Werk & Studie alle pijlers

Enkel machtsbeluste voorzitter

12-05-2010 13:26 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit moet ik even kwijt.. ik ben WOEST en heb geen idee wat ik moet doen.

Samen met een aantal mensen organiseer ik een week waarin een aantal studenten onder begeleiding van bedrijven aan een case gaan werken.

We zijn met 7 mensen maar punt is dat de voorzitter alleen bezig is met zijn eigen exposure. Hij doet deze organisatie eigenlijk alleen voor zijn eigen cv en vergeet de week zelf bijna uit het oog.

Hij vindt macht HEERLIJK! als hij zijn handtekening kan zetten of kan laten zien dat hij de leider is: hij bloeit op.. jammer alleen dat hij totaal geen leiding kan geven. Hij heeft geen overzicht en kan niet met mensen omgaan.

Vandaag is de week van start gegaan en is tevens het toppunt bereikt. Achter de rug van het grootste deel van de organisatie heeft hij zelf besloten een jongen niet te laten deelnemen (terwijl die al betaald heeft en de hele week vrij heeft geregeld) omdat 'zijn kop hem niet aanstaat'. Hij heeft hem ingeruild voor een van zijn corporale vriendjes! En het is niet eens een corporale week!

Deze jongen is dus uit naam van ons zomaar aan de kant gezet terwijl wij van niets weten!! ik schaam me zo.. samen met nog wat groepsgenootjes.. Nu moeten we gezellig de hele week door maar ik hou mijn hart vast.. vooral als penningmeester... meneer heeft intussen ookal een printer van 200 euro gekocht om die uiteindelijk zelf achterover te drukken 'voor een paar tientjes'.. van verenigingsgeld!!

Ik kan die man niet meer recht aankijken... tips? Iemand??
Heb je hem al aangesproken op zijn gedrag?

Maak het bespreekbaar, alleen dan valt er misschien iets op te lossen.
Wat ik zou doen:

Met hem gaan zitten met het hele team, afspreken die jongen toch te laten starten (want: al betaald, jullie hebben een afspraak met hem, reden gaat nergens over. Desnoods korpsvriendje dan ook maar laten starten?), afspreken de printer na afloop als reserve voor de vereniging in te zetten OF aan een goed doel te doen. Als hij het er niet mee eens is, kun je hem een fijne week wensen in z'n eentje.

Zou het niet op zijn machtswellust gooien of beginnen over ego/gebrek aan overzicht, maar wel de punten pakken die voor jullie echt belangrijk zijn. (die jongen bijv.).

Overigens: dit werkt als het hele team hetzelfde beeld heeft, is dat wel zo?
Dat zeg ik....
Bovendien ben jij penningmeester? Dan krijgt hij die printer als hij de kosten ervan ook betaalt, lijkt me? Jij bent verantwoordelijk voor de financiën, dus geef hem maar aan wat dat ding hem kost als hij hem wil overnemen
Dat zeg ik....
Websje: helaas helaas is een deel van het team niet zo integer als het andere deel. Sommigen zijn slecht in kritiek uiten/hun mening geven door een gebrek aan ervaring, anderen zijn meelopers en vinden de mening van die achterbakse vent heel belangrijk..

Ik ben ook zooo voor die jongen nog mee te laten doen! maar punt is dat vanmiddag om 13:00 de boel is begonnen en dat pas op dat moment 'de boel opgebiecht werd. Ik ben er zelf niet bij, maar werd gebeld door wat groepsgenoten van; WIST JIJ DIT????

Nee dus!! En nu is het te laat!

Zij hebben de voorzitter aangesproken maar hij zegt gewoon: ik vond hem niet leuk dus boeiend.

Ongelooflijk he.. dat deze mensen bestaan!!

wat betreft de printer: Ga ervoor strijden dat ding te verloten, desnoods neem ik hem zelf mee naar huis en zoek een goed doel om te doneren vóordat die vent er mee wegloopt.
Die afgebelde jongen een bos bloemen sturen met de tekst dat dit nooit had mogen gebeuren en excuses? Is dat een idee? OF is dat heel onprofessioneel?
O ja en over het penningmeesterschap... klopt en ik ben super secuur.. maar de penningmeester van het bestuur boven ons is vriendjes met de voorzitter.. die beheert de rekening waar dus het geld op binnen komt en vanaf gaat...

Is dit nou de grote mensenwereld?
.
een voorzitter kun je toch afzetten?

en wordt dit vanuit een studie georganiseerd? dan is er vast ook wel begeleiding in de vorm van een docent o.i.d.?
quote:lindy schreef op 12 mei 2010 @ 13:45:

[...]

Ja, die jongen gaat het nog heel ver schoppen.
Dat zeg ik....
quote:anneseew schreef op 12 mei 2010 @ 13:41:

Websje: helaas helaas is een deel van het team niet zo integer als het andere deel. Sommigen zijn slecht in kritiek uiten/hun mening geven door een gebrek aan ervaring, anderen zijn meelopers en vinden de mening van die achterbakse vent heel belangrijk..

Ik ben ook zooo voor die jongen nog mee te laten doen! maar punt is dat vanmiddag om 13:00 de boel is begonnen en dat pas op dat moment 'de boel opgebiecht werd. Ik ben er zelf niet bij, maar werd gebeld door wat groepsgenoten van; WIST JIJ DIT????

Nee dus!! En nu is het te laat!

Zij hebben de voorzitter aangesproken maar hij zegt gewoon: ik vond hem niet leuk dus boeiend.

Ongelooflijk he.. dat deze mensen bestaan!!

wat betreft de printer: Ga ervoor strijden dat ding te verloten, desnoods neem ik hem zelf mee naar huis en zoek een goed doel om te doneren vóordat die vent er mee wegloopt.Als hij al niet meer kan beginnen, kunnen jullie er dus ook niets meer aan doen ben ik bang. Maar dan nog zou ik met het deel dat het met je eens is, wel met de voorzitter om de tafel gaan zitten om aan te geven wat jullie problemen hiermee zijn.
Dat zeg ik....
Ja gaan we doen! Als we zo de hele week nog door moeten wordt het een lange week.

Het gaat niet vanuit studie. Redelijk professionele vereniging dacht ik..

Lindy ik ben bang dat je gelijk hebt... die vent gaat het ver schoppen.. Hij is echter best wel dom en die combi werkt meestal toch niet zo goed. Hij zal zichzelf wel door de mand laten vallen vroeg of laat.
Of ken jij er meer van dat soort?

Zou wel een interessant topic zijn, over egoistische machtswellustelingen waar je mee samen moet werken en die ook nog de leiding hebben!
quote:anneseew schreef op 12 mei 2010 @ 13:43:

Is dit nou de grote mensenwereld?Ja, helaas wel. Dit soort mensen is er altijd geweest en zal er altijd zijn. Het is de kunst, ze zoveel mogelijk te vermijden en je eigen gang te gaan. Als je toch betrokken raakt bij zoiets, is alleen direct aanspreken een optie. Maar zoals je zegt: veel mensen 'durven' niet. En dan sta jij daar als enige. Dat is gewoon heel lullig.
Gelijk ingrijpen inderdaad tijdens de 1e vergadering. De voorzitter uit zijn functie ontzetten kan wellicht niet zo makkelijk binnen een vereniging als hij vriendjes is met het bestuur. De voorzitter kan wel teruggefloten worden en al zijn beslissingen kunnen ook teruggedraaid worden, behalve die dan voor de aanvang van de commissie gemaakt zijn. Elke keer als hij iets fout doet, overzicht kwijt is etc. mogen jullie hem daarop wijzen. Net zo lang tot dat hij luistert, in ieder geval moet hij dan zelf daarna dingen gaan rechtzetten die hij fout heeft gedaan.

En hij stelt de agenda op, maar bepaalt deze niet! Dat is nl. punt 2 van de agenda in vergaderingen: wijzigingen agenda . Daarnaast heb je w.v.t.t.k. tijdens elke vergadering en rondvraag ... erg handige punten .
Het klinkt alsof je geen enkel middel hebt om deze jongen tot de orde te roepen. Daarnaast is de kans nihil dat je de rest van de commissie achter jouw standpunten krijgt.

Als hij zo nodig de leiding wil hebben van dit project, laat hem. Voel je alleen verantwoordelijk voor dat deel waar je verantwoordelijk voor bent en probeer (zoveel mogelijk) te genieten van de week en de contacten met de deelnemers en de bedrijven.

oh, en stort z.s.m. het geld van die ene jongen terug op zijn rekening en geef hem geen bloemen, maar die printer
.
Als er sprake is van een vereniging en een penningmeester, is er toch ook een kascommissie die de penningmeester controleert? Een een verantwoording van de bestede gelden moet toch door de vereniging goedgekeurd worden?

Als dat allemaal binnen de vereniging toegedekt wordt door de organen die er voor zijn om de pm te controleren, dan zou ik daar maar wegwezen.
haha die printer aan hem geven is een goeie!

Het is moeilijk als je in een groep mensen bent en je wéet dat niet iedereen het ermee eens is maar niemand trekt zijn bek open. Te irritant. Zal ik mee moeten leren leven, ben zelf nogal kritisch en recht voor zijn raap namelijk.

Dat 'kwijtmaken' deed hij ook. Of dingen stiekem wijzigen, zoals de net goedgekeurde begroting die op een centrale plek was opgeslagen.. Echt bizar! (gelukkig had ik de oude versie nog) Is het een kwestie van opvoeding? Van onzekerheid? Van TOTALE scheit? van het ontbreken van een geweten? Van narcisme?

Als ik in deze branche aan het werk moet wordt dat nog een taaie sessie.
Heel gek, ik had daar ookal naar gekeken, die kascommissie is er niet!

Is dat eigenlijk verplicht bij een vereniging?
er is ook geen RvT? Raad van Toezicht? Hmm das alleen bij een stichting wellicht.

Dan heb je de ALV ook nog...
Wel een rvt.. stom nu je het zegt: het is een stichting.
dan zijn zij ook verantwoordelijk voor de kascontrole
ok, ga ik hen even inlichten en als ik de begroting uiteindelijk inlever een stuk tekst mét de notulen waarin ik soms heb op laten nemen dat ik het ergens TOTAAL niet mee eens was.

bedankt voor de tip
Is er een algemene ledenvergadering en/of een raad die toezicht houdt op het bestuur? Ik heb zelf nooit bij een studentenvereniging gezeten, maar ik vermoed dat het als individueel lid heel moeilijk is om misstanden aan de kaak te stellen en dat het risico groot is dat je voor schut wordt gezet door het bestuur en hun vriendjes als je het wel doet. Klopt dat beeld, anneseew?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven