Makelaars hier?
maandag 10 mei 2010 om 16:38
Hoi!
Ik ben benieuwd of hier makelaars schrijven.
Waarom? Omdat ik er zelf aan zit te denken om een studie in die richting te gaan doen. Het lijkt mij een leuk beroep.
Ik hoop dat, als er hier makelaars schrijven, jullie je ervaringen met mij (en de rest van het forum) willen delen. Zodat ik wat ervaringen kan lezen van mensen in het vak.
Waar ik vooral benieuwd naar ben:
Welke studie heb je gevolgd?
Wat vind je de plus- en minkanten van je baan?
Heeft het lang geduurd voordat je een baan vond, na het behalen van je diploma?
Ik ben benieuwd of hier makelaars schrijven.
Waarom? Omdat ik er zelf aan zit te denken om een studie in die richting te gaan doen. Het lijkt mij een leuk beroep.
Ik hoop dat, als er hier makelaars schrijven, jullie je ervaringen met mij (en de rest van het forum) willen delen. Zodat ik wat ervaringen kan lezen van mensen in het vak.
Waar ik vooral benieuwd naar ben:
Welke studie heb je gevolgd?
Wat vind je de plus- en minkanten van je baan?
Heeft het lang geduurd voordat je een baan vond, na het behalen van je diploma?
maandag 10 mei 2010 om 16:53
Toevallig had ik zaterdag (?) even TMF aan, met het programma: Wat te doen voor je poen? En het beroep was deze keer makelaar. Natuurlijk is het een gelikt stukje, maar hij noemt wel alle voorkomende werkzaamheden op; van bezichtigingen tot erfpacht enzo. Ook wat er voor opleiding nodig is, en welke praktijkervaring en dergelijke.
Daarnaast gaat het nú erg slecht in de makelaardij. Als iedereen denkt dat er geen werk is, gaat men ook geen opleiding daartoe doen. Over een jaar of 4 zijn er dus heel weinig pas-afgestudeerden, dus zal er 'een tekort' aan schoolverlaters zijn..
Daarnaast gaat het nú erg slecht in de makelaardij. Als iedereen denkt dat er geen werk is, gaat men ook geen opleiding daartoe doen. Over een jaar of 4 zijn er dus heel weinig pas-afgestudeerden, dus zal er 'een tekort' aan schoolverlaters zijn..
maandag 10 mei 2010 om 16:56
Ben het niet eens met Lantaarnpaal. Ik denk namelijk niet dat er een tekort komt aan makelaars. Momenteel zijn er al veel te veel en het is geen beroep zoals aers of tandarts waarvoor er altijd wel werk is. Zelfs al zou de huizenmarkt weer aantrekken, dan nog is het feit dat mensen steeds meer zelf doen dus dat een makelaar voor veel mensen vrijwel overbodig is (denk aan alle sites om huizen te (ver)kopen, Vereniging Eigen Huis) etc.
maandag 10 mei 2010 om 16:57
Ik ben in een ver verleden makelaar geweest. Ik heb de opleiding via de SVM gedaan.
Het voordeel is dat je binnen 2 jaar een diploma hebt het nadeel is dat het alleen een makelaars opleiding is en je er weinig anders mee kan.
Als je 4 jaar de tijd hebt kan je beter de opleiding MER doen met afstudeer richting vastgoed / makelaardij
Het voordeel is dat je binnen 2 jaar een diploma hebt het nadeel is dat het alleen een makelaars opleiding is en je er weinig anders mee kan.
Als je 4 jaar de tijd hebt kan je beter de opleiding MER doen met afstudeer richting vastgoed / makelaardij
maandag 10 mei 2010 om 18:14
maandag 10 mei 2010 om 19:10
Bedankt voor de reacties.
Idd de markt is op dit moment natuurlijk waardeloos, maar dit kan weer aantrekken.
Amalia; dat vroeg ik mij ook wel een beetje af, ja. Of mensen een makelaar nog wel nodig vinden in de toekomst. Dan is wat Lantaarnpaal aangeeft volgens mij weer een goede tegenwerping, particulieren zullen misschien niet meer snel een makelaar in de arm nemen maar bedrijven/ gemeentes misschien wel?
Ik ben echt blanco op dit gebied, sowieso op studiegebied, maar dit lijkt mij opzich een leuk beroep. Ben erg blij met jullie reacties, ik wil graag een goed overwogen keuze maken.
Idd de markt is op dit moment natuurlijk waardeloos, maar dit kan weer aantrekken.
Amalia; dat vroeg ik mij ook wel een beetje af, ja. Of mensen een makelaar nog wel nodig vinden in de toekomst. Dan is wat Lantaarnpaal aangeeft volgens mij weer een goede tegenwerping, particulieren zullen misschien niet meer snel een makelaar in de arm nemen maar bedrijven/ gemeentes misschien wel?
Ik ben echt blanco op dit gebied, sowieso op studiegebied, maar dit lijkt mij opzich een leuk beroep. Ben erg blij met jullie reacties, ik wil graag een goed overwogen keuze maken.