Bevallingtips

05-05-2010 14:50 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier al een tijdje mee, en volgens mij is er nog niet echt een topic van.

Een tijdje terug las ik in een of ander tijdschrift (zwanger, kinderen oid, het kwam uit zo'n zwangerdoos) een artikel waarin verloskundigen en ook anderen tips gaven voor tijdens de bevalling. Het leek me leuk hier een algemeen topic van te maken. Zelf heb ik nog een week of 10 tot ik moet bevallen, dus tijd genoeg om tips te verzamelen

Wat ik bijv. in dat tijdschrift had gelezen:

- Zorg voor rietjes, zodat je uit een rietje kan drinken, en niet steeds omhoog hoeft te komen (of van die tutterflesjes)

- Doe een vest met knoopjes aan, zodat je niet met een opgefrommelde trui in je nek ligt als de baby op je buik ligt

- Probeer je niet te veel voor te bereiden en op dingen vast te pinnen, het loopt toch altijd anders dan je verwacht

Iemand leuke, nuttige aanvullingen? Ook tips mbt tot de kraamtijd zijn welkom!
Leuk topic dit! Opeens komen er weer dingen bovendrijven van de bevalling...

Ik vond geluid heel irritant tijdens de weeën, zo kon ik het geluid van de tv niet verdragen en mocht vriend absoluut niet tegen mij praten, alleen maar m'n hand vasthouden als ik daarom vroeg. Verder ging vriend op een gegeven moment over m'n rug 'wrijven', gruwelijk irritant vond ik dat. Leidde alleen maar af, dus hij moest zijn hand stil houden.

Ik ben nog op (telefonisch) advies van de vk in bad gaan zitten tijdens de weeën, maar ik vond het vreselijk. Ben van nature al meer een douche-type, en met m'n 1,84 meter zit ik ook niet echt comfortabel in ons simpele ligbadje.

Verder had ik steenkoude voeten en benen, maar daar had ik op het moment supreme weinig last van. (bevallen eind dec. 2009 tijden de heftige sneeuwbuien)
Over warm of koud, lijkt me tamelijk stug dat de airco aan staat in een ruimte waar een baby wordt geboren, lijkt me aardig brrr. Ik moet ergens half juni bevallen en tijdens de open dag in het ziekenhuis heb ik nog gevraagd hoe het met de zon stond. De verloskamers zitten op de zonkant en de kraamsuites niet, dus warm tijdens bevalling. Daar werd niet over een airco gesproken, dus een extra flesje water voor je partner is niet gek, denk ik, evenals een trui voor het geval het toch wat frisjes is, wat schouderklopje zegt.

De OK was inderdaad heel koud, maar daar was ik pas na de bevalling.

Bij de eerste ben ik eind oktober bevallen, tijdens een koude herfst en heb het toen niet heel heet en ook niet heel koud gehad in het ziekenhuis.

Slippers in je ziekenhuistas, die staat niet op alle lijstjes. Oplader voor je mobiele telefoon, extra batterijen.

En ik heb mijn vriend en de verloskundige al een aantal keer gezegd dat ze niet aan mijn benen mogen trekken ivm bekkenklachten en dat de verloskundige goed op moet letten dat ik niet uit volle kracht lekker zelf ga persen zonder op de persweeen te letten. Maar ja, dat is met de eerste bevalling in het achterhoofd.

@19 juni: ik had één zo'n broek aan tijdens de bevalling, de andere zat in mijn tas, maar ik weet eerlijk gezegd niet helemaal wanneer die er in is gegaan, ook suf. Ik moest even blijven en vriend is een nachtje thuis gaan slapen, dus die kon nog dingen meenemen voordat ik weer naar huis ging. En anders gooi je een andere lekkere broek in je tas, dan heb je maar wat bij je. Genoeg ondergoed is ook wel handig, ik had van die lelijke 'veel-voor-weinig-slips' van de Hema, die zaten heerlijk toen.

Krijg er zomaar weer zin in, in bevallen!
Wij hadden ook een geboorteplan. Daarin stond bijvoorbeeld dat ik graag zelf het kindje wilde pakken als eerste, en de gynacoloog (of zoiets) gaf me op een gegeven moment aan dat ik haar kon pakken, super!

Daarnaast hadden we ook vooraf besproken dat mijn partner de eerste wilde zijn die haar aankleedde, en dat we na de bevalling een tijdje met z'n drietjes wilden zijn. Het ging zo soepel en geruisloos allemaal, mede omdat we zelf goed wisten hoe we het wilden en omdat het in het geboorteplan stond.

Bedenk ook of je evt. ingeknipt wilt worden of dat je het overlaat aan de natuur (dan kun je inscheuren).

Ik had een 'bevallig' nachthemdje gekocht, gewoon fijn spul dat er ook wel leuk uitziet op foto's.

En, heeeeeeel belangrijk! Zorg dat manlief weet hoe de camera werkt. Mijn manlief heeft alle foto's genomen zonder flitser, met lange sluitertijd, dus alles bewogen en vaag.

Nog een tip, maak vlak na de bevalling een foto van het gezicht van je man. Die tip kreeg ik ook, en ik heb dat gedaan. Hij straalt zo enorm op die foto, zo mooi. En maak foto's van alledrie samen, die hebben wij helaas niet.
Nero, hier hetzelfde: Ajax kijken was prima, maar wel met het geluid uit. En inderdaad alleen maar een hand op mijn buik tijdens een wee, daarna meteen weer weg. Ben heel benieuwd hoe het nu gaat gaan.

Eierdoppie: wij hadden gelukkig een verpleegkundige die een foto nam toen ik op de OK lag en mijn vriend onze dochter vasthad, na de bevalling. Daar was ik niet bij, dus echt een dierbare foto!

Iemand schreef: eten voor energie. Dat dacht mijn vriend ook, maar na één hap vla kwam alles er uit en zijn we naar het ziekenhuis gegaan voor de rest van de bevalling. Ik was achteraf blij dat hij me de boerenkool niet aanbood!
quote:Supersmollie1 schreef op 05 mei 2010 @ 14:58:

Ik lag niet, dus kon gewoon drinken maar kan me niet herinneren dat ik veel heb gedronken eigenlijk.Nou, ik had af en toe wel een glaasje water nodig.
Wees blij met de pijn. Hoe meer pijn je hebt, hoe sneller je je kindje in je armen houdt.

Verzet je er dus niet tegen maar deal ermee. (dit is het grote verschil tussen bevalling 1 en 2 bij mij, bij de tweede kon ik de pijn beter handelen).

Als je gehecht moet worden: zorg dat je je kindje lekker vasthoudt en focus je daarop, dan merk je minder van het borduren...
Ik heb tijdens de weeën alleen maar gekotst! No drinks for me...
Tip die ik van een collega kreeg en waar ik echt iets aan had....

Niet alleen maar denken, wat een rotpijn! Maar als je mag persen, dan kan je ook denken 'jee, wat mooi en gaaf!'. Zoiets maak je natuurlijk niet vaak mee, dus een bevalling is ook gewoon heel erg bijzonder en niet alleen maar kommer en kwel. Aan deze tip heb ik het meest gehad. Vooral toen ik mocht gaan persen. Toen dacht ik echt: YESSSS!!!!! :-)
Nou Sofie, ondanks dat dochter bij me lag tijdens het hechten, heb ik flink liggen vloeken want MEN wat deed dat pijn... Daar was mijn bevalling peanuts bij vergeleken!
Handig topic dit ! Ik ga er over 3-4 weken aan geloven en zie hier al een aantal handige tips.

Andere tips die ik al gehoord hebt :

- Neem/koop zo'n spuitbus met water, die kan je man dan over je gezicht heen sprayen als je het heet hebt.

- Als je in het ziekenhuis of ergens anders dan thuis gaat bevallen : zorg dat je je baby veilig mee naar huis kan nemen. Als je een maxicosy hebt, test die dan van te voren en lees rustig de handleiding (dat gaan wij dit weekend doen hihi) zodat je hem makkelijk en veilig in de auto kan zetten als baby er eenmaal is.

- Dit is misschien een beetje overdreven, maar voor mij geeft het wel wat meer zekerheid : als je in het ziekenhuis bevalt : test de (auto) rit erna toe alvast. En vooral tijdens de spits ;)

Geen idee of deze tips handig zijn, ik kan jullie meer vertellen over een weekje of 3-4
Vast oefenen om de maxi cosi in de auto te zetten is een goeie tip en ook om 'm niet vergeten mee te nemen. Daar dachten wij op het laatste moment pas aan. Ook hebben we rekening gehouden met de route naar het ziekenhuis, die is druk in de spits (maar wij gingen om 6 uur 's ochtends, toen viel het erg mee).

Water in je gezicht sprayen lijkt me persoonlijk erg irritant, dan liever een koel washandje. Ga je wel zo'n spray gebruiken dan zou ik afspreken dat hij er op let dat hij dat niet middenin een wee doet.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:nero schreef op 05 mei 2010 @ 22:46:

Nou Sofie, ondanks dat dochter bij me lag tijdens het hechten, heb ik flink liggen vloeken want MEN wat deed dat pijn... Daar was mijn bevalling peanuts bij vergeleken!

Weet ik hoor.

De arts in opleiding die mijn eerste bevalling deed (zonder aanwezige gyneacoloog, want hee, t was zondagnacht) kreeg me niet verdoofd. En daar kwam ze weer met een verdoving, en nog een, en nog een, en nog een. En die prikken deden pijn. Pijn! Op een bepaald moment heb ik gezegd: hecht me dan maar zonder verdoving. En dat deed ze. En dat deed pijn. Veel pijn.

Achteraf, een paar weken later volgde de verbazing. Ik had een schaamlipcorrectie gehad. Gratis en voor niets.... (je kunt ook zeggen: t was een rommeltje, je kon merken dat ze weinig borduurervaring had)
Nog iets: neem gewoon een positiebroek of losse joggingbroek mee als je gaat bevallen in het ziekenhuis, want die buik die zit er nog wel een paar dagen.

Een vriendin had een leuke hippe spijkerbroek van voor de zwangerschap meegenomen, want ze had zo zin erin om die weer te kunnen aantrekken. Maar dat viel dus even tegen.
quote:19juni schreef op 05 mei 2010 @ 14:50:

Ik lees hier al een tijdje mee, en volgens mij is er nog niet echt een topic van.

Een tijdje terug las ik in een of ander tijdschrift (zwanger, kinderen oid, het kwam uit zo'n zwangerdoos) een artikel waarin verloskundigen en ook anderen tips gaven voor tijdens de bevalling. Het leek me leuk hier een algemeen topic van te maken. Zelf heb ik nog een week of 10 tot ik moet bevallen, dus tijd genoeg om tips te verzamelen

Wat ik bijv. in dat tijdschrift had gelezen:

- Zorg voor rietjes, zodat je uit een rietje kan drinken, en niet steeds omhoog hoeft te komen (of van die tutterflesjes)

- Doe een vest met knoopjes aan, zodat je niet met een opgefrommelde trui in je nek ligt als de baby op je buik ligt

- Probeer je niet te veel voor te bereiden en op dingen vast te pinnen, het loopt toch altijd anders dan je verwachtIemand leuke, nuttige aanvullingen? Ook tips mbt tot de kraamtijd zijn welkom!Stel je daar maar op in idd.. beide bevallingen gingen anders..
quote:nero schreef op 05 mei 2010 @ 22:46:

Idd, dat hechten........ Dan zou ik liever nog een keer bevallen. Dochter lag hier op mijn borst, maar werd bijna gelanceerd omdat ik lag te shaken van de pijn. Heb trouwens ook een paar keer een knietje uitgedeeld aan de hechtende VK

Wel raar eigenlijk, dat dat gebied zo slecht te verdoven is. Die prikken zijn al goed pijnlijk, maar hielpen bij mij iig niks.

Verder ben ik in het zh bevallen, en daar hadden ze geen radio of tv in de verloskamer. Ik heb heel erg een muziekje gemist waar ik me een beetje op kon concentreren, en vond het ook niet bepaald prettig dat ik de dame in de kamer naast me hoorde krijsen van de pijn tijdens de persweeën en de geboorte terwijl ik nog moest. De volgende keer gaat er dus een kleine radio in mijn tas mee.
quote:Tmaar schreef op 06 mei 2010 @ 09:52:

[...]

Idd, dat hechten........ Dan zou ik liever nog een keer bevallen. Dochter lag hier op mijn borst, maar werd bijna gelanceerd omdat ik lag te shaken van de pijn. Heb trouwens ook een paar keer een knietje uitgedeeld aan de hechtende VK

Wel raar eigenlijk, dat dat gebied zo slecht te verdoven is. Die prikken zijn al goed pijnlijk, maar hielpen bij mij iig niks.

Verder ben ik in het zh bevallen, en daar hadden ze geen radio of tv in de verloskamer. Ik heb heel erg een muziekje gemist waar ik me een beetje op kon concentreren, en vond het ook niet bepaald prettig dat ik de dame in de kamer naast me hoorde krijsen van de pijn tijdens de persweeën en de geboorte terwijl ik nog moest. De volgende keer gaat er dus een kleine radio in mijn tas mee.

Had ik toch een beter ziekenhuis, hier hing er echt een megaflatscreen tv op de verloskamer.

En ik was ook best goed verdoofd, alleen op een plek was het ondanks verdoving nog erg pijnlijk, maar de rest was echt prima uit te houden (dik uur gehecht).
Tmaar, dat is ook echt flink balen zeg. Bij ons een tv en ook een radio/cd-speler. En bergen tijdschriften. Heb ik niets van nodig gehad, maar voor vriend was het wel prettig. Die stoelen voor die mannen, die zitten dan weer voor geen meter, vond het tussen de weeen door zielig voor hem.

Wij hebben ook de route gereden naar beide ziekenhuizen waar we heen konden, was erg prettig, vond ik. Maxicosi stond op een gegeven moment al standaard in de kofferbak, gaan we nu ook weer doen.

GW, oef, een uur hechten. Had je je kindje wel al die tijd op je liggen, want dat heb ik helaas moeten missen bij de eerste.
Dochter moest eerst worden nagekeken (was te vroeg geboren), maar daarna mocht ze gelukkig wel lekker warm ingepakt bij mij liggen. En toch heb ik toen echt de minuten weg gekeken.
Kleren? Had ik niet aan, weeen opgevangen onder de douche, afdrogen en gewoon op bed gaan liggen, wel op aanraden sokken aangetrokken, moet interessant gezicht zijn geweest.

Heb hard aan armen man getrokken en geduwd, verder niemand die aan me zat, vond het wel fijn dat er aan allebei de kanten iemand op mijn voet zat als je je knieen opgetrokken hebt zodat je dat niet zelf hoeft te doen. Tijdens persen niemand aan me.

Had gaan koffer klaar staan want bijna alles gebruikte ik elke dag, wel de babyspullen klaar liggen en gedetaileerde lijst met wat mee moest (eigenlijk gewoon het plankje van de badkamer in een tas legen en 2 sets kleren inpakken).

Hechten was bij mij zonder verdoving, alleen wat spray op het slijmvlies maar die in de huid voelde je gewoon, ze heeft er ook nog 1 opnieuw gedaan die niet helemaal mooi zat, leuk was het niet maar vond het best te doen.

En inderdaad elke wee brengt je dichter bij de geboorte dus omarm ze maa, komt echt goed
quote:germanwings schreef op 06 mei 2010 @ 10:26:

Dochter moest eerst worden nagekeken (was te vroeg geboren), maar daarna mocht ze gelukkig wel lekker warm ingepakt bij mij liggen. En toch heb ik toen echt de minuten weg gekeken.

Er zitten dus ook wel voordelen aan hechten met een ruggeprik!

Ik weet overigens helemaal niet meer wanneer ik broek heb uitgetrokken en bevallingsshirt aan. Ik kan me wel herinneren dat ze er iets over zeiden, maar verder...?
Voor na de bevalling, lekkere ruime sokken, die krappe dames dingetjes wilde ik niet aan, heb twee dagen op sportsokken van man gelopen, heerlijk!

Nog lekkerder bevallen met mooi weer, geen sokken, geen schoenen, gewoon slippertjes.

Ook voor na de bevalling, de eerste douche, shampoo, condiotioner, borstel, haarspul, make-up, heerlijk om even tot rust te komen.

Heb het bij alle 3 zo gedaan en het is het enoge waar ik echt naar uitkeek tijdens de bevalling: DE DOUCHE JAAAAAH

En daarna tuurlijk ook kind he!

tips voor de bevalling? hmm koffert met kleine en grote babykleren, maatje weet je niet he!

Voor jezelf lekkere kleren. genoeg ondergoed ( geen strings he....)voedingsbh.
heb trouwens van de 3 x maar 1 x een shirt aangehad tijdens bevalling, andere 2 na douche geworpen.

Shirt was mouwloos zwangerschaps ding, die toen kind op buik werg gelegd automatisch door mij omhoog geschoven werd, kind op blote buik is gewoon fijner.
Hier kon niks verdoofd worden tijdens het hechten en ik vond dat dus serieus het ergste van de hele bevalling. Ik was me toen ook heel bewust van hoe ik erbij lag zeg maar. Ik ben thuis bevallen en de kraamhulp hield m'n benen vast terwijl de vk aan het knutselen was, ondertussen stond de slaapkamerlamp (type Spotlight) vol op mij gericht.... Brr, wat was dat naar.
quote:potsiedikkie schreef op 06 mei 2010 @ 10:55:

Voor jezelf lekkere kleren. genoeg ondergoed ( geen strings he....)voedingsbh.

Kijk, dit bedoel ik nu! Natuurlijk kun je het niet tot in de puntjes voorbereiden, maar ik draag dus alleen maar strings, en zou er daar dus rustig een berg van meenemen. straks dus eerst maar eens wat fijn ondergoed halen.

In het kraampakket heb ik ook van gaasachtige mega-elastische boxers zitten. Moeten die ingepakt, of volstaat een boxer of omaonderbroek van de hema ook? Past daar ook kraamverband in? Of volstaat de mega ultra variant van always oid ook?

Voedingsbeha/top misschien ook handig om dan alvast in de tas te stoppen?

Nu ik erover nadenk, misschien zowiezo wel handig om van te voren vast in huis te hebben, niet?

Goeie tip trouwens om de maxi cosi straks ook gewoon alvast in de auto te zetten!
quote:Soep schreef op 06 mei 2010 @ 10:49:

[...]

Er zitten dus ook wel voordelen aan hechten met een ruggeprik!

Echt wel! Ben blij dat ik een ruggenprik had als ik dat zo lees.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven