Tips bij uitzoeken bril
maandag 17 mei 2010 om 21:27
Hallo allemaal,
Ik heb een bril nodig en heb zo het vermoeden dat het nog een hele klus gaat worden voordat ik dé bril gevonden heb.
Ik heb vandaag bij twee bekende opticien-ketens gekeken en ik vond het wat tegenvallen. Vond ik er al eentje waarvan de vorm goed was dan was de kleur weer niet mooi en vice versa. De wat duurdere opticiëns waren vandaag gesloten dus daar heb ik nog niet kunnen kijken.
Met name de kleur vind ik lastig. Ik ben (donker)blond, blauwe ogen en een vrij lichte huid met sproeten. Ovaal-vormig gezicht. Qua kleding draag ik allerlei kleuren, paars, roze, groen, zwart, rood...
Wie heeft er handige tips waar ik op kan letten bij het uitzoeken van een bril?
Ik heb een bril nodig en heb zo het vermoeden dat het nog een hele klus gaat worden voordat ik dé bril gevonden heb.
Ik heb vandaag bij twee bekende opticien-ketens gekeken en ik vond het wat tegenvallen. Vond ik er al eentje waarvan de vorm goed was dan was de kleur weer niet mooi en vice versa. De wat duurdere opticiëns waren vandaag gesloten dus daar heb ik nog niet kunnen kijken.
Met name de kleur vind ik lastig. Ik ben (donker)blond, blauwe ogen en een vrij lichte huid met sproeten. Ovaal-vormig gezicht. Qua kleding draag ik allerlei kleuren, paars, roze, groen, zwart, rood...
Wie heeft er handige tips waar ik op kan letten bij het uitzoeken van een bril?
maandag 17 mei 2010 om 21:32
Heb je al advies gevraagd aan de opticien/verkoper zelf.
Als ik een nieuwe bril koop begin ik zelf te passen, opticien komt een kijken, stelt wat voor, ik pas die bril, en daarna nog een stel anderen. Maar 9 van de 10 keer is de keus van de opticien de beste (en ik ga echt niet naat een dure zaak)
Als ik een nieuwe bril koop begin ik zelf te passen, opticien komt een kijken, stelt wat voor, ik pas die bril, en daarna nog een stel anderen. Maar 9 van de 10 keer is de keus van de opticien de beste (en ik ga echt niet naat een dure zaak)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 17 mei 2010 om 21:32
hi mutsy,
ook ik heb een lichte huid met sproeten, donkerblond haar en een ovaal gezicht en de keuze waar ik tegenaan liep was: ga je of voor een heel uitgesproken montuur of iets heel subtiels? Of allebei zodat je kan afwisselen?
Zelf heb ik een zwart vierkant montuur en een vierkant montuur dat subtiel is in het paars.
Tip: probeer een paar pasvormen uit en kijk welke vorm je goed staat. Dat zoekt alvast wat gerichten. Dan weet je een beetje welke je van het rek kan pakken.
En verder, veel uitproberen en niet in 1 dag klaar willen zijn want het is een lastige keuze.
Welke vorm heb je gepast die je goed vond staan? Wil je 1 allround brill, is dan iets zonder montuur (dus alleen glas) iets?
ook ik heb een lichte huid met sproeten, donkerblond haar en een ovaal gezicht en de keuze waar ik tegenaan liep was: ga je of voor een heel uitgesproken montuur of iets heel subtiels? Of allebei zodat je kan afwisselen?
Zelf heb ik een zwart vierkant montuur en een vierkant montuur dat subtiel is in het paars.
Tip: probeer een paar pasvormen uit en kijk welke vorm je goed staat. Dat zoekt alvast wat gerichten. Dan weet je een beetje welke je van het rek kan pakken.
En verder, veel uitproberen en niet in 1 dag klaar willen zijn want het is een lastige keuze.
Welke vorm heb je gepast die je goed vond staan? Wil je 1 allround brill, is dan iets zonder montuur (dus alleen glas) iets?
maandag 17 mei 2010 om 21:37
Specsavers heeft leuke tips op hun site staan. Ze hebben daar voorbeeld-foto's staan, maar je kan ook je eigen foto gebruiken en de monturen online proberen op die foto.
Dan je even kijken wat er zoal is en welke bij je passen. In de winkel hebben ze niet alle monturen en als je een montuur hebt gezien dan je online ook kijken of er meerdere kleuren zijn.
Camera meenemen en foto's maken is ook handig.
Dan je even kijken wat er zoal is en welke bij je passen. In de winkel hebben ze niet alle monturen en als je een montuur hebt gezien dan je online ook kijken of er meerdere kleuren zijn.
Camera meenemen en foto's maken is ook handig.
maandag 17 mei 2010 om 21:45
maandag 17 mei 2010 om 21:46
De eerste keer dat ik voor een bril ging, heb ik iemand meegenomen om te beoordelen. Mijn probleem was dat ik geen enkele bril leuk vond staan, gewoonweg omdat ik mezelf niet gewend was met een bril op mijn neus. Mijn ervaring is dat hoe langer je een bril draagt, hoe makkelijker je een leuk montuur weet te vinden.
Succes met je zoektocht
Succes met je zoektocht
maandag 17 mei 2010 om 21:46
Je moet eerst bepalen wat je wil: een bril die je nauwelijks ziet, of een heel uitgesproken model. Ga je de bril iedere dag dragen? Dan loop je met een heel uitgesproken model het risico dat je de bril snel beu bent. Vind je het belangrijk om regelmatig een nieuwe bril te kunnen kopen? Of investeer je 1 x in een echt mooie bril en doe je daar een langere tijd mee?
Ik draag normaal gesproken contactlenzen maar wissel dat af met het dragen van een bril. Omdat ik mijn bril niet iedere dag draag en houd van uitgesproken monturen, heb ik 2 prachtige en bijzondere brillen. Duurder dan een montuur bij SpecSavers maar kwalitatief erg goede brillen die je ook niet zo snel bij iemand anders ziet.
Ik draag normaal gesproken contactlenzen maar wissel dat af met het dragen van een bril. Omdat ik mijn bril niet iedere dag draag en houd van uitgesproken monturen, heb ik 2 prachtige en bijzondere brillen. Duurder dan een montuur bij SpecSavers maar kwalitatief erg goede brillen die je ook niet zo snel bij iemand anders ziet.
.
maandag 17 mei 2010 om 21:50
Ik ben zelf geen fan van grote ketens, omdat ze vaak standaardmaten hebben. Als je een "tussenmaatje" nodig hebt, kan je er al (bijna) niet terecht is mijn ervaring. Bij een goede optiek heb je meer keuze wat betreft maten, en zullen ze je er ook in adviseren. Let verder op of je bril lekker op je neus zit. Als hij oncomfortabel zit kan je er enorm hoofdpijn van krijgen.
Neem iemand mee met een camera, en laat diegene vanuit verschillende standpunten foto's maken. Dan kan je zelf goed zien hoe het staat. (Ik doe dat ook om überhaupt iets te zien van de bril. Ik zie nl. geen steek zonder bril. Via de camera kan ik met bril op wél goed zien wat ik op mijn hoofd heb
)
Neem iemand mee met een camera, en laat diegene vanuit verschillende standpunten foto's maken. Dan kan je zelf goed zien hoe het staat. (Ik doe dat ook om überhaupt iets te zien van de bril. Ik zie nl. geen steek zonder bril. Via de camera kan ik met bril op wél goed zien wat ik op mijn hoofd heb
maandag 17 mei 2010 om 21:55
Ik heb mijn bril trouwens elke dag op, dus ik kies bewust voor een duurdere bril. Juist omdat ik hem zo vaak op heb, vind ik het heel belangrijk dat alles goed is. Dat het qua uitstraling past, maar ook dat het niet een bril is die ik regelmatig bij iemand anders zal zien, dat hij comfortabel zit, en dat ik de bril over 3 jaar ook nog leuk vind. Ik heb een vaste opticien, waar ik altijd naar terug kan, en die met me mee denkt als ik weer een nieuwe nodig heb. Dat vind ik zo prettig, dat ik graag "iets" meer betaal dan bij bijv. specsavers of H.A.
maandag 17 mei 2010 om 22:04
Glasbrilletje. Valt niet zo op, draagt licht en je kunt allerlei vormen glas kiezen, zelf heb ik ovale glazen. Ik heb grijs/taupe/zwarte hele dunne pootjes, kan de kleur niet precies benoemen maar het staat bij alles. Ik ben zelf blond en een naturel/klasiek type.
Wat ik als tip mee wil geven: Laat de zijkant van je brilglazen meepolijsten. Anders krijg je een soort wittige brilrand, als het gepolijst is, wordt dit ook meer doorzichtig en valt het nog minder op.
Is bij mijn bril helaas vergeten, nog steeds erg jammer.
Wat ik als tip mee wil geven: Laat de zijkant van je brilglazen meepolijsten. Anders krijg je een soort wittige brilrand, als het gepolijst is, wordt dit ook meer doorzichtig en valt het nog minder op.
Is bij mijn bril helaas vergeten, nog steeds erg jammer.
maandag 17 mei 2010 om 22:08
Bedankt voor de tips! Twee verschillende monturen zodat ik kan afwisselen heeft natuurlijk wel mijn voorkeur
@Kiki_twee: Ik heb vanmiddag al even rond gekeken op de site van Specsavers. Zag wel een paar leuke monturen die ik ook even heb "uitgeprobeerd' op mijn eigen foto. Vooral handig om te bepalen welke vorm wel en niet mooi is.
Ik vond het ook een goede tip om foto's te maken, op die manier kijk je er toch anders tegenaan dan wanneer je jezelf in de spiegel bekijkt.
Ik van plan om overmorgen weer op zoek te gaan naar een geschikte bril. Heb al van verschillende mensen uit mijn omgeving de tip gekregen om bij een duurdere opticien hier in de buurt te gaan kijken, wie weet hebben ze daar iets leuks voor mij!
@Kiki_twee: Ik heb vanmiddag al even rond gekeken op de site van Specsavers. Zag wel een paar leuke monturen die ik ook even heb "uitgeprobeerd' op mijn eigen foto. Vooral handig om te bepalen welke vorm wel en niet mooi is.
Ik vond het ook een goede tip om foto's te maken, op die manier kijk je er toch anders tegenaan dan wanneer je jezelf in de spiegel bekijkt.
Ik van plan om overmorgen weer op zoek te gaan naar een geschikte bril. Heb al van verschillende mensen uit mijn omgeving de tip gekregen om bij een duurdere opticien hier in de buurt te gaan kijken, wie weet hebben ze daar iets leuks voor mij!
maandag 17 mei 2010 om 22:18
Ik weet overigens nog niet of ik de bril echt de hele dag ga dragen. Het zou wel kunnen maar ik heb hem voor veraf nodig, dus hij komt met name van pas in bijv. collegezaal en het verkeer. Ik zit veel aan de computer, zowel prive als werk en daarvoor heb ik hem dus eigenlijk niet nodig.
Ik hoop overigens ook dat mijn hoofdpijnklachten af zullen nemen. De opticien zei vanmiddag al dat het best wel eens mogelijk is dat ik minder hoofdpijn heb door een bril te dragen..
Ik hoop overigens ook dat mijn hoofdpijnklachten af zullen nemen. De opticien zei vanmiddag al dat het best wel eens mogelijk is dat ik minder hoofdpijn heb door een bril te dragen..
maandag 17 mei 2010 om 22:39
@mutsy02
Ik heb net als jouw donkerblond haar en blauwe ogen.
Ik heb een lichte, goudkleurige bril met een mozaicwerkje erin. De glazen zijn langwerpig (over de breedte) en onder open.
Hij staat heel subtiel, omdat hij niet heel fel in het gezicht is Helaas heb ik geen foto voor je. maar ik zou niet voor iets heel fels gaan. Rood, wit etc is te denk ik te fel..
Ik heb net als jouw donkerblond haar en blauwe ogen.
Ik heb een lichte, goudkleurige bril met een mozaicwerkje erin. De glazen zijn langwerpig (over de breedte) en onder open.
Hij staat heel subtiel, omdat hij niet heel fel in het gezicht is Helaas heb ik geen foto voor je. maar ik zou niet voor iets heel fels gaan. Rood, wit etc is te denk ik te fel..
dinsdag 18 mei 2010 om 09:00
Ik mocht bij de brillenboer een aantal monturen mee naar huis nemen, zodat iedereen hier mee kon kiezen, ook heb ik toen foto's gemaakt en dat ziet er heel anders uit als in de spiegel, een aantal doorgemaild naar een vriendin, en toch mijn eigen plan getrokken! ben nu achteraf heel blij met deze keus, maar het blijft moeilijk, ik had ook nog een heel leuk montuur, van voren stond het super maar het had ontzettend lekijke pootjes... dat zag ik juist goed op de foto's!
Vaak is het zo dat je bij een 'particulier"de monturen mee mag nemen naar huis dus daar zou ik voor gaan!
Vaak is het zo dat je bij een 'particulier"de monturen mee mag nemen naar huis dus daar zou ik voor gaan!
woensdag 19 mei 2010 om 13:55
Ik ben vandaag bij de opticien geweest. Veel brillen op gehad voornamelijk kunststof, dat spreekt mij persoonlijk meer aan dan een metalen-montuur. Bij een van de monturen had ik meteen het "ja deze is leuk"-gevoel. Later kwam er nog een leuk montuur voorbij dus dat maakte de keuze er niet makkelijker op. Dit montuur was echter qua prijs een stuk duurder en aangezien ik niks vergoed krijg en ook maar gewoon een studentje heb ik dat montuur even gelaten voor wat het is.
Heb de bril nu "op proef" mee naar huis en heb vrijdag een afspraak om mijn ogen uitgebreid te laten meten...
Heb de bril nu "op proef" mee naar huis en heb vrijdag een afspraak om mijn ogen uitgebreid te laten meten...
zaterdag 14 mei 2011 om 11:33
Wat fijn dat je de bril zelfs op proef mee naar huis mocht nemen!
(ik ga vandaag eens voor t eerst sinds tijden weer eens kijken naar brillen...)
Weet iemand of er ook ontwerpers bestaan, dan je bijv een standaardbril kiest en er zelf iets op kan laten maken?
(vast een heel duur idee, maar omdat ik een heel lastige stijl heb...)
(ik ga vandaag eens voor t eerst sinds tijden weer eens kijken naar brillen...)
Weet iemand of er ook ontwerpers bestaan, dan je bijv een standaardbril kiest en er zelf iets op kan laten maken?
(vast een heel duur idee, maar omdat ik een heel lastige stijl heb...)