Allochtoon is biculturele burger

08-05-2010 11:50 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
De christenunie heeft weer wat verzonnen... het woord allochtoon mag niet meer gebruikt worden, dat moet nu 'biculturele burger' worden. Want aan allochtoon hangt een negatieve klank.

Hebben die mensen niets anders te doen? Belangrijkere zaken op te lossen?

Ben jij opeens je schoonmaakster heel anders gaan bekijken en waarderen toen ze 'interieurverzorgster' ging heten?

Ben je nu 'gezinsmanager' in plaats van moeder?

Zitten de allochtonen te wachten om 'bi' genoemd te worden?

Hou toch op zeg..

-------------------------------

binnenland

CU: allochtoon is biculturele burger

DEN HAAG - Het woord 'allochtoon' heeft een negatieve lading en kan worden vervangen door 'biculturele burger'. Dat is een van de voorstellen uit de notitie Samen Leven, die de Tweede-Kamerfractie van de ChristenUnie (CU) zaterdag presenteert tijdens de jaarlijkse Vriendendag van de coalitiepartij. Die dag heeft plaats in het gebouw van de Tweede Kamer.

Auteur van de notitie is fractielid Cynthia Ortega-Martijn, zelf van Antilliaanse afkomst. Ze erkent dat het in principe niet om een woord moet gaan, maar om de werking ervan. „Het woord allochtoon wordt door veel mensen geassocieerd met negatieve zaken. Het woord bicultureel heeft een verzachtende werking en kan daarom beter worden gebruikt”, aldus het CU-lid, dat vijfde staat op de kandidatenlijst voor de komende Tweede Kamerverkiezingen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wat een gelul. Noem het beessie bij de naam. Een banaan is 100 keer een banaan, zelfs wanneer je het een gulden kromvrucht noemt.
Bicultureel. Hm. En als je nou uit drie smaken bestaat? Tricultureel?
Buitenlander werd destijds vervangen door allochtoon om dezelfde reden, dus ik zie het nut er niet van in. Dezelfde negatieve bijklank

heeft het binnen de kortste keren weer.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Van de Christenunie mag je wel bicultureel zijn, maar niet biseksueel?
Je kan de naam blijven veranderen, maar het is een kwestie van tijd tot ook "bicultureel" weer een negatieve lading krijgt. Wat een onzin.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Oh, Nouschi zei het al.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
quote:dangeensuus schreef op 08 mei 2010 @ 11:58:

Wat een gelul. Noem het beessie bij de naam. Een banaan is 100 keer een banaan, zelfs wanneer je het een gulden kromvrucht noemt.Nee hoor, dat heet een pisang.
nee, dan is het een biculturele vrucht
Kunnen we ze niet gewoon neoburger noemen ?
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Een multi culturele samenleving vol met biculturele medemensen.

*is nog steeds druk bezig vader te leren dat hij de donkere medemensen geen zwartjes mag noemen, tegen de tijd dat hij dat afgeleerd heeft zijn er alweer 4 nieuwe benamingen bedacht*
Het was toch Nieuwe Nederlander?

Wat een gezeik.
En ik zeg lekker ook gewoon neger. Lekker puh.
Hahaha, biculturele burger.....en wat bestel je daar dan bij? frietjes met mayo?
Couscous lijkt me.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ze zijn er wel mee bezig. Normaal worden non-issues niet apart genoemd. Ik zeg niet, kijk, daar gaat Jantje, hij heeft twee benen. Omdat iedereen dat vanzelf aanneemt. Alleen uitzonderingen worden expliciet benoemd.

Wat deze man dus doet, in zijn ijverzucht om correcter dan correct te worden gevonden, is een groep neerzetten als iets aparts. De stumperts hebben extra omzichtigheid nodig.
quote:Star schreef op 08 mei 2010 @ 12:21:

En ik zeg lekker ook gewoon neger. Lekker puh.

Neger is goed, zwartje dan net weer niet

Toch?
NegerT toch?
Nou negerzoen mag anders niet meer Lunax
Idd Nouschi... ik was de T even vergeten

En oh ja, dat was ook zo, de negerzoen mag niet meer, belachelijk!
Mijn oma (1915) en velen van haar generatie zeiden wel altijd zwartje. Mijn oma kennende geloof ik niet dat ze daar ooit iets naars mee bedoeld heeft. Ze zei overigens ook altijd Turkie, Turkie een broekie en een jurkie. Ook niet discriminerend van haar kant.
Bij mijn vader is het ook absoluut niet slecht bedoeld, daar ben ik wel van overtuigd. Maar op één of andere manier vind ik het gewoon niet (meer) kunnen. En ik vind wel dat hij nog jong genoeg is om het zichzelf af te kunnen leren

Maar blijkbaar ben ik dus toch ook wel een beetje gevoelig voor het politiek correcte. Zwartje mag dus blijkbaar niet meer. Ook in mijn hoofd niet. Dat heeft ook ooit iemand bedacht en daar ben ik dus wél in meegegaan. Hmz.. nog maar eens over nadenken waar dan de grens ligt.
Dat heet met een mooi woord eufemismetredmolen.

(heb ik ook net geleerd)
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Het komt gewoon door het -tje erachter, woorden met -tje zijn gewoon stom

Nee serieus, ik vind het ook niet klinken, maar waarom kan ik ook niet precies verwoorden. Wellicht omdat het gewoon niet correct is, zwart. Nou goed, blanken zijn ook niet echt wit.

Zucht, lastig wel.
Blanken zijn dus witjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven