zo geworden is. Maar in zijn volwassenheid heeft hij moedwillig zowel mijn broer als mij gekwetst op momenten dat we hem echt nodig hadden. Wat iemand hier al eerder schreef zou ik iets goeds willen doen met het geld, iets met een positief gevoel zodat ik het toch nog positief kan afsluiten. Nu word ik weer buitengesloten zonder dat ik daar iets aan kan doen. Daarmee worden alle oude gevoelens weer opgerakeld. Natuurlijk kan ik het erbij laten zitten en waarschijnlijk doe ik dat ook. Dat neemt niet weg dat ik wel wil weten hoe het zit.

Mijn relatie met mijn broer zal ik hier nooit voor opgeven. Wellicht dat we nu met een schone lei kunnen beginnen, ongeacht de uitkomst mbt de financieen.
quote:misschicken schreef op 29 april 2010 @ 16:07:

[...]

En wie ben jij om hierover te oordelen?Ik reageer op de dingen die TO post, een stoornis kan iemand niks aan doen. Als je die stoornis zelf niet kunt verdragen hoef je er niet elke dag te zitten. Maar het contact helemaal afkappen vind ik niet kunnen.
quote:Vivamies schreef op 29 april 2010 @ 16:08:

Nazife, wat jij schrijft over mijn moeder vind ik ronduit kwetsend. Lees eerst maar eens meer over de persoonlijkheidsstoornis voordat je dit soort dingen schrijft.

Dank je wel vrouwtjespoes. jij begrijpt het!

Primabella, genoegdoening vanuit een gevoel=> mijn vader heeft heel veel nagelaten als vader te doen, daarbij heeft hij zowel mijn broer als mij opgezadeld met een onuitwisbare jeugd. Aan de ene kant heb ik medelijden, aan de andere kant boos, verdietig, teleurgesteld. Veel gevoelens tegelijk. Ik begrijp dat mijn vader door zijn eigen opvoeding zo geworden is. Maar in zijn volwassenheid heeft hij moedwillig zowel mijn broer als mij gekwetst op momenten dat we hem echt nodig hadden. Wat iemand hier al eerder schreef zou ik iets goeds willen doen met het geld, iets met een positief gevoel zodat ik het toch nog positief kan afsluiten. Nu word ik weer buitengesloten zonder dat ik daar iets aan kan doen. Daarmee worden alle oude gevoelens weer opgerakeld. Natuurlijk kan ik het erbij laten zitten en waarschijnlijk doe ik dat ook. Dat neemt niet weg dat ik wel wil weten hoe het zit.

Mijn relatie met mijn broer zal ik hier nooit voor opgeven. Wellicht dat we nu met een schone lei kunnen beginnen, ongeacht de uitkomst mbt de financieen.Toevallig heb ik zelf jarenlang met iemand gewoond(familie) die ook zo´n persoonlijkheids stoornis heeft. Zwaar ja. Heel zwaar. Maar geen reden om ´niks met die persoon te maken te hebben´
quote:nazife schreef op 29 april 2010 @ 16:09:

[...]

Ik reageer op de dingen die TO post, een stoornis kan iemand niks aan doen. Als je die stoornis zelf niet kunt verdragen hoef je er niet elke dag te zitten. Maar het contact helemaal afkappen vind ik niet kunnen.Tja, als moeder vanwege naar narcistische stoornis alleen maar met haarzelf bezig is en totaal geen oog heeft voor haar kinderen, dan kan ik me wel voorstellen dat het contact verbroken wordt.
.
quote:nazife schreef op 29 april 2010 @ 16:11:

[...]

Toevallig heb ik zelf jarenlang met iemand gewoont die ook zo´n persoonlijkheids stoornis heeft. Zwaar ja. Heel zwaar. Maar geen reden om ´niks met die persoon te maken te hebben´Je hebt samengewoond met iemand met een stoornis. Kan ik hieruit concluderen dat je nu niet meer samenwoont?
nazife, mag ik je eraan herinneren dat jouw relatie een gelijkwaardige relatie was doet er niet eens toe. Hier ga ik niet eens op antwoorden
quote:nazife schreef op 29 april 2010 @ 16:09:

[...]

Ik reageer op de dingen die TO post, een stoornis kan iemand niks aan doen. Als je die stoornis zelf niet kunt verdragen hoef je er niet elke dag te zitten. Maar het contact helemaal afkappen vind ik niet kunnen.Wat jij vind moet je naar de politie brengen. TO maakt zelf uit of ze met iemand wil omgaan. Het label "moeder of vader" wil niet zeggen dat je verplichtingen hebt.
Zeer mee eens. De familieband is geen garantie voor een goede relatie.
quote:traincha2 schreef op 29 april 2010 @ 16:13:

[...]

Je hebt samengewoond met iemand met een stoornis. Kan ik hieruit concluderen dat je nu niet meer samenwoont?quote:Vivamies schreef op 29 april 2010 @ 16:13:

nazife, mag ik je eraan herinneren dat jouw relatie een gelijkwaardige relatie washet was dus geen relatie maar een familielid die eigenlijk tijdelijk voor mij zou zorgen(edit: en in mijn kinderjaren ook veel voor me gezorgd heeft) maar het kwam erop neer dat ik 4 jaar lang voor dat familielid heb ´gezorgd´ hoewel die eprsoon dat nooit zou toegeven.
quote:misschicken schreef op 29 april 2010 @ 16:13:

[...]

Wat jij vind moet je naar de politie brengen. TO maakt zelf uit of ze met iemand wil omgaan. Het label "moeder of vader" wil niet zeggen dat je verplichtingen hebt.Waarom zou die moeder/vader zich dan wel verplicht moeten voelen om een erfenis te geven? Ik vind wel degelijk dat je verplichtingen naar je ouders toe hebt naarmate je zelf en voornamelijk zij ouder worden.
Jij durft dus iets te zeggen over 4 jaar versus een heel mensenleven en afhankelijkhedisrelatie vanaf baby af aan met alle gevolgen voor de rest van mijn relaties (zoals broer?) en mijn perceptie van de wereld en mezelf? Blijkbaar heb je geen idee wat die stoornis exact inhoudt voor kinderen van zulke ouders. Het is niet voor niets dat mijn broer zijn moeder HAAT en daardoor ook niets met mij te doen wilde hebben.
quote:nazife schreef op 29 april 2010 @ 16:17:

[...]

Waarom zou die moeder/vader zich dan wel verplicht moeten voelen om een erfenis te geven? Ik vind wel degelijk dat je verplichtingen naar je ouders toe hebt naarmate je zelf en voornamelijk zij ouder worden.

Het is wettelijk geregeld dat je recht hebt op je kindsdeel. Daarom zijn ze dit verplicht.

En ik heb totaal geen verplichtingen naar mijn ouders, nu niet en nooit niet. Zij hebben mij op deze wereld gezet, maar ik heb totaal niets met die mensen. Ik ken ze niet.
quote:Neele01 schreef op 29 april 2010 @ 13:53:

Je kan een kind niet onterven.

Wat een belachelijke reacties hier zeg.

Idd harteloze trutten...

Alsof een kind uit gemakzucht contact met een ouder verbreekt.

Gelukkig ben ik heel goed met mijn ouders maar ik heb mensen in mijn omgeving die dat totaal niet zijn en die gun ik van harte een grote erfenis.

Als een soort van genoegdoening voor het feit dat die eikels ooit kinderen kregen en ze daarna lieten vallen....

Een kind is niets verplicht naar zijn of haar ouders toe wat mij betreft. Andersom wel!Helemaal mee eens.
vivamies je niet te druk of boos maken om meningen of uitspraken hier, dat is vast niet goed

niet iedereen zal iedereen begrijpen of zelfde mening hebben en uit mijn eigen ervaring weet ik dat als iemand oordeelt over moeilijke keuzes die je gemaakt hebt met vaders/moeders het pijn kan doen als iemand dat veroordeelt omdat het een moeilijk proces is/was moeilijke keuze en als je dan kwetsbaar bent zoals nu met alles opgerakeld dan doet het je weer veel meer. Voor jezelf weet je waarom en dat is genoeg

sterkte
quote:Vivamies schreef op 29 april 2010 @ 16:18:

Jij durft dus iets te zeggen over 4 jaar versus een heel mensenleven en afhankelijkhedisrelatie vanaf baby af aan met alle gevolgen voor de rest van mijn relaties (zoals broer?) en mijn perceptie van de wereld en mezelf? Blijkbaar heb je geen idee wat die stoornis exact inhoudt voor kinderen van zulke ouders. Het is niet voor niets dat mijn broer zijn moeder HAAT en daardoor ook niets met mij te doen wilde hebben.Hoezo 4 jaar? Als je even oplet heb ik veel meer tijd daar doorgebracht alleen beleef je dat als 15 jarige wel anders dan als 5 jarige. Ik heb eerder gezegd dat ik heel goed snap dat je niet elke week op de koffie gaat. Ook bij je vader. Maar helemaal geen contact in 20 jaar volwassenheid en dan ook nog een deel van de erfenis willen dat stuit mij tegen de borst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven