Als mannen iets afpreken. Hmpf!

08-05-2010 14:16 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de week is mijn man gebeld door vrienden die uit het buitenland nu in Nederland zijn.

Hij heeft met ze afgesproken dat ze vandaag om half zes ons komen bezoeken.

Toen ik het hoorde zei ik natuurlijk meteen, oh dus ze komen hier eten?

Nou daar hadden ze het eigenlijk niet over gehad.

Ik zei, maar waarom om half zes dan, en niet gewoon om 8 uur of zo.

Tja, zei mijn man, ik vertelde dat ik tot 5 uur moest werken, en toen zeiden ze meteen, nou dan komen we om half zes.

Maar....je nodigt jezelf toch niet ongevraagd te eten?

Of is dat ook helemaal niet de bedoeling. Ik wou dat ik zelf die afspraak gemaakt had, dan wist ik wel van de hoed en de rand.

Ik kan ze ook niet bellen, want ze verblijven bij familie? ergens in Nederland.

Nu heb ik maar een paar stokbroden en een blik soep in huis gehaald.

Wat begrijpen jullie eruit?
Stokbroden en soep; dat staat lekker gastvrij :S

en daarnaast hij nodigt ze toch uit leg de bal bij hem.

Hij kan toch ook voor het eten zorgen........
Ik zou gewoon wat extra eten in huis halen, lijkt me wel zo gastvrij.

Mochten ze na een uur weer naar huis gaan en niet van plan zijn mee te eten, vries je het gewoon in.

Geen problemen maken waar ze niet zijn
Om een uur of 8 is in heeeel veel buitenlanden ook niet na het eten hoor. Maar sowieso snap ik het probleem niet, het zijn toch vrienden van je man? Vrienden van mij of van mijn lief mogen zich altijd te eten uitnodigen als we thuis zijn, en als ik ook maar een beetje tijd heb, dan maak ik er graag nog iets speciaals van voor ze. Niets leuker dan gezellig samen eten, vind ik.
Tja, waarschijnlijk hebben ze helemaal niet aan zoiets als eten gedacht Gewoon -man eigen- gedacht: oh, moet je tot 5 uur werken? Ok, dan zijn we er om half 6. Goed dat je iig stokbrood en soep in huis hebt, want alle kans dat ze idd wel trek in iets hebben.

Het is overigens erg herkenbaar hoor. Man hier is ook zo'n lekker exemplaar qua afspraken maken. "Morgen komt die en die even langs. Ja, hoe laat weet ik niet hoor, hij zou bellen als 'ie onderweg is/op het station staat/bijna aanbelt"
Ik ben mijn eigen bananenschil
Ik begrijp er uit dat je niet héél erg gastvrij bent of dat je slecht tegen spontane acties kan
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mijn eerste gedachte is: het is wel duidelijk wie hier de Nederlander is.

Sorry maar ik zou hier dus niet zo moeilijk over doen. Hop serveer wat eenvoudigs.

Vermoedelijk is het voor die mensen heel normaal dat je mee-eet. Niet dat je alleen voor of na het eten welkom bent.

Ik snap wel dat je dit even lastig vind maar misschien moet je even buiten je gebruikelijke kader denken.
Wat is het probleem eigenlijk?...
quote:Moonlight82 schreef op 08 mei 2010 @ 14:23:

Mijn eerste gedachte is: het is wel duidelijk wie hier de Nederlander is.

Ja, en? Wat is daar mis mee? Nederlanders hebben nou eenmaal ook zo hun gebruiken. Net als mensen uit het buitenland.
Ik ben mijn eigen bananenschil
Oh, en ik begrijp eruit dat ze om half zes komen, omdat je man om vijf uur klaar is met werken. En dat ze niets hebben afgesproken over een maaltijd...
Als jij of je man geen tijd heeft om een lekkere maaltijd te koken dan haal je toch wat of laat je iets bezorgen. Wat is daar nou moelijk aan.
Als iemand om half 6 langs komt kun je er wel van uit gaan dat ze blijven eten lijkt mij. Dus ik zou zorgen dat ik wat in huis had. Of ga naar de chinees of uit eten.

Is toch wel op te lossen.
Wat leuk dat je man vrienden over de vloer krijgt, die hij niet vaak (denk ik) ziet. Of zijn het krimmenelen? In beide gevallen zou ik wat meer en lekkerder eten in huis halen dan één blik soep en wat stokbroden. Saaierd...
En die titel, jezus. Mijn man kan best heel goed iets afspreken. En duidelijk ook nog. En dan lukt het hem óók nog eens om mij daarover in te lichten. En weet je, hij zorgt voor wat eten als we niet op bezoek hebben gerekend. En zo.

Waarom gaan jullie niet lekker uit eten?...
Jeetje... is dit serieus? Doe es een beetje gastvrij, zeg! Met soep en stokbrood is niks mis, maar doe er dan in ieder geval nog een lekkere salade bij ofzo.

En wees eens een beetje lief voor je man. Doe je altijd zo moeilijk over dit soort kleinigheden?
Only dead fish go with the flow
Gewoon lekker spontaan laten gebeuren en vragen of er plannen zijn. Dat je niet wist of je iets te eten moest halen en het dus maar zo hebt gedaan. Dan hoor je het vanzelf.

De supermarkt is tot 8 uur open, toch?
Ik zou hier ook niet goed tegen kunnen hoor. Ben ook een echte hollander. Eten is altijd precies afgemeten op de samenstelling van ons gezin. Ongastvrij... vast. Maar ik ga niet meer eten in huis halen dan nodig is.

Als mensen komen zijn ze uiteraard van harte welkom en mogen altijd wel mee eten. Moeten ze wel genoegen nemen met de afhaal.

Mijn man kan ook zo afspraken maken. Hij vindt het altijd irritant dat ik altijd precies wil weten hoe het zit. Hoe laat iemand komt etc. Dat is toch gewoon een eigenschap die een mens bezit of niet? Niets mis mee. Je hoeft je toch niet altijd aan te passen aan de rest van de wereld?
Hahaha, vind het wel grappig want ik herken het wel. Ondanks dat ik uiteindelijk altijd heel erg geniet van spontane acties, kan ik wel in de stress schieten van mededelingen als: 'O ja, Robbie eet mee'. Die mededelingen komen hier vaak als ik bijvoorbeeld net uit mijn werk kom.

Maar inderdaad, als je tijd en zin hebt maak je iets lekkers. En als je geen tijd en zin hebt, haal je Chinees. Ga je dat zelf even doen, kan je man lekker bijkletsen ondertussen.

Het komt vast wel goed .
quote:toetyfroety schreef op 08 mei 2010 @ 14:16:

Dat het leven niet voorspelbaar is. Waarom zo moeilijk?

Ik heb zo vaak onverwachte gasten en die zet ik echt geen blik soep voor met stokbrood. Dat vind ik heel erg karig. Tenzij je echt geen geld hebt, maar dan zou ik de soep zelf maken. Ik heb meestal wel genoeg in huis om een 3-gangen maaltijd te kunnen bereiden (grote vriezer) en anders halen we overvloedig Chinees.

De vrienden komen, om een uur of half zeven vraag je of ze willen mee-eten. Zo ja, dan ga je koken of bel je de Chinees en zo nee, dan borrel je verder en zet je je stokbroden neer het een en ander. Olijven, gesneden tomaten, plakken kaas, zalm, kant-en-klare salades. Whatever.
quote:toetyfroety schreef op 08 mei 2010 @ 14:16:

Heel eerlijk gezegd begrijp ik eruit dat je niet heel erg gastvrij bent. Een pan spagetti is toch zo gemaakt? Als ze niet blijven eten vries je het in porties in, en dan hoef je ook niks weg te gooien. Als je geen tijd hebt om te koken is de pizzeria/chinees/friettoko (best lekker als je lang in het buitenland hebt gezeten!) zo gebeld of bezocht.

Een blik soep en stokbroden komt op mij een beetje over als ehm.. 'niet erg welkom'.
quote:Sanmi schreef op 08 mei 2010 @ 14:31:

Ik zou hier ook niet goed tegen kunnen hoor. Ben ook een echte hollander. Eten is altijd precies afgemeten op de samenstelling van ons gezin. Ongastvrij... vast. Maar ik ga niet meer eten in huis halen dan nodig is.

Als mensen komen zijn ze uiteraard van harte welkom en mogen altijd wel mee eten. Moeten ze wel genoegen nemen met de afhaal.

Mijn man kan ook zo afspraken maken. Hij vindt het altijd irritant dat ik altijd precies wil weten hoe het zit. Hoe laat iemand komt etc. Dat is toch gewoon een eigenschap die een mens bezit of niet? Niets mis mee. Je hoeft je toch niet altijd aan te passen aan de rest van de wereld?

Maar het zijn toch ZIJN gasten?

En hij is blijkbaar tevreden over deze afspraak, met onduidelijkheden en al. Waarom zou hij zich moeten aanpassen aan haar behoefte aan duidelijkheid?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Olijfje_ schreef op 08 mei 2010 @ 14:25:

[...]

Ja, en? Wat is daar mis mee? Nederlanders hebben nou eenmaal ook zo hun gebruiken. Net als mensen uit het buitenland.

Niet alle Nederlanders houden nog zo strikt vast aan: half 6 eten met alleen het gezin. Maar ik vind het wel typisch Nederlands.

Ik houd niet zo van die instelling (ook al hebben mijn ouders die ook).

Ik zei het idd spottend. Gewoon omdat ik het niet zo gastvrij vind als mensen die maar een paar keer per jaar in de gelegenheid zijn te komen, niet zouden kunnen mee-eten.

Dat is mijn mening.
Maak een of twee grote schalen lasagne (tenzij het Italianen zijn trouwens)! Kun je van tevoren klaarmaken, geen stress. Eten ze mee, plemp je het in de oven, zo niet, vries je het in of eet je het zelf op. En morgen weer, en overmorgen

Maar blikken soep en stokbrood kunnen echt niet hoor, daar moet toch wat beters van te maken zijn. Vind je het wel gezellig dat ze komen of word je er alleen zenuwachtig van?
dat jij te leif bent dat je dat eten gehaald hebt, dat haal ik eruit. Hij heeft ze utigenodigd, dus hij regelt het maar lijkt me.
Ik begrijp eruit dat je nog even naar de winkel moet om wat bier en iets meer te eten te halen

Ben het eigenlijk wel eens met Moonlight, dit is wel heel erg nederlands. Er komen vrienden uit het buitenland bij je vriend op bezoek. Leuk toch? Minste wat jullie (jij EN vriend natuurlijk, ook zijn probleem) kunnen doen is toch wel iets lekkers op tafel zetten?
Dat zeg ik....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven