macaroni vraagje

15-05-2010 15:30 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo dames,

Heb even een vraagje, Heb net macaroni gemaakt voor me man vanavond.

Mijn vraag is, Kan ik het nu meteen warm in de koelkast zetten?

Of moet ik de macaroni eerst laten afkoelen?

Heb namelijk wel eens gehoord dat warm eten niet goed blijft als je het meteen de koelkast inzet als het nog warm is.
Je moet het idd wel eerst even laten afkoelen
klopt, je kunt macaroni zoiezo beter niet langer dan een dag in de koelkast bewaren. Er zit iets in wat dan gaat rotten, heb ik wel eens gehoord.
Gewoon even laten afkoelen. Volgens mij is het slecht voor het andere eten in de koelkast, aangezien je koelkast teveel opwarmt als je iets recht uit de pan in de koelkast schuift.
quote:Soppie300 schreef op 15 mei 2010 @ 15:32:

klopt, je kunt macaroni zoiezo beter niet langer dan een dag in de koelkast bewaren. Er zit iets in wat dan gaat rotten, heb ik wel eens gehoord.Huh? Wat dan? Volgens mij kan je het wel een dag of twee bewaren..... Nooit problemen gehad iig.
Even buiten de koelkast laten afkoelen. Dan kan je het erna makkelijk 2 dagen erin bewaren.

Warm erin zetten dan gaat al het voch wat toch vrijkomt afkoelen in je koelkast en alles wordt nat en vies. Daarbij, milieu technisch ook niet zo goed voor je koelkast om overuren te maken om die koelkast koel te houden. En ook niet prettig voor je portomonee.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik bewaar een restje macaroni ook wel eens langer dan 1 dag in de koelkast.

Terug naar de vraag van TO: afgezien van het feit of het wel of niet kan/mag, ligt het toch ook niet voor de hand om een warme schotel zo in de koelkast te schuiven. Het kost je alleen maar extra electriciteit omdat de koelkast extra moet koelen. Zo haal ik diepvriesartikelen vaak een uur of wat van te voren uit de vriezer en leg ze dan in de koelkast. Dat kost mij geen moeite en spaart eletriciteit omdat die bevroren artikelen mijn koelkast gratis koelen.
Mosterd .....
quote:Zwup schreef op 15 mei 2010 @ 15:33:

[...]

Huh? Wat dan? Volgens mij kan je het wel een dag of twee bewaren..... Nooit problemen gehad iig.heb ooit een vriendje gehad die dat had geleerd op school. Maar als ik Google kan ik niet echt een onderbouwing vinden. Ik vind 2 dagen wel lang hoor, dan wordt het een plakkerige bende volgens mij.
Wat is mosterd?

Ik zie het wel eens staan en dan denk ik ;

'wat is mosterd'?
quote:Zwup schreef op 15 mei 2010 @ 15:32:

Gewoon even laten afkoelen. Volgens mij is het slecht voor het andere eten in de koelkast, aangezien je koelkast teveel opwarmt als je iets recht uit de pan in de koelkast schuift.

Dit is idd de reden dat je geen warm eten in de ijskast moet zetten.

Ben ook wel benieuwd waarom je macaroni niet langer dan 1 dag mag bewaren. Ik bewaar het ook altijd gewoon 2 dagen en ben er nog nooit ziek van geworden.
Zoek mij niet, ik wil niet gevonden worden.
quote:Wittedruif schreef op 15 mei 2010 @ 15:45:

Wat is mosterd?

Ik zie het wel eens staan en dan denk ik ;

'wat is mosterd'?

Volgens mij bedoelen ze daar 'mosterd na de maaltijd' mee oftewel spuit elf zijn.

Ik snap daarentegen 'andijvie' niet...
Macaroni met mosterd dus?
quote:Twister2010 schreef op 15 mei 2010 @ 15:49:

Ik snap daarentegen 'andijvie' niet...Andijvie is een huishoudelijk onderwerp. Saai, kneuterig, maar af en toe wel gewoon van belang .
quote:Twister2010 schreef op 15 mei 2010 @ 15:49:

[...]

Volgens mij bedoelen ze daar 'mosterd na de maaltijd' mee oftewel spuit elf zijn.

Ik snap daarentegen 'andijvie' niet...Volgens mij staat "andijvie" als 'waarschuwing' bij huishoudelijke-vraagstuk-topics, bijvoorbeeld "Hoe wring ik mijn mop goed uit'. Is erg lang geleden ontstaan door een of ander topic, en inmiddels forum-jargon geworden. (alhoewel ik niet zeker weet ik of ik het nou goed uit leg, want ik zie steeds meer "andijvie" topics, die steeds minder met het huishouden van doen hebben)
En nu ben ik mosterd
En even on topic, ik vind eerder klaargemaakta macaroni niet zo heel erg lekker. Dus maak ik de saus apart, en terwijl die in de over warm wordt kook ik even snel een portie pasta. Meestal heb ik die vers, dus dat is vier minuten. Sneller dan mijn saus warm is .
Ik vind juist pasta die een nachtje in de koelkast heeft gestaan wel een bepaalde lekkerheid hebben. Een beetje klefferige bedoening. Hmmm.

*schaam*
Waarom zou je je daar voor schamen? Kwestie van smaak toch gewoon .
Ik ben gek op het opbakken van allerhande eten, dus hier vaak kliekjes, zo ook van macaroni. Heerlijk juist
quote:Soppie300 schreef op 15 mei 2010 @ 15:32:

klopt, je kunt macaroni zoiezo beter niet langer dan een dag in de koelkast bewaren. Er zit iets in wat dan gaat rotten, heb ik wel eens gehoord.Kolder!
quote:Sunemom schreef op 15 mei 2010 @ 16:01:

Ik ben gek op het opbakken van allerhande eten, dus hier vaak kliekjes, zo ook van macaroni. Heerlijk juist

Ja lekker!! Vind nasi de volgende dag ook lekkerder dan wanneer het net gemaakt is...

@twinkeling&hanneke000: dank voor de andijvie-uitleg!
@twinkeling: maak jij saus warm in de oven? Huh?
Ik denk dat ik de mosterd en andijvie wel een beetje snap nu..
quote:Twister2010 schreef op 15 mei 2010 @ 16:10:

@twinkeling: maak jij saus warm in de oven? Huh?Ja, ik maak in keer in de zoveel tijd een paar liter saus van verse groenten en doe die in porties in de diepvries. Zo'n portie warm ik op in de oven. Kan het even lekker pruttelen. Ik heb geen magnetron, dat verklaart misschien ook een hoop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven