Vriendschap beëindigen

08-05-2010 16:45 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe beëindig je een vriendschap? Het gaat om een vriendin die ik al ken vanaf mijn middelbare schooltijd. In de loop van de jaren hebben we heel wat met elkaar gedeeld. Vriendjes, uitgaan, winkelen, kletsen dat soort dingen.

Toen ik wat ouder werd kreeg ik andere interesses, ik ging bijvoorbeeld studeren en zij kreeg op jonge leeftijd kinderen. Ik merk dat we nu weinig meer hebben samen. Ik voel geen saamhorigheid of vriendschap meer ook omdat ze nauwelijks interesse in mij heeft en veel praat over dingen die me weinig interesseren. Bovendien houden we niet van dezelfde dingen.

Laatst hadden we afgesproken en merkte ik echt dat we voor mijn gevoel niks meer deelden. Ik heb er op de terugweg veel over gedacht en toen ik thuis wat heb ik haar meteen gebeld om aan te geven dat ik er geen fijn gevoel meer over had en dat ik denk dat het beter is dat we beiden onze eigen weg gaan.

Zij kijkt hier heel anders tegenaan en ziet me als een goede vriendin. Ze denkt dat ik in een of andere fase zit en dat we er samen wel uitkomen. Ik denk van niet. Hoe maak ik haar dit op een niet te botte manier duidelijk?
Dat heb je al geprobeerd. Ik zou gewoon stoppen met haar te bellen en als ze je mee uitvraagt gewoon dat wat je eerder hebt aangegeven opnieuw aangeven en dus niet meer afspreken. En misschien is het ook wel slechts een fase....
Ik weet heel zeker dat het geen fase is. Ik wil geen energie meer steken in vriendschappen welke eigenlijk geen vriendschappen zijn. Ze heeft me bijvoorbeeld uitgenodigd voor haar verjaardag die binnenkort is. Ik weet dat ik haar heel erg zal kwetsen als ik niet ga komen. Ik vind het heel lastig "het uit te maken" zonder haar al te veel te kwetsen.
Dat is ook lastig. Maar zonder kwetsen is het niet mogelijk een relatie te beeindigen. Het is overigens ook niet mogelijk om de relatie in stand te houden zonder te kwetsen.
Wat triest. Het moet als een schok aangekomen zijn; ze lijkt het nog te ontkennen.

Er is eigenlijk geen zachte manier om een vriendschap te beëindigen, maar het laten versterven doet het minste pijn. Geen contact meer opnemen, vaag zijn, geen tijd hebben, op de lange baan schuiven. Tenslotte zal ze het begrijpen dat je niet meer dezelfde bent als vroeger en het opgeven.
Jij hebt aangegeven dat je je eigen weg wilt gaan. Doe dat dan ook. Dat zij er anders tegenaan kijkt hoeft jou daarin niet tegen te houden. Je bent duidelijk geweest over wat je voelt, hou voet bij stuk.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Je kunt een vriendschap niet "uitmaken" zonder de ander te kwetsen. Normaal gesproken bloedt zo'n vriendschap dood, of je gaat door ruzie uit elkaar. Om zonder ruzie of directe aanleiding te zeggen dat je geen vrienden meer wilt zijn, is kwetsend, hoe je het ook wendt of keert.

Als je de vriendschap echt niet meer ziet zitten, en je wilt haar geen onnodige pijn doen, is het enige dat erop zit: liegen. Kom niet naar haar verjaardag, en zeg daarvoor af met een smoesje. Je bent niet lekker, te druk of dubbele afspraak.

Als het goed is, voelt zij dan ook wel aan hoe het zit. Het is niet fijn, maar de confrontatiemethode blijkt ook niet te werken.
Hmm, ik heb nog nooit een vriendschap bewust gestopt, veel vriendschappen zijn gewoon doodgebloed, een hele enkeling door een ruzie. Maar nooit zo dat ik (of de ander) zei: ik wil geen vrienden meer met je zijn, naar mijn idee kun je zoiets ook niet aan/uit zetten.

Jij geeft aan dat je er geen energie meer in wil steken, zij ziet jou nog als goede vriendin. Ik denk dat hoe je het ook went of keert, zij zich erg gekwetst zal voelen. Ik vind wel dat zij recht heeft op een gesprek met jou, waarin je kunt aangeven dat je het idee hebt weinig meer met haar gemeen te hebben en het contact op een wat lager pitje wil zetten.

Als het toch een fase blijkt te zijn, kunnen jullie beiden het contact weer aanwakker en zo niet, dan bloedt het dood...

Maar op die manier weet zij in ieder geval wat er aan de hand is.
Als zij jou wel als goede vriendin ziet en je niet kwijt wil, geloof je dan zelf dat er echt een zachte/niet kwetsende manier is om de vriendschap te verbreken? Ik denk van niet aangezien jullie niet hetzelfde willen zal er dus altijd eentje met een rotgevoel achter blijven. Ga je eigen weg en kies voor je eigen geluk, want niemand anders zal dat voor je doen.

Succes en sterkte!
Het leek mij juist goed om gewoon eerlijk te zijn. Het dood laten bloeden vind ik zo oneerlijk, ik zou het heel erg vinden als ik een vriendin heb die niet meer met me wil omgaan die heel vaag tegen me doet.

Ik moet dus inderdaad accepteren dat ik haar kwets. Bedankt voor het meedenken allemaal. Het is alleen zo moeilijk om iemand recht in het gezicht te zeggen dat je geen vrienden meer met haar wil zijn. Au.
Jee, wat zijn jullie snel met reacties. Leuk. Ik vind ook dat ik haar nog een keer echt moet spreken. Over de telefoon een vriendschap verbreken is niet zo eerlijk. Ik zie alleen enorm op tegen die afspraak en loop het uit te stellen.

Een andere vriendin gaf een goede tip, een tijd in gedachten nemen voor het gesprek, bijvoorbeeld 1.5 uur. In die tijd kan echt alles gezegd worden anders val je waarschijnlijk in herhaling.
Sterkte Paque... je toont je een waar vriendin, juist door het zo netjes te willen doen. En dat kwetsen duurt zo maar heel even, ipv heel lang door de doodbloedt strategie.
Vind ik ook Pooky. Maar Paquerette, als in dat gesprek haar ogen ineens opengaan?

Of is dat al een gepasseerd station?
'Grappig' dit is echt een issue. Heb het er zelf ook al eens ergens op een topic over gehad,en laatst was er ook al een soortgelijk topic over. Zouden er geen regels voor kunnen komen: hoe beëindig je een vriendschap?
Ik vraag me af of je een vriendschap moet 'uitmaken' omdat je op dit moment minder met elkaar hebt. Als ze echt iets onvergeeflijks heeft uitgehaald, oke, maar dat idee krijg ik niet echt. Kun je de vriendschap niet 'op een laag pitje' zetten? Je weet nooit hoe het leven loopt. Misschien bloeit de vriendschap over een aantal jaren weer op.
Dat is een goeie, Mieomij.
Ja Mieomij, daarom vroeg ik ook of het einde verhaal was.

heb zelf zo'n vriendin waarvan ik dacht dat ik nooit meer iets gemeenschappelijks zou kunnen vinden (eerst ik in de kids, toen mijne al ex-pubers waren kreeg zij kinderen = steeds andere fases/belangstellingen).

Ik zie haar hooguit tweemaal per jaar, maar dan maken we tijd en is het toch altijd weer leuk.

Zoals vroeger, elke dag even binnenwippen, dat zit er niet meer in, maar dit is ook wel wat waard.
Ja inderdaad Amalia een relatie kun je zomaar uitmaken maar bij een vriendschap werkt het toch iets anders.

Mieomij, ik heb echt geen fijn gevoel als ik bij haar ben. Dat je ooit iets gemeenschappelijks met elkaar hebt gehad betekent denk ik niet dat dat voor altijd zo blijft.

Sapphire, het blijkt voor haar inderdaad nogal plotseling te komen. Dat verrast me omdat ik echt had gedacht dat we er hetzelfde over dachten vooral omdat ze zo weinig interesse in me toont.
Ja, dat is natuurlijk wel heel belangrijk, hoe je je er zelf bij voelt. Je kunt geen vriendschap in stand houden omdat het zo zielig voor de ander is.

Maar juist omdat zij het niet ziet, vraag ik me af of het wel reddeloos is. Daar kun je misschien wel achter komen in zo'n "eindgesprek" (sorry weet ff geen minder wollig woord).

Zeker als iemand echt een heel goede vriendin is, moet je je er allebei goed bij voelen. Lukt dat niet, dan kies je natuurlijk voor jezelf, dat vind ik in dit geval heel logisch.

Succes hoor, want het is wel naar.
Een vriendschap beëindigen is erg moeilijk maar niet onmogelijk. Schrijf desnoods op papier hoe je je voelt in deze vriendschap en hoe jij het ervaart. Als ze echt om je geeft, accepteerd ze dit. Wellicht dat het leuk is om elkaar na verloop van tijd weer een keer te spreken. Maar jij bent vrij duidelijk in je gevoel, en ook in een vriendschap kun je uit elkaar groeien. Dat is geen schande.

Wees eerlijk tegenover jezelf en tegenover haar. Met liegen bereik je niets, geloof me, ook ik heb in jouw schoenen gestaan. En dat is goed verlopen. Af en toe een krabbeltje op hyves, that's it.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven