Couveuse-kind toen, bindingsangst nu?
donderdag 13 mei 2010 om 19:31
Hoi,
Ik ben 2 maanden te vroeg geboren. Mijn moeder had een hele gecompliceerde bevalling waarbij ze zoveel bloed verloor dat ze niet kon en mocht lopen en mij daardoor pas na ruim een week voor het eerst mocht zien. De eerste 9 dagen van mijn leven heb ik dus in mijn eentje doorgebracht, zonder het gevoel dat iemand heel nabij was (fysiek en emotioneel). Mijn vader was er uiteraard wel, maar er was geen lichamelijk contact mogelijk.
Zoiezo heb ik de eerste 2 maanden van mijn leven in een couveuse gelegen en heel hard moeten vechten om uberhaupt te overleven. Het klinkt misschien gek, maar ik heb het gevoel dat de moeite die ik heb met intimiteit en nabijheid hier misschien wel vandaan komt.....?
Binnen vriendschappen kan ik namelijk wel heel open zijn, maar op het moment dat ik iets voor iemand voel of begin te voelen wordt het lastiger. Echt heel dichtbij heb ik een man nog nooit laten komen, ook niet in de relaties die ik heb gehad. Ik vind het eigenlijk gewoon heel erg spannend om me kwetsbaar en open op te stellen, te zeggen wat ik voel en verwacht of nodig heb. Ik heb het verlangen naar een echte verbinding maar durf het tegelijkertijd niet echt aan te gaan.....
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen op dit gebied van andere ex- couveuse-kindjes. Is er iemand die dit herkent?
Ik ben 2 maanden te vroeg geboren. Mijn moeder had een hele gecompliceerde bevalling waarbij ze zoveel bloed verloor dat ze niet kon en mocht lopen en mij daardoor pas na ruim een week voor het eerst mocht zien. De eerste 9 dagen van mijn leven heb ik dus in mijn eentje doorgebracht, zonder het gevoel dat iemand heel nabij was (fysiek en emotioneel). Mijn vader was er uiteraard wel, maar er was geen lichamelijk contact mogelijk.
Zoiezo heb ik de eerste 2 maanden van mijn leven in een couveuse gelegen en heel hard moeten vechten om uberhaupt te overleven. Het klinkt misschien gek, maar ik heb het gevoel dat de moeite die ik heb met intimiteit en nabijheid hier misschien wel vandaan komt.....?
Binnen vriendschappen kan ik namelijk wel heel open zijn, maar op het moment dat ik iets voor iemand voel of begin te voelen wordt het lastiger. Echt heel dichtbij heb ik een man nog nooit laten komen, ook niet in de relaties die ik heb gehad. Ik vind het eigenlijk gewoon heel erg spannend om me kwetsbaar en open op te stellen, te zeggen wat ik voel en verwacht of nodig heb. Ik heb het verlangen naar een echte verbinding maar durf het tegelijkertijd niet echt aan te gaan.....
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen op dit gebied van andere ex- couveuse-kindjes. Is er iemand die dit herkent?
donderdag 13 mei 2010 om 19:42
Helemaal niet raar gedacht juist. Er zijn genoeg studies die uitwijzen dat lichamelijk contact fundamenteel is om zich emotioneel te kunnen binden. Nu weet ik niet of die week zonder contact de reden is van jouw 'bindingsangst' zoals jij het noemt, en een uitleg is natuurlijk geen excuus om er niet aan te gaan werken als je er last van hebt, maar ja, het kan dus wel.
En nee, ik ga niet online naar wetenschappelijke artikelen speuren
En nee, ik ga niet online naar wetenschappelijke artikelen speuren
donderdag 13 mei 2010 om 19:43
donderdag 13 mei 2010 om 19:44
laat ik het zo zeggen, ik herken het dus wel......ik heb 6 weken in de couveuse gelegen en toen mochten de ouders nog niet kangeroen enz enz..alleen met de handen door de gaten in de couveuse (dat is dan 33 jaar geleden).Ik kan ook heel slecht mij open stellen en bij bloot geven aan zelfs mijn ouders niet.......alleen mijn eigen kinderen komen dichtbij en ben ook angstvallig bezig te zorgen dat zij niet hetzelfde gevoel krijgen...
ik heb nu visite maar schrijf later nog even.heb het al wel vaker gedacht,
ik heb nu visite maar schrijf later nog even.heb het al wel vaker gedacht,
Puck
Sorry hoor, maar... ook al zóu het zo zijn. En volgens mij ís dat wetenschappelijk niet echt te bewijzen. Ik bedoel, kan je nog iets veranderen aan het verleden? Aan het feit dat je dat toen hebt meegemaakt? Nee.
Ik zou me niet op het verleden richten maar in het heden hier iets aan doen. Er zijn hele goede therapieën voor. Praat eens met je huisarts over je bindingsangst bijvoorbeeld, dan is de eerste stap gezet.
Ik zou me niet op het verleden richten maar in het heden hier iets aan doen. Er zijn hele goede therapieën voor. Praat eens met je huisarts over je bindingsangst bijvoorbeeld, dan is de eerste stap gezet.
Voor vandaag de originaliteitsprijs hoor!!
Hier ook een couveuse kindje maar weinig last van bindingsangst....
Ik hecht aan alles!
Mensen, dieren, huizen, banen, schoenen,lingerie en een hele belangrijke....KAPPERS
Mijn kapper is met zwangerschapsverlof...DRAMA
*of zou ik kappersverlatingsangst hebben??*
Ik hecht aan alles!
Mensen, dieren, huizen, banen, schoenen,lingerie en een hele belangrijke....KAPPERS
Mijn kapper is met zwangerschapsverlof...DRAMA
*of zou ik kappersverlatingsangst hebben??*
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
donderdag 13 mei 2010 om 19:46
Ik heb er geloof ik 3 weken in gelegen en ik heb geen enkele last van bindingsangst. Ik denk dat contact voor babies heel belangrijk is, maar ik ben er ook van overtuigd dat een gevecht om te overleven alle aandacht en energie opeist en dat de behoefte aan contact dan veel minder is. Kortom, ik denk niet dat het een met het ander te maken heeft.
donderdag 13 mei 2010 om 19:46
Het hoeft toch ook niet zo te zijn dat álle couveusekinderen hetzelfde moeten ervaren? Maar het kán wel....
Maar goed.. volgens mij is het niet zo zinvol om eindeloos over oorzaken na te pruttelen, maar is het verstandiger om na te gaan welke problemen je nu precies ervaart en hierin ondersteuning/hulp te zoeken
Maar goed.. volgens mij is het niet zo zinvol om eindeloos over oorzaken na te pruttelen, maar is het verstandiger om na te gaan welke problemen je nu precies ervaart en hierin ondersteuning/hulp te zoeken
Peas on earth!
donderdag 13 mei 2010 om 19:47
Hier dan een reactie van iemand die het neit heel vreemd vind.......
Ik heb 6 weken in decouveuse gezeten en mijn ouders mochten mij alleen vanaf de naast gelegen ruimte bekijken.
Het lichamelijke contact bestond dus uit een verpleegkundige die mij verschoonde en de fles gaf.
Ook ik heb moeite gehad met contact maken.
En op internet schijnen wel artikelen te zijn waarin beschreven word wat het missen van de eerste weken contact voor gevolgen KAN hebben.
Waarom een aantal mensen direct het als leuk gevonden en-of onzin bestempelen vind ik vreemd.
Misschien ligt daar de oorzaak wel.....
Vervolgens zul je er wel wat mee moeten, tenminste als je wel hechter contact zou willen.
En die verantwoordelijkheid ligt wel bij jou.
Ik heb 6 weken in decouveuse gezeten en mijn ouders mochten mij alleen vanaf de naast gelegen ruimte bekijken.
Het lichamelijke contact bestond dus uit een verpleegkundige die mij verschoonde en de fles gaf.
Ook ik heb moeite gehad met contact maken.
En op internet schijnen wel artikelen te zijn waarin beschreven word wat het missen van de eerste weken contact voor gevolgen KAN hebben.
Waarom een aantal mensen direct het als leuk gevonden en-of onzin bestempelen vind ik vreemd.
Vervolgens zul je er wel wat mee moeten, tenminste als je wel hechter contact zou willen.
En die verantwoordelijkheid ligt wel bij jou.
donderdag 13 mei 2010 om 19:48
Ben zelf 3 maanden te vroeg geboren en heb ook wat lichamelijk contact moeten missen in het begin. Ook later heeft het mij tijd gekost om me open te stellen voor mensen die ik leuk vond; bang om gekwetst te worden, moeite met contact zoeken met mannen.
... of dit te maken heeft met het prille begin en het proberen te overleven óf dat ik er gewoon nog niet klaar voor was, wie zal het zeggen... Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en ben ik helemaal happy met mijn vriend.
... of dit te maken heeft met het prille begin en het proberen te overleven óf dat ik er gewoon nog niet klaar voor was, wie zal het zeggen... Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en ben ik helemaal happy met mijn vriend.
donderdag 13 mei 2010 om 19:52
Wat een flauwe reacties.
Ik denk dat het zeker hiermee te maken kan hebben, maar heb wel mijn vraagtekens. Want, heb je dit ook met je vader en of moeder?
Mijn zoon is 3 maanden te vroeg geboren, ikzelf kon pas na twee dagen naar hem toe, maar we mochten hem pas na 1 week vasthouden omdat hij aan de volledige beademing lag. We hebben hem veel gestreeld en gewoon onze hand op hem gelegd totdat we mochten kangaroeën. En ja, kinderen die te vroeg zijn geboren KUNNEN (hoeft dus niet) een hechtingstoornis oplopen. Zo vreemd vind ik de redenatie dus niet.
Zaak is dat je er inderdaad misschien wel wat aan kunt doen.
Ik denk dat het zeker hiermee te maken kan hebben, maar heb wel mijn vraagtekens. Want, heb je dit ook met je vader en of moeder?
Mijn zoon is 3 maanden te vroeg geboren, ikzelf kon pas na twee dagen naar hem toe, maar we mochten hem pas na 1 week vasthouden omdat hij aan de volledige beademing lag. We hebben hem veel gestreeld en gewoon onze hand op hem gelegd totdat we mochten kangaroeën. En ja, kinderen die te vroeg zijn geboren KUNNEN (hoeft dus niet) een hechtingstoornis oplopen. Zo vreemd vind ik de redenatie dus niet.
Zaak is dat je er inderdaad misschien wel wat aan kunt doen.
donderdag 13 mei 2010 om 19:52
quote:Summerdance schreef op 13 mei 2010 @ 19:44:
Ik hecht aan alles!
Mensen, dieren, huizen, banen, deze niet zo
schoenen,lingerie en een hele belangrijke....KAPPERS jaaaa altijd trouw aan MIJN NATASJA, mijn Marliesjes, Mijn Beverly's
ik begin me ook lekker te hechten aan mijn vriend
*[/i]
Ik hecht aan alles!
Mensen, dieren, huizen, banen, deze niet zo
schoenen,lingerie en een hele belangrijke....KAPPERS jaaaa altijd trouw aan MIJN NATASJA, mijn Marliesjes, Mijn Beverly's
ik begin me ook lekker te hechten aan mijn vriend
*[/i]
donderdag 13 mei 2010 om 19:53
quote:wolkje8 schreef op 13 mei 2010 @ 19:51:
ja goed, maar wat ga je er aan doen?? wat maakt het uit waar het vandaan komt?? of ben ik nou te kort door de bocht?
Wel een beetje te kort, vind ik
Ik ben het met je eens dat het goed is om vooral te kijken naar het oplossen van problemen (zie ook mijn vorige bericht), maar het kan wel helpen bij het oplossen van problemen om te weten waar deze problemen uit voortkomen .
ja goed, maar wat ga je er aan doen?? wat maakt het uit waar het vandaan komt?? of ben ik nou te kort door de bocht?
Wel een beetje te kort, vind ik
Ik ben het met je eens dat het goed is om vooral te kijken naar het oplossen van problemen (zie ook mijn vorige bericht), maar het kan wel helpen bij het oplossen van problemen om te weten waar deze problemen uit voortkomen .
Peas on earth!
donderdag 13 mei 2010 om 19:54
Weet wel dat het kan voorkomen als je als kind in het ziekenhuis hebt gelegen voor langere periodes (vroeger in ieder geval, toen ouders er niet bij mochten blijven en je als kind los van de bezoekuren zonder familie was). Dat is in ieder geval bekend dat dat tot een hechtingsstoornis heeft kunnen leiden. Het lijkt me dan ook niet zo vreemd als je dat ook hebt op het meest kwetsbaarst van je hele leven, als baby die eigenlijk nog in de buik had moeten zitten.
Het lastige is hoe kom je ervan af. Dat zal tijd kosten. Maar ik kan me voor jou voorstellen dat het prettig is om te weten wat de emotionele gevolgen van de couveuse zijn geweest.
Het lastige is hoe kom je ervan af. Dat zal tijd kosten. Maar ik kan me voor jou voorstellen dat het prettig is om te weten wat de emotionele gevolgen van de couveuse zijn geweest.
donderdag 13 mei 2010 om 19:57
Het is inderdaad zo dat er literatuur en onderzoek bestaat waarin een verband beschreven wordt tussen het liggen in een couveuse in de jaren 60/70 (en misschien ook 80, dat weet ik even niet) en eventuele psychische problemen op latere leeftijd. Een belangrijke daarvan is hechtingsproblematiek. Nu is hechtingsproblematiek niet een op een hetzelfde als bindingsangst maar ik zou me voor kunnen stellen dat er een mogelijk verband is.
Ik denk wel dat het van belang is vooral aan de slag te gaan met wat je dan op dit moment beperkt en hoe je graag zou zien dat het anders is. Ik denk dat je daar best gerichte hulp voor kan zoeken.
Ik denk wel dat het van belang is vooral aan de slag te gaan met wat je dan op dit moment beperkt en hoe je graag zou zien dat het anders is. Ik denk dat je daar best gerichte hulp voor kan zoeken.
donderdag 13 mei 2010 om 19:59
quote:benmamma schreef op 13 mei 2010 @ 19:47:
Omdat er zó véél mensen zijn die géén couveusekinderen waren die ook niet zo makkelijk contact kunnen maken?
Jeetje, waarom toch altijd een oorzaak buiten jezelf zoeken (wat natuurlijk wel invloed kan hebben). Verander je daar iets aan? Nee. Je kunt alleen het heden veranderen, daarom oordelen sommige mensen. Ik oordeel niet over het feit dat dit hier zo besproken wordt, wel dat er altijd naar een oorzaak gezocht moet worden terwijl dat naar mijn idee niet altijd nodig is...
Omdat er zó véél mensen zijn die géén couveusekinderen waren die ook niet zo makkelijk contact kunnen maken?
Jeetje, waarom toch altijd een oorzaak buiten jezelf zoeken (wat natuurlijk wel invloed kan hebben). Verander je daar iets aan? Nee. Je kunt alleen het heden veranderen, daarom oordelen sommige mensen. Ik oordeel niet over het feit dat dit hier zo besproken wordt, wel dat er altijd naar een oorzaak gezocht moet worden terwijl dat naar mijn idee niet altijd nodig is...
donderdag 13 mei 2010 om 20:05
MiNoutje, TO vraagt volgens mij gewoon of forummers haar verhaal herkennen, niets meer en niets minder. Wie zegt dat ze 'altijd de oorzaak buiten zichzelf zoekt'? Ik vind dat nogal kort door de bocht. Er ís onderzoek gedaan en er ís een verband aangetoond tussen couveusekinderen en hechtingsproblematiek. Dat zegt niet dat alle couveusekinderen hechtingsproblematiek ervaren of dat alle hechtinsproblematiek alleen maar voortkomt uit verblijf in een couveuse, maar het toont wel aan dat er een verband is en dat de kans op hechtingsproblematiek groter is bij couveusekinderen dan bij kinderen die niet in een couveuse hebben gelegen.
Peas on earth!