Wat vinden jullie hiervan..

20-05-2010 10:52 223 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Ik heb dit topic geopend omdat ik ergens mee zit.. nouja veel kleine dingen eigenlijk.

Ik ben nu ongeveer 1,5 jaar samen met mijn vriend en het is mijn eerste relatie. Soms lijkt het dus alsof ik dingen zelf ook nog moet leren of dat ik vaak te hoge verwachtingen heb en daardoor teleurgesteld wordt.Dit was vooral in het begin zo en bepaalde dingen heb ik nu wel opgegeven. Mijn vriend is gewoon niet heel romantisch.. Buiten dat om, dat heb ik wel geaccepteerd, is hij ook erg gierig wat mij betreft. Dat vind ik wel erg, hij geeft namelijk honderden uit aan zijn hobby.. en hij heeft een fulltime salaris terwijl hij nog thuiswoont en ik moet alles doen van een bijbaantje aangezien ik nog studeer. Als we ergens heen gaan vindt hij dat we alle kosten samen moeten delen. Daardoor doen we dus ook niet zovaak iets leuks, ik ben 90% van de maand blut en wil ook nog een klein beetje sparen voor onverwachte uitgaven.

Ik ben pas jarig geweest, hij heeft mij toen meegenomen ergens naartoe en dat was wel ongeveer 1,5-2 uur rijden. En de verrassing was ook erg leuk, maar als je die dag jarig bent was het toegangskaartje gratis!! Nou is dat leuk meegenomen als je iemand wilt verrassen hoor, maar ik had dan daarbij nog wel een klein cadeautje verwacht of een etentje. Maar nee, hij kwam even met het idee om naar de bioscoop te gaan daarna maar ik was zelf na die dag ook een beetje moe en hij zei toen al meteen: ''oke, ja werd anders ook een beetje duur''. Wat werd dan duur?? Die benzinekosten?? Is dat mijn cadeau...? Ik ben absoluut niet veeleisend of materialistisch.. Absoluut niet. Maar wat heb ik nu precies gekregen voor mijn verjaardag... een leuke gratis dag ja.. heeft hem niks gekost afgezien van de benzinekosten. Toen wij nog niet zo heel lang samen waren heb ik datzelfde hem cadeau geven, zomaar. Hij vondt het blijkbaar toen normaal want het was mijn idee om daarheen te gaan. Dat vind ik dus wel erg, als ik iets betaal vindt hij dat normaal terwijl ik al heeeel vaak aangegeven heb dingen amper te kunnen betalen. (zoals iedere student).

Hij komt ook altijd met ideeën om met (zijn)vrienden te doen, onverwachts, waarop ik dan vaak moet antwoorden: ''ja maar ik heb daar deze maand geen geld voor.'' En hij zegt dan ook daadwerkelijk tegen die vriend dat ik weer geen geld heb. Waarop die jongen laatst zei: ''tis jammer dat geld altijd in de weg moet staan iets leuks te doen'' Met die opmerking kwam mijn vriend dus doodleuk bij mij aan, echt zo dat hij het daar ook mee eens was. Wat moet ik eraan veranderen?? Ik ben over een jaar klaar met school, tot die tijd moet hij met zijn fulltime salaris soms maar even bijbenen. Hij houdt per maand over waar ik het per maand van moet doen :') Maar nee, hij geeft alles uit aan zijn hobby. We gaan van de zomer op vakantie, zelfs DAT doen we 50-50. Ik heb hem gelukkig eindelijk zover dat hij het in ieder geval voorschiet omdat het anders volgeboekt zit.

Voor zijn ex betaalde hij btw ALLES, zij studeerde ook nog. Ik moet vaak aanhoren hoe hij al zijn spaargeld erdoorheen gegooid heeft met haar. En dat hij daar van geleerd heeft. Ja dat merk ik! Ik ben die ex niet en je spaargeld uitgeven is gewoon dom. En sinterklaas spelen ook, je moet niet als een papa of mama alles gaan betalen. Maar dit is absoluut het andere uiterste.. dat krijg ik er maar niet in. Als ik eens wat nieuws aanheb ofzo, voel ik me soms zelfs schuldig aangezien we daarvoor dan ook wat leuks hadden kunnen doen. Maar ik wil af en toe ook wat nieuws kopen en ik kan niet alles tegelijk..
quote:Yalou01 schreef op 20 mei 2010 @ 12:04:

Ik hoop dat als we samenwonen hij alles wat rustiger aan doet met het geld. Hartstikke leuk dat je een hobby hebt en elke hobby kost geld maar hij zou alles dan in een rustiger tempo moeten doen. Hij zegt dat hij dat ook begrijpt en als ik klaar ben met mijn studie we samen gaan sparen.

Hoop echter dat dan dingen anders worden..

Maar het is toch een karaktertrek ben ik bang.. beetje onvolwassen en egoistisch.. dat merk ik ook wel zo in het dagelijks leven.En kan ik soms echt niet tegen.

Ik heb alleen je openingspost gelezen, en toevallig bovenstaand stukje. Toch mijn gedachten: op basis van wat je vertelt in je OP zou het voor mij al genoeg geweest zijn. Als geld nu al zó'n issue is, dan blijft dat het ook, en ik zou niet willen leven met een man die geld als water uitgeeft aan zijn hobby, maar niet aan mij. En niet eens omdat ik wil dat er geld aan mij wordt uitgegeven, maar wel omdat ik wil dat er niet géén geld aan mij wordt uitgegeven. Ik weiger de sluitpost te zijn op zijn begroting.

Verder is mijn ervaring dat samenwonen je financiële patronen niet verandert. Beloftes om in de toekomst te veranderen hebben in mijn ervaring nul waarde. Die mogelijkheid zou ik in ieder geval sterk overwegen.

Sterkte.
Ach dat is allemaal tegen dovemansoren gericht. Er is al verschillende keren aan TO gevraagd wat er dan wèl leuk lief en aardig is aan deze onvolwassen egoistische krent man, maar daar komt maar geen antwoord op.

Denken dat alles beter zal worden als er eenmaal samengewoond wordt is een illusie. Het zal alleen maar slechter worden. En ook dat is al verschillende malen tegen haar gezegd. Maar daar gaat ze niet op in.

Nou ja, ze zal het vanzelf wel merken. Soms moet je ongeloofelijk op je bek gaan om ergens iets van op te steken, dat kan geen mens je vertellen. Want je hooouuuudt zo veel van hem en hij kan heus waar ook heel erg lief zijn.
quote:Lunisy schreef op 20 mei 2010 @ 12:49:

Hij heeft geen verplichtingen verder, werkt en woont goedkoop en houdt dus voldoende geld over. Dat is een keuze. Jij volgt een studie, dat is ook een keuze. Aan elke keuze zitten gevolgen aan verbonden, zoals minder geld en ja dan moet je wel extra gaan werken omdat je ook extra dingen wilt.. zoals op vakantie gaan.

Jij schijnt te verwachten van je vriend dat hij dus van alles voor jou betaald of aan je gaat aanbieden. En ja, dat zeg je zelf.. in voorgaande postings waarna je jezelf weer gaat tegen spreken dat je het zelf wilt betalen etc. Oke, het was lief en netjes geweest als hij dat soort dingen uit zichzelf aanbied maar het is niet iets wat normaal gevonden moet worden. Evenals je cadeautje, jij kiest ervoor voor zijn cadeau heel veel geld uit te geven en hij kiest voor een leuk dagje uit. Dat het dan wel of niet gratis is geweest, dat maakt toch niks uit?

Wellicht is hij voorzichtig met zijn geld, maar jij bent ook niet helemaal leuk bezig op deze manier. Als je iemand wil die meer voor je uitgeeft, moet je een ander zoeken die meer van traditioneel houd en alles voor je betalen wil.

Studeren is tegenwoordig geen keuze als je niet voor eeuwig een geldprobleem wilt hebben. En zoals ik al zei heeft hij zelf ook gestudeerd maar is een stukje ouder en heeft inmiddels een baan. Overigens heeft hij tijdens de studie nooit hoeven werken en werd alles altijd netjes betaald voor meneer. Maargoed.

Ik spreek mijzelf niet tegen, ik wil niet dat hij ALLES voor mij betaald. Een gebaar om af en toe iets bij te dragen aan de dingen die wij SAMEN doen is niet teveel gevraagd, dat hoeft niet alleen van mijn kant te komen.

Ik betaal altijd mijn deel het liefst zelf. Overigens hoor ik om mij heen dat mensen vinden dat ik veel te veel zelf betaal en het niet zo gek zou zijn om de vakantie 60-40 te doen. Na dat gehoord te hebben vond ik dat ook niet zo gek, met zo'n grote uitgave van ons samen, waar hij dus ook plezier aan gaat beleven, mag hij me wel een beetje steunen als hij ook maar half beseft dat het voor mij veel meer geld is als voor hem. Maar met dat idee komt hij nog geen eens. En zoals ik al zei, had ik dat al zo lief gevonden dat ik het dan toch wel 50-50 had gedaan.
quote:luna1 schreef op 20 mei 2010 @ 13:14:

Ach dat is allemaal tegen dovemansoren gericht. Er is al verschillende keren aan TO gevraagd wat er dan wèl leuk lief en aardig is aan deze onvolwassen egoistische krent man, maar daar komt maar geen antwoord op.

Denken dat alles beter zal worden als er eenmaal samengewoond wordt is een illusie. Het zal alleen maar slechter worden. En ook dat is al verschillende malen tegen haar gezegd. Maar daar gaat ze niet op in.

Nou ja, ze zal het vanzelf wel merken. Soms moet je ongeloofelijk op je bek gaan om ergens iets van op te steken, dat kan geen mens je vertellen. Want je hooouuuudt zo veel van hem en hij kan heus waar ook heel erg lief zijn.

Nou ik heb al aangegeven dat ik een financieel probleem niet als heel bedreigend voor de hele relatie zie.

Ik ben niet iemand die zomaar even opgeeft.
Yalou: het zou fijn zijn als je ook reageert op de andere posts, dan behalve alleen op de stukjes, waar je je "aangevallen" voelt.
Huh? Aangevallen? Ik geef antwoord op zoveel mogelijk posts maar als ik hier iets gepost heb staan er alweer 5 nieuwe.

Ik probeer zo goed mogelijk uit te drukken, voor zover dat op internet kan, hoe ik me voel en de situatie in elkaar zit. Als ik de indruk heb dat dingen totaal verkeerd overkomen doe ik het nog een keer.
Dat is dan niet erg slim van je. Deze man is zo bezig met geld, dat zit in zijn hele gedrag verweven, dat zit in jullie relatie verweven. Dat kun je helemaal niet los van elkaar zien. Jij misschien nog wel, maar hij zeer beslist niet.

Maar hè, als jij tevreden bent met de sluitpost van zijn begroting te zijn zoals AlettaJacobs zo treffend opmerkte, ga vooral je gang.

En zijn onvolwassenheid en egoisme zie je ook niet als een bedreiging voor jullie relatie? Dat is een spicy verrijking of zo?
Nee daar erger ik me zeker weten aan. Vandaar dat ik ook hier een topic over open :P
Maar waarom blijf je hem en jullie relatie dan zo halstarrig verdedigen?

In mijn opinie is dit een man waar je niks mee moet willen. Hij is volkomen gefocust op zichzelf en zijn hobby. Hij wil geen cent aan jou uitgeven maar verwacht omgekeerd wel dat jij dat doet, jullie verschillende financiële situaties nog daarbuiten gelaten. Hij praat negatief over je met zijn vrienden. Hij is egoistisch en onvolwassen en kan blijkbaar niet inzien dat zijn ex een heel ander persoon was dan jij bent. Wat is er nou zo leuk aan deze man dat je daar bij wilt zijn? Dat je daar mee samen wilt wonen?
Hi To, jeetje dat lijkt me ook heel irritant.

Ben zelf ook makkelijk met geld, en als ik voor iemand een koffie betaal hoef ik die 2,50 echt niet terug.

Als ik jou was zou ik het eens heel hard volgens zijn regels gaan spelen.

Dus niet 50-50, maar ieder betaald wat hij eet/drinkt/doet.

Jij betaald niks meer, schiet niks voor. Als jullie naar de bios gaan en hij neemt een biertje popcorn en ijs, en jij alleen spa blauw. Dan betaal ook alleen die spa blauw. Niks meer niks minder. Als hij jarig is koop je iets dat op dat moment binnen je budget ligt en niet iets waar je al maanden voor spaart.

Probeer het uit op je vakantie. Betaal alleen wat je zelf op eet/drinkt.

Moet jij eens opletten hoe snel hij gaat klagen.........

En dan kun je een leuke discussie hebben. :-D

Mag ik vragen hoe oud je vriend is?

Want iets zegt me dat het een profiterende ..... is die al veel te lang bij paps en mams woont. (zo tegen de 30?)
Maar het is toch helemaal geen leuke gelijkwaardige relatie als je je vriend moet africhten?
Hij wordt 23 volgende maand.

Maar inderdaad, hij kan al jaren het huis uit of in ieder geval ervoor sparen. Lekker goedkoop zo thuis.. Geeft hij zelf ook toe, dat hij het wel relaxed vindt zo en zo lekker geld kan uitgeven ..
En jij wilt een man met zo'n zelfzuchtige instelling? Wake up and smell the coffee.

Ik vraag me af of die ex van hem hem daadwerkelijk een poot heeft uigedraaid of dat hij dat vond omdat hij haar drankje in de kroeg wel eens betaalde.
Dat 60-40 vakantie verhaal blijf ik onzin vinden,maar dat is mijn mening.

Maar goed, ga alsjeblieft niet met hem samenwonen voordat hij eerst alleen op zich zelf heeft gewoond.Dat wordt nl. een fiasco.

Hij is nl. nog niet volwassen!

Een volwassen man die afgestudeerd is, spaart voor de toekomst kijkt vooruit en smijt niet met geld(hobby).

Hoe gaat dat bij hem thuis, betaalt hij kostgeld?Heeft hij vaste lasten? Doet hij boodschappen voor het hele huishouden?Helpt hij mee in het huishouden?
Ik gok zomaar van niet. Pappie en mammie betalen alles en doen de boodschappen. Hij betaalt hooguit wat kostgeld. Ben ik warm?
Yalou01, ik begin me ook ernstig af te vragen wat er zo leuk is aan dit heerschap. Sowieso zou ik never ever gaan samenwonen voordat er eens goed over dit financiële probleem gesproken is. Denk alleen niet dat hij hier in gaat veranderen. Heb er een hard hoofd in.
Zoek mij niet, ik wil niet gevonden worden.
quote:Wintermuts schreef op 20 mei 2010 @ 12:09:

Ik heb een gewone vriend die de rekening van het terrasje al helemaal uit gaat splitsen wat hij moet betalen, want hij had maar 2 bier en een cola en geen 3 bier (verschil 20 cent ofzo)....... zo irritante eigenschap.Vre-se-lijk dit soort mensen!
Thuis doet ie niks, als hij vrij is slaapt en computerd hij de hele dag

hij betaald wel wat kostgeld, volgens mij minder als ik ;')

en als hij bij mij is, best vaak, denkt hij er ook niet aan om een keer minder te douchen ofzo. Terwijl mijn ma al heel voorzichtig aangaf dat ze het op prijs stelde dat hij iets minder lang zou douchen bv. Nu vindt ze dat hij maar minder vaak moet komen. .
Juist. Ik was dus niet warm, ik had het geheel en al goed geraden. Ik vraag het nog maar eens: wil jij samen zijn met zo'n gierige luie uitvreter die alleen aan zichzelf denkt? Denk je gelukkig samen te gaan wonen met dit exemplaar? Ik zou daar nog maar eens heel erg goed over nadenken. Ik heb van jou nog niks goeds over hem gehoord.
Je hebt schijnbaar alleen maar gelezen waarover je je aangevallen voelde in mijn post. Maar wat ik ook schreef:

Waarom praat je er niet met hem over. Bedenk wat je zeggen wilt, noem een paar voorbeelden die jou erg storen. Lijkt me duidelijker dan wat liggen gissen en je hieraan ergeren.
Ik heb alleen je berichtje gelezen en niet de reacties dus misschien is het al gezegd. Wil niet lullig doen maar je zal toch je eigen boontjes moeten leren doppen en niet afhankelijk van hem te zijn. We leven in 2010 en dan zijn de vrouwen zelfstandig. Als hij wat aan je geeft is dat een mooie bijkomstigheid maar verwacht het niet. En als je het daar steeds met hem over hebt zal je ook steeds minder "krijgen".

Ik begrijp je punt heel goed hoor betreft zijn zuinigheid, heb zo'n ex gehad, maar je zal het eerst moeten "verdienen".

Succes iig!
Als ik jou was zou ik nog eens goed gaan nadenken of je verder wilt met deze man en uberhaupt wilt gaan samenwonen. Hij komt op me over als een luie egocentrist. Hier word je doodongelukkig van denk ik en als je straks samenwoont zal het geldissue niet het enige probleem worden als ik het goed aanvoel. Hij zal ook problemen maken over zijn hobby uitoefenen, vrienden zien en het huishouden doen. Hij doet thuis niks, het komt hem wel goed uit en luistert ook al niet naar je moeders serieuze vraag/hint.

Er zijn zoveel leuke mannen in de wereld, die jou wel op 1 zetten. Verder moet je het zelf weten hoor...
quote:luna1 schreef op 20 mei 2010 @ 15:58:

Juist. Ik was dus niet warm, ik had het geheel en al goed geraden. Ik vraag het nog maar eens: wil jij samen zijn met zo'n gierige luie uitvreter die alleen aan zichzelf denkt? Denk je gelukkig samen te gaan wonen met dit exemplaar? Ik zou daar nog maar eens heel erg goed over nadenken. Ik heb van jou nog niks goeds over hem gehoord.Je was idd niet warm, maar gloeiend heet! Helaas... Wat een droeftoeter zeg!
Ik vind dit ook niet klinken als een leuke jongeman, en ik zou er nog eens goed over nadenken of je wel wilt gaan samenwonen met zo iemand.

Veranderen zou ik niet op rekenen in ieder geval.

Ik ben zelf ook student en mijn vriend werkt en heeft een leuk loon.

Alle grote dingen doen we 50-50, maar kleinere uitgaven zoals een drankje in de bioscoop iod, dat betaalt hij meestal wel. Hoewel ik het opzich ook wel zelf zou willen betalen hoor, ik kom ruim rond met mijn geld.

Wat ik in jouw geval niet zou kunnen waarderen is het feit dat ie hele grote bedragen spendeert aan zijn hobby. Ik sta niet in het leven met een attitude 'nu alles uitgeven', maar eerder van sparen voor later, zonder daarbij gierig te zijn.

En dat verwacht ik ook van mijn partner.

Maar dat is meer persoonlijk mss.
Het gaat hier wel erg over goed en fout...

Hij mag toch zijn eigen keuzes maken? Net als TO? In de reacties van TO klinkt niet echt door dat ze achter zijn manier van leven staat...

De conclusie kan ook gewoon zijn dat beide ok zijn, een heel verschillende manier van leven hebben, en dat ze gewoon niet zo goed bij elkaar passen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven