Een ex

09-05-2010 17:04 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik (een man) heb een vriendin die bevriend is met een ex. Die relatie is 10 jaar geleden geëindigd. Zij voelt helemaal niet meer voor hem en ziet hem alleen als een goede vriend (of eigenlijk: beste vriend, buiten mij natuurlijk...).

Ik vroeg haar laatst hoe hij dit zag. Of hij een relatie nog zou willen etc. Zij dacht van niet en heeft het hem per mail gevraagd. Ze liet mij de reactie lezen: hij is nooit meer echt gelukkig geworden na haar en zou haar heel erg graag terug willen als partner.

Ik heb hier toch wel moeite mee: mijn vriendin gaat regelmatig om met een man die naar haar kijkt op een relationele en wellicht dus ook seksuele manier. Natuurlijk zullen wel meer mannen dit doen, maar deze zoekt ze zelf bewust op.

Ze zegt dat ze hem zou laten gaan, als ik dat zou willen. Dat vind ik ook weer moeilijk, want ze hecht erg aan zijn vriendschap. Maar diep in mijn hart wil ik dit wel.

Vinden jullie dat ik moeilijk doe (zij wil immers niets met hem) of vinden jullie het wel terecht dat ik grote moeite heb met een vriendschap met en man die haar met deze ogen bekijkt e over haar denkt?
Ik denk dat haar beeld van de vriendschap zomaar zou kunnen veranderen, nu zij ineens weet dat hij toch heel andere gevoelens heeft dan zij dacht. En dit 'probleem' zich dus vanzelf op zou kunnen lossen. Ik kan me nl voorstellen dat ze zich minder gemakkelijk bij hem gaat voelen.

Vraag haar in geen geval de vriendschap te verbreken, als ze dat doet, moet dat op haar eigen inititaltief zijn, anders zou ze het je zomaar eens kwalijk kunnen gaan nemen, ookal heeft ze het zelf voorgesteld!

Ik snap dat je het niet leuk vindt, maar het enige zekere verschil met andere mannelijke vrienden van haar is, dat je van deze WEET dat ie je vriendin meer dan leuk vindt en evt ook met een sexuele blik bekijkt. Wie weet doen haar andere mannelijke vrienden dat ook wel.. Zolang zij er niks mee doet, en zo enorm open is naar jou toe, hoef jij je nergens zorgen om te maken en zou ik gewoon lekker genieten van die enorm leuke en lekkere vrinedin die je blijkbaar hebt en die alleen JOU wil!
quote:Arnon1234 schreef op 09 mei 2010 @ 22:53:

[...]

Ze heeft duidelijk tegen me gezegd dat het voor haar niets uitmaakt of verandert.

In dat geval stel ik mijn eerste visie over je vriendin wat bij. Ik vind het vreemd dat je contact wil houden op 'vriendschappelijke basis' als je weet dat diegene nog (romantische) gevoelens voor je heeft. Ongeacht of het om een ex gaat of niet.

Mijn vriend zou er absoluut een punt van maken en mij flink aan de tand voelen waarom ik in dezelfde frequentie contact wil blijven houden met zo iemand (voor de kick van de adoratie van een ander??). Zo'n vriendschap is dan al niet gelijkwaardig lijkt me. Maar mijn vriend en ik hechten er beiden waarde aan hoe je als persoon met andere mensen omgaat... dat zegt veel over hoe je in het leven staat vind ik.

Hoe vaak zien jouw vriendin en haar ex elkaar/ hebben contact eigenlijk? Wat is regelmatig?
Only dead fish go with the flow
1 x per maand ongeveer. En verder over de mail. Hij schrijft ook dingen dat haar mist en zo. En dat zij het dierbaarste in zijn leven is en nooit meer iemand gehad heeft als zij. Zij reageert daar overigens niet op.
Ze gaat er dus verder goed mee om, maar ik begin me wel af te vragen waarom je contact houd met iemand die jou terug wilt... Ik zou daar zelf wat meer de rem opzetten (niet te verwarren met afschrijven, dat gaat me te ver)... Maar misschien is ze daar wel duidelijk over naar hem...?
Only dead fish go with the flow
Zelf heb ik ook ooit met een vergelijkbaar dillema gezeten. Mijn vriend vond het niet leuk dat ik nog steeds bevriend was met mijn ex. Van mijn kant was het ook puur vriendschap, van zijn kant ook. Op een geven moment ging hij samenwonen en heb ik ook de vriendschap laten verzanden. Ik vond zelf ook als je een relatie hebt ga je ervan uit dat deze voor een langere tijd geldt. Als je weet dat deze vriend ook anders naar je kijkt dan zou ik daar ook mijn conclusies uit trekken.
Dus zij stelt een vraag waarop hij zijn diepste gevoelens bloot legt en zij reageert daar niet op? Dat vind ik asociaal zeg! Bovendien zal zij toch duidelijk moeten zeggen dat zij het niet zo voelt, dat is voor alle partijen beter.

Weet je al wat je gaat doen?

Het viel me trouwens op dat jullie nog niet echt lang een relatie hebben, een half jaar, tegen 10 jaar vriendschap..
Als ik in de situatie van jouw vriendin zou zijn, zou ik het erg vervelend vinden om om te gaan met iemand die amoureuze gevoelens voor me heeft. Ik zou me er ongemakkelijk bij voelen (het is ongelijkwaardig) en ik zou het naar vinden n voor die vriend, want door het blijvende contact worden zijn gevoelens gevoed en kan hij niet verder met zijn leven.

Ik zou het contact dus zeker verbreken, al was het maar om die man de kans te geven verder te gaan met zijn leven.

Ik vind eerlijk gezegd jouw vriendin niet zo 'gevoelig', dat ze zonder problemen zo'n ongelijkwaardige relatie in stand houdt.
Het is inderdaad een ongelijkwaardige vriendschap, dat is voor mij nog het meest verontrustende in dit verhaal.

Hij zou het contact voor zijn eigen goed het beste zelf kunnen afkappen/minderen, maar verliefd zijnde, is dat nu eenmaal niet zo gemakkelijk. Dus zou jouw vriendin haar verstand moeten gebruiken (van haar kant zijn er trouwens niet die gevoelens) en het contact wat moeten minderen. Helemaal verbreken is niet echt nodig en verder zeer duidelijk blijven dat er echt niet meer in zit.

Kan me echt niet voorstellen dat nu ze dit weet, dit voor haar echt niet uitmaakt? Dan denkt ze meer aan zichzelf (zij kan bij hem haar verhaal kwijt) dan aan hem (zijn leven staat nu on hold). Zie dat eerlijk gezegd hier niet als trouw zijn aan een vriendschap (wat op zich een mooie eigenschap is).

Hoe lang wilt zij het niet reageren op zijn liefdesverklaringen eigenlijk nog gaan volhouden? Is toch niets leuk aan.
6 maanden stelt niet echt wat voor, 10 jaar wel.

Je kunt echt niets eisen. Als ze vraagt of je wil dat ze het afbreekt, zeg geen ja, zeg geen nee. Gewoon geen mening. Als je die wel heb, loopt het fout af.

Als ze zegt dat ze niet trouw is geweest, of dat ze met iemand anders verdergaat, weet je in ieder geval waar ze heen is. Dat of ze breekt het uit zichzelf af met die vent.
Ik zou dat ook geen prettige gedachte vinden hoor, eerlijk is eerlijk! Ik heb hetzelfde meegemaakt en werd er zeeeeer ongelukkig van. Het gaat niet alleen om HAAR geluk ook om het jouwe!
voer eendjes geen oorlog!
Ik zie het als man misschien heel simpel, maar je geeft in je eerste bericht eigenlijk al antwoord op je eigen vraag.

Dat je hier een topic over opent geeft eigenlijk al aan dat je helemaal niet zit te wachten op deze situatie, en dat je het liefst wil dat je vriendin geen contact meer heeft met meneer B., of dat meneer B. zijn 'spannende' gevoelens voor je vriendin in de prullenbak gooit. Eén van de twee.

Bovendien: jij vraagt je in alle openheid af wat meneer B. voelt voor je vriendin, zij schrijft hem meteen een mail met die vraag, en vertelt jou het antwoord van meneer B! Het zou goed kunnen dat je vriendin onbewust wat actie van jouw kant wil zien.

Ik bedoel: ze vertelt je dat haar ex haar eigenlijk nog steeds terug zou willen hebben. En vervolgens gaat ze zonder jou erbij, maar met jouw toestemming, bij hem op de bank zitten?

Lijkt me niet!

Daarom voel ik ook niks voor het afwachtende dat lezzmeister voorstelt. Als jij je niet okee voelt bij dit contact, hoef je dat niet te pikken! En als blijkt dat je aan het kortste eind trekt als je aan de bel gaat hangen, weet je tenminste waar je aan toe bent.
quote:0L4F schreef op 24 mei 2010 @ 02:58:

Daarom voel ik ook niks voor het afwachtende dat lezzmeister voorstelt. Als jij je niet okee voelt bij dit contact, hoef je dat niet te pikken! En als blijkt dat je aan het kortste eind trekt als je aan de bel gaat hangen, weet je tenminste waar je aan toe bent.

Oei, dat vind ik een gevaarlijk advies, zeker in de fase van deze relatie. Nog maar een half jaar bij elkaar en dan eisen gaan stellen om een goede vriendschap op te geven?

Dan ga je altijd aan het kortste eind trekken, of het nu is of later (in die zin dat het je wellicht altijd kwalijk zal worden genomen).

Verder begrijp ik het probleem niet zo. Iemand anders zei het al: als je niet onzeker over haar bent, wat is het probleem dan wel?

En we hebben het over contact van 1x in de maand?

Ik zou het er spaansbenauwd van krijgen, alsof zij in de hand heeft wat een ander voor haar voelt.

Vertrouw haar en laat haar. Of vertrouw haar niet en eis dat het contact verbroken wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven