Werk & Studie alle pijlers

WW vraag

03-05-2010 19:44 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wie kan mij antwoord geven op onderstaande vraag?

Ik heb een vast contract bij de overheid. Nu heb ik een vacature gezien bij de semi-overheid. Daar heb ik op gereageerd.

Nu hoorde ik, als je een vast contract hebt en je gaat een andere baan aannemen met een jaarcontract (wel vaste baan, maar je zit met een proeftijd van één jaar) en je functioneerd bv. niet en je staat dan op straat, dat je geen ww uitkering krijgt. Omdat het UWV zegt, jij heb zelf je vast contract voor een jaarcontract ingeleverd.

Het schijnt dat de wet een aantal jaar geleden veranderd is.

Nu heb ik daar nooit mee te maken gehad, heb al 22 jaar vast werk.

Wie kan mij antwoord geven?

Bedankt alvast.
Als dat waar zou zijn dan zou de helft van de mensen geen recht hebben op een uitkering.

Onzin dus!
Ik zou het voor de zekerheid navragen bij het UWV.

En eerlijk gezegd zou ik zelf met de huidige arbeidsmarkt het risico niet willen lopen om nu over te stappen van een vaste baan naar een baan met een jaarcontract. Bevalt het niet, dan zit je met de gebakken peren.
Echt onzin.

Ik heb vorig jaar doordat ik het niet naar mijn zin had ontslag genomen bij een bedrijf, ben vervolgens in mijn proeftijd bij de nieuwe baan ontslagen vanwege ziekte en heb nu gewoon de basis-WW.

Je dient 26 weken onafgebroken gewerkt te hebben in dienstverband, mag ook bij verschillende werkgevers en daarna onverwijtbaar ontslag hebben gekregen. (dus niet genomen)
Die situatie zou kunnen ontstaan wanneer je heel veel zekerheid inlevert en daar vrijwel geen nieuwe zekerheden tegenover staan. Bijvoorbeeld als je een vaste baan opzegt om uitzendkracht te worden oid. Een jaarcontract is echter algemeen geaccepteerd en het UWV zal het je niet kwalijk nemen als jij daar je handtekening onder zet. Ze gaan er wel vanuit dat je dit doet om je positie te verbeteren (betere functie, betere doorgroeimogelijkheden, dichter bij huis, betere werktijden, etc). Mocht je echter volledig door eigen schuld werkloos worden (niet op komen dagen, greep in de kas, anderzins laakbaar gedrag) dan heb je geen recht op WW natuurlijk, net als ieder ander die verwijtbaar werkloos wordt.
quote:Ik wissel van een vaste baan naar een tijdelijk contract

Heeft u een vaste baan opgezegd voor een nieuwe baan met een tijdelijk contract? Dan kan dat betekenen dat u aan het eind van het tijdelijke contract geen WW krijgt.

Natuurlijk mag u altijd van baan veranderen. Maar als u weet dat dit tot werkloosheid leidt, krijgt u geen WW. Pas als u weer 26 weken heeft gewerkt, kunt u weer een WW-uitkering krijgen.Bron: site www.uwv.nl
Dank voor de snelle reacties.

Voor de duidelijkheid, het is een vaste baan, maar zoals bij bijna elk bedrijf heb je eerst een proeftijd.

Maar ik blijf het eng vinden om mijn vast contract op te zeggen, vooral in deze tijd. Maar deze vacature is mij op het lijf geschreven:)

Ik moet trouwns nog uitgenodigd worden hoor, heb pas de brief op de bus gedaan. Maar ik wil wel van tevoren weten hoe het zit met ww omdat ik daar iets over gehoord had.

Ik zal ook nooit op een tijdelijk baan reageren, daar geef ik mijn 22 jaar niet voor op.
Tegenwoordig heb je met een vast contract (voor onbepaalde tijd dus) ook geen 100% garanties hoor. Als ze van je vanaf willen, dan lukt dat ook, dus ik zou ervoor gaan als je daarvoor een jaarcontract zou krijgen, maar wel een leukere en uitdagende baan!

Succes!
Jonnie,

Op zich klopt deze redenering wel, maar in jouw geval zal dat niet spelen. Als je een 'zeker' dienstverband inruilt voor een 'onzeker' dienstverband, dan kan het UWV dit idd stellen. Bijvoorbeeld als je een vast dienstverband hebt, en je aanvaard werk voor maar 13 weken, of een functie waarvan het duidelijk is dat je dit niet kunt, dan kan het UWV een WW uitkering weigeren.

Meestal hanteert men een termijn van 26 weken.
Het is wel spannend hoor! Ik heb vandaag gebeld naar de persoon (de leidinggevende van de vacature), die ik al eerder heb gesproken om informatie over de vacature te vragen, waar ik mijn brief naartoe heb gestuurd en hij had al navraag gedaan over mij bij een collega van hem. Ik moet nog wel afwachten of ik op gesprek mag komen. Maar hij zit in ieder geval in de commissie die de brieven beoordeeld. Hij vond het een goede brief en zei dat hij mijn hele achtergrond al weet:) (dit bedoelde hij positief)

Dat hij navraag doet bij zijn collega, die mij kent, zegt misschien toch wel dat hij geinteresseerd is. Maar ja, hij is niet de enige die beoordeeld natuurlijk. De gesprekken zijn op 17 mei, dus uiterlijk volgende week moet ik wat horen, zoniet dan gaat het niet door. Net geschoten is altijd mis!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven