Dadeltaart, maar is ie wel gaar?

15-05-2010 14:37 9 berichten
Hoi

Ik heb vandaag een dadeltaart gebakken. Het was een recept uit een bak boek. Alle aanwijzingen netjes gevolgd. Het deeg was nog tamelijk dun toen het de springvorm inging. Iets dikker dan cake deeg en er zat naast dadels ook appelrasp in.

Ruim een uur gebakken op 180 graden.

Net heb ik het geproefd en hij smaakt heel goed, maar ik heb het idee dat hij nog niet gaar is. Op zich zou ik van een taart met dun deeg en daarin appel en dadels niet verwachten dat hij heel droog is, wel plakkerig en vochtig. Toen ik aan het einde van de baktijd een pin in de taart stak kwam hij wel schoon eruit.

Hoe weet ik nu zeker of mijn taart wel / niet gaar is?

Want tja, hij is klef, maar hoe klef is nog goed??

Groeten,

Judith
Alle reacties Link kopieren
Als ie heel goed smaakt maakt het toch niet uit?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn dadeltaart gaat altijd als dunne massa de oven in, en alsie eruit komt is het nog vrij dun. Die moet echt wel een nachtje goed uitharden in de koelkast, de andere dag is het snijdbaar.

Het is toch een beetje een anders dan anders taart, die ik altijd maak. Bestaat eigenlijk helemaal uit dadel met nootjes in gesmolten gekookte roomboter met suiker en een ei erdoor geroerd.

Rare substantie, lijkt helemaal niet op beslag ofzo.

Als het enigszins afgekoeld is in de oven versier ik hem nog door er bovenop pecannoten in te drukken en het geheel te bestrooien met geraspte kokos.

Ik ben gek op die taart.

Hoe is jouw recept, Judith? (verandering van spijs.....)
Dadeltaart, nog nooit geproefd.

Klinkt lekker!

Ik ken alleen de havermoutmuffins met dadels.

Recept?
Recepten please?? Nog nooit een dadeltaart of dadelmuffins gemaakt... maar het klinkt heel lekker!!
Hallo allemaal,

bedankt voor de reacties! De taart was inderdaad wel gaar, en smaakt heerlijk. Hier het recept:

voor de taart

200 gram dadels, ontpit en fijngehakt

2 tl natriumbicarbonaat (baking soda, verkrijgbaar bij de toko onder de naam Arms&Hammer)

125 gram zachte boter

250 gram suiker

1 ei

2 tl vanille essence

2 granny smith appels, geschild en geraspt

125 gewone bloem

6 gram zelfrijzend bakmeel

voor het bovenlaagje:

75 gram boter

100 gram lichtbruine basterdsuiker

1/2 dl melk

60 gram geraspte kokos

1. vet een springvorm in en bedek hem met bakpapier. Verwarm de oven voor op 180 graden

2. Doe de dadels me 1/4 liter water in een pannetje en breng aan de kook. Roer er het natriumbicarbonaat door (dat gaat flink schuimen!), neem van het vuur en laat iets afkoelen

3. Klop de boter met de suiker luchtig met de mixer. Klop het ei en de vanille esssence erdoor. Voeg het dadelmengsel en de appel toe en spatel de gezeefde bloem en bakmeel erdoor tot het mengsel net gemengd en glad is. Schep het in de vorm en strijk glad. Zet 40 minuten in de oven.

4. doe de ingredienten voor het bovenlaagje in een pannetje en roer op laag vuur tot de boter gesmolten is. Neem de taart uit de oven en strijk het kokosmengsel zorgvuldig over de bovenkant. Zet de taart nog 20-30 minuten in de oven tot de bovenkant goudbruin is en de taart gaar.

5. Neem de taart uit de oven en laat deze in de vorm helemaal afkoelen.

Smakelijk eten!

groeten,

Judith
Dat klinkt heel bijzonder, ik heb het recept gekopieerd! Dankjewel voor het recept. En goed om te weten dat hij, ondanks dat hij nog zacht kan zijn, dan dus wel al gaar is .
De muffins die kan je op de site van ah (allerhande) terugvinden.

http://www.ah.nl/recepten ... 294298&source=RK+44_45_04 en die zijn in 20 min gaar. (Misschien is de taart lekkerder.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven