Geld & Recht alle pijlers

Belastingambtenaar uitgescholden, en nu?

04-05-2010 10:46 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb voor mijn bedrijf te maken met een klootzak van een vervelende belastinginspecteur. Deze man is wereldvreemd, heeft nog nooit een bedrijf van binnen gezien en is zo flexibel als een betonpaal.

Nu had ik een discussie over loonbelasting (accountant heeft klein foutje gemaakt, hij legt boete op, ik maak schriftelijk bezwaar, bezwaar wordt van tafel geveegd etcetera). In deze discussie heb ik hem uitgemaakt voor een 'achterlijke wereldvreemde idioot', wat volgens mij een vrij accurate beschrijving is die echter niet voldoet aan normale normen in het alledaagse sociale verkeer tussen mensen.

De belastingambtenaar heeft me laten weten dit als een belediging te zien en hier 'werk van te maken'. Iemand enig idee wat dat kan gaan betekenen?

Oh ja, in het dagelijkse leven heb ik een vrij grote mate van zelfbeheersing en ik schiet niet snel uit m'n slof. Maar dit soort overheidsdienaren die bovenop allerlei toch al forse belastingen proberen ook nog eens een torenhoge boete op te leggen voor een klein foutje kunnen wat mij betreft het bos in.
Nee, dat klopt Betrade, dat weet ik van een parkeerwachter in Amsterdam. Begonnen met schrijven is afmaken en bon geven, omdat er precies wordt bijgehouden wie wat schrijft en de bonnen (en dus ook de doorslagen) op nummer liggen.

Juist om te voorkomen dat een lekkere blonde meid (bij wijze van spreken) haar bon kwijtgescholden wordt en een oudere heer (ook bij wijze van voorbeeld) 'm wel krijgt.
Nogmaals muchas gracias voor alle reacties.

Overigens erken ik volledig dat schelden niets oplost en niet netjes is. Het voelt eventjes goed, maar daarna niet meer (om redenen die al genoemd zijn). Ik schiet in het echte leven overigens bijna nooit uit mijn slof, op internet kom ik soms wat pittiger uit de hoek dan in het echte leven zeg maar. Maar dat terzijde.

Even nog de feiten op een rij.

- 100% boete wegens te laat betalen loonheffingen nieuw personeeslid

- bezwaar ingediend met als argumentatie dat dit een administratieve fout is geweest die zonder tussenkomst belastingdienst 100% is rechtgezet.

- bezwaar afgewezen

- gebeld

Conclusie: een eenmalige fout die ik zelf heb rechtgezet wordt op dezelfde manier afgestraft als willens en wetens de boel ontduiken. Eigenlijk zegt de belastingdienst 'we geloven u niet + middelvinger' alleen wordt dat netjes ingepakt in een fraai geformuleerde standaardbrief.

De volgende stap is bezwaar bij de rechtbank. Op basis van jurisprudentie maakt dit bezwaar een grote kans (rechter kijkt ook naar redelijkheid en billijkheid) en ik heb inmiddels al een vrij pittige concept-bezwaar hier liggen. Het zal nog wel even duren voor de zaak voorkomt maar ik kom er nog wel op terug
quote:eleonora schreef op 04 mei 2010 @ 18:02:

Nee, dat klopt Betrade, dat weet ik van een parkeerwachter in Amsterdam. Begonnen met schrijven is afmaken en bon geven, omdat er precies wordt bijgehouden wie wat schrijft en de bonnen (en dus ook de doorslagen) op nummer liggen.

Juist om te voorkomen dat een lekkere blonde meid (bij wijze van spreken) haar bon kwijtgescholden wordt en een oudere heer (ook bij wijze van voorbeeld) 'm wel krijgt.Dat zou inderdaad zeer unfair zijn; jonge blonde vrouwen die ook nog eens een beetje assertief zijn, hebben toch al de halve wereld aan hun voeten.
Ik heb niet alle antwoorden gelezen, dus wellicht is het mosterd.

Het kan zijn dat de belasting-inspecteur er (hoogstens) melding van maakt, maar ik denk dat hij het volgende week allang weer vergeten is. Hij zei het waarschijnlijk om zomaareenvent even te laten 'schrikken', om even zijn macht te laten gelden.

Kan me niet voorstellen dat hij er zin in heeft om bij elke belediging (die zal hij vast vaker krijgen) er werk van te gaan maken.

edit: Ik ken trouwens iemand die bij de Sociale Dienst werkt, maar daar wordt pas daadwerkelijk 'werk van iets gemaakt' als de kaartenstandaarden door de lucht zijn gevlogen of bewakers zijn aangevallen...
quote:Sim69 schreef op 04 mei 2010 @ 16:34:

Wat je trouwens nog maar het beste kunt doen is je accountant vragen om het verder te regelen. Dat heb ik ook gedaan bij de loonadministratie en dat is me niet geheel bevallen, ik ga d'r toch zelf maar wat meer bovenop zitten dit keer
Dus je hebt wel bezwaar aangetekend. Waarom ontken je dat dan later? Ik begrijp je niet goed geloof ik.,
quote:dangeensuus schreef op 04 mei 2010 @ 18:28:

Dus je hebt wel bezwaar aangetekend. Waarom ontken je dat dan later?

Nee, dat heb ik niet ontkend. Ik moet het formeel nog wel doen overigens.

Ik begrijp je niet goed geloof ik.,

Die indruk had ik ook al ja. Kan gebeuren..

Kan hij bewijzen dat je dit hebt gezegd? Lijkt me dat ie anders geen poot heeft om op te staan.

Ik zou wel excuses aanbieden. Je geeft hier immers zelf ook al aan dat je fout zat. Bovendien kan dat de angel uit de kwestie halen.

Misschien kun je hem er 'een bepaald boek' van Kafka bij kado doen?

Verder zou ik je adviseren om in het vervolg problemen te laten oplossen door de persoon die het heeft veroorzaakt.
quote:palmboom24 schreef op 04 mei 2010 @ 18:20:

edit: Ik ken trouwens iemand die bij de Sociale Dienst werkt, maar daar wordt pas daadwerkelijk 'werk van iets gemaakt' als de kaartenstandaarden door de lucht zijn gevlogen of bewakers zijn aangevallen...

Dat ligt helemaal aan het agressieprotocol van de betreffende Sociale Dienst / gemeente.

Daarbij ligt het ook helemaal aan de houding van client. Ik heb in mijn jaren als bijstandsconsulent in totaal ongeveer 3 á 4 waarschuwingen naar clienten laten uitgaan, en dat waren nou juist niet diegenen die in mijn spreekkamer het meubilair testten. Verbale agressie kan m.i. juist soms bedreigender zijn, bijvoorbeeld bij intimidatie. Overigens waren het er in totaal 'maar' 3 á 4 niet omdat agressie niet vaak voor komt, maar omdat je als consulent idd wel gewend bent het één en ander naar je hoofd geslingerd te krijgen, maar het, zo is mijn ervaring, doorgaans niet op de persoon gericht is maar op de instantie en ik zelf niet de behoefte had om daar actie op te ondernemen.

Overigens kan ook alleen een telefoongesprek genoeg zijn om een waarschuwing de deur uit te doen; dat hoeft niet opgenomen te zijn of zwart op wit te staan met ondertekening door de client.
quote:Martinimama schreef op 04 mei 2010 @ 14:14:

Ik kan het me gewoon ECHT niet voorstellen. Gisteren nog een parkeerambtenaar uitgescholden omdat ik een kaartje aan het kopen was en naar de tweede automaat moest, duurde dus even. Kom ik terug is 'ie aan het schrijven. Ik ben nog geen drie minuten weggeweest!!! Omdat hij al begonnen was, kreeg ik dus ook gewoon die boete van 60 pietermannen. ik mag nu bezwaar gaan aantekenen. Toen heb ik ook iets tegen die ambtenaar gezegd wat ik hier maar niet zal herhalen.

Kortom ik kan het me dus wel voorstellen, maar ik ben blijkbaar zelf een tokkie!In mijn ogen ben je inderdaad asociaal bezig. En ook nog eens dom, aangezien je met een dergelijke houding het alleen maar erger voor jezelf maakt en men juist minder geneigd zal zijn om je te helpen.
Heb je nou wel of niet bezwaar aangetekend? Of heb je bedacht dat je het ging doen? En hebben zij bedacht dat jij het ging doen en toen maar vast het bezwaar van tafel geveegd???

Je bent clear as mud.
quote:_Branwen_ schreef op 04 mei 2010 @ 21:40:

[...]

In mijn ogen ben je inderdaad asociaal bezig. En ook nog eens dom, aangezien je met een dergelijke houding het alleen maar erger voor jezelf maakt en men juist minder geneigd zal zijn om je te helpen.Tsja...trap um maar in die open deur!
Zmev heeft het over twee verschillende bezwaren volgens mij: bezwaar tegen de beslissing van de belastingdienst en (nog in te dienen) bezwaar bij de rechter.
Ga in therapie!
Dus wel bezwaar bij de belastingdienst maar niet bij de rechter. Okee, logisch. Bezwaar bij de rechter doe je trouwens toch pas wanneer de rechter een uitspraak doet waar jij het niet mee eens bent ( hoger beroep)?
Na bezwaar bij de belastingdienst kun je beroep indienen bij de belastingrechter. Dat heet dus inderdaad geen bezwaar.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven