Geld & Recht alle pijlers

Belastingambtenaar uitgescholden, en nu?

04-05-2010 10:46 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb voor mijn bedrijf te maken met een klootzak van een vervelende belastinginspecteur. Deze man is wereldvreemd, heeft nog nooit een bedrijf van binnen gezien en is zo flexibel als een betonpaal.

Nu had ik een discussie over loonbelasting (accountant heeft klein foutje gemaakt, hij legt boete op, ik maak schriftelijk bezwaar, bezwaar wordt van tafel geveegd etcetera). In deze discussie heb ik hem uitgemaakt voor een 'achterlijke wereldvreemde idioot', wat volgens mij een vrij accurate beschrijving is die echter niet voldoet aan normale normen in het alledaagse sociale verkeer tussen mensen.

De belastingambtenaar heeft me laten weten dit als een belediging te zien en hier 'werk van te maken'. Iemand enig idee wat dat kan gaan betekenen?

Oh ja, in het dagelijkse leven heb ik een vrij grote mate van zelfbeheersing en ik schiet niet snel uit m'n slof. Maar dit soort overheidsdienaren die bovenop allerlei toch al forse belastingen proberen ook nog eens een torenhoge boete op te leggen voor een klein foutje kunnen wat mij betreft het bos in.
Ik heb voor mijn bedrijf te maken met een klootzak van een vervelende belastinginspecteur. Deze man is wereldvreemd, heeft nog nooit een bedrijf van binnen gezien en is zo flexibel als een betonpaal.

Jouw mening over deze man is direct duidelijk. Over jouw mening de juiste is, dat is de vraag....

Deze man doet gewoon zijn werk volgens een aantal regels. Fouten worden doorgaans niet geaccepteerd bij de Belastingdienst en terecht.

Je krijgt ruimschoots de kans om op juiste wijze de gevraagde, juiste informatie aan te leveren.

Waarom heb je de accountant dit niet laten opnemen met de belastingdienst? Zij waren waarschijnlijk een stuk professioneler voor de dag gekomen dan jij.

Je stelt je kinderachtig op. Er is een fout gemaakt, jij bent ineens gaan schelden tegen deze man en nu krijg je een boete en mogelijk heeft het gescheld ook nog consequenties.

Politici hebben de laatste jaren veel gesproken over 'graaimentaliteit', maar hun eigen ambtenaren zijn de grootste graaiers van allemaal.

Hoezo? Je wil toch dat de belastingdienst iedereen gelijkwaardig behandelt en dat iedereen zich aan dezelfde regels houdt? Nu jij een fout gemaakt hebt, zijn ambtenaren ineens graaiers?

PS, ik werk niet bij de belastingdienst
Excuses aanbieden lijkt mij inderdaad een prima begin.
Ik hoop dat je een dikke boete krijgt. Dan leer je je wel te gedragen.

Jij maakt hier de fout, die man doet gewoon zijn werk. Jij zou het ook niet leuk vinden als je wordt uitgescholden als je je werk doet.
Als ik TO was dan zou ik als de wiedeweerga een excuusbrief schrijven waarin TO erkent fout te zitten, en zich onbeschoft gedragen te hebben. Dat er geen enkele grond was om te gaan schelden en dat je hoopt dat je deze situatie in den minne hebt kunnen schikken.
quote:pom508 schreef op 04 mei 2010 @ 11:07:

PS, ik werk niet bij de belastingdienst
Ga in therapie!
.
Ambtenaartje uitschelden is ook een vrij agressieve vorm van slachtoffertje spelen ten koste van anderen.

Daarnaast is het natuurlijk stierenpoep dat er per ongeluk een foutje ingeslopen is en je hier een torenhoge boete voor krijgt. Belastingontduiking word afgestraft. Dat weet je.
Ter toelichting..

Ik heb mijn frustratie geuit in een telefoongesprek en uiteraard niet schriftelijk.

Het ging om een fout die is gemaakt bij de accountant; van een nieuwe medewerker is 2 maanden lang het bedrag aan loonheffingen op de een of andere manier niet meegenomen in de eindberekening, dit is in maand 3 rechtgezet en allemaal betaalt, de belastingdienst stelt daar een vraag over die in overleg met de accountant eerlijk is beantwoord, en vervolgens komt er doodleuk een naheffing van 100% over dit bedrag. In totaal zo'n 3.000 euro door éen administratief foutje zonder wat voor schade dan ook. Als je dit fair vindt mag je het zeggen, ik vind het buiten proporties.

Er is overigens beroep mogelijk bij de rechter, volgens mijn accountant maak ik op basis van jurisprudentie een kans van ongeveer 99% dat de boete alsnog wordt kwijtgescholden. Maar dan ben ik wel weer drie middagen verder met stukken schrijven, adviseurs beluisteren en naar de rechtbank gaan te zijner tijd.
Je had beter je accountant het eea kunnen laten regelen, en die zou ik nu alsnog gaan inschakelen als ik jou was als de boete echt onterecht is. Het kost je wat, maar die kan wel het eea vaak nog rechttrekken of de boete omlaag zien te krijgen. Vaak kennen zij de betreffende belastinginspecteuren wel.

En iemand uitschelden, nee dat kan niet. En menselijk? Als een client mij gaat uitschelden, dan heb ik het er vrij snel mee gehad. In dat opzicht geef ik hem wel gelijk. (ben zelf belastingadviseur) Ik scheld ook niemand uit, het is gewoon onbehoorlijk gedrag. Het betreft beledigen van een abtenaar in functie, dus wellicht krijg je daarvoor een boete.

Ik weet niet of het wel een heel klein foutje is, maar boetes strooien ze niet zomaar mee. Normaal mag je het een maand later wel rechttrekken indien het loonbelasting betreft, dus zo klein is het denk ik niet.

Succes ermee en voortaan tot 10 tellen (hoe vervelend en betweterig een belastinginsepcteur ook kan zijn, want dat kunnen sommige) (en je accountant inschakelen)
quote:Zomaareenvent schreef op 04 mei 2010 @ 11:19:

Ter toelichting..

Er is overigens beroep mogelijk bij de rechter, volgens mijn accountant maak ik op basis van jurisprudentie een kans van ongeveer 99% dat de boete alsnog wordt kwijtgescholden. Maar dan ben ik wel weer drie middagen verder met stukken schrijven, adviseurs beluisteren en naar de rechtbank gaan te zijner tijd.Arme jij.... heb je nu geleerd dat je niet mag schelden? Ook jij niet?
.Ik vind inkomstenbelasting zowieso buiten proportie, maar dit geeft jou niet het recht om een grote smoel op te zetten tegen een meneer die simpelweg zijn werk doet. En als jouw accountant zijn werk had gedaan, had jij nu geen boete gehad. Stel je accountant aansprakelijk.
tja, de schuld ligt toch echt bij je accountant en niet bij de meneer van de belastingen. Als je wil schelden (wat ik overigens een heel zwakke manier van communiceren vind), scheldt dan je accountant verrot en niet iemand die gewoon zijn werk doet.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Ter toelichting..

Ik heb mijn frustratie geuit in een telefoongesprek en uiteraard niet schriftelijk.

Het ging om een fout die is gemaakt bij de accountant; van een nieuwe medewerker is 2 maanden lang het bedrag aan loonheffingen op de een of andere manier niet meegenomen in de eindberekening, dit is in maand 3 rechtgezet en allemaal betaalt, de belastingdienst stelt daar een vraag over die in overleg met de accountant eerlijk is beantwoord, en vervolgens komt er doodleuk een naheffing van 100% over dit bedrag. In totaal zo'n 3.000 euro door éen administratief foutje zonder wat voor schade dan ook. Als je dit fair vindt mag je het zeggen, ik vind het buiten proporties.

Er is overigens beroep mogelijk bij de rechter, volgens mijn accountant maak ik op basis van jurisprudentie een kans van ongeveer 99% dat de boete alsnog wordt kwijtgescholden. Maar dan ben ik wel weer drie middagen verder met stukken schrijven, adviseurs beluisteren en naar de rechtbank gaan te zijner tijd.Dat is de schuld van je accountant, niet van de belastingambtenaar. En hoe dan ook geeft schelden geen pas. Een beetje vent had allang een excuusbrief gestuurd in plaats van hier te proberen zijn kinderachtig gedrag goed te praten.
quote:dangeensuus schreef op 04 mei 2010 @ 11:18:

Ambtenaartje uitschelden is ook een vrij agressieve vorm van slachtoffertje spelen ten koste van anderen.

Daarnaast is het natuurlijk stierenpoep dat er per ongeluk een foutje ingeslopen is en je hier een torenhoge boete voor krijgt. Belastingontduiking word afgestraft. Dat weet je.Er is geen sprake geweest van belastingontduiking. Bij ontduiking is er namelijk opzet in het spel en over het algemeen zal de belastingplichtige dan niet na twee maanden geheel vrijwillig alsnog het bedrag voldoen. Zie de toelichting vlak hiervoor.
en heeft de accountant ook gelijk de belastingen ingelicht toen hij de fout ontdekte of heeft de belastingmeneer het zelf ontdekt? Zit ook nog wel een verschil in. Neemt niet weg dat jij niet hoort te schelden, punt
.
quote:Dhelia schreef op 04 mei 2010 @ 11:23:

[...]

Dat is de schuld van je accountant, niet van de belastingambtenaar. En hoe dan ook geeft schelden geen pas. Een beetje vent had allang een excuusbrief gestuurd in plaats van hier te proberen zijn kinderachtig gedrag goed te praten.Niet bedoeld om mijn gedrag goed te praten. Het is ook niet mijn stijl om uit mijn slof te schieten maar is nu eenmaal gebeurd.
quote:rosanna08 schreef op 04 mei 2010 @ 11:25:

en heeft de accountant ook gelijk de belastingen ingelicht toen hij de fout ontdekte of heeft de belastingmeneer het zelf ontdekt? Zit ook nog wel een verschil in. Neemt niet weg dat jij niet hoort te schelden, punt Het is meegenomen in de maandelijkse aangifte + betaling. Dat komt denk ik juridisch op hetzelfde neer als melden (maar zeker weten doe ik dat niet).
Dan zou ik de tijd die je nu besteedt aan verongelijkt zijn op het forum maar gaan besteden aan het schrijven van stukken, luisteren naar adviseurs en ter zijner tijd naar de rechtbank gaan.

Ik vind ook dat de boete die je krijgt opgelegd buiten proporties is, als ik puur kijk naar wat je hier opschrijft. Maar dat staat volledig los van schelden. Je hebt niet je frustratie geuit, je hebt iemand uitgescholden, dat is wel wat anders. Door het op de man te spelen heb je het persoonlijk gemaakt, en bovendien elke medewerking van deze man erg onwaarschijnlijk gemaakt.

Ik weet niet of het mogelijk is, een persoonlijk gesprek aan te vragen met deze meneer? Waarin je je excuses kunt aanbieden voor het uitschelden? En dan niet alsnog over het geld beginnen, dat zul je nu echt volgens de geijkte paden moeten doen, behalve als hij zélf daar een andere actie op zet. Maar wees een vent en zeg sorry.
Als het klopt wat je hier meld, dan betreft het wel een wat kleinere fout en is het wel een beetje gezeur. En hiervoor een boete van 100%? Is erg zwaar en zou ik tegen in beroep gaan. Ligt er wel aan hoeveel je aan boete moet betalen en of het de kosten wel waard zijn.

Maar mensen die schelden, daar kan ik geen medelijden mee hebben......
quote:Zomaareenvent schreef op 04 mei 2010 @ 11:25:

[...]

Niet bedoeld om mijn gedrag goed te praten. Het is ook niet mijn stijl om uit mijn slof te schieten maar is nu eenmaal gebeurd.Dus wat voor zin heeft het dan om er een topic over te openen? In de tussentijd had je allang een pracht excuusbrief kunnen schrijven en versturen. Kleine moeite, groot plezier. En effectiever dat hier te proberen toe te lichten dat het toch echt heel logisch was dat je als een klein kind ging schelden (als je het dan geen goedpraten wil noemen).
quote:allis schreef op 04 mei 2010 @ 11:27:

Dan zou ik de tijd die je nu besteedt aan verongelijkt zijn op het forum maar gaan besteden aan het schrijven van stukken, luisteren naar adviseurs en ter zijner tijd naar de rechtbank gaan.

Ik vind ook dat de boete die je krijgt opgelegd buiten proporties is, als ik puur kijk naar wat je hier opschrijft. Maar dat staat volledig los van schelden. Je hebt niet je frustratie geuit, je hebt iemand uitgescholden, dat is wel wat anders. Door het op de man te spelen heb je het persoonlijk gemaakt, en bovendien elke medewerking van deze man erg onwaarschijnlijk gemaakt.

Ik weet niet of het mogelijk is, een persoonlijk gesprek aan te vragen met deze meneer? Waarin je je excuses kunt aanbieden voor het uitschelden? En dan niet alsnog over het geld beginnen, dat zul je nu echt volgens de geijkte paden moeten doen, behalve als hij zélf daar een andere actie op zet. Maar wees een vent en zeg sorry.Oh, ik heb al een concept-brief klaar liggen. Wat dat betreft is dit forum wel een leuke training in schrijfvaardigheid en debatvaardigheid. Dat laatste komt misschien ook bij de rechter wel van pas.
quote:Zomaareenvent schreef op 04 mei 2010 @ 11:26:

[...]

Het is meegenomen in de maandelijkse aangifte + betaling. Dat komt denk ik juridisch op hetzelfde neer als melden (maar zeker weten doe ik dat niet). een melding is naar mijn idee tegen de belastingen zeggen, jongens er is iets fout gegaan in die en die maand en we hebben het zo en zo opgelost, onze excuses, het zal niet meer gebeuren en niet verwerkt in een aangifte, maar ik ben geen belastingambtenaar. Misschien dat iemand hier wat meer inzicht daarin heeft

Er is overigens beroep mogelijk bij de rechter, volgens mijn accountant maak ik op basis van jurisprudentie een kans van ongeveer 99% dat de boete alsnog wordt kwijtgescholden. Maar dan ben ik wel weer drie middagen verder met stukken schrijven, adviseurs beluisteren en naar de rechtbank gaan te zijner tijd.Kun je je accountant niet aansprakelijk stellen voor de kosten? Het was toch zijn fout? Of scheld hem een potje uit, als dat je een beter gevoel geeft?
Ga in therapie!
quote:rosanna08 schreef op 04 mei 2010 @ 11:31:

[...]

een melding is naar mijn idee tegen de belastingen zeggen, jongens er is iets fout gegaan in die en die maand en we hebben het zo en zo opgelost, onze excuses, het zal niet meer gebeuren en niet verwerkt in een aangifte, maar ik ben geen belastingambtenaar. Misschien dat iemand hier wat meer inzicht daarin heeft Het hele systeem zoals ik dat ervaar is gericht op het efficiency. We hebben in Nederland relatief veel belastingen en de aangiftes zijn vergaand geautomatiseerd. Dit om te voorkomen dat er nog meer belastingambtenaren nodig zijn, ten koste van nuttig werk. Er is bij de maandelijkse aangifte niet zoiets als een loket of zelfs maar een invulvakje op het scherm waar je toelichtingen kwijt kunt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven