Bevallingtips

05-05-2010 14:50 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier al een tijdje mee, en volgens mij is er nog niet echt een topic van.

Een tijdje terug las ik in een of ander tijdschrift (zwanger, kinderen oid, het kwam uit zo'n zwangerdoos) een artikel waarin verloskundigen en ook anderen tips gaven voor tijdens de bevalling. Het leek me leuk hier een algemeen topic van te maken. Zelf heb ik nog een week of 10 tot ik moet bevallen, dus tijd genoeg om tips te verzamelen

Wat ik bijv. in dat tijdschrift had gelezen:

- Zorg voor rietjes, zodat je uit een rietje kan drinken, en niet steeds omhoog hoeft te komen (of van die tutterflesjes)

- Doe een vest met knoopjes aan, zodat je niet met een opgefrommelde trui in je nek ligt als de baby op je buik ligt

- Probeer je niet te veel voor te bereiden en op dingen vast te pinnen, het loopt toch altijd anders dan je verwacht

Iemand leuke, nuttige aanvullingen? Ook tips mbt tot de kraamtijd zijn welkom!
Hier nog een tip voor na de bevalling: leg wat maandverbandjes in de vriezer, deze werken nl. grandioos als pijnstillend, verkoelend compres tbv je (gezwollen) gehavende punani. Als je ze uit de vriezer haalt voor gebruik wel even afspoelen onder de kraan! Uiteraard niet de kant met de plakstrips op je punani leggen
Bevroren maandverbandjes op je flamoes? Ik moet er niet aan denken! En toen ook niet!
Nog een tip: heb je last van obstipatie/verstopping, een glas lauw water met 2 eetlepels olijfolie werkte bij veel beter dan lactulose! Ik werd nl. ronduit beroerd van die zooi.
Vandaar dat je ze, zoals eerder al aangegeven, eerst onder de kraan moet afspoelen en vooral niet rechtsteeks uit de vriezer op je flamoes moet deponeren, slimpie.

Ik heb e.e.a. zelf uitgeprobeerd op aanraden van mijn kraamverzorgster en voor mij was het in ieder geval een gouden tip.
anoniem_20062 wijzigde dit bericht op 06-05-2010 17:08
Reden: reactie op bericht marielle
% gewijzigd
Maak geen plaatje in je hoofd dat bevallen iets romantisch is, dat is het niet.

Kindje maken is romantisch, kindje baren niet (ja, als 'ie er eenmaal uit is misschien).

Ken serieus iemand die zich voorbereid had op bevallen bij kaarslicht.

Dat de verloskundige een burolamp erbij pakte en een strijkplank als bijzettafel was niet volgens haar 'plaatje'
Hahahahahahaha, ik heb een vriendin die zwanger is en die zweert dat ze ergens heeft gelezen dat klaar komen tijdens de bevalling het hele proces bespoedigt en de bevalling makkelijker zal gaan.

Hahahahahaha, nou ik heb haar keihard uitgelachen en vooral veel succes gewenst met klaarkomen.
Mooie verhalen toch weer. Kindje maken hoeft ook helemaal niet romantisch te zijn, haha. Eigenlijk is er weinig romantisch aan het hele gebeuren vanaf de bevruchting (dan denk ik nog wel een een romantisch samenzijn vooraf, vooruit). Of ben ik dan te nuchter?

Die bevroren toestand lijkt me ook niets, ik had genoeg aan zitten op een harde stoel. Maar, ook deze tip wordt weer opgeslagen.

Mensen moeten lachen als ik zeg dat koude wittekoolbladeren zo lekker helpen tegen stuwing, maar het hielp mij echt.
inderdaad soep, je zou bijna zeggen dat die koolbladeren ervoor gemaakt zijn. Ideaal. Ook hier deze keer weer grandioos geholpen tegen stuwing.
quote:Tweede bevalling: warm douchen vond ik heerlijk. Ook in het ziekenhuis, later zag ik pas dat ik uiteindelijk in mijn blootje ben bevallen, omdat ik onder de douche was geweest. Niemand had blijkbaar bedacht dat ik wel weer wat aan kon trekken

Hier precies hetzelfde (behalve dat ik thuis beviel)! Maar het kon me eigenlijk niet zo boeien, was toch warm (in juni).

Mijn tip is, om de ontsluiting zoveel mogelijk te bespoedigen, is om via je buik adem te halen, dat ontspant nml. waardoor de ontsluiting ook sneller gaat (1e kind was er binnen 3 uur en 3 kwartier, 2e kind binnen een half uur!)
[quote]schouderklopje schreef op 06 mei 2010 @ 16:10:

[...]

En ik heb inderdaad niet gekotst. Kan ik niet. Maar had wel het gevoel te moeten kotsen. Ik had het gevoel dat mijn hele lichaam alles eruit wilde gooien vanuit alle gaten die er maar mogelijk zijn.[/quote]

Geweldig omschreven want zo voelde het hier precies zo toen ik persweeën kreeg. Dat was het enige moment dat ik 'niet zo leuk vond' van de bevalling zelf, die ontzettende druk die ik moest wegpuffen van de vk...
quote:Scarlet72 schreef op 06 mei 2010 @ 19:11:

[...]

Hier precies hetzelfde (behalve dat ik thuis beviel)! Maar het kon me eigenlijk niet zo boeien, was toch warm (in juni).

Mijn tip is, om de ontsluiting zoveel mogelijk te bespoedigen, is om via je buik adem te halen, dat ontspant nml. waardoor de ontsluiting ook sneller gaat (1e kind was er binnen 3 uur en 3 kwartier, 2e kind binnen een half uur!)Jee, nou ik kan me daar nu echt nog helemaal niets bij voorstellen hoor. Ik heb nogal een soort complex en loop nu absoluut nooit naakt (ook niet half naakt) rond. Ben toch benieuwd of ik dat straks kan laten varen!!
Trust me Juni, straks maakt je dat echt niks meer uit. Wat mij betreft had er een heel voetbalelftal tussen m'n benen gestaan, als dat kind er maar uit kwam!
19 juni, ben ook benieuwd voor je. Ik heb er zelf weinig last van, ook niet toen de verpleegster gezellig bij me in de buurt bleef toen ik voor het eerst zelf ging douchen. Was echt zalig, overigens!
Wat betreft de rietjes, heb het grootste deel gewoon gezeten en was prima in staat om tussen de weeen door te drinken uit een glas. De gekochte rietjes hebben een jaar in de keukenla gezworven, toen heb ik ze maar weggegooid.

Heb beide keren het grootste deel onder de douche gezeten en ben ook beide keren ook bloot bevallen. Over dat shirt dus geen tips. Heb wel als tip langs zien komen om te zorgen voor foto's zonder blote borsten, briljant! Heb ik dus niet en ik laat de foto's van net na de geboorte dus aan niemand zien, wel jammer.

Ik zag ook als tip voorbij komen om lekker lang te douchen na de bevalling, maar daar heb ik juist slechte ervaringen mee. Na de geboorte van mij eerste ging ik ook uitgebreid douchen, want o wat voelde ik me goed. Tot ik bij het afdrogen flauw viel. De verpleegster vertelde dat dat vaker gebeurde, dus hou daar rekening mee.

En zo'n knijpfles heb ik nooit gebruikt voor bij het plassen, deed dat gewoon onder de douche. Je kraamverzorgster maakt als het goed is elke dag je douche schoon, dus vond dat veel makkelijker.

En dan nog 1 tip die ik heb gekregen van de mevrouw van de pufcursus, maar zelf niet heb meegemaakt: spreek met je man af wanneer je mensen belt na een keizersnee. Misschien ervaar je het als erg vervelend als je na het hechten en bijkomen van de verdoving je schoonmoeder met jouw kind in haar armen ziet staan, terwijl jij daar nog geen kans voor hebt gehad.
over kotsen gesproken: ik heb alleen tijdens mijn eerste bevalling moeten overgeven, tijdens mijn tweede was ik niet eens misselijk.Dus er is hope, Juni! het lijken af en toe horror verhalen..Ik denk het beste tip is inderdaad niet te veel verwachtingen hebben..mijn 2 bevallingen verschillen als dag en nacht. Verschillend begonnen, verschillend gevoel tijdens het weeen etc. Maar ik denk nu zelfs af en toe over een derde kindje, dus het was niet ZO slecht
quote:19juni schreef op 06 mei 2010 @ 20:09:

[...]

Jee, nou ik kan me daar nu echt nog helemaal niets bij voorstellen hoor. Ik heb nogal een soort complex en loop nu absoluut nooit naakt (ook niet half naakt) rond. Ben toch benieuwd of ik dat straks kan laten varen!!Ach joh, na een aantal keer toucheren, op een postoel tussen de weeen door naar de wc moet en met behoorlijk wat pijn kan het je echt niet meer schelen. Sterker nog, het kan je dan zelfs niet meer schelen dat je tijdens het persen een verse drol draait voor de neus van de VK (en je maar afvragen waarom ze steeds dat celstofmatje verwisselt)

Van te voren heb ik me daar ook wel zorgen over gemaakt hoor, maar na zo'n bevalling is het ineens de normaalste zaak van de wereld dat iedereen aan je tieten wil voelen en dat je (oh gruwelwoord) onderkantje een studieobject is geworden voor de stagiar kraamverzorgster. Echt, ik kon zelfs best wel lachen om het gesnuffel in mijn doos en de zoektocht naar gele hechtdraadjes
quote:alice33 schreef op 06 mei 2010 @ 17:02:

Nog een tip: heb je last van obstipatie/verstopping, een glas lauw water met 2 eetlepels olijfolie werkte bij veel beter dan lactulose! Ik werd nl. ronduit beroerd van die zooi.Bedankt voor de tip. Ik word ook kotsmisselijk van die lactulose. Ik moet eerlijk zeggen dat water met olijfolie me ook niet heel smaakvol in de oren klinkt, maar ik ga het proberen!
quote:nak schreef op 06 mei 2010 @ 17:05:

Maak geen plaatje in je hoofd dat bevallen iets romantisch is, dat is het niet.

Kindje maken is romantisch, kindje baren niet (ja, als 'ie er eenmaal uit is misschien).

Ken serieus iemand die zich voorbereid had op bevallen bij kaarslicht.

Dat de verloskundige een burolamp erbij pakte en een strijkplank als bijzettafel was niet volgens haar 'plaatje'

Zo iemand ken ik ook hier in Amerika. Ze had het allemaal zo mooi bedacht: als de bevalling begon zou haar man liefdevol de badkamer en slaapkamer volzetten met geurkaarsjes en ze zouden samen in bad de weeen wegpuffen of zingen, ze had ergens iets gelezen over dat je moet zingen tijdens een wee omdat dat beter ontspant. En haar man zou allemaal lekkere en gezonde hapjes zoals fruit en smoothies voor haar regelen en haar die voeren in bad. Of als ze om de een of andere reden niet in bad zou willen had ze yogaballen klaar staan in de slaapkamer, een kleine voor haar want als je door je hurken gaat vordert de ontsluiting veel sneller en een grotere voor hem zodat hij liefdevol achter haar kon zitten.

Als het dan duidelijk zou worden dat de baby niet lang meer op zich zou laten wachten zou haar man de midwife bellen die natuurlijk binnen 10 minuten op de stoep zou staan want ze woonde dichtbij. Dan zou de midwife haar vriendelijk aanmoedigen terwijl ze bij kaarslicht lag te bevallen en ze zou zelf de baby aanpakken en het eerste uur zou niemand de baby aanraken behalve de nieuwe moeder en vader. En de placenta zou bij de eerstvolgende volle man in de tuin begraven worden.

Liep natuurlijk heel anders maar dat heb ik via via gehoord. Uiteindelijk is ze in het ziekenhuis bevallen met ruggeprik en volgens de geruchten heeft ze haar man urenlang uitgevloekt omdat het zijn schuld was dat ze zwanger was geraakt. Heb haar al in geen maanden gesproken terwijl ik haar toen ze zwanger was regelmatig sprak want ik kom immers uit een land waar alle vrouwen thuis bevallen dus ik zou haar beter begrijpen dan de Amerikaanse vrouwen die niet snappen hoe romantisch en liefdevol een bevalling moet zijn.
OrangeCowgirl, hilarisch verhaal! )
Shirt weggooien na de bevalling? Ik denk dat ik het voor altijd bewaar, ben 2x in hetzelfde nachthemd (bigshirt) met Snoopy erop bevallen. Als ik het bij de 3e keer weer gauw aantrek heeft het alles meegemaakt en lijst ik het in!

Ik heb maar een paar slokjes gedronken en niks gegeten trouwens, geen behoefte aan.

Waterdichte molton (weer HEMA) ligt aanzienlijk lekkerder dan zo'n plastic zeiltje op je matras.

Tips negeren die niet bij jou passen. Iedereen zegt dat je niet te snel moet gaan bellen en maar 1x bezoek op een dag moet laten komen: Ik vond het geweldig dat ouders, schoonouders en zussen na een paar uur al op de stoep stonden om onze mooie dochter te bewonderen! En ik vond veel bezoek erg gezellig. Op een gegeven moment zat mijn halve familie in de huiskamer. Toen ik wat moe werd ben ik gewoon naar bed gegaan, konden zij gezellig met elkaar doorkletsen.

Succes ermee!
quote:Marielle1410 schreef op 06 mei 2010 @ 17:16:

Hahahahahahaha, ik heb een vriendin die zwanger is en die zweert dat ze ergens heeft gelezen dat klaar komen tijdens de bevalling het hele proces bespoedigt en de bevalling makkelijker zal gaan.

Hahahahahaha, nou ik heb haar keihard uitgelachen en vooral veel succes gewenst met klaarkomen.Heb ik ook gelezen; allen dan in de strekking dat klkaarkomen het duwtje kan zijn zodat de bevalling begínt. Dus niet als de bevalling al begonnen is.
quote:nak schreef op 07 mei 2010 @ 10:21:

[...]

Heb ik ook gelezen; allen dan in de strekking dat klkaarkomen het duwtje kan zijn zodat de bevalling begínt. Dus niet als de bevalling al begonnen is.Volgens mij komt het uit een van Beatrijs boeken. De baby zou tijdens de bevalling langs de G-spot kunnen komen en je komt dan dus tijdens de bevalling klaar... Echt waar, dat stond in het boekje..
quote:MissMD schreef op 07 mei 2010 @ 10:37:

[...]

Volgens mij komt het uit een van Beatrijs boeken. De baby zou tijdens de bevalling langs de G-spot kunnen komen en je komt dan dus tijdens de bevalling klaar... Echt waar, dat stond in het boekje.. Ik heb juist gehoord dat klaarkomen de bevalling laat beginnen (als de baarmoeder er toch al klaar voor was dan he). Het zorgt dat de baarmoeder nét het laatste zetje krijgt. Maar dat is dus puur als de bevalling toch al wilde beginnen (net als alle andere tips van ananas en bitter lemon en wonderolie enzo).
Ik weet niet of het al genoemd is, maar stop ook vooral veel eten voor je man in de ziekenhuistas. Als je in het ziekenhuis bevalt heeft hij ook iets te eten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Dok, ik heb het shirt ook nog bewaard. Pak een andere (souvenirshirt uit Kreta) voor deze bevalling. Goede herinneringen aan de vakantie, dus die bevalling moet ook goedkomen.

Over die visite: dat zei ik ook tegen vriend: Bij mijn eerste bevalling kwam iedereen tegelijk in de ochtend en daarna waren ze weg. Oersaai in de middag. Ik voelde me nog goed, lag alleen op een kraamsuite, kon niets, alleen baby laten zien en lachen vanuit mijn bed. Had best visite bij mogen zijn in de middag, veel te gezellig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven