Amigurumi!

08-11-2009 21:12 276 berichten
Alle reacties Link kopieren
Amigurumi (Lit. Gebreid gevuld speelgoed) is de Japanse kunst van het breien of haken van kleine opgezette dieren en antropomorfe wezens. Het woord is afgeleid van een combinatie van de Japanse woorden ami; gehaakte of gebreide en nuigurumi betekent gevulde pop. [1] Amigurumi zijn meestal schattige dieren (zoals beren, konijnen, katten, honden, enz.), maar kan ook omvatten; artistieke bedenksels en levenloze voorwerpen begiftigd met antropomorfe kenmerken. In de afgelopen jaren is het haakwerk Amigurumi populairder geworden.

Amigurumi zijn meestal gehaakt of gebreid uit garen. De eenvoudigste ontwerpen worden gemaakt in spiralen. Amigurumi zijn meestal gemaakt in delen en worden vervolgens samengevoegd, met uitzondering van enkele Amigurumi die geen ledematen hebben, alleen een hoofd en romp, die gemaakt worden als één deel. De doordringende esthetiek van Amigurumi is schattigheid. Te dien einde, typisch Amigurumi dieren hebben een over-sized sferische hoofd op een cilindrisch lichaam met ondermaatse extremiteiten.

Voorbeelden!

(En deze vind ik heel erg leuk!)

Doel van dit topic: Alle vivamutsen verzamelen! Oftewel; die mutsen die aan het haken zijn

Tutorial

Patronen

Informatie

Patroon eendje

Boekje

Patronen na gratis aanmelding

De Hyvespagina

Weblog

Webshop/Informatie
Beetje doodgebloed hier... Of is iedereen druk aan het haken?
Topic-kick, zijn er hier nog mensen die bezig zijn met haken?
ik WAS ermee bezig maar merkte dat ik de kramp in mn haakhand na 10 rondes van 'vaste' echt niet meer trok
Hm, ik had in het begin ook kramp hoor, en gewoon door gezet. Nu heb ik amper nog kramp, gewoon als ik echt moe ben en nog even wil gaan haken. Misschien moet je even doorzetten?
met een verkrampte lamme hand waar het gevoel ruit is verdwenen lukt dat echt niet meer hoor :D maar wie weet scheelt het enorm wanneer je een ergo. haaknaald gebruikt ?
ik merk wel dat haken veel meer speelt onder de leden van forum.fok.nl dan hier.
vlinders, ik gebruik ook een gewone haaknaald, geen ergo. fok-forum zit k al
lol maar natuurlijk zit je al op fok :D

ik heb gister anders wel een ergo haaknaald besteld bij koekeridoo eens kijken of het scheelt, ik ben nu bezig met het haken van een buidel en ik merk dat het gevoel in mn linkerhand langzaam verlies door alleen maar het vasthouden van de draad in die hand. ik haak pas sinds kort weer na laaaange tijd.
Oh, het is natuurlijk niet leuk/handig om een lamme hand te krijgen bij het haken. Echt raar dat je dat hebt. Ik heb het niet (gelukkig) maar kan me voorstellen dat het frustrerend is. Ik hoop dat het beter gaat met een ergo-naald!
Hoi mede amigurumi - makers,

Ik haak nu sinds een jaar amigurumis, en toen ik dit topic vond was ik toch heel benieuwd of er andere nog bezig zijn en wat ze maken.

Ik ben bezig met Moosje een patroon uit het eerste boekje van Christel Krukkert.
quote:Avaeyebrow schreef op 08 november 2009 @ 22:10:

Oh heb toch wel erg schattige gevonden!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Hallootjes.

ik ben helemaal weg van deze bambie, heb je enig idee hoe ik aan het patroontje kan komen

groetjes elhevi

Oh hier een zelfportret!

[afbeelding]
wellicht een bestaand patroon zelf aanpassen mbv ruitjespatroonpapier?
Die bambi komt uit een boekje volgens mij, ik denk dat het deze is:

http://www.bol.com/nl/p/e ... 01004010660244/index.html

Maar zeker weten doe ik het niet.

Leuke patronen zijn ook te koop op Etsy.

Ik ben ook helemaal verslaafd aan amigurumi, heb al echt veel gemaakt. O.a. een enorme T-Rex Dino voor een baby, echt geweldig. Mijn projecten worden steeds groter en ingewikkelder, binnenkort ga ik beginnen aan een draak van ongeveer 60-70 centimeter lang.

Ik vind het leuk.
Hmm, ik lees op een ander forum dat het patroon van die Bambi uit dit boekje komt, is wel van dezelfde schrijfster als van dat andere boekje:

http://www.bol.com/nl/p/e ... dex.html#product_overview
Ik maak amigurumi's (en ander haakwerk). Dat doe ik nu een jaar of zo.

Momenteel ben ik bezig met Betty de kip van Christel Krukkert.

@Kaatje_85 Is die draak toevallig van deliciouscrochet? Die heb ik namelijk ook hier liggen, maar nog niet aan begonnen.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Jup die is het

Ik heb al wat werken van DC gehaakt, o.a. Vladimir de vleermuis, die T-Rex, Donnie the mouse. Keileuke patronen!

Voor mij is het enorm ontspannend, amigurumi. Ik heb echt al veel dingen gehaakt en collega's, familie, kennissen en vrienden zijn lyrisch enthousiast als ze het zien.

Heb ook boekjes, beide boekjes van Christel Krukkert, eentje van Ana Paulo Rimoli, twee van Christen Haden, en net een van Elisabeth Doherty besteld. En nog een klapper met 100+ patronen (uitgeprint) hehe.
Van DC heb ik geloof ik 2 patronen liggen, maar beide nog niet gemaakt. Ik heb sowieso veel te veel patronen liggen .

Ik heb volgens mij bijna alle patronen van Christel. Of ik haar nieuwe boekje (komt uit in juni) ga ik kopen, weet ik nog niet. Ik heb al die patronen al, maar ik vind die verhaaltjes erbij altijd zo leuk en die foto's ook.

Verder wil ik wel heel graag het boekje van Echtstudio - Kookeridoo, want ik ben verliefd op het vosje. Alleen dat duurt nog tot augustus . Verder het boekje van Juf Steek (al zijn dat applicaties), Babycadeautjes haken van Annemarie Arts (is besteld, hoop dat het vandaag/volgende week binnen komt), zoetigheden haken (komt hopelijk ook vandaag binnen).

Misschien wil ik het boekje van Mia Bengtsson en de nieuwe van Ana Paula Rimoli ook, maar dat weet ik nog niet. Ik ben wat huiverig voor het boekje van Mia (Zweeds) en die van Ana vind ik wel grappig, maar niet heel bijzonder.

Komen er echt veel boekjes uit dit jaar
waardoor heb ik dit topic ooit gemist?

Collega's en ik hebben er zeer van genoten, waarvoor dank lachen is gezond, toch?

Ik had trouwens vroeger volgens mij echte AG, gekocht, heel klein gehaakt, heeel erg strak. Gék was ik op die poppetjes! Zo kan ik het vast niet, maar ik ga nog eens kijken wat ik dan wel kan maken. Vind het leuk
Later is nu
Zie dit voor het eerst, geweldig!!!!! Ik wil bijna beginnen maar vind het meer iets voor het winterseizoen, we gaan nu al flink richting voorjaar . . . . . . Zal het in gedachten houden, vind haken leuker dan breien . . . . . .
Uhm, amigurumi is niet perse voor de winter hoor. Aangezien je geen sjaals/wanten maakt maar juist knuffels en dieren enzo.
@ Droomz, dat boek van Echtstudio, dat wist ik niet. Lijkt me leuk! Heb je een voorbeeld van dat vosje? Kan het niet vinden op de website.
oh, wacht, google is my friend, ik zie het al. Geweldig! Ik wil dat boekje ook zeker hebben
Staat ook op hun hyve.

Ik vind die girafjes ook zo tof op de voorkant.
Ja echt supercute! Ik heb geen hyves maar ben via google op hun blog terechtgekomen.

Ben ook benieuwd naar het nieuwe boekje van Christel. Staan er dan ook nog andere patronen in dan die nieuwe die nu op de site staan? Die eekhoorn heb ik al gemaakt (maar dat patroon klopt niet echt, de tenen van de voet komen namelijk aan de zijkant van de voet uit als je het patroon volgt), die kameleon heeft een misvormd hoofd als ik hem maak (al 3 keer opnieuw begonnen). Die krokodil vind ik dan wel weer erg cute
Je kunt het ook lezen als je geen hyves hebt.

Die eekhoorn was bij mij ook een beetje vreemd. En de kameleon ook.

ik verander ook vaak dingen in de patronen, omdat ik dat leuker vind

Van de hyves van Christel:

Dit zijn de gelukkige beestjes die een plekje gaan krijgen in het boekje:

Evie de eekhoorn

Doris de dolfijn

Gerrit de gier

Gijs de ijsbeer

Joe de Cocker Spaniel

Karel de kikker

Karen de kameleon

Kasper de krokodil

Puck de papegaai

Stella de koe

Uit dit boekje zijn Puck, Stella en Karel mijn favorieten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven