Geld & Recht alle pijlers

Jong zwanger?

02-05-2010 18:25 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je 15 jaar bent en zwanger weten jullie waar je naartoe kan gaan voor steun en geld? Bijvoorbeeld als je niet kan of wil werken waar kan je een uitkering krijgen?
www.vbok.nl
Je ouders.nl
www.retecool.nl
vbok
ik zou zeggen vraag het Tommy.
Jeouders. nl vind ik een hele goede
quote:anika15 schreef op 02 mei 2010 @ 18:25:

Bijvoorbeeld als je niet kan of wil werken waar kan je een uitkering krijgen?Idd vbok.nl en verder je ouders. Als je 15 bent, ben je zelf nog minderjarig dus moet je bij je ouders aankloppen. En verder als je meerderjarig zou zijn, zou ook niet zomaar ergens kunnen aankloppen als je niet WILT werken. Een uitkering zou kunnen, maar daar zit een werk/studietraject aanvast.
Oei zeg, da's een moeilijke situatie! Gaat het om jezelf, of iemand die je kent?

Wettelijk gezien zijn inderdaad je ouders verantwoordelijk. Zij worden geacht je tot je 21e te onderhouden. Als zij dit niet kunnen of willen, zijn er soms andere mogelijkheden. Bij de VBOK (de link die Aletta je geeft) weten ze daar ongetwijfeld meer van, zij begeleiden vrouwen die in een moeilijke situatie zitten en (ongewenst) zwanger zijn.

Zijn in deze situatie de ouders in beeld? Of (de ouders van) de vader van het kind?
Niet willen werken is geen goede reden voor een uitkering. Niet kunnen werken wel.

Ben je al zwanger of ben je van plan dit binnenkort te raken?
Ik wil liever niet zegge om wie t gaat. Maar dankjuliie wel voor de reacties!! Ik ga verder zoeken
Waarnaar?
TO, meen je dit serieus?

Ik vind je opmerking over het wel of niet kunnen werken op jouw leeftijd icm met zwangerschap vreemd. Ik wil best wel openhartig advies geven, maar niet met wat je nu geplaatst hebt.
Heb bij 15 jarigen wel eens een ernstige maagzweer en een flink gevalletje reuma gezien. Niet kunnen werken kan best zijn. Of het niet willen omdat school en kind veel tijd kosten kan ook nog.
Ja niet willen omdat kind en school veel tijd kost is dus even jammerdebammer he. Daar had moeders dan toch eerder over na moeten denken voor ze met jong geschopt werd.
quote:anika15 schreef op 02 mei 2010 @ 18:39:

Ik wil liever niet zegge om wie t gaat.

Nee, dat hoeft ook niet. Ik vroeg me alleen af of het een vraag was over jezelf of over iemand anders. Maar als je dat niet wilt vertellen, is dat ook goed.

Ik had trouwens over de opmerking van "niet kunnen of willen werken" heengelezen. Begrijp ergens de reacties daarop wel, maar als je 15 bent, valt er ook nog niet zo heel veel te werken, natuurlijk. Daarbij snap ik heel goed dat iemand van 15 of 16 liever z'n opleiding af zou maken dan gaat werken. Op die leeftijd kun je bovendien niet genoeg verdienen om daarvan rond te kunnen komen zonder hulp. Dus in een dergelijke situatie (zwangerschap op zo'n jonge leeftijd) is hulp van buiten eigenlijk altijd nodig. Hopelijk staan voor het meisje in kwestie de ouders klaar om te helpen, of is er andere familie die steun kan geven.

TO: sterkte verder!
Op een WWB uitkering heb je pas recht vanaf je 18de. Wat wel kan is dat er bijstand wordt aangevraagd voor de baby (de zogenaamde baby-bijstand). Dat is echter een hele lage norm van rond de ¤ 210,-. Melden bij het UWV dus, en uiteraard bij het maatschappelijk werk.
Bij het Jongeren Informatie Punt kan je wellicht terecht.
Je weet dat abortus wellicht een verstandige keuze is gezien de leeftijd van de zwangere toch TO?
quote:dangeensuus schreef op 02 mei 2010 @ 18:47:

Ja niet willen omdat kind en school veel tijd kost is dus even jammerdebammer he. Daar had moeders dan toch eerder over na moeten denken voor ze met jong geschopt werd.Toe zeg, je weet toch helemaal niet onder welke omstandigheden ze zwanger is geraakt?
Hoop voor je dat de ouders meewerken.

De mijne had me er kei en keihard uitgeschopt.

Verder ruikt dit wel naar trol.
als je niet WILT werken? pffff grow up!
In de UK is dit 'n beproefde methode voor meiden van die leeftijd om het ouderlijk huis te verlaten. Daar krijgen ze nl meteen 'n huis en 'n uitkering wanneer ze zwanger zijn.
quote:Sent schreef op 02 mei 2010 @ 18:55:

[...]

Toe zeg, je weet toch helemaal niet onder welke omstandigheden ze zwanger is geraakt?

Nou dat lijkt me vrij duidelijk hoor. Tijdens het neuken zwanger geraakt.

het maakt geen zak uit onder welke omstandigheden. Kennelijk heeft de bezwangerde hier nog nooit over nagedacht ( wat me vrij logisch lijkt voor een 15 jarige) en zit diegene nu met de gebakken peren. Om dan het kind te laten komen en de staat er voor op te laten draaien omdat iemand niet wil werken, of niet kan onder het mom van school/kind kost tijd klopt voor geen ene meter.

Mijn kinderen kosten ook heel veel tijd, maar ik zal toch echt net als ieder ander moeten werken voor mijn inkomsten om mijn kinderen en mijzelf te onderhouden. De soos ziet me aankomen.. mag ik even een uitkering want ik ben zo druk met de kinderen dat ik niet kan werken
quote:lezzmeister schreef op 02 mei 2010 @ 18:59:

Hoop voor je dat de ouders meewerken.

De mijne had me er kei en keihard uitgeschopt.

Verder ruikt dit wel naar trol.wat een nare ouders heb jij dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven