Bevallingtips

05-05-2010 14:50 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier al een tijdje mee, en volgens mij is er nog niet echt een topic van.

Een tijdje terug las ik in een of ander tijdschrift (zwanger, kinderen oid, het kwam uit zo'n zwangerdoos) een artikel waarin verloskundigen en ook anderen tips gaven voor tijdens de bevalling. Het leek me leuk hier een algemeen topic van te maken. Zelf heb ik nog een week of 10 tot ik moet bevallen, dus tijd genoeg om tips te verzamelen

Wat ik bijv. in dat tijdschrift had gelezen:

- Zorg voor rietjes, zodat je uit een rietje kan drinken, en niet steeds omhoog hoeft te komen (of van die tutterflesjes)

- Doe een vest met knoopjes aan, zodat je niet met een opgefrommelde trui in je nek ligt als de baby op je buik ligt

- Probeer je niet te veel voor te bereiden en op dingen vast te pinnen, het loopt toch altijd anders dan je verwacht

Iemand leuke, nuttige aanvullingen? Ook tips mbt tot de kraamtijd zijn welkom!
quote:lilalore schreef op 05 mei 2010 @ 15:56:

Wat ik een echt goede tip vond is om tijdens het persen je ogen open te houden. Een vriendin van mij had allemaal gesprongen adertjes in haar gezicht (echt heel naar, het leek net of ze helemaal onder de sproeten zat, zelfs in haar ogen had ze rode vlekjes), en dat kwam doordat ze met haar hoofd geperst had. Als je je ogen open houdt lukt dat niet. En het levert ook nog eens niks op, je moet (natuurlijk) naar beneden persen. Ik heb tegen Sjaak gezegd dat ie me daaraan moest herinneren en dat heeft ie alle drie de keren netjes gedaan.

Gedronken heb ik ook niet, bij de eerste (die 23 uur duurde) wel druivensuiker gegeten, maar of dat geholpen heeft? Het heetf er wel voor gezorgd dat ik een hele tijd geen druivesuiker meer kon zien zonder misselijk te worden omdat het me zo sterk aan de pijn herinnerde .ja dat had ik ook die adertjes, zelfs op mn schouders en borst, heb dan ook kei kei hard geperst
Door de pethidine was ik zo van de wereld dat de tip die ik tijdens het persen van de gynaecoloog kreeg toch wel de beste was: "Benen UIT elkaar! Anders vermorzel je je kind!"
quote:alejandra schreef op 05 mei 2010 @ 15:36:

[...]

Dat kan wel. Ik mocht ook niets eten en mocht maar een heel klein beetje drinken, vanwege het risico op een spoedkeizersnede (het kindje lag niet goed).Apart. Het heet toch niet voor niets spoedkeizersnee? Meestal weten ze dat niet van te voren. Ik heb er ook 1 gehad en tijdens de bevalling gewoon mogen drinken (aan eten niet eens gedacht...). dan zou je toch alle bevallende vrouwen moeten verbieden te eten/drinken omdat het misschien op een ks uitloopt?
Een anesthesist staat niet te springen narcose te geven bij een niet nuchtere patient, maar bij zwangeren zijn ze dat volgens mij wel gewend en ook als je wel nuchter bent bestaat er vanwege je buik het verhoogde risico op aspiratie van maagsappen dus moeten ze daar sowieso al rekening mee houden.
Mocht je in het ziekenhuis bevallen: neem voldoende kleding mee. De kans is groot dat je je tijdens het bevallen al een paar keer onder kotst.
Ik heb juist laatst ergens gelezen dat goed eten tijdens de bevalling heel belangrijk is, zodat je voldoende energie hebt.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Tip om van te voren te regelen/overdenken:

Of je een stagiaire aan je bed wilt.

En zo ja (die meiden moeten het vak toch leren) maak duidelijke afspraken met de VK en stagiaire.

Afspraken waar je achter kunt staan, het is jouw bevalling.

Bijv.

Of je wilt dat de VK haar dubbelcheckt bij alle handelingen.

Wat ze wel en niet mag doen.

Of, en wanneer de VK het moet overnemen bij eventuele complicaties.

Ik kreeg onverwacht een voor mij onbekende stagiaire aan mijn bed, ik had geen idee hoe ervaren ze was.

Ze mocht meer van de VK als waar ik zelf achter stond, het overdonderde me.

Was niet prettig, dus voor mij geldt vanaf dat moment; alleen een stagiaire als er goede afspraken zijn.
haha ben ik de enige die het zoooo warm had tijdens de bevalling (baby is in december geboren) dat ik de hele tijd bloot was? op een gegeven moment (tijdens het persen) kreeg ik het wel weer koud dus toen heb ik een zwangerscahps-tshirt met lange mouwen aangehad. De vlekken gaan er trouwens gewoon uit hoor! Even een nachtje in een sopje laten staan en dan in de wasmachine.

Gedronken heb ik niet. Had ik helemaal geen tijd voor. Pas NA de bevalling is drinken met een rietje handig denk ik. Dat heb ik dus ook na de bevalling een dagje gedaan ofzo. Een vest met knoopjes is volgens mij helemaal niet nodig. Na de bevalling ga je vrij snel douchen.
Om je heel eerlijk te zeggen kon alles me geen ene moer meer schelen op het moment dat ik lag te bevallen......

En al helemaal niet wat voor tshirt ik aanhad!
Ik had bij de eerste helemaal uitgedacht waarin ik ging bevallen en waar. Ik zou namelijk thuis bevallen en had een oud katoenen zomerjurkje gebombadeerd tot bevallingsjurk/shirt. Omdat ik thuis ging bevallen heel eigenwij geen koffertje gepakt en na dat ik het warme water op had gedouched mijn zomerjurkje aangetrokken. Toen ik vervolgens naar het ziekenhuis moest, moest ik tussen de verschrikkelijke rugweeen door de VK en mijn man instrueren wat ze mee moesten nemen en waar het lag. De verloskundige vroeg een gegeven moment nog of ik andere kleren aan moest op dat moment. Ik hield dit af (super warm weer) en ben zo naar het ziekhuis vertrokken. Toen ik eenmaal in de rolstoel door de hoofdingang naar binnen werd gereden door mijn man schaamde ik me diep voor mijn ultrakorte vale jurkje zonder BH (ik heb een G-cup dus niet echt fijn). Had ik nou maar een broek oid aangedaan.

Bij de tweede had ik geen koffertje klaar staan. Maar wel mijn man een lijstje neergelegd met alles en verteld waar alles lag. Was gelukkig dit keer niet nodig aangezien ik nu wel thuis kon bevallen.

Sokken heb ik beide keren niet aangehad (kreeg ik ook als tip) maar goed nou hou ik sowieso niet van sokken en warme voeten.

Heel belangrijk vond ik duidelijke afspraken met je partner over wat je wel en niet wil en wat je van hem verwacht. Zo kon ik me lichtelijk voorstellen dat ik zwaar geirriteerd zou raken als hij mij ongevraagd een waslap op mijn hoofd zou leggen. Dus afgesproken dit niet te doen (ten zij ik er om zou vragen). Bij nummer 2 eiste de kraamverzorgster bijna dat mijn man mij een waslap op mijn hoofd zou leggen omdat dat ENORM veel zou helpen. Ik werd daar (zoals verwacht) zwaar geirriteerd van. Ook het rietje wat die kraamverzorgster voordurend in mijn neus drukte omdat ze dacht dat een slokje water me goed zou doen zorgde voor grote irritatie. Toen heb ik een gegeven moment ook flink geblaft dat ik er wel om zou vragen als ik iets nodig had

Mochten er al kinderen zijn is het goed om na te denken wat je daar mee gaat doen (ook een back-up voor het geval je adres 1 niet kan bereiken) en duidelijk aangeven wat je wil. Zo wil ik dat mijn ouders de kids ophalen en gelijk verdwijnen. Hoe minder mensen in mijn buurt hoe beter. Ik kan mij echt niet concentreren en ontspannen als er allemaal mensen op de gang lopen te scharrelen.
Ik had ook allemaal tips gekregen en daarvan nog een paar gerealiseerd ook: druivensuiker in mijn nachtkastje en pakjes drinken. Maar ook ontspannende muziek op mijn ipod voor tijdens het puffen. Enz, enz. Haha, mijn dochter kwam zo snel dat ik werkelijk nergens meer over nagedacht heb en nergens meer aan toe ben gekomen. En het kon me ook niets schelen hoe ik erbij lag. O ja, ik had wel een nieuw shirtje gekocht voor na de bevalling. Als ik nu de foto's zie, denk ik: huh, hoe kon ik dat zo leuk vinden? Suf shirt.

Mijn tip: laat het los en zie maar wat er gebeurt.

En voor in de kraamweek: plan 1 bezoekje per dag. Op de een of andere manier ben je de hele dag druk met je baby, luiers, voeden, enz. Je voelt je een hele piet, maar als je dan nóg een keer bezoek moet krijgen, terwijl je eigenlijk even alleen wilde zijn... Niet leuk.
Een van de belangrijkste tips: Luister naar je gevoel en geef je man opdracht daar ook naar te handelen. Na een dag weeen bij de eerste, kreeg ik bij 5 cm persweeen. De verloskundige riep dat ik eerst nog maar even op mn zij moest gaan liggen, misschien dat het dan beter zou gaan. Ik bleef uiterst kalm, maar mijn gevoel zei heel duidelijk No way, nu al persdrang dat kan niet, wegwezen hier. Ondanks pogingen van verloskundige om ons te overtuigen thuis te blijven, heeft man heel kordaat op mijn gevoel gereageerd en zijn we naar ziekenhuis gegaan. Achteraf heel goed, zoon lag niet goed, zat half vast en uiteindelijk een spoedkeizersnede.

Nu bij de tweede heb ik een geplande KS gehad en de enige tip die ik wat dat betreft heb is, pin je niet vast op het tijdstip wat je mee krijgt. Wij zouden om twaalf uur aan de beurt zijn, is uiteindelijk half zes geworden. Geen probleem, want spoed gaat uiteraard voor, maar ik begreep van verpleegkundigen dat dit vaak nogal eens tot nare reacties van de kraamvrouwen leidt.

Oh ja zorg dat je man weet hoe de camera werkt. Ik heb een digitale camera, nogal uitgebreid ding, heb tijdens de eerste bevalling tussen de weeen door moeten uitleggen hoe het ding werkte. En mocht je weten dat je een KS krijgt, vraag dan of er iemand foto's kan maken. Hier beide keren een assistent gehad die foto's heeft gemaakt met onze camera. Is hier standaard mogelijk als de situatie dit toelaat. Wij hebben van beide keizersnedes heel veel foto's. Ik doe ze niet in het babyboek, maar ik vind het hele bijzondere foto's om te zien hoe het in zijn werk is gegaan.

Oh ja, en als je je ergert aan iets, zeg het gewoon. Hier in het ziekenhuis een assistente die toen ik nog weeen aan het puffen was, steeds de dekens over me heen gooide, want het was zooo koud. Dat bij mij het stoom uit mn oren kwam zag ze niet. Na tig keer mn woorden inslikken, er toch maar wat van gezegd, en dat werkte een stuk beter
En ik was heel blij dat ik mijn ipod en nintendo ds bij me had. Ik lag met drie mensen op de kamer en kon echt totaal niet slapen 's nachts, want dan was het voor mevrouw a tijd om te voeden, dan voor mevrouw b, etc. (en ik slaap gewoon slecht in ziekenhuizen). Ik heb echt talloze spelletjes sudoku gespeeld, podcasts geluisterd etc.
Ik vond een tube met aambeiencreme voor na de bevalling echt onmisbaar (of ben ik de enige die ze had? )

En een emmer om in over te geven.
Ik had achteraf gezien voornamelijk veel overbodige spullen mee.

Make-up... Het interesseerde me na 16 uur bevallen en uiteindelijk een spoedkeizersnee echt geen ruk meer hoe ik er uit zag.
quote:Ava0208 schreef op 05 mei 2010 @ 19:25:

Ik vond een tube met aambeiencreme voor na de bevalling echt onmisbaar (of ben ik de enige die ze had? )

Eén tube maar?
Bij mijn eerste bevalling waren mijn ouders ervan op de hoogte dat het begonnen was (bevalling begon op mijn moeders verjaardag, dus die had ik 's ochtends gebeld om te feliciteren en heb toen meteen verteld dat ik weeën had) en die hebben minimaal 4 keer gebeld gedurende de dag. Niet dat we opnamen, maar ik werd aardig gestoord van die telefoon de hele tijd. Dus vertel of niemand dat je gaat bevallen of maak heel duidelijk dat jullie het wel zullen laten weten als de baby geboren is, dat zij dus niet hoeven te bellen. Toen we uiteindelijk midden in de nacht belden om te zeggen dat dochter er was liet mijn vader van schrik de telefoon uit zijn handen vallen en verbrak de verbinding

Geen sinaasappelsap drinken, daar moet je van overgeven (ik in ieder geval). Rietjes en een glas (koude) appelsap heb ik veel aan gehad.

Tweede bevalling: warm douchen vond ik heerlijk. Ook in het ziekenhuis, later zag ik pas dat ik uiteindelijk in mijn blootje ben bevallen, omdat ik onder de douche was geweest. Niemand had blijkbaar bedacht dat ik wel weer wat aan kon trekken

Mocht je in het ziekenhuis bevallen dan is iets te lezen, mp3-speler etc wel fijn voor het geval je moet blijven.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Ik denk niet dat ik bezig was met drinken. Waar ik wel graag op gewezen zou zijn, was douchen. Ik wist het wel hoor, dat dat een tip is om tijdens de weeen onder de douche te gaan staan. Maar door alle commotie ben ik het gewoon vergeten. Terwijl dat vast had geholpen om wat te ontspannen.

Dus mijn tip: zeg tegen je partner dattie je op een gegeven moment onder de douche moet sturen als je er zelf niet op komt.

Fijne bevalling!
Mijn tip: laat ook foto's maken zonder blote tieten

Ik wilde Sophietje direct op mijn blote buik, dus trok mijn shirt omhoog en liet haar lekker tussen mijn borsten snuffelen. Klik, klik, foto's foto's, tot ik het heldere moment kreeg om man 1 te laten maken zonder enorme tepel in het vizier. Ben ik heel blij mee, nu kan ik die ook aan mensen laten zien van wie ik niet per se wil dat ze weten hoe mijn tieten er uit zien. En dat zijn er een hoop

Of je shirt gewoon naar beneden laten.
Niet een tip voor jou als barende, maar een tip voor je partner.

Volgens mij ga je hoogzomer bevallen?

Dan wil ik je meegeven dat je man warme (!) kleren voor zichzelf paraat heeft als jij onverwacht naar het ziekenhuis moet. Want in jullie huis en buiten kan het misschien wel 30 graden zijn. Maar in het ziekenhuis zelf staat de airco aan en dan is het met dunne zomerkleertjes uren lang op een stoel zitten jouw handje vasthouden, verdomde koud. Jij ligt wel onder een deken, maar je lief niet. Je lief moet dus vooral goed voor zichzelf zorgen (ook eten en drinken, want dat krijgt ie allemaal niet), want voor jou wordt wel gezorgd.
Oh en waar ik heel blij mee was, was mijn ultiem lekkere douchegel die ik in mijn ziekenhuistas had. Heerlijk die eerste douche naar de bevalling, alsof ik al een jaar niet had gedoucht. En dat werd extra feestelijk met die ultieme douchegel

Niet doen: onder de douche de schade opnemen 'down under'. Ik zou er sowieso een paar maand mee wachten
quote:schouderklopje schreef op 05 mei 2010 @ 20:13:

Niet een tip voor jou als barende, maar een tip voor je partner.

Volgens mij ga je hoogzomer bevallen?

Dan wil ik je meegeven dat je man warme (!) kleren voor zichzelf paraat heeft als jij onverwacht naar het ziekenhuis moet. Want in jullie huis en buiten kan het misschien wel 30 graden zijn. Maar in het ziekenhuis zelf staat de airco aan en dan is het met dunne zomerkleertjes uren lang op een stoel zitten jouw handje vasthouden, verdomde koud. Jij ligt wel onder een deken, maar je lief niet. Je lief moet dus vooral goed voor zichzelf zorgen (ook eten en drinken, want dat krijgt ie allemaal niet), want voor jou wordt wel gezorgd.Erg apart. Het ziekenhuis hier is juist altijd teringwarm. Ook de verloskamers. De enige kamer waar het enigzins te doen was, was de OK, die was eerder aan de koele kant. Maar door de stress stond het zweet toch continu bij man op voorhoofd, ongeacht de temperatuur.
Wat een leuke reacties al!! Heb al best een aantal nuttige dingen voorbij zien komen, waarvoor dank!

Wat ik me dan even praktisch afvraag over zo'n 'ziekenhuis'-tas klaarzetten. Die ga je inpakken zo rond de 40 weken, of wanneer je voelt dat het gaat beginnen? Ik lees namelijk overal dat je die vanaf 36 weken klaar 'moet' hebben staan. Maar zo heb ik dus maar 2 fijne pyama/lounge-broeken. Die kan ik natuurlijk alvast in de tas stoppen, maar dan zit ik zonder die tijd zonder relaxte broeken (en andere lievelingsdingetjes, zoals favo hempjes enz. natuurlijk...)

Overigens wil ik proberen thuis te bevallen.
Thuis draag ik toch geen pyjama's dus die zitten al in de tas

Heb intussen nog wat van die vakantietubes en flesjes gekocht voor in de ziekenhuistas. Tandpasta, shampoo, enzo.
Tja, zo'n tas moet je snel mee kunnen nemen. Ook als je van plan bent thuis te bevallen.

Mijn bevalling was thuis, maar op het laatste moment toch besloten naar ziekenhuis te gaan. Dan kun je er nog wel een dingetje in doen. Maar als je eerst alles nog bij elkaar wilt sprokkelen, dan duurt dat te lang. Of je moet meteen weten waar alles ligt en liefst ook bij elkaar. Kan nl. zijn dat jij je er niet meer mee kan bemoeien en dan moet je man dat doen. En je wilt niet in het ziekenhuis constateren dat er geen camera is of dat de batterijen er niet inzitten/leeg zijn, jij geen schone kleren hebt of badjas of oordopjes (zou ik zelf wel fijn gevonden hebben met snurkende buurvrouw).

@Gizz, het ziekenhuis waar ik werkte (en uiteindelijk ook ben bevallen) was erg frisjes in de nachten middenin de zomer in vergelijking met de buitentemperaturen. Ik trok daar zelf ook altijd een vest aan als ik werkte, terwijl het dan buiten om te stikken was. En al helemaal als je als man met een korte broek en shirtje binnen komt wandelen en zo uren zittend moet doorbrengen, krijg je het koud hoor!

Maar goed, liever ten overvloede wat extra kleding meegenomen toch als het mee blijkt te vallen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven