man moe

03-05-2010 19:51 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn man en ik hebben een zoontje van bijna een jaar, mijn man is veertig, ik 34. Man twijfelt hevig over een tweede, we hebben geen moeilijk kind, maar hij vindt de verantwoordelijkheid heel zwaar. Hij had niet gedacht dat hij daar zo tegen aan zou lopen. Ik begrijp hem, zelf heb ik het ook in mindere mate. Maar ik vind het jammer dat we er niet meer van genieten, vooral samen. Onze zoon is een prachtvent.

Herkent iemand dit?
Je man is moe of ben je man moe.

Of vindt je man het opvoeden van kinderen erg moelijk?
Geniet hij niet van jullie zoon? Bedoel je dat? Of bedoel je het twijfelen over een tweede?
En ben jij je man moe?
Mijn man kan dan een hand geven aan jou man.

Hier wel 3,5 jaar leeftijdsverschil en zelfs toen vond ik en hij ook de overgang van 1 naar 2 kinderen heel erg zwaar, zwaarder dan het krijgen van een eerste.

Kinderen zijn nu 6 en 10 en nu gaat het goed hoor, maar hij blijft zich altijd ernstige zorgen om de kinderen maken.
Dus het vaderschap valt je man tegen? Dat kan, dat gebeurt meer mensen. Daar valt ook wel wat mee te doen maar alleen als hij dat zelf wil.

Een tweede lijkt me niet verstandig. Of je moet met hem samen besloten hebben dat jij het grootste deel van de zorg op je neemt of iets dergelijks. Al loop je toch het risico dat je relatie daar onder gaat lijden.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Da's idd niet erg duidelijk: ik ben mijn man niet moe, mijn man is moe, zo ken ik hem niet. Hij staat voortdurend op scherp en alle antennes zijn uit, ook al ligt zoon lekker te slapen. Toch doe ik meer met zoon dan hij. Volgens mij heeft hij grote moeite met het verliezen van zijn vrijheid, niet meer spontaan iets doen, dat soort dingen.

Is het zo duidelijker?
Dat hebben meer mannen, komt vanzelf weer goed naar mate ze ouder worden, de kinderen.

Niet pushen iig, werkt averechts
Je schrijft volgens mij, heb je het er met hem over gehad of denk je dat alleen maar?
We zijn ook allebei best perfectionistisch en hebben graag dingen onder controle dat zal ook meespelen
Tweede kwam bij ons ook pas toen oudste 3.5 was. Vriend heeft heel lang overal beren gezien.
We hebben het er net uitgebreid over gehad.

Zusenzo: is het de fase van de kleine kinderen die zwaar is?
Ook, maar de hevige verantwoordelijkheid voor hen blijft natuurlijk, dat wordt niet echt minder.

Maar naar mate ze ouder worden krijg je wel meer vrijheden terug, ze worden zelfstandiger dan een kind van 1 of 2.
Ik vond het ook zwaar hoor, maar als ze eenmaal de luier ontgroeien wordt het al minder zwaar, tenminste anders zwaar, dan krijg je te maken met kinderen die lullen als brugman

En ruzie maken om een steentje.
Reuze makkelijk toch, baby kan je overal mee naartoe slepen
quote:Star schreef op 03 mei 2010 @ 20:01:

Tweede kwam bij ons ook pas toen oudste 3.5 was. Vriend heeft heel lang overal beren gezien.Vond je dat jammer?
Die 2 van mij jankte altijd en overal dus dat was iets minder makkelijk...
Nou het blijft zwaar alleen wel anders. Als ze nog zo heel klein en ook fysiek nog zo heel kwetsbaar zijn is dat wel een extra zorg.

Mijn man was dolblij toen de kinderen ouder werden en niet meer huilden zonder dat je wist wat er was, omvielen bij iedere 2e stap, gewoon begrepen dat zomaar oversteken gevaarlijk is etc.

Als ze zo klein zijn zijn kinderen gewoon zo heel, heel, kleín.

Hij dacht ook vaak dingen als "wat als ik nou in slaap val en ik hoor ze niet, of van de trap val of weet ik wat."

Nu staan ze gewoon op en kunnen desnoods 112 bellen. Dat voelt heel anders.
Ik vind het leeftijdsverschil nu trouwens helemaal niet hinderlijk.

De oudste is wat kinderlijk voor zijn leeftijd en de jongste is alles behalve kinderlijk voor zijn 6 jarige leeftijd, dat kan er mee te maken hebben, maar ik vind het perfect zo.

Maar de eerste paar jaar met twee kinderen waren echt tropenjaren.
quote:lisajan schreef op 03 mei 2010 @ 20:07:

[...]

Vond je dat jammer?Nee. Ik moet er niet aan denken twee kinderen dicht op elkaar.
Bij ons zit er ook veel tijd tussen de kinderen. Ook fijn omdat ze dan minder last hebben van jaloezie, ruzie om niks etc. Ze zitten gewoon in een andere ontwikkelingsfase.
Ervaar jij je man als een probleem? Of vind je man zelf ook dat hij teveel moeite heeft ermee? Niet meer binnen het normale bedoel ik.
Maar Lisajan, ik heb je even geloept en je topic van een paar maanden terug gelezen, toen vond je het zelf ook best zwaar de verantwoordelijkheid.

Ik weet niet hoe de taken bij jullie in huis qua werk en huishouden geregeld zijn, maar misschien ziet je man jullie kind minder en duurt het allemaal wat langer voor hem om aan de situatie te wennen?
Nee, ik ervaar mijn man niet als een probleem. Mijn man vindt dat ie niet mag zeuren, maar toch ligt de tong op zijn schoenen. Ik vraag me meer af hoe ik hem het beste kan helpen.

Misschien moet hij zich er maar bij neerleggen en de tropenjaren (zusenzo) ondergaan.
Ik zou zelf heel moe worden van een man die al moe wordt van 1 kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven