prematuur geboren kind

29-04-2010 15:07 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn zusje (28 weken zwanger) liet afgelopen zaterdag een pretecho maken, ze was jarig en kreeg dit als cadeau aangeboden.

Tijdens die echo liet de echoscopiste weten dat het kindje volgens haar erg klein was. Ze zou het doorgeven aan de verloskundige.

De verloskundige belde haar maandagmorgen gelijk dat ze nog dezelfde dag een groeiecho moest laten maken.

Dezelfde avond al belde de verloskundige haar dat het kindje inderdaad erg klein was voor de duur van de zwangerschap en zij zou de volgende ochtend de gynaecoloog bellen.

Gisteren naar de gyn en daar werd een CTG onderzoek verricht, wat er wel goed uitzag, de baby maakt het nog goed.

En weer een echo en de gynaecoloog zei toen gelijk dat ze moest blijven in het ziekenhuis.

Wat blijkt: de baby heeft een achterstand van zo'n 2 weken, oorzaak: er is geen goede doorstroming van de placenta naar het kindje, dus de baby krijgt niet genoeg voeding.

Er werd haar verteld dat de kans groot zou zijn dat ze van het streekziekenhuis bij ons naar Zwolle zou moeten omdat ze daar een neonatologie IC hebben en daar dus veel beter berust zijn op deze kindjes. Ook werd haar verteld dat deze baby dus naar alle waarschijnlijk geen 40 weken blijft zitten.

Vanmorgen kregen we inderdaad het bericht dat ze nu naar Zwolle gaat. Uit voorzorg werd verteld want de baby maakt het nog goed maar voor het geval het kindje achteruit gaat kunnen ze dan ook meteen ingrijpen.

Mijn zusje was erg overstuur want Zwolle ligt toch een uur rijden van ons vandaan! Maar dat de baby het goed maakt is natuurlijk het belangrijkst.

Mocht de baby toch blijven zitten tot 32 weken dan kan ze weer hier in het ziekenhuis komen.

Wie heeft ook een soortgelijk verhaal meegemaakt?

We maken ons wel zorgen om de baby want wat is nu 28 weken en dan ook nog een groeiachterstand van 2 a 3 weken?

Het kan natuurlijk ieder moment worden geboren, zodra de CTG achteruit gaat wordt het kind meteen gehaald.

Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal, wou graag even mijn verhaal kwijt
quote:pezuls schreef op 29 april 2010 @ 15:16:

O, ik wens jullie heel veel sterkte en zal dit topic in de gaten houden. Twee weken geleden constateerde de verloskundige dat bij mij ook een groeiachterstand is bij de baby, ik was toen ook 28 weken. As maandag moet ik weer op controle.

Moet je zusje nu dus in het ziekenhuis blijven totdat het kindje geboren is, en bedrust houden?

He Pezuls, wat vervelend zeg. Dus voor jou ook een spannende tijd.

Hopelijk valt het bij jou in ieder geval allemaal mee, heel veel sterkte hoor!

En Qwertu, jij hebt dus bijna 9 weken opgenomen gelegen? Hoe heb je het volgehouden zeg . Tja, je weet waar het het voor hebt gedaan he?

Ik weet inmiddels dat ze goed in Zwolle is aangekomen. Omdat ze met de ambulance ging en haar vriend er met de auto achteraan is gereden (hij moet natuurlijk vanavond ook nog weer terug naar huis) is onze moeder ook meegegaan.

Zij zal me vanavond nog wel bellen hoe of wat. We hopen natuurlijk dat het kindje nog even blijft zitten, iedere dag is meegenomen. En als het blijft zitten tot 32 weken (nog 4 weken dus) mag ze gewoon weer naar het ziekenhuis hier.

We zullen zien hoe het loopt. Ik houd jullie op de hoogte.
.
Wel fijn dat je zus de pretecho cadeau gekregen had, nu heeft ze in ieder geval de beste zorg.

Ik had een echo met 34 weken, kind liep 2,5 week achter op schema. Verloskundige dacht dat het allemaal wel meeviel, dus die schok wel toen mijn zoon bij zijn geboorte (met 39w6d) maar 2400 gram woog. Hij heeft dat allemaal heel snel ingehaald.
Qwertu, mooi geschreven!

Ik heb net een telefoontje van mijn moeder gehad. Aangekomen in Zwolle heeft zus weer allerlei onderzoeken gehad, echo, bloedonderzoek, urineonderzoek, CTG en weet ik wat nog meer. Ook vertelde mijn moeder dat ze al een spuit heeft gehad om de longetjes van baby te laten rijpen en daar krijgt ze er morgen nog een van. Weet niet of ze dit altijd doen maar ze zeggen daar ook dat baby het nog heel goed doet. Maar ze zeggen er ook bij dat dit ieder moment kan veranderen. Dus meer dan afwachten kunnen we nu niet.

Haar vriend blijft morgen slapen in het Ronald Mc Donald huis zodat hij niet steeds dat hele eind op en neer hoeft.

En dan maar een schema maken wie wanneer gaat zodat ze toch iedere dag wat bezoek heeft, is anders ook zo eenzaam he?
quote:hazelnoot schreef op 29 april 2010 @ 21:51:

Ook vertelde mijn moeder dat ze al een spuit heeft gehad om de longetjes van baby te laten rijpen en daar krijgt ze er morgen nog een van.Dat is heel mooi, die spuiten kunnen echt een boel verschil maken.
Nog even een update. Mijn zusje ligt dus sinds donderdag in Zwolle. Daar hebben ze een hele uitgebreide echo gemaakt vrijdag en de gynaecoloog daar vindt het dus niet zo ernstig als gedacht werd. De doorbloeding naar de hersentjes van het kindje is nog goed. Baby heeft wel een groeiachterstand en dan lijkt vooral het buikje erg klein.

Wel blijft natuurlijk de slechte doorbloeding van de placenta.

Ze is morgen 29 weken. Nu wordt er woensdag weer zo'n uitgebreide echo gemaakt en als deze geen verandering laat zien t.o.v. die van vrijdag mag ze misschien weer terug naar het ziekenhuis hier.

Hoe het dan verder gaat? Geen idee, maar als ze weer terug mag naar hier verwachten ze waarschijnlijk niet dat het zo snel geboren moet worden (vanaf 32 weken mocht ze sowiezo weer naar hier).

Het blijft dus wel onzeker maar dit was toch beter nieuws dan we hadden verwacht.
Fijn Hazelnoot. en elke dag is er eentje. Zeker nu ze de longrijpingsmedicatie heeft gehad, dat scheelt zoveel. Ik duim voor je dat het nog lekker lang blijft zitten!
bij mijn 20 weken echo werd mij verteld dat ons kindje een behoorlijke groei-achterstand had en de doorbloedingen ook slecht waren. ze zou niet blijven leven en we moesten ons opmaken voor een overlijden in mijn buik. kort daarna (3 dagen) kreeg ik een nietbloeding en daar overheen een nierontsteking en kwam ik in het wkz te liggen. in week 23 gingen mijn nier en leverwaarden behoorlijk slecht en liep mijn bloeddruk op...als het nog 1 tandje zou verslechteren zouden ze de bevalling opwekken om mijn leven te redden. ik heb me met hand en tand verzet en gelukkig klaarde het na 3 dagen wat op. elke week een groeiecho en dopplers maar de artsen bleven erg somber. kreeg zelfs maatschappelijk werk aan mijn bed om te praten over hoe verder als ze zou overlijden. ik geloofde trouwens niet dat ze zou overlijden ze was zo krachtig in mijn buik te voelen! om een lang verhaal nog langer te maken...met 26 weken maakte ze een klein groeispurtje en kwam zo boven de 500 gram wat de grens is waarvanaf ze voor haar gaan vechten. longrijpinginjecties gkregen en2 maal daags ctg en 2 x per week dopplers. en met 28 weken ging het niet meer en werd ze alsnog met spoed per sectio gehaald. ze woog 630 gram.3 maanden couveuse met de hele mikmak (beademing, vele infusen en diepe lijnen, vele dieptepunten en vele hoogtepunten) is nu 2 en een half helemaal gezond en loopt gelijk op in alles met leeftijdsgenootjes. een succesverhaal dus.

mijn kracht zat m in enkel naar de overkant blijven kijken, want aan de overkant zal ze komen, tussenliggende tijd moeten we gewoon doorheen hoe diep het moeras ook is, we komen aan de overkant.

succes!!!
Heel veel sterkte! Er zijn al veel goede tips gegeven..
Even een update van mijn kant: allereerst ben ik vandaag tante geworden van een neefje, geboren na 33 weken zwangerschap.

Volgens de eerste berichten doet de kleine vent het goed.

Toen ik dit topic opende zat het erin dat het kindje alle minuut geboren zou worden. Mijn zusje heeft zelfs een week in Zwolle gelegen, Daar ging het weer redelijk en mocht ze na een week weer naar huis. Vanaf dat moment thuismonitoring en 2 x per week een echo.

Vandaag dus weer een echo en daarop was toch echt te zien dat de doorstroming slechter werd en dat volgens het CTG de baby het ook wat minder deed.

Toen is besloten om vandaag nog in te grijpen en vanmiddag (een klein uurtje geleden) is de kleine vent geboren middels een keizersnee.

Moeder en kind maken het dus volgens de eerste berichten goed, we gaan vanavond eventjes feliciteren. De kleine vent kunnen we waarschijnlijk nog niet bewonderen, die ligt natuurlijk in de couveuse op de afdeling Neonatologie.

Gewicht weet ik nog niet, zal ik straks wel horen, de schatting was 1500 gram, ben benieuwd of ze er een beetje in de buurt zaten.
Gefeliciteerd! En fijn dat ze het toch nog zo lang heeft volgehouden, 33 wk is natuurlijk wel nog veel te vroeg, maar is toch wel een zwangerschapsduur waarbij de kansen voor het kind heel goed zijn!
Hé wat goed dat ze het nog zo lang heeft volgehouden, gefeliciteerd! Fantastisch zeg, dat ze zelfs de 32 weken-grens nog ruim gepasseerd is! Helemaal mooi, zo ziet het er toch weer een stuk zonniger uit voor hem. En als zijn gewicht een beetje klopt bij wat ze ingeschat hebben, dan is dat ook gunstig. Alle beetjes helpen.

Hopelijk mag je je verse neefje vanavond al bewonderen (mocht bij mijn ziekenhuis wel op de NICU). Laat je niet teveel intimideren door alle apparaten en snoertjes (en door zijn kleine lijfje) en geniet van dit kleine menneke dat toch nog zomaar bijna 5 (!!!) weken langer bij z'n moeder in de buik heeft gezeten dan op basis van de eerste crisisberichten verwacht werd.
ik heb hem net gezien, 1480 gram en zo ieniemienie klein,

Hij krjigt wel wat zuurstof ter ondersteuning maar hoeft dus niet aan de beademing. Verder doet hij het heel goed volgens de verpleegkundigen. Tjee, wat een wondertje he? Zo klein en alles erop en eraan.

Bedankt voor jullie felicitaties,
Proficiat !! met je kleine neefje.
Gefeliciteerd met je neefje!

Hier een succesverhaal met dezelfde zwangerschapsduur als je zus. Mijn zoontjes zijn drie jaar geleden zeven weken te vroeg geboren en nu is er niets meer te merken van hun prematuriteit. Beiden zijn gezond, sociaal en doen het geweldig!

Zeven weken te vroeg is veel, maar niet onoverkoombaar. Het is al heel goed dat je neefje niet aan de beademing ligt en het zelf kan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven