Geld & Recht alle pijlers

Vader nooit getekend voor gezag kind, nu wonen in buitenland

11-05-2010 20:06 46 berichten
Weet iemand hoe het zit met het gezag over het kind?

Wij hebben nooit het formulier ingevuld voor het gezamenlijk gezag over het kind. Mij is altijd verteld dat dan de moeder de enige gezaghebbende is.

Nu wonen we al bijna 3 jaar in het buitenland ( Frankrijk) en we zijn niet getrouwd, en hebben geen samenlevingscontact.

Hoe zit het dan met het gezag?

Ben ik de enige gezaghebbende?

Mochten wij nu uit elkaar gaan, geldt dan nog het NL recht dat ik als enige gezag heb over ons kind of is dat nu anders omdat we in Frankrijk wonen?
Lente, ik denk dat het wel goed is om te weten dat een vader altijd alsnog gedeeld ouderlijk gezag kan aanvragen. Sinds een wetswijziging vorig jaar is hiervoor geen medewerking van de moeder meer nodig en wordt zo'n verzoek van de vader om gedeeld ouderlijk gezag alleen afgewezen door de rechter als blijkt dat het ernstig in strijd is met het belang van het kind. Dat je nu alleen het gezag hebt geeft dus geen garanties voor de toekomst.
Hi Lente,

Begrijp me niet verkeerd, ook al begrijp ik dat je in eerste instantie je "eigen" zaakjes helder wil hebben, denk je in dit geval dan niet verder? Ik bedoel, stel dat jullie uit elkaar gaan, dan ga jij richting NL. Je haalt je kind dus bij haar vader weg en de vader bij jullie kind.

Sta je er dan ook verder bij stil dan alleen je eigen ding. Misschien dat het komt, omdat het allemaal geschreven staat, maar het klinkt zo egoistisch allemaal.....
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft toch helemaal niet gezegd dat ze haar kind meeneemt naar NL en van de vader onthoudt? Ze stelt een vraag hoe iets juridisch zit en het is helemaal niet duidelijk wat ze ermee doet (als ze er al wat mee doet). Vreemd om haar dan bij voorbaat te beschuldigen.
*
anoniem_65179 wijzigde dit bericht op 13-05-2010 20:15
Reden: wegens net ff teveel herkenbaarheid
% gewijzigd
Oja dus nog even... dat het wel duidelijk is, dat ik dit verhaal niet loopt uit te zoeken om de vader bij het kind weg te krijgen!
quote:_lente_ schreef op 12 mei 2010 @ 15:20:

Oja dus nog even... dat het wel duidelijk is, dat ik dit verhaal niet loopt uit te zoeken om de vader bij het kind weg te krijgen!

Tuurlijk niet.

Maar waarom dan?
Zie QR
quote:kaasfondue schreef op 12 mei 2010 @ 20:14:

[...]

Tuurlijk niet.

Maar waarom dan?ah, toch nog een gezelligurT
Maar _lente_ even realistisch, het is misschien niet je opzet om je kind van de vader weg te halen, maar als jij naar NL terug verhuist met jullie kind en hij blijft in Frankrijk, dan is dat wel waar het op neerkomt. Hoe zie jij het contact tussen vader en kind met zo'n afstand?

Hoe het wettelijk geregeld is heb ik geen verstand van.
Ik vind het zo typisch dat nu net wordt gedaan alsof Lente al bij de vader weggaat en er bovendien niet over nagedacht heeft wat het voor de relatie vader/ kind betekent.

En dan nog; de vader heeft de Nlse nationaliteit en zou dus wellicht in Nederland iets kunnen opbouwen (ze hebben hier tenslotte voorheen ook gewoond). Moet de moeder dan maar in Frankrijk blijven tot het kind 18 is, alleen omdat ze een tijd terug de beslissing hebben genomen naar Frankrijk te gaan?
De moeder is na een scheiding niet verplicht om in hetzelfde land te blijven wonen, maar mag niet zomaar het kind meenemen naar een ander land. Dat betekent nl. dat het kind de vader dan amper meer kan zien. Er zijn dus wel degelijk grenzen aan wat je mag doen na een scheiding als je een kind hebt en naar het buitenland bent verhuisd. In dit geval heeft de vader geen ouderlijk gezag, dus ligt de situatie waarschijnlijk anders. Ik zou dit wel uitzoeken, Lente, zodat je niet kan worden beschuldigd van internationale kinderontvoering.

Goede info vind je hier: http://ec.europa.eu/civil ... rental_resp_net_nl.htm#2. (klik op de Franse vlag rechts voor de situatie in Frankrijk).
Ga in therapie!
En als je op die Franse vlag klikt, lees je het volgende:

[De familierechter] kan eveneens maatregelen nemen waarmee handhaving van de banden van het kind met beide ouders wordt gegarandeerd en met name bevelen dat in het paspoort van de ouders wordt vermeld dat het kind het Franse grondgebied niet mag verlaten zonder toestemming van beide ouders.

Ook al heeft de vader niet het ouderlijk gezag, hij is wel juridisch gezien de vader en heeft op grond daarvan bijvoorbeeld recht op omgang. Ik zou dus heel goed uitzoeken wat de rechten van je vriend zijn voordat je stappen onderneemt om bv. terug naar Nederland te gaan.
Ga in therapie!
quote:lara1978 schreef op 13 mei 2010 @ 22:36:

Ik vind het zo typisch dat nu net wordt gedaan alsof Lente al bij de vader weggaat en er bovendien niet over nagedacht heeft wat het voor de relatie vader/ kind betekent.

En dan nog; de vader heeft de Nlse nationaliteit en zou dus wellicht in Nederland iets kunnen opbouwen (ze hebben hier tenslotte voorheen ook gewoond). Moet de moeder dan maar in Frankrijk blijven tot het kind 18 is, alleen omdat ze een tijd terug de beslissing hebben genomen naar Frankrijk te gaan?Misschien eerst beter lezen, voordat je allerlei aannames doet?! Ik heb TO nergens van beschuldigd, ik vroeg het me alleen maar af. Is toch net even wat anders........
@ Dubiootje, bedankt voor de link, dat is interessant om te lezen en leerzaam

@Lara1978, bedankt voor je support :-)

Ik zal het nog maar 1 keer zeggen ( ik had niet verwacht dat er nu nog reacties hier kwamen! ) Ik ben niet van plan bij mn vriend weg te gaan. Ik kan hem, net als iedereen in een relatie, wel eens achter het behang plakken maar ik ben van plan samen oud te worden. :-)

Ik wilde dit gewoon juridisch even weten, hoe het zit. Ik heb namelijk huis en haard en werk ( eigen zaak) achter gelaten en we hebben zelf nog niets geregeld. ( niet getrouwd of ger partnerschap oid)

Omdat ik in het nieuws wel eens rare dingen lees ( vader heeft ooit meisje ontvoerd en meegenomen naar amerika) vroeg ik mij af wat mijn rechten zijn hier in Frankrijk.

Dat was het eigenlijk.

En ja, als ik met kind naar NL ga dan zal de vader het minder zien. Maar als we uit elkaar gaan dan zal ik niet in FR blijven omdat de vader het dan kan zien. Vriend werkt voor NL bedrijf dus die zou bv in NL kunnen komen werken. ( wat hij overigens graag weer zou willen, nu al eigenlijk. voila :-) )
En misschien toch een keer goed regelen? Maar dat had je waarschijnlijk zelf al bedacht.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Geen dank Lente.

Als je toch dingen gaat regelen; pak dan meteen een testament erbij waarin je iemand benoemd als voogd voor het geval dat je beiden komt te overlijden. Zou jammer zijn als er ruzie tussen de families zou ontstaan over jouw kind (of je kind naar je schoonmoeder zou moeten)
@Lara1978; de schoonmoeder is nou juist waarvoor ik steeds wordt gewaarschuwd door verschillende mensen...

Voogdijschap is wel besproken en daar zijn we wel over uit. Dat wordt mijn zus.
Dat bedoelde ik dus ook n.a.v. je post van 12 mei 12:37. Het is goed dat jullie eruit zijn, maar het heeft pas zin als het testamentair is vastgelegd, want anders beslist de rechter (maargoed, dat is helemaal off-topic).
Let wel weer op dat een testament uitgelegd wordt in het land waar je woont. Als een van jullie komt te overlijden in Frankrijk dan kan toch Frans recht van toepassing zijn. Misschien een keer naar de notaris als je in NL bent, omdat je toch nog de meeste binding hebt met NL (juridisch gezien). Een NL notaris kan ook uitzoeken hoe het voor Frans recht is geregeld.
Ik zou ook uitzoeken hoe het juridisch zit als jullie uit elkaar gaan. Op grond van het Verdrag van Den Haag zou je van kinderontvoering kunnen worden beschuldigd als je je kind zonder toestemming van de vader meeneemt naar Nederland. Dit is het gevolg van je besluit om met het kind in Frankrijk te gaan wonen.

Misschien is het mogelijk om een dergelijke toestemming alvast bij notariële akte vast te leggen. Je zou dit eens kunnen navragen bij een Franse notaris. Die akte moet in Frankrijk maar ook in Nederland rechtsgeldig zijn. In geval van een beschuldiging van kinderontvoering, zijn het namelijk de Nederlandse autoriteiten die het Verdrag moeten uitvoeren en het kind moeten terugbrengen naar de vader.
Ga in therapie!
ik ben deze week wel samen met mijn 2 meisjes vanuit spanje,zonder toestemming van de vader vertrokken..

mij is het er niet om te doen de kinderen bij hun vader weg te halen,maar de situatie was zo dat ik er in spanje niet meer uitkwam....en de vader heb gevraagd om oplossingen en die kwamen er van zijn kant niet de enige oplossing was dat de kinderen bij zijn ouders zouden gaan wonen...

en ben bang..

bang voor wat mij te wachten staat..

kindjes zijn blij en vandaag naar school gegaan,en daar doe ik t voor..
Hoe zie je het contact met hun vader nu voor je?
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven