Werk & Studie alle pijlers

Flutklas op het HBO

16-05-2010 19:39 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben altijd nogal een bijdehand meisje geweest, vrij populair gewoon enzo.

Tot dit jaar...

Ik ben begonnen met mijn studie communicatie. Een compleet nieuwe klas waar ik niemand kende.

In de introductie week ging het nog wel goed, daar leerde ik wel mensen kennen, maar die bleken allemaal in andere klassen te zitten.

Niemand in mijn klas vraagt ooit naar mijn mening, ik durf mijn mening ook niet goed te geven. Ik ben mezelf gewoon niet in de klas, ik ben een verlegen, stil meisje geworden op school, vreselijk. Ik schaam me iedere keer weer op school, voor mezelf.

Maar, ik wil wel graag mijn ding kunnen zeggen. Ik wil dat ook mijn mening belangrijk is en dat ze mij om mijn mening vragen. Niet dat ze me negeren zoals nu.

Vorige week besloot ik eens voor mijn mening op te komen.

Een jongen uit mijn projectgroep had belachelijk kwaad opgehangen nadat hij niet wilde uitleggen waar iets over ging. Ik wilde weten waarom hij zo kwaad op mij was dus ik vroeg het hem, hij gaf geen antwoord.

Toen ik voor hem ging staan maakte hij nogal ophef. Ik werd echt woedend en ik *kan mezelf nu nog wel voor mijn kop slaan* kneep hem in zijn buik. Hij bleef maar doorrazen over dat ik moest doorpraten tegen een muur maar dat hij toch niet zou uitleggen waarom hij had opgehangen.

Zo krijg ik natuurlijk ook geen respect, ik weet het. Maar met deze jongen kan ik ook gewoon niet samenwerken! Hij is echt onmogelijk! Dus nu zit ik met 2 problemen, ik wil dat mensen mij niet zien als het knijpende meisje, want zo snel doe ik dat nou echt niet hoor.. Ik liet me alleen gaan per ongeluk, ik wil gewoon dat mensen mij respecteren!

Maar hoe?
Buikknijpen is een manier van communiceren, levert mss extra studiepunten op?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Non verbale communicatie Solomio...zouden apen dit nou ook doen? Heeft wel iets primitiefs.
This is not kosher!
quote:Wellhello schreef op 16 mei 2010 @ 20:51:

Non verbale communicatie Solomio...zouden apen dit nou ook doen? Heeft wel iets primitiefs.Ik voel een fantastisch afstudeeronderwerp aankomen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Sorry, ik klink wel heel betweterig, niet de bedoeling!

Maar ik buikknijp niet hoor, ik sla gewoon meteen heel erg hard: LUISTEREN!
This is not kosher!
Je gaat eerst al voor hem staan en vervolgens knijp je hem.

Iedereen heeft het natuurlijk over dat knijpen, logisch, want dat is echt belachelijk gedrag. Echt absurd!!

Maar uit woede vóór iemand gaan staan is ook niet helemaal normaal gedrag hoor. Je bent toch geen viswijf die even verhaal komt halen? Dat is echt niet de juiste instelling. Ik ben uit woede nog nooit voor iemand gaan staan, en heb al helemaal nooit iemand geknepen. Echt bizar.

Verder sluit ik me aan bij de rest: Populaire bijdehante meisjes zijn helemaal niet leuk, ook al dacht jij waarschijnlijk van wel. Wees gewoon vriendelijk en behulpzaa, stel je open op en dan gaat de rest vanzelf, maar laat dat op hoge poten uit woede voor iemand gaan staan, en al helemaal niet buikknijpen. (of andere lichamelijke uitingen, totaal misplaatst)
MissGK, hoe reageerde die jongen er eigenlijk op dat je hem kneep?
Neeee, geen spleetjeslippen...

Meer een half geopende mond met op elkaar geknepen tanden en een beetje een verwilderde blik in haar ogen.
668, the neighbour of the Beast
Neeee, geen spleetjeslippen...

Meer een half geopende mond met op elkaar geknepen tanden en een beetje een verwilderde blik in haar ogen.
Op zich was één keer genoeg he....
Ben je er om je HBO te halen, of ben je daar om populair gevonden te worden?
Ik mag toch hopen dat to er zit voor haar papiertje en ontwikkeling..
Zal een van haar klasgenoten zich hier nog zo melden?
Duh Zwieb, wie denk jij dat websje heeft herkend?
quote:Zwieber schreef op 16 mei 2010 @ 20:05:

Iemand knijpen in de buik? En dit is NIET de kleuterklas? Ik kan hier met mijn hoofd niet bij. Ben je wel goed snik? Hoe kom je er in hemelsnaam op iemand in zijn buik te knijpen???

Dit verwoordt mijn gevoelens ook wel zo ongeveer.
quote:Celeone schreef op 16 mei 2010 @ 21:13:

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Websje, kom er maar in!
Dit is zó de grap van de eeuw; ik zou gelijk vriendinnetjes met je worden!
quote:Celeone schreef op 16 mei 2010 @ 21:13:

quote:MissGK schreef op 16 mei 2010 @ 19:39:

Ik ben altijd nogal een bijdehand meisje geweest, vrij populair gewoon enzo.

Tot dit jaar...

Ik ben begonnen met mijn studie communicatie. Een compleet nieuwe klas waar ik niemand kende.

In de introductie week ging het nog wel goed, daar leerde ik wel mensen kennen, maar die bleken allemaal in andere klassen te zitten.

Ja, en? Dan kan je de mensen in je eigen klas ineens niet meer leren kennen? Wat in de intro kan, kan daarna in de klas ook. Straks ga je werken en dan ken je ook de mensen op je afdeling/bedrijf niet, zal je ook moeten leren kennen. Zelfs zonder introductieweek.

Niemand in mijn klas vraagt ooit naar mijn mening, ik durf mijn mening ook niet goed te geven.

Dan moet je daaraan gaan werken. Je wil je mening geven dan zal je dat moeten leren doen. Een ander kan hem niet voor je geven dus de bal ligt bij jou. Sinds wanneer moet je wachten met het geven van een mening totdat een klasgenoot dit vraagt?? Je kan je ook zelf in een dicussie mengen.

Ik ben mezelf gewoon niet in de klas, ik ben een verlegen, stil meisje geworden op school, vreselijk. Ik schaam me iedere keer weer op school, voor mezelf.

In principe nergens voor nodig (mit je niet in buiken knijpt ). Net als bij het geven van je mening zal je dit ook zelf op moeten lossen. Dan ben je voorlopig maar dat stille(re) meisje. So be it. Start in ieder geval met interesse in een ander te tonen. Vraag je klasgenoten wat ze van iets denken, naar hun mening (over een vak, een docent, een opdracht, een tv programma etc). Echt een basisregel: als jij interesse in anderen toont dan tonen zij ook interesse voor jou. Daarbij vinden mensen andere mensen die belangstelling tonen al direct vriendelijker dan iemand die niets zegt/vraagt.

Maar, ik wil wel graag mijn ding kunnen zeggen. Ik wil dat ook mijn mening belangrijk is en dat ze mij om mijn mening vragen. Niet dat ze me negeren zoals nu.

Jij negeert ze blijkbaar ook, je vraagt anderen ook niet om hun mening. Je bent niet het centrum van het universum. Jij bent het stille meisje in de klas studenten. Net als jij zijn dit eerstejaars studenten die allemaal bezig zijn met zichzelf en dus niet direct op jouw mening zitten te wachten. Dus wederom: vraag anderen naar hun mening dan kan jij hierop reageren met jouw mening.

Vorige week besloot ik eens voor mijn mening op te komen.

Je hoeft niet voor je mening "op te komen" die kan je op een normale manier kenbaar maken. Een jongen uit mijn projectgroep had belachelijk kwaad opgehangen nadat hij niet wilde uitleggen waar iets over ging.

Ik wilde weten waarom hij zo kwaad op mij was dus ik vroeg het hem, hij gaf geen antwoord.

Toen ik voor hem ging staan maakte hij nogal ophef. Ik werd echt woedend en ik *kan mezelf nu nog wel voor mijn kop slaan* kneep hem in zijn buik. Hij bleef maar doorrazen over dat ik moest doorpraten tegen een muur maar dat hij toch niet zou uitleggen waarom hij had opgehangen.

Vind je reactie lachwekkend maar ook in- en in triest. Als je denkt dat je met hysterisch gedrag een plaatje in de groep kan krijgen begrijp je echt niets van communicatie.

Zo krijg ik natuurlijk ook geen respect, ik weet het. Maar met deze jongen kan ik ook gewoon niet samenwerken! Hij is echt onmogelijk!

Jij gedraagt nog onmogelijker. Hoog tijd voor wat zelfreflectie. Focus liever op je eigen gedrag. Blijkbaar roept dat ook nog al wat heftige emoties bij anderen op...

Dus nu zit ik met 2 problemen, ik wil dat mensen mij niet zien als het knijpende meisje, want zo snel doe ik dat nou echt niet hoor.. Ik liet me alleen gaan per ongeluk, ik wil gewoon dat mensen mij respecteren!

Respect moet je verdienen. En dat gaat niet met knijpen.

Maar hoe?

1) de knop omzetten: je bent niet het populaire meisje dat je op de middelbare school was. Doe normaal tegen anderen en toon oprechte interesse. Die klas draait nu eenmaal niet om jou.

2) Bied je excuses aan aan het ventje dat je in zijn buik hebt geknepen. Doe verder normaal, je hoeft geen onderdanige deurmat te spelen maar arrogant negeren en hem de schuld van alles geven maakt je zeker weten niet geliefd.

3) Bedenk dat je die studie volgt omdat je een diploma wil halen. In principe doet een klas er niet veel toe maar in de praktijk zal je met je klasgenoten veel opdrachten moeten doen. Wel zo prettig als je normaal gedrag vertoont (knijpen en schreeuwen vallen daar dus NIET onder). Ben een prettige groepsgenoot en ga geen respect eisen maar het simpelweg verdienen. Dus kom op tijd, luisten naar anderen, onderbouw je eigen mening goed, heb je spullen op tijd af en maak intussen ook eens een geintje, het is tenslotte ook geen strafkamp.

4) Lees je boeken eens goed door. Wát is non-verbale en verbale communicatie. Observeer dit bij je klasgenoten. Wat wordt positief ervaren en wat niet? Waarom vind JIJ sommige klasgenoten niet leuk en anderen wel?

Bijvoorbeeld: je klasgenoot wilde je geen info geven, schreeuwde tegen je en hing de telefoon op. Hij wilde niet naar je luisteren.

Hij vertoonde dus vervelend gedrag. Het effect op jou: jij werd hier boos om.

Wat deed jij:? Je ging voor hem staan (intimiderend non verbaal gedag), schreeuwde tegen hem en wilde niet naar hem luisteren (je ging maar door terwijl hij zei dat hij niets meer wilde horen).

Je vertoonde dus exact hetzelfde vervelende gedrag. Vervolgens wordt je ook nog fysiek agressief. Draai het maar om: hoe had jij je gevoeld als die gozer voor je was gaan staan, had geschreeuwd en vervolgens in JOUW buik had geknepen? Het effect van jouw communicatie op hem: hij werd kwaad op jou.

Resultaat: twee kwade mensen en de groepssamenwerking is verpest. Winnaar: geen. Verliezers: TO, Blauwbuikje en de rest van de groep.
Blauwbuikje
Dank jullie wel, degene met serieuze reacties...

Dat buikknijpen ging toen echt per ongeluk, ik schrok er zelf echt heel erg van. Het was niet de bedoeling en ik schaamde me rot.

Ik zit daar nu inderdaad voor mijn studie, maar het zou zoveel makkelijker zijn als ik iemand had om simpelweg gezellig mee te kletsen of in de pauzes door te brengen.

Maarja, ik denk dat ik dat maar even achter me laat. Ik heb binnenkort een gesprek met mijn mentor, dan ga ik de situatie aan haar voorleggen.
quote:MissGK schreef op 17 mei 2010 @ 14:50:

Dank jullie wel, degene met serieuze reacties...

Dat buikknijpen ging toen echt per ongeluk, ik schrok er zelf echt heel erg van. Het was niet de bedoeling en ik schaamde me rot.

Heb je je excuses al aangeboden aan je die gozer?

Ik zit daar nu inderdaad voor mijn studie, maar het zou zoveel makkelijker zijn als ik iemand had om simpelweg gezellig mee te kletsen of in de pauzes door te brengen.

Maarja, ik denk dat ik dat maar even achter me laat. Ik heb binnenkort een gesprek met mijn mentor, dan ga ik de situatie aan haar voorleggen.

Stap eens uit die slachtofferrol zeg!

Wat ga je ZELF nu aan deze situatie doen (behalve naar je mentor gaan)?? Je bent toch echt zelf de aangewezen persoon die verandering in de situatie kan aanbrengen. JIJ kan (moet) zelf contact met anderen zoeken. Je mentor kan hier ook niet veel aan veranderen.

In een andere klas is zit men ook niet te wachten op jouw mening. Daar gelden dezelfde regels: zelf interesse tonen en initiatief nemen. Ook in een andere klas krijg je respect niet kado, daar moet je het ook verdienen.

En vergis je tot slot niet in de informatie die over je de ronde is gegaan na dat knijpincident. Als jij na 3/4 jaar "ineens" wordt overgeplaatst naar een andere klas achtervolgt je dat ook gewoon.
Populair en HBO gaan wat mij betreft niet samen. Jij hebt een studie gekozen die je interessant vindt (denk ik), en je wilt een diploma halen. Ik zou me daar op concentreren ipv je plaats in de groep. Wanneer jij laat merken dat jij je best doet en daardoor dus ook een onderbouwde(!) mening kunt geven die iets bijdraagt aan een discussie of product zullen je klasgenoten je gaan waarderen.

En niemand heeft 'respect' voor een buikknijpende aansteller maar wie weet kunnen je klasgenoten het wel waarderen wanneer jij laat zien dat je weet dat je je hebt misdragen en het probeert goed te maken. Door idd je excuses aan te bieden en voortaan je uiterste best te doen wanneer het om groepsproducten gaat.

Je studeert communicatie dus ik zou denken dat je wel ideeën hebt over hoe je dit met je klasgenoot kunt oplossen.
Wijze woorden van Mips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven