Werk & Studie alle pijlers

Ik ga weer solliciteren....

14-05-2010 16:25 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
...en ik vind het zo spannend!!! Wat wil ik met dit topic? Gewoon kletsen met mensen die hier ook hun ei kwijt willen, hun enthousiasme of hun frustraties, of mensen die tips willen uitwisselen, of praten over koetjes en kalfjes.

We gaan van baan wisselen/de arbeidsmarkt weer op en dat is spannend!

Ik ben aan het solliciteren

Totaal aantal stemmen: 18

ja en ik zit al in de procedure (11%)
ja, ben nog in de startfase (33%)
nee, heb al een baan (39%)
nee, maar zou het wel moeten doen (17%)
weet ik niet Geen stemmen
Yes!! Ik ben door voor een 2e gesprek .

Ben net gebeld, en de nieuwe afspraak staat komende vrijdagochtend al.

Ik hoop dat dit al een arbeidsvoorwaarden gesprek is, maar dat weet ik niet zeker. Dit keer zit ik met de de directie en iemand die dan mijn toekomstige collega zou worden.

Kan ik meteen even kijken hoe de reistijd zit rond de spits, want ik ben bang dat dat nog wel eens kan tegenvallen. Ik kan nu ongeveer vanuit mijn bed naar mijn kantoor stappen, dus dat zal wel even wennen zijn. Maar door de reistijd laat ik me niet tegenhouden als ze me willen hebben. Het lijkt me zo'n leuke baan!
Padje, ze brachten het heel goed hoor. Maar ik vond het pijnlijk om niet hun gedroomde nieuwe collega te zijn. Het was bij een communicatieburo, en daar liggen de vacatures niet voor het oprapen.

Ik ben niet zoveel aan het schrijven op vacatures, ben meer bezig met netwerken. Met de persoon die mij afgewezen heeft (een kennis van vroeger) ga ik over een tijdje een kop koffie drinken om me te helpen met nadenken over een volgende stap, met wie ik nu zou kunnen praten.

Padje en MiNouTje, succes!! Ik duim. Zo heerlijk als je een fijne baan binnenhengelt.
He jammer nijntje. Hoor dat vaker van communicatiebanen, lastig te vinden. Zeg, maar hoe gebruik jij je netwerk? Ik heb echt nul ervaring met netwerken, wel met borrelen maar niets zinnigs ;) Bel je dan ineens oud-collega's op? Lijkt me zo ongepast en doortrapt bijna. M'n brief is af! Nu m'n cv nog wat oppoetsen en dan weg ermee.
Padje, WHOAAA wat goed!! Hebben ze niet verteld wat de inhoud van dit gesprek is? Dat had je ook best kunnen vragen hoor, dan weet je wat je te wachten staat. Bij sommige bedrijven is dit meteen het arbeidsvoorwaardengesprek, bij andere bespreek je die pas in een derde gesprek. Hoe lang denk je onderweg te zijn in de spits?

Nijntje, hoi communicatiecollega! Hoop niet dat jij bij mij in de buurt woont, want dan zijn we mooi concurrenten hihi. Ik zie trouwens regelmatig vacatures voorbij komen En nee ik woon niet in de Randstad (waar ze wel voor het oprapen lijken te liggen).

Pims, hoe ziet jouw netwerk eruit? Je kunt er echt iets mee doen, maar het hangt er maar net vanaf hoe je die hebt opgebouwd en of je nog contact houdt (bijvoorbeeld via LinkedIn). Er is niks doortrapts aan om een oud-collega op te bellen. Ik denk dat je privéleven en zakelijk leven door elkaar mengt, net als wat hierboven staat. Als je dit in je privéleven doet, dus iemand van vroeger opbellen omdat je er iets van nodig heb, dan vind ik dat ongepaster dan in het zakelijk leven. In het zakelijk leven onderhoud je nou eenmaal contacten wanneer je iemand nodig hebt. Ik heb ook oud-collega's opgebeld. Die konden me niet helpen, maar gaven me dan wel weer contactinformatie van mensen die mij misschien wel konden helpen. En dan kun je mooi terugrefereren naar die oud-collega, want die kennen jullie dan allebei. Er zijn hele mooie informatieve websites en boeken over netwerken, het is ook echt een competentie. En het is te leren! Succes trouwens met het versturen van je CV+brief!! Zo spannend!

Nou, bij mij zouden ze binnen 10 werkdagen iets laten horen. Dit is nr.3. Pfff... het is zo spannend om te wachten. Ik distantieer me geen 10 meter van mijn telefoon hahaha.
De sollicitatie loopt via een W&S bureau, dus ik heb gisteren nog even gebeld om te vragen wat de bedoeling precies is van dit 2e gesprek.

Het is helaas nog geen arbeidsvoorwaardengesprek, maar een kennismaking met de directie om te kijken of ze ook enthousiast over mij zijn (het vorige gesprek was met de (hopelijk) toekomstige direct leidinggevende).

Dus ik moet mezelf nog een keer verkopen. De vorige keer heb ik me niet heel goed voorbereid. Wel natuurlijk zoveel mogelijk info over het bedrijf verzameld en voor mezelf bedacht wat ik zoek in een nieuwe baan, maar geen antwoorden bedacht op alle mogelijke standaard vragen. Gelukkig kreeg ik die niet, dus dat scheelt. Ik heb altijd het idee dat zulke dingen bij mij het best verlopen als ik mezelf ben en niet op de automaat ga. Dan wordt het namelijk al snel een ingestudeerd riedeltje bij mij.

De reistijd is zonder files 25 tot 30 minuten. Bij het 1e gesprek was ik er ook binnen 25 min, maar toen was half nederland vrij. Ik denk dat ik er op een normale werkdag 45 tot 60 minuten over zal doen (wild guess). Nu heb ik een reistijd van 5 minuten, maar dat vind ik dan ook eigenlijk te kort. Dus ik denk dat ik de reistijd maar voor lief neem.

Maar 10 dagen wachtten op een reactie is echt enorm lang! Niet ongebruikelijk, maar gevoelsmatig wel heel vervelend natuurlijk. Hopen dat er niet al te veel mede kandidaten zijn en dat je snel wat hoort!
quote:Pims76 schreef op 18 mei 2010 @ 20:04:

He jammer nijntje. Hoor dat vaker van communicatiebanen, lastig te vinden. Zeg, maar hoe gebruik jij je netwerk? Ik heb echt nul ervaring met netwerken, wel met borrelen maar niets zinnigs ;) Bel je dan ineens oud-collega's op? Lijkt me zo ongepast en doortrapt bijna. M'n brief is af! Nu m'n cv nog wat oppoetsen en dan weg ermee.

Ik vroeg het een keer aan een coach (met wie ik ook weer via via een gesprek had geregeld ) : hoe moet ik netwerken? Hij zei: er is maar 1 woord voor hoe je dat met doen: schaamteloos.

Dus dat doe ik nu ook. Ik bel of mail mensen die iets doen wat ik interessant vind. En ik vraag ze of ze tijd hebben voor een kop koffie, zodat ik ze het hemd van het lijf kan vragen over hun werk. En of ze nog tips voor me hebben, qua banenzoekerij.
@padje: joehoe! spannend!

@minoutje: jaaaa, ik ken het, dat eindeloze wachten...

ik ben gister op gesprek geweest. Was een prettig gesprek, maar ook wel pittig. Het wordt een zware baan, dus daar hebben ze flink op gehamerd. Ik weet niet of ze me willen, ik denk dat ze vinden dat ik wat te weinig ervaring heb om zelf een bovenbouw op te zetten voor mijn vak. Heb nu 3 jaar ervaring. Maar alles paste zo goed bij me!

Volgende week donderdag hoor ik meer. Ben zoooo benieuwd!

Maar als ik het niet word dan stort mijn wereld niet in. Dan kan ik namelijk bij mijn huidige hele fijne baan met hele fijne collega's blijven, en dat vind ik eigenlijk ook heel leuk.

ben zo benieuwd!
Ah, ik krijg steeds meer beeld bij netwerken. Ik heb een hoop vrienden en mensen waar ik lief en leed mee deel maar heb ze nog nooit beschouwd als potentiele kruiwagen. En met ex-collega's heb ik nauwelijks contact meer. Nog wel op hyves/facebook dus zou ze wel wwer s kunnen benaderen. Eerst ff afwachten hoe mn brief in de smaak is gevallen. Ben er zelf nl heel enthousiast over

Orchis, klinkt goed. En fijn dat je vanuit zo'n prettige positie solliciteert en niet weg hoeft of ongelukkig bent.
Nou, ik heb vrijdag mijn 2e gesprek gehad.

Ik heb er een goed gevoel over, en ik kreeg eigenlijk het idee dat ze me wel graag willen hebben. Maar je weet het nooit, dus ik moet even uitkijken dat ik er niet al te erg op ga hopen..

Als het goed is krijg ik dindsdag te horen of ze me willen of niet, en zo ja, dan gaan we kijken of we er uit komen met de arbeidsvoorwaarden.

Ik zit dus nog een (lang!) weekend in spanning..
Ik heb de baan!!!

Dubbel gevoel, want ik ga mijn huidige collega's erg missen. Maar ik heb er ook zo'n zin in, deze uitdaging!

@padje: ja erg he, die spanning! Bij mij zou het een week duren zeiden ze, maar toch hebben ze me vrijdag al gebeld. Maar ja, dat lange weekend he... Morgen is het dinsdag, ik duim voor je!

@Nijntje: daar heb ik helemaal geen ervaring mee, geen tips van mij dus!

@pims: duim ook voor jou!
Misschien dat ik hier goed zit met mijn vraag.

Ik ben momenteel ook druk met solliciteren bezig.

Heb nu 3 gesprekken (2 vakgerelateerd, 1 totaal iets anders) gehad en die zijn alle drie goed gegaan.

Eentje heeft al gebeld voor een tweede gesprek. So far so good.

Maar ik ben zo bang. Ik ben zo bang dat ik het niet aan kan. Dat ik hen teleur ga stellen.

Het is een baan in het onderwijs met een lange reistijd, een volle werkweek en nog wat extra begeleidingstaken.

Gezien ik nog maar net afgestudeerd ben vraag ik me af of dit wel verstandig is.

Is het normaal om een beetje angst te hebben voor werk waar je voor opgeleid bent?

Vriendinnen van me zeggen dat ik het gewoon moet doen en het alleen zo zal ondervinden, het echt zal weten. Maar ik ben zo bang dat wanneer ik het niet goed doe, er allemaal leerlingen zullen blijven zitten en noem het maar.

Wat is wijsheid?
Poelepoelepoelepoes!
Gefeliciteerd Orchis!! Wat goed!!

Heb je het al verteld aan je collega's??

@ heartwork;

Ik denk dat je vriendinnen gelijk hebben. Als je nu begint met een baan die eigenlijk te simpel is zal je er waarschijnlijk spijt van krijgen.

Maar aan de andere kant.. Mijn zus is ook docent en werkt nu sinds een jaar of twee. Ze werkt 90%. Ze heeft het er wel vaak over dat het erg zwaar is, omdat je ook thuis nog veel moet doen. Overigens denk ik dat het sowieso altijd wennen is als je van student naar werken gaat. Je hebt opeens veel minder vrije tijd.

Wat wel een voordeel is in jouw beroep, je hebt veel vakanties, dus regelmatig kun je even bijtanken.

Als het je een leuke baan lijkt zou ik er toch voor gaan in ieder geval.

Vandaag hoop ik te horen of ik de baan krijg of niet. Hoop dat ik deze dag een beetje normaal door kom. En ik heb helaas niet echt de privacy hier om echt te gaan zitten bellen, dus dat zal wel over de mail/sms/voicemail gaan worden. Pffffff, ik zit nu echt even niet lekker op mn werk.

En als ik de baan krijg moet ik hier ontslag nemen, daar kijk ik ook helemaaaaal niet naar uit...
JOEHOEEEE Ze willen me heel graag hebben !!!!!

Morgen ga ik langs om te kijken of we er uit komen met de arbeidsvoorwaarden, en daar ga ik maar even vanuit, en dan heb ik echt een nieuwe baan!!!

Helaas zit ik nu gewoon op mijn werk, dus kan niet al te enthousiast doen.

Maar dan het ontslag op mijn huidige werk, wat kijk ik daar tegenop zeg! Iemand misschien nog tips?

Zal ik een gesprekje aanvragen, zodat ze zich er op kunnen voorbereidden, of gewoon binnenlopen met de mededeling dat ik ontslag neem. Pffff wat wordt dat moeilijk .

Als dat ook achter de rug is kan ik denk ik pas echt blij zijn met mijn (hoogstwaarschijnlijk) nieuwe baan..!!!
Ik mag niet op gesprek komen. Ze hebben kandidaten met meer ervaring Als jonkie kom je echt moeilijk ergens terecht. Dat ik geen ervaring heb betekent niet dat ik geen talent heb! Plus ik voldeed aan al hun eisen, ook qua werkervaring. Ik ben een beetje gedemotiveerd, want het was écht een superfunctie. Maar goed, mag ik wel klagen na pas twee afwijzingen? Jammer dat jouw cursus niet doorgaat Nijntje...

@Orchis, gefeliciteeeerd!!!!! Wat super!!!!

@Padje, jij ook gefeliciteeeeerd!! Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn! Ik kan je helaas niet adviseren hoe je ontslag moet nemen, ik vind dat ook moeilijk!

"Maar als ik het niet word dan stort mijn wereld niet in. Dan kan ik namelijk bij mijn huidige hele fijne baan met hele fijne collega's blijven, en dat vind ik eigenlijk ook heel leuk."

Dat is de goede instelling! Ik zou nu eigenlijk ook zo moeten denken, maar toch vind ik het een hele teleurstelling..

@Pims, zo kun je je netwerk gebruiken ja. Er is niks geks aan om oud-collega's of oud-studiegenoten te benaderen! Dat is ook het hele gedachtengoed van LinkedIn.

@Heartwork, die onzekerheid die jij beschrijft lijkt me heel gezond. Je voelt je niet te arrogant dat je dat klusje wel even gaat klaren. Maar je moet ook niet te onzeker worden. Vergeet niet dat je niet meteen in het diepe gegooid wordt (normaal gesproken) en een inwerkperiode hebt. Je gaat de materie je eigen maken. En je hebt toch een diploma? Dat betekent dat je die competenties hebt en daar gelooft jouw (potentiële) werkgever dan ook in! Wat Padje wel zegt is dat je sowieso moet wennen aan het feit dat je voltijd gaat werken, geen uren meer zomaar vrij hebt en dat het zwaar wordt. Maar als je denkt dat je dat aan kunt, dan lijkt me dat geen probleem!
Zo, gisteren mijn nieuwe contract getekent.

Ik heb net laten weten dat ik ontslag wil nemen, en mijn directeur was er niet heel erg blij mee.

We gaan vanmiddag samen lunchen om de mogelijkheden te bespreken om me toch te houden.

Ik heb gezegd dat ik best in gesprek wil, maar dat ik al een keuze heb gemaakt en dat de kans dus nihil is dat ik zou blijven.

Al met al reageerde hij minder erg da ik had verwacht. Niet boos, wel erg teleurgesteld.

Ik zal vanmiddag maar duidelijk aangeven dat ik mijn keuze heb gemaakt, en dat ik mijn opzegtermijn zo goed mogelijk zal willen benutten om alles over te dragen.

Ik ben wel opgelucht, maar helemaal blij als dat gesprek er vanmiddag op zit! Voel me toch lullig tegenover mijn huidige werkgever, want ik heb toch een goede band met hem.

@ Minoutje

Balen van die afwijzing!! Ga je wel gewoon verder solliciteren of heb je er nu even geen zin meer in?
Hallo, hier een update van mij. Ik ben voor het gesprek (zie bericht van 14 mei) uitgenodigd en kreeg 2 uur later te horen dat ik het geworden ben en ben gisteren wezen praten over de arbeidsvoorwaarden en heb gekregen wat ik wilde. Goed salaris en direct een vast contract.

De baas heeft vertrouwen in mij en ik ook in mezelf ha ha.

Ik ben erg blij want vaste contracten geven ze niet snel en ik blijf ambtenaar, waar ik ook blij mee ben.

Padje, jij ook gefeliciteerd met je baan.

De rest wens ik veel succes met solliciteren.
Haaaaaaaai minoutje

ik moet dus op zoek naar een fulltime vakantiebaan maar ben volgens mij een ramp met solliciteren/brieven schrijven etc.
Padje, wat een opluchting dat je ex-baas niet boos reageerde. Maar ja, hij heeft ook geen keus! Ben benieuwd wat hij jou aan heeft geboden!

Veel plezier bij je nieuwe baan! Wanneer begin je? 1 juli?

Hooooooi Nazife!!! Join the club!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven