Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
De paprika is met Koninginnedag gezaaid, Helianthus.

De bakken staan nu ook niet in de volle zon. Dat mocht niet van de verpakking:-). Bovendien erg weinig volle zon te bekennen hier sinds 30 april, maar dat terzijde..
Hallo moestuinliefhebbers,

Ik heb geen tijd om deze topic helemaal te gaan lezen, dus is onderstaande link misschien al een keer geopperd. Zo niet, dan moet je zeker ff gaan kijken, indien wel dan vergeet het maar weer haha

www.makkelijkemoestuin.nl
Ik zaai mijn paprika's eind januari tot uiterlijk half februari. Het zijn namelijk hele trage groeiers. Als je ze nu nog gezaaid hebt, is er een kans dat ze er niet meer aan toe komen om ook echt vruchten te vormen en die ook af te laten rijpen.

Om een indruk te geven: Ik heb 23 januari gezaaid en er zitten nu (3,5 maand later) voor het eerst bloemknoppen aan. Ik verwacht eind mei de eerste vruchtbeginselen. Vanaf juli kunnen ze dan gaan afrijpen, wat zo'n 6-8 weken duurt.

Als je plek in huis hebt, kun je de paprikaplanten na september ook nog in huis halen. De vruchten rijpen dan nog na aan de plant.

Kiemperiode van paprika's ligt tussen de 1 en 4 weken. Dus als je op Koninginnedag hebt gezaaid, dan kun je vanaf nu de kiempjes verwachten.
quote:Slofje schreef op 07 mei 2010 @ 13:58:

Hallo moestuinliefhebbers,

Ik heb geen tijd om deze topic helemaal te gaan lezen, dus is onderstaande link misschien al een keer geopperd. Zo niet, dan moet je zeker ff gaan kijken, indien wel dan vergeet het maar weer haha

www.makkelijkemoestuin.nlEhhhh.... ongeveer 10x genoemd
@Helianthus: nee, heb er (nog) geen ervaring mee, maar kwam de site tegen toen ik op zoek was naar bijzondere soorten. Zelf ben ik wel benieuwd naar de aardbeispinazie op hun site. Volgens deze site smaken de bladeren van aardbeispinazie naar hazelnoot, dat lijkt me erg lekker door de salade
quote:Helianthus2106 schreef op 07 mei 2010 @ 14:01:

[...]

Ehhhh.... ongeveer 10x genoemd hahaha, maar het kwam uit een goed
Bedankt Helianthus, ik ben ook een absolute nono op moestuingebied, dus ik dacht, ik probeer het gewoon maar. Mss kan ik met 1 paprikaplant binnen ´homegrown´ een extra betekenis geven, haha.
@ Verli, bedankt voor die link naar de pitaya's. Ziet er wel heel leuk uit! Die aardbeispinazie klinkt ook lekker.

@ Helianthus, ik ben benieuwd hoe je experiment met de pitaya's gaat. En ook de wonderberry lijkt mij een leuke groente!

Er is absoluut geen nachtvorst over de plantjes gekomen. Wel heb ik ze noodgedwongen moeten verplaatsen, daar was het iets kouder, dus misschien is dat het geweest. Ze zijn trouwens in eerste instantie allemaal opgekomen (had er geloof ik 5 gezaaid), waarna er 4 zijn doodgegaan en dus die ene was overgebleven.

Maar ik zit nu te denken, je zei dat je iemand kende die de Medusa gewoon binnen had gehouden in de winter toch? Want dan kan ik 'em misschien alsnog zaaien en binnen houden, misschien dat 'ie dan later nog vruchten geeft, of dat 'ie volgend jaar pas vruchten geeft? Zo een idee dat plotseling te binnen schiet hoor, dus ik weet niet of het slim is.

@ Lotte, hopen dat je als je weer internet hebt met goed nieuws komt over de tomaten!
Mijn knoflook komt al uit! Dat gaat snel
Hoi

joehoe ik heb weer internet (kwestie van stekker eruit en er weer in grrrrr)!

Jeetje het is druk hier op de pagina.

Dragbonfruit heb ik me ook zalig aan gegeten in Azie en ik vind ze er echt super gaaf uitzien dus ik ben erg benieuwd.

Hoi aan alle nieuwe trouwens.

Ik heb nog niet naar mijn tomaatjes gekeken maar de bladeren beginnen te vlekken/lichter te worden. Ik zal dit weekend eens een foto maken. In de tiny tims zaten al wer bloempjes maar deze begint er een beetj everdroogd uit te zien ondanks dat ik ze elke dag een plens water geef (in de avond).

Nou ik ga even relaxen. Prettig weekend allemaal (ik moet natuurlijk weer werken!)

groetjes
@ Ayh: misschien kun je bij een tuincentrum ook nog een paprikaplant kopen, die al bloemen en/of vruchten heeft? Dan heb je zeker weten wat lekkers in de zomer

@ Bluesgirl: Mijn schoonouders hebben de Medusa binnen gehad in de winter, maar die is helaas ten prooi gevallen aan bladluis. Maar peper is meerjarig, dus je kunt ze wel binnen houden. Sommigen maken er een bonsai van, die jaren meegaat.

@ Mikske:

@ lotte: Fijn dat je internet het weer doet! En :cheerr2: voor de bloemetjes in de Tiny Tim! Dat is vroeg hoor! Ik geef ze nu trouwens hooguit 2x per week water. De planten staan in de kas. De planten binnen krijgen trouwens ook maar 2x per week op dit moment.

@ Drakenfruit/pitaya: mocht ik vruchten krijgen, dan mag iedereen komen eten

Ik heb al de eerste radijsjes uit de tuin gesnoept. Wat heerlijk zijn ze! Omdat ze niet zoveel zon hebben gehad, zijn ze niet zo heet. Toch nog een voordeel van dit prutweer
hallo allemaal!

Ik ken drakefruit helemaal niet. Waar smaakt dat naar?

@heli. Heerlijk de eerste radijsjes! Hier duurt het hopelijk ook niet al te lang meer. Ik heb meerdere kleuren gezaaid, dus dan is het ook nog een verrassing wat je eruit trekt

Fijn dat je nu goede medicijnen hebt.

@mikske, voor de knoflook! Bij mij staan er ook een paar.

@lotte, staan je tomaten buiten? Want ik had er vorige week ook een paar buiten gezet. En aan het einde van de dag hadden die ook lichte plekken. Het was nog wel fris 's ochtends, dus ik ben bang dat ze het toch te koud hebben gehad.

De tomaten die al langer buiten stonden zien er nog wel prima uit.

Vandaag weer op de moestuin geweest om weer even flink onkruid te verwijderen. Pffff dat groeit met die regen ook zo hard
Hoi

ja bij mij was het ook de tomaten plant die ik als laatste (week ervoor) buiten had gezet. vreemd hoor. Nou maar hopen dat hij gewoon verder gaat.

drakenfruit is een soort groot fel roze ei met fel groene stekel/blaadjes erop. ziet er vreemd uit. de binnen klant is of wit met zwarte spikkeltjes of roze met zwarte spikkels (zoals bij een kiwi zal ik maar zeggen).

sommige vond ik wat flauwig smaken en andere meer als kiwi (dacht ik... is alweer 2 jaar geleden). Vond ze er vooral gaaf uit zien.

Ik heb het idee dat ik ze laatst nog gezien heb want ik wees ze aan aan een vriend van mij. maar ik kan me echt niet meer herinneren waar en misschien was het wel gewoon op een plaatje (huhhh lotte zit soms raar in elkaar)

He, wat leuk, een topic over moestuinen!

Wij hebben sinds afgelopen december een volkstuin van ongeveer 100 m2. Dit is netjes opgedeeld in bedden en een behoorlijk deel van het oppervlakte wordt ingenomen door paadjes, schuurtje, composthoop, kompostbakken etc. Er is dus geen 100m2 om te verbouwen, we hebben als ik uit mn hoofd goed tel 10 bedden en een koude bak.

Vorig jaar hebben we op het balkon tomaten en een paprika gehad, en hebben we verschillende kruiden geprobeerd, maar dat lukte niet erg goed.

We zijn beginners dus moeten nog veel leren en ervaren. In de koude bak hadden we in maart rucola gezaaid en die kunnen we nu eten! Verder hebben we daarin witte kool en spinazie gezaaid en staan er kropsla-plantjes in die ik eerst binnen had voorgezaaid. Buiten doen de raapstelen en tuinbonen het goed (dwz, dat wat er van over is, want de vogels vonden het ook erg lekker). De knofloof blijven ze vanaf ;o). Verder komen de uien (zaai-) en aardappelen op. Winterwortelen en selderij hebben we ook gezaaid maar die zijn nog niet opgekomen. Verder hebben we ook veel bloemen gezaaid. Van de vorige eigenaar staan een een bramen- en een frambozenstruik. We hebben 6 koolplantjes gekocht die er in staan, en 2 komkommerplantjes die er nog in moeten. Op het balkon staan de tomaten-, courgette-, en pompoenplantjes klaar die ik binnen had gezaaid en op de vensterbank binnen staan nog gezaaide augurken en mais, maar die zijn nog niet boven gekomen. O ja, en in de vensterbank staan ook nog gezaaide basilicum, munt en oregano.

Ik heb niet zo snel het hele topic gelezen maar las wel op de vorige pagina iets over gevlekte tomatenbladeren. Dat hebben de onze ook! Grijs, zilverachtige vlekken op de blaadjes van de tomatenplantjes die we binnen uit zaad hebben opgekweekt en nu op het balkon staan omdat ze binnen te hard gingen maar het in de volle grond nog te koud is. Ook zijn sommige zelfs echt aan het verpieteren. Geen idee hoe het komt? Zou het zelfs op het balkon te koud zijn?

Ik ga binnenkort (als ik niet op mn werk zit ;o)) het hele topic lezen. Leuk dat er meer enthousiastelingen zijn!
Wow, wat professioneel allemaal.

Kom ik aan met mn uien,peterselie, aardbeitjes en tomaten.

Leuk hoor, al die verschillende moestuinen.
Haha kuzu

ik heb ook alleen maar tomaten (wel 3 soorten) en aardbeitjes hoor!

Vind het nu wel even genoeg om bij te houden.

jeetje eefje, das een hele tuin als ik hoor wat er allemaal in komt. Vind het nog vreemd van die tomatenplanten, mijn tinytims die al 2 weken eerder buiten op het balkon stonden hebben nergens last van.

ach ja ik blijf maar hopen dat ze gewoon doorgaan met groeien! het gaat in iedergeval wel stukken minder hard als binnen lekker in het zonnetje.

groetjes
quote:eefje677 schreef op 10 mei 2010 @ 09:23:

Ik heb niet zo snel het hele topic gelezen maar las wel op de vorige pagina iets over gevlekte tomatenbladeren. Dat hebben de onze ook! Grijs, zilverachtige vlekken op de blaadjes van de tomatenplantjes die we binnen uit zaad hebben opgekweekt en nu op het balkon staan omdat ze binnen te hard gingen maar het in de volle grond nog te koud is. Ook zijn sommige zelfs echt aan het verpieteren. Geen idee hoe het komt? Zou het zelfs op het balkon te koud zijn?

Welkom Eefje!

Wat betreft de tomaten: staan ze onder plastic? Tomaten zijn wamte minnende planten en daardoor erg gevoelig voor kou en regen. Het is nu buiten nog te koud voor tomaten en als je ze water geeft dan moet je er voor zorgen dat er geen water over de bladeren komt, anders krijg je rotte plekken. Mijn tomaten gaan pas naar buiten als het rond de 18/20 graden buiten is en ze komen onder plastic te staan, net als andere warmteminnende planten zoals komkommer, watermeloen en de aubergine.

Het zou ook kunnen dat je de tomaten te snel naar buiten hebt gezet, dan is de overgang van warm naar koud te groot voor ze geweest. Eigenlijk moeten de meeste planten (die je eerst binnen hebt opgekweekt) eerst buiten afharden. Dat betekent dat als de planten groot genoeg zijn dat je ze de 1ste week 's avonds nog naar binnen haalt en later (afhankelijk van de nachttemp) ook 's nachts buiten laat staan. Ik laat mijn planten ong. 3 weken afharden (ligt aan de soort en temp natuurlijk), voordat ze de volle grond in gaan.

Wat betreft de kruiden: ik denk persoonlijk niet dat het te maken heeft met ervarenheid, maar wel met het weer en de grondsoort. Het ene jaar doet bijvoorbeeld de basilicum het erg goed (als we een warm voorjaar hebben) en het andere jaar krijg ik een paar sprietjes (zoals dit jaar, een koude start).
O en mijn mooie komkommerplant is overleden dit weekend, mijn vriend was vergeten om hem naar binnen te halen voor de nacht.
Mijn cherrytomaten... twee weken geleden postte ik een foto waarop ze 40cm groot waren. Ik heb ze net weer opgemeten: 110cm hoog en in beide al drie bloemtrossen waar moet dat heen straks? Ik moet zo nog even nieuwe bamboestokken kopen, langere

Ik heb geen idee wat voor soort het is, maar ik laat er denk ik nog 1 of 2 trossen bij komen en dan haal ik de top eruit. Zou dat goed zijn?
@ Mikske, wat een snelle knoflook!

@ Lotte, ik vind het buiten nog wel erg koud hoor, ook op het balkon. 's Nachts gaat bij mij alles nog naar binnen en op slechte dagen zet ik het niet eens buiten. Misschien dat die vlekken door de kou komen?

@ Helianthus, dan denk ik dat ik de Medusa gewoon nog een keer zaai!

@ Spicegirl, dat irritante onkruid gaat nu echt heel erg hard he?

@ Eefje, 100m2! Daar kun je een heleboel in kwijt komend jaar!

@ Kuzu, maar daar kun je ook al lekker van eten komende zomer!

@ Verli, wat sneu van je komkommerplant.

@ Jody, jij hebt supertomaten zeg!! Ik wist niet dat cherrytomaten ook zo hoog werden.
quote:

@ Jody, jij hebt supertomaten zeg!! Ik wist niet dat cherrytomaten ook zo hoog werden.

Kers of cherryytomaatjes worden wel echt hoge planten hoor, zeker als ze in een serre staan.

Ik knijp de top er uit als ze ongeveer twee meter hoog staan, dan krijgen ze zijvertakkingen.

De trossen zijn bij mij ongeveer 30cm lang en dragen gemiddeld tussen de twintig en de dertig tomaatjes per tros.

Goed bemesten met gedroogde koemest is heel belangrijk.
@ Eefje: Heerlijk zeg, zo'n grote moestuin! Ik ben benieuwd naar je vorderingen zo het eerste jaar. Hou je ons op de hoogte?

@ Kuzu: ook met een paar soorten kun je veel plezier beleven aan het zelf kweken van je groente, hoor!

@ Verpieterende plantjes: komt door de kou. Tomaten en paprika's krijgen een groeistilstand onder de 12gr. En graden onder de 5 vinden ze het helemaal niet leuk!

En zoals Roef ook al schreef: de grootte van de vruchten zegt niks over de grootte van de plant. Als het goed is heb ik dit jaar enkele struiktomaten (max 1mtr hoog) die toch gemiddelde of zelfs grotere vruchten geeft.

Alle warmteminnende planten staan wat stil. Sla, ui, radijs, doperwten groeien wel gestaag verder. Je ziet dat de regen ze juist goed doen.

Verlangen jullie trouwens ook zo naar gewoon een lekker zonnetje?
@jady, jeetje dat gaat hard, ondanks het slechte en sombere weer!

@verli, jammer voor je komkommer plantje.

nou ik heb mijn plantjes toch maar weer naar binnen gesleept. weet niet of het helpt aangzien de temp op mijn slaapkamer maar 11.5-12.0 graden is.

en ja ik snak ook weer heel erg naar het zonnetje. bah bah het lijkt wel herfst.....
@ Verli, dat is jammer van je komkommerplant! Wij hebben er twee in potjes (moeten later de grond nog in), die nu in de koude bak staat. Dat gaat vooralsnog wel goed.

Maar wat een pokkeweer zeg! Het wordt nu wel eens tijd voor een zonnetje. Het onkruid vaart wel wel bij alle regen Verder groeien inderdaad de sla en rucola wel door, o ja en de tuinbonen en de knoflook, maar verder gaat het allemaal e-r-g langzaam of helemaal niet. We hebben behoordlijk klei-ige grond die helemaal dicht slaat bij veel regen. Ik had net een aantal bedden weer aardig op orde, mooi los geharkt enzo, maar het zal inmiddels wel weer een harde massieve massa zijn geworden

'Officieel' mogen donderdag de tomaten in de volle grond geplant worden en dat stond ook op de planning voor hemelvaartsdag, samen met de courgettes en pompoenen. Maar ik durf het nog niet aan hoor, veels te koud. Maar ze staan nu veels te dicht op elkaar in een bakje, dus ik ga ze wel overzetten in potjes.

De mais op de vensterbank komt tevoorschijn!
dag iedereen,

ik heb al een paar keer op dit topic gekeken en ook al wat tips weggehaald (o.a. de website van makkelijke moestuin) en ik ben afgelopen vrijdag ook begonnen. Ik ben eerst naar het tuincentrum gegaan en heb daar rucolazaadjes, boerenkoolzaadjes, basilicumzaadjes en boontjes opgehaald.

In het tuincentrum adviseerden ze me om eerst binnen te kweken, dus ik heb 2 langwerpige bakken gekocht en hierin de zaadjes gedaan. Daar gaven ze ook aan dat ik van de rucola beter wat meer kon doen omdat die niet altijd goed wilden ontkiemen, maar nu heb ik een probleem!

Ik heb er dus wat meer zaadjes ingedaan maar volgens mij ontkiemen ze zo'n beetje allemaal, ze zijn nug nog niet zo groot (ze zijn pas vanaf vrijdag aan het groeien) maar hoe kan ik hier nu het beste mee omgaan? Ik wilde over 2 weken een houten bak maken buiten en hierin de mix maken van de website (er zijn gelukkig een winkel vlakbij die dat speciale spul verkocht) en dan in een aantal delen verdelen voor de rucola, boontjes en de boerenkool...

Kan iemand mij hier mee helpen?

Alvast dank voor jullie tijd en moeite!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven