Bijzondere voorkeuren: vragen, vooroordelen en discussies

03-11-2009 21:41 886 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoveel mensen, zoveel voorkeuren, ook op gebied van seks.

Enkele wat meer bijzondere voorkeuren:

- BDSM

- anaal

- trio's

- groepssex

- parenclubs

- swingers

- open relaties

- plassex

en zo zijn er nog wel 100-en te bedenken.

De beoefenaars en/of geïnteresseerden hebben over sommige van die voorkeuren een eigen topic hier. Uiteraard kun je daar ook met je vragen terecht.

Dit topic is bedoeld voor vragen en opmerkingen als:"Hoe kun je zoiets nou dóen? Dat is toch vies? Ik vind dat zó immoreel! Dan hou je toch niet van je partner als je dàt wil? Ik snap die mensen niet want..."

Voor mensen die wel het waarom willen weten, maar het hóe niet op hun netvlies willen hebben staan en om die reden wegblijven uit die specifiekere topics.

Mensen met ervaring zullen proberen je vragen te beantwoorden. Iedereen mag inspringen met vragen èn antwoorden.

Pittige discussies zullen niet geschuwd worden.

Máár! Mensen nemen de moeite je vragen te beantwoorden, je vooroordeel misschien weg te nemen, en er zijn ook mensen die dus de moeite nemen (en misschien wel al hun durf bij elkaar moeten rapen) om hun vraag te stellen en op die manier de kans bieden misverstanden en vooroordelen uit de weg te ruimen.

Laat elkaar dan ook in waarde, geen bashen, beledigen of provoceren.
Iets anders
quote:Sahara_desert schreef op 04 mei 2010 @ 15:29:

Nog een vraagje: werkt dat D/s gebeuren ook door in je dagelijks leven, ben je op je werk (als je dat hebt) dan ook een pleaser? Als je te maken hebt met bijvoorbeeld bazige collega's, veeleisende klanten of een bullebak van een baas, laat je je dan daardoor opjutten om nog harder te pleasen?

Nee, absoluut niet. Ik ben sub en heb ontzettend moeite met autoriteiten en het accepteren van autoriteiten.

Zodra iemand zich dominant gedraagt moét ik tegen diegene aanschoppen.

Ik heb dan ook een beroep waarin ik de dominante factor ben en vooral heel erg mijn eigen gang kan gaan zonder last te hebben van leidinggevenden

Er is ook nog maar 1 D. geweest die echt mijn natuurlijke onderdanigheid aansprak. De ander kreeg respect, ik luisterde naar hem, maar voelde me niet onderdanig richting hem.
Inderdaad Zinderend, de meeste subjes zijn sterke vrouwen .
quote:Sahara_desert schreef op 04 mei 2010 @ 15:29:

Nog een vraagje: werkt dat D/s gebeuren ook door in je dagelijks leven, ben je op je werk (als je dat hebt) dan ook een pleaser? Als je te maken hebt met bijvoorbeeld bazige collega's, veeleisende klanten of een bullebak van een baas, laat je je dan daardoor opjutten om nog harder te pleasen? Dat zijn van die dingen die iedereen wel eens aan de hand heeft daarom vroeg ik me dat af. Kom je wel goed voor jezelf op? Of is dat allemaal strikt gescheiden van je seksleven thuis?

Sinds ik met BDSM in aanraking ben gekomen ben ik juist veel assertiever. Ik zit namelijk veel lekkerder in mijn vel en ik voel me completer. Ik kan nu namelijk alles wat in mij zit tot uiting brengen. Er zijn geen zaken die ik moet onderdrukken. Dat maakt dat ik me behalve in de slaapkamer ook op het werk, in de omgang met vrienden maar ook met vreemden en in (bijvoorbeeld) het verkeer veel zekerder over mezelf voel. Confortabeler om mezelf te uiten. Het maakt me niet zoveel meer uit wat andere mensen over me denken, omdat ik heel erg blij ben met mezelf.

En daardoor raakt een dominante collega me niet want die kan wel denken dat hij me kan overheersen, maar uiteindelijk luister ik toch alleen naar wat mijn chef me opdraagt. Mijn chef verdeelt het werk, niet mijn collega's. Gelukkig heb ik er niet echt mee te maken hoor.

Een vervelende klant help ik vriendelijk maar ik raak er niet van in de stress. Natuurlijk zal ik er alles aan doen om het probleem van die klant op te lossen, maar niet tegen elke prijs. Mañana, mañana. Morgen is er ook gewoon weer een dag.
Ik had een paar dagen geleden gezegd dat ik hier zou gaan schrijven, reageren op dingen, maar dat gaat me nog even niet lukken helaas.

Ik ben idd. wel actief op het forum momenteel, maar kan me even niet voldoende concentreren om goed in te gaan op wat er hier geschreven wordt momenteel (heb 'n geheugen- en concentratiestoornis). Wel hoop ik dat ik binnenkort wel aan kan haken weer, want wat ik er van meekrijg wordt er heel interessant geschreven momenteel!
Iets anders
Subs zijn dus juist sterke vrouwen, dat had ik aan jullie al wel gemerkt door wat jullie allemaal durven te posten, daar moet je inderdaad sterk voor in je schoenen staan! Zou dat voor mannelijke subs ook gelden, daar zijn er toch ook een heleboel van? Is het cliche waar van de politicus of de manager, die zich graag laat afranselen door een dominatrix? Nou moeten die ook maar lekker zelf weten hoe ze hun recreatie inrichten hoor, ik ben over dit onderwerp de laatste paar dagen een stuk ruimdenkender geworden dankzij jullie inzichten.

En een dominant moet dus veilig zijn, begrijp ik, iemand waar je een diepe vertrouwensband mee hebt, zoals Hanna schreef over haar vriend....hoe zit dat dan met de singles in het (internet) date gebeuren en de erotische parties in jullie scene? Die mensen ken je toch helemaal niet? Is dat dan niet juist extra spannend, omdat het nieuw is? Of ga je dan heel veel mailen en praten eerst? Of stort je je daar spontaan in? En wordt er eigenlijk (veel) gedronken en drugs gebruikt bij dat soort feestjes, om (begrijpelijke) remmingen weg te nemen? Of is dat niet meer dan in de gemiddelde boerenfeesttent?
@Hannaviva: zo ervaar ik dat ook. Ik heb een hekel aan autoriteiten en meer schijt gekregen aan wat anderen van mij denken.. (behalve mensen die heel dicht bij me staan). Ik ben veel zelfverzekerder en minder onder de indruk, autonoom, ga mijn eigen gang en vul het leven in zoals ik het belangrijk vind, ook tegen de stroom in als dat zo is.

@Sahara: volgens mij is het juist niet de bedoeling remmingen weg te nemen met drugs of drank, maar juist met dominantie en juist zo helder mogelijk zijn daarbij.

En idd, veel mailen en veel openheid, in allerlei facetten willen kennen, en weloverwogenheid eerst. Ik geloof dat niet veel mensen zich er zomaar instorten. Ook die party's zijn of met eigen partner of om iemand te leren kennen, maar heb ik geen ervaring mee. Ik denk dat je dat niet zomaar met een wildvreemde doet, juist vanwege dat vertrouwen en willen weten aan wie je dat geeft..
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
quote:Sahara_desert schreef op 05 mei 2010 @ 01:19:

hoe zit dat dan met de singles in het (internet) date gebeuren en de erotische parties in jullie scene? Die mensen ken je toch helemaal niet? Is dat dan niet juist extra spannend, omdat het nieuw is? Of ga je dan heel veel mailen en praten eerst? Of stort je je daar spontaan in? En wordt er eigenlijk (veel) gedronken en drugs gebruikt bij dat soort feestjes, om (begrijpelijke) remmingen weg te nemen? Of is dat niet meer dan in de gemiddelde boerenfeesttent?

Als single zijnde heb ik een vaste speelpartner (gehad). Dus iemand waar ik alleen een D/s relatie mee had. En inderdaad, eerst mailen, chatten, afspreken zonder spel, veel praten, lijsten invullen en daar weer over praten, de grenzen in het begin heel dichtbij leggen en naarmate er meer vertrouwen komt verleggen.

Drugs en drank zijn ontzettend not-done als het goed is. Ik gebruik zelf niet en ik speel niet met een D die gebruikt.

Als je drugs of drank nodig hebt om remmingen weg te nemen is m.i. het spel niets voor jou of ben je er nog niet aan toe.

Op een feestje speel ik dus niet met een willekeurige D. Hooguit dat ik me laat zwepen door een onbekende, maar wel met mijn D. op zeer korte afstand.
Op de feesten waar ik al geweest ben was het echt NOT DONE om drugs te gebruiken. Je hebt juist al je zintuigen ten volste nodig, zowel als sub als als D. De D moet altijd alert zijn en de sub moet ondanks de kick van het spel wel nog helder genoeg zijn om te kunnen aangeven wanneer iets te ver gaat.

Dus ehm, nee, geen verdovende middelen om de remmingen een beetje weg te nemen. Die remmingen zijn er niets voor niets, die moet je niet overschrijden. En ehm, heel veel remmingen zijn er over het algemeen niet bij de mensen in deze scene.

Ben blij dat we je beeld over BDSM een beetje menselijker hebben kunnen maken, meen ik echt! Natuurlijk zijn er altijd de extremen, de dingen die je ziet op tv. Maar die komen dan ook op tv omdat het de extremen zijn. BDSM heeft de naam extreem te zijn en het zou toch jammer zijn als dat beeld niet waargemaakt werd?

Om toch weer heel even te ontnuchteren; mijn vriend en ik doen wel eens aan breath-play... Niet heel erg mainstream. Krijg namelijk de indruk dat je meer en meer het idee krijgt dat het allemaal maar een beetje ruige sex met een extra bite is. Maar ook bondage, zwepen, kaarsvet passeren de revue. We zijn toch wel een beetje op zoek naar onze grenzen.
Bedankt weer voor jullie eerlijke antwoorden..ehm, wat is breathplay? Je keel dichtknijpen soms, is dat niet gevaarlijk? Er worden geloof ik weleens mensen dood gevonden die dat als hobby of voor de kick deden? Gelukkig maar dat drugs not done zijn in die wereld, dat valt me nou weer reuze mee...in de gewone disco moet er om een of andere reden vaak zoveel gezopen worden (en pillen en poeders geconsumeerd), alleen al om genoeg moed te hebben om iemand aan te spreken....en dan weten die mensen vaak de volgende dag niet eens meer wat ze precies uitgespookt hebben ¨Euh, ik was gister errug uit mun dak, geloof ik¨ ...dat vind ik zooo stom!

Bdsm menselijker gemaakt, ja misschien wel, nou ja: de mensen die op deze topics posten lijken me i.i.g.echt erg aardig en ruimdenkend, dat is zeker (vergeleken met sommige van die #&%"¿=* eh, kattenkoppen elders op dit forum dan, haha). Maar zelf zal ik deze tak van sport niet gauw gaan beoefenen; ik ben meer van de lome sex on the beach geloof ik (het is hier ook veel te warm en plakkerig altijd voor van die inspannende toestanden). Maar whatever, heb er zeker veel meer begrip voor gekregen en als ik ooit anderen met voordelen over dit onderwerp hoor, dan zal ik ze vertellen hoe het echt in elkaar steekt, wat hier door al jullie bijdragen geleerd heb.
Breathplay is idd de adem benemen en dat kan op verschillende manieren.

De verhalen waar het fout is gegaan zijn er meestal alcohol en/of drugs in het spel.

Ik hoorde trouwens vandaag weer eens dit liedje (klik ), voor mij echt de ultieme beschrijving van bdsm (ook al is het daar vast niet op geschreven ).
quote:Zinderend schreef op 05 mei 2010 @ 22:25:

Ik hoorde trouwens vandaag weer eens dit liedje (klik ), voor mij echt de ultieme beschrijving van bdsm (ook al is het daar vast niet op geschreven ).

Wow...

Iets anders
Is het mooi verwoord of niet?
Ja echt super!

'k Had de tekst gevonden, hier maar even neergooien?
Iets anders
'k Doe 't gewoon

Nachtmuziek

Maar lief soms schiet me zo ineens

Dat beeld te binnen

Hoe je draaide onder mij

Hoe je zei met heel je lijf

Dat het van mij was

Jij van mij

Is wat het zei

Hoe ik ogen, handen, lippen

Steeds tekort kwam

Om te doen wat ik verzon

En hoe ik soms koos voor

dan maar jij

En hoe ik hoorde

Dat ik daarmee alles won

nachtmuziek

Dat je sliep daarna

Alsof je daar gewoon was neergegooid

Moe gespeeld, maar zo gelukkig

En hoe ik voelde dat je mij

Het allermooiste had gegeven

Ik wil zo heel graag bij jou horen

Verslaafd aan dat vertrouwen

Dat lieve kind dat daar van binnen

Nu eens niet riep op te houden

Ik heb de hele vrouw gezien

Echt mogen zien, en telkens weer

Ik heb de hemel rood zien kleuren

Rood van liefde, ik dank u zeer.

ik dank u zeer

nachtmuziek

Acda en de Munnik
Iets anders
Ik ken hem uit mijn hoofd
Gepost vanuit een andere tijdzone: deze videoclip zag ik begin jaren '80 vaak op eh Sky Channel, ver in de vorige eeuw dus, toen ik nog een teenager was: Love is a stranger (the Eurythmics, van het album: Sweet dreams are made of this) en vond hem wel op jullie van toepassing, kan bijna niet missen of zij hadden dezelfde of 'n vergelijkbare voorkeur als jullie (let ook op de v/m transformatie van Annie Lennox)

http://www.youtube.com/watch?v=d7qW4h25r2E

Om de een of andere reden moet ik Ctrl ingedrukt houden om die link te kunnen activeren, hmm.

Hieronder de complete lyrics:

Love is a stranger

In an open car

To tempt you in

And drive you far away

And I want you

And I want you

And I want you so

It's an obsession

Love is a danger

Of a different kind

To take you away

And leave you far behind

And love love love

Is a dangerous drug

You have to receive it

And you still can't

Get enough of the stuff

It's savage and it's cruel

And it shines like destruction

Comes in like the flood

And it seems like religion

It's noble and it's brutal

It distorts and deranges

And it wrenches you up

And you're left like a zombie

And I want you

And I want you

And I want you so

It's an obsession

It's guilt edged

Glamorous and sleek by design

You know it's jealous by nature

False and unkind

It's hard and restrained

And it's totally cool

It touches and it teases

As you stumble in the debris

And I want you

And I want you

And I want you so

It's an obsession
Mooie nummers!!!

Voor mij zijn er twee BDSM nummers:

Buck Dich - Rammstein

buck dich - befehl ich dir

wende dein Antlitz ab von mir

dein Gesicht ist mir egal

buck dich

ein Zweibeiner auf allen Vieren

ich fuhre ihn spazieren

im Passgang - den Flur entlang

ich bin enttauscht

jetzt kommt er ruckwarts mir entgegen

honig bleibt am Strumpfband kleben

ich bin enttauscht, total enttauscht

buck dich...

das Gesicht interessiert mich nicht

der Zweibeiner hat sich gebuckt

in ein gutes Licht geruckt

zeig ich ihm was man machen kann

und ich fang zu weinen an

der Zweifuss stammelt ein Gebet

aus Angst weil es mir schlecht ergeht

versucht er tief sich noch zu bucken

Tranen laufen hoch den Rucken

buck dich...

buck dich - befehl ich dir

wende dein Antlitz ab von mir

dein Gesicht ist mir egal

buck dich - nocheinmal

buck dich...

En Bjork - Pagan Poetry

Pedalling through

The dark currents

I find

An accurate copy

A blueprint

Of the pleasure

In me

Swirling black lilies totally ripe

A secret code carved

A secret code carved

He offers

A handshake

Crooked

Five fingers

They form a pattern

Yet to be matched

On the surface simplicity

But the darkest pit in me

It's pagan poetry

Pagan poetry

Morsecoding signals (signals)

They pulsate (wake me up) and wake me up

(pulsate) from my hibernating

On the surface simplicity

But the darkest pit in me

It's pagan poetry

Pagan poetry

I love him, I love him

I love him, I love him

I love him, I love him

I love him, I love him

She loves him, she loves him

This time

I'm gonna keep it to myself

This time

I'm gonna keep me all to myself

And he makes me want to hurt myself again

And he makes my want to hand myself over
Hai Hanna, ik heb die nummers net ff beluisterd op YouTube, dat Pagan Poetry is prachtig, heel gewaagd van Bjork ook om dat in een kerk op te nemen. Prachtige vrouw en rasartieste is zij! Dat Rammstein is dan weer niet mijn ding, want ik hou niet zo van Metal (hoewel Metalfans wel vaak weer leuke, aparte mensen zijn is mijn ervaring)...het filmpje wat ik bekeken heb was een concert uit de ´Family Values Tour 1998´, kijk dat soort ironie is juist wel weer erg aan mij besteed en mensen met een beetje zelfspot zijn de allerleukste!

Later zal ik nog wat vragen posten, het is hier net lunchpauze en ik moet zo weer aan de slag...prettige avond daar in Nederland!
quote:hannaviva schreef op 05 mei 2010 @ 20:27:

Om toch weer heel even te ontnuchteren; mijn vriend en ik doen wel eens aan breath-play... Niet heel erg mainstream. Krijg namelijk de indruk dat je meer en meer het idee krijgt dat het allemaal maar een beetje ruige sex met een extra bite is. Maar ook bondage, zwepen, kaarsvet passeren de revue. We zijn toch wel een beetje op zoek naar onze grenzen.

Mag ik zeggen dat ik dit echt een zinloze opmerking vind.. Ik zie geen bijzonderheden aan kaarsvet, zwepen, bondage. Breath-play is inderdaad niet mainstream, de rest wellicht ook niet, ik denk dat er meer mensen zijn die dat gebruiken, ook zonder een bdsm relatie.

Wat ik een beetje lees is vooral de combinatie van s/d in de alledaagse relatie en in de slaapkamer wat het bdsm maakt. De relatie die Hanna eerder omschreef in het dagelijks leven komt natuurlijk veel vaker, gekozen, voor. Maar die stellen zullen een ander seks leven hebben. En ik denk dat hetzelfde geldt voor mensen met een iets extremer seksleven, die zullen in hun dagelijkse relatie anders met elkaar omgaan. In mijn verbeelding was het allemaal veel extremer, dildo's in alle gaten en daarmee boodschappen doen, hele dagen vastgebonden in een kooi zitten, dat soort zaken.
ik heb toch helemaal geen zin om in een kooi te gaan zitten?? Kan ik niet meer forummen!!!

ben blij dat het in jullie ogen allemaal wel meevalt. Meestal reageren mensen heel negatief als ik wat vertel over zwepen of blauwe plekken. Of dat ik een deel van mijn vrije wil opgeef.

Fijn dat het ook anders kan!!

Ik hoef niet zo nodig anders te zijn, al denk ik dat ik die indruk wel een beetje gewekt heb met die post. Ik ben mezelf en dit is daar een deel van. Meestal verborgen maar hier heel open.
Goed zo Hanna! Hihi, leuke tegenstrijdigheid, vrijwillig een deel van je vrije wil opgeven . En inderdaad, bij mij wekte je de indruk dat je heel graag anders wil zijn, terwijl ik dan zoiets heb, je bent jezelf en iedereen is anders. Ik ben nieuwsgierig en het is niet mijn levenswijze, maar ik schrik niet zo snel.

Maar zo zie ik het helemaal niet meer. Ik heb er serieus over nagedacht, voornamelijk in bed als ik niet kan slapen. Maar wat als dit, maar wat als dat... Ik kwam meestal tot de conclusie dat het niks voor mij is, maar dat het helemaal niet erg is als je er zelf voor kiest. Je kunt er ook weer voor kiezen dat het niet is wat je wilt. Want vrije wil, een keus maken voor dat wat bij je past en wat je wilt, dat vind ik het grootste goed.
Heb er ook veel over nagedacht de laatste dagen en sluit me aan bij Noez. De sub-dames die hier posten hebben het allemaal heel goed uitgelegd. En ik denk nu dat heel veel vrouwen wel van iets dromen tussen bdsm en gewone seks in...

Over dominanten heb ik nog wel wat vragen (even nadenken hoe ik dat respectvol kan formuleren) geen idee of jullie daar ook antwoorden op hebben, Hanna, Suzy, Zinderend, Babsjuh ?

Wat is er nou de lol van om je vriendinnetjes rug helemaal vol striemen te zwepen? Krijgt hij daar een stijve van ofzo? En krijgt ie die dan ook als van het slaan van dieren (of kinderen, godbeterd) is dat sadisme net zo'n leefwijze als onderdanigheid? Dat is toch fascistisch?

Of is zo'n man eigenlijk een lieve schat (die van Hanna wel volgens mij of dat maak ik uit haar posts op) en is dat alleen maar een beetje weird seksueel spelletje? Maar wat is er zo stimulerend aan dan? Neuken jullie ook weleens gewoon eigenlijk? En zoenen en knuffelen, of vinden jullie daar niks aan?
quote:Sahara_desert schreef op 07 mei 2010 @ 05:30:

Over dominanten heb ik nog wel wat vragen (even nadenken hoe ik dat respectvol kan formuleren) geen idee of jullie daar ook antwoorden op hebben, Hanna, Suzy, Zinderend, Babsjuh ?

Wat is er nou de lol van om je vriendinnetjes rug helemaal vol striemen te zwepen? Krijgt hij daar een stijve van ofzo? En krijgt ie die dan ook als van het slaan van dieren (of kinderen, godbeterd) is dat sadisme net zo'n leefwijze als onderdanigheid? Dat is toch fascistisch?

A. Hij stopt me niet in een gaskamer, omdat hij me een minderwaardige bevolkinsgroep vindt, dus weinig fascisme.

B. Wat hij er precies aan vindt weet ik niet. Ik heb wel eens als D met iemand gespeeld en het geeft een soort dronken gevoel van macht. Prettig, maar ik heb toch liever de onderdanige kant, vind ik bevredigender.

C. Dieren, kinderen en mensen die geen toestemming geven is mishandeling, nee dat doet hij niet en nee daar wordt hij niet geil van.

Ik heb ooit een D, gehad die wel geil werd van het slaan en verkrachten van mij zonder consent. Geen prettige ervaring, geen enkele relatie met BDSM, hij was gewoon gestoord.

quote:Sahara_desert schreef op 07 mei 2010 @ 05:30:

Of is zo'n man eigenlijk een lieve schat (die van Hanna wel volgens mij of dat maak ik uit haar posts op) en is dat alleen maar een beetje weird seksueel spelletje? Maar wat is er zo stimulerend aan dan? Neuken jullie ook weleens gewoon eigenlijk? En zoenen en knuffelen, of vinden jullie daar niks aan?Ja, hij is ook een lieve schat (nou ja, op die ene na dan ), we spelen geen weird seksueel spelletje, we hebben een iets andere vorm van seksbeleving dan de algemeen geldende normen (wat een veroordelende uitspraak weer, erg jammer).

Kan jij mij overtuigen en uitleggen waarom kaas zo lekker is en bruin zo'n mooie kleur? Denk het niet

Ik kan je dus niet uitleggen wat er stimulerend aan is. Althans, niet meer dan ik hiervoor al geschreven heb en mijn mede weirdo's met mij.

Ja, we zoenen en knuffelen ook, kunnen vanuit een spel in heftige tantra vervallen bijvoorbeeld, ik kan heerlijk tegen hem aan liggen omdat dat prettig voelt en andersom. Als we neuken zal het wrs snel iets anders zijn dan bij anderen.

Meestal geen voorspel zoals het tegenwoordig "hoort", geen eindeloos gestreel en erg gericht op daadwerkelijk seks.
Zinderend, jij hebt het over geen voorspel, kun je eens een kleine beschrijving geven wat dan de "volgorde" is. Ga liggen en ik pak de zweep? Geen opwarmertje, gewoon er vol in?

(heel plat een raar geformuleerd, maar hoop dat je snapt wat ik wil vragen)
Ik had het over "gewone" seks hè?

Dus gewoon hup, gelijk seksuele handelingen en neuken. Vaak gaat er wel al een heel psychologisch spel aan vooraf trouwens. En zoals ik schreef niet eerst zoenen, strelen, enz. Maar niet eerst strelen, zoenen, enz. Het zoenen kan ook na afloop pas, of halverwege, of als hij me aan mijn haren omhoog trek nadat ik gelijk op mijn knieën ben gevallen om zijn rits open te trekken en hem te pijpen als hij binnenkomt. Ik denk dat mijn seksleven nogal rauw is in vergelijking met dat van de "gemiddelde" Nederlander.

Spel kan idd ook zijn, knielen, vol de cane op mijn rug zonder opwarmertje. Ligt aan mijn en zijn stemming.

De ene keer neem je een voorgerecht, de andere keer heb je daar helemaal geen trek in

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven