Gezondheid alle pijlers

Verstandskiezen

24-05-2010 09:17 21 berichten
Mijn verstandskies is eruit gesneden vrijdag ochtend. De tandarts zei dat dit 2 dagen pijn zou doen. Het is nu maandag ochtend en het doet nog steeds heel veel pijn. Het tandvlees is heel lichtroze, bijna wit. Is dit normaal? De hechtingen gaan er pas over een week uit.
Alle reacties Link kopieren
Heel vervelend!

Een vriendin van mij heeft er ook wel een tijdje last van gehad. (Haar tandarts zei dat zolang de pijn te onderdrukken is met pijnstillers het 'goed' is.)

Hopelijk is het snel minder! Tot die tijd, sterkte ermee!
Er uit gesneden? oeps.

Ik moet de volgende maand naar de tandarts om mijn verstandskies er uit te laten halen, ik dacht dat deze gewoon getrokken zou worden.

Leuk, ik heb er een nachtmerrie bij. :s
Cateautje, trekken doen ze normaal gesproken ook, als de kies doorgekomen is. Ligt de kies dwars in de kaak, dan snijden ze hem er uit. Bij mij vier stuks getrokken, en geen centje pijn ( ook geen hechtingen trouwens)
Er wordt volgens mij alleen gesneden als de kies nog niet door is. Of dwarsligt dus blijkbaar

Ik heb een paar jaar geleden in ieder geval zeker niet meer dan 2 dagen last gehad en de hechtingen waren oplosbaar. . Voor de zekerheid even bellen?
Ik heb het hele weekend al last van mijn verstandskies . Hij gaat er woensdag uit
Je kan bij de kruitvat of etos spul kopen waarmee je moet spoelen na zo'n ingrijp in je mond. Persoonlijk hielp dit bij mij erg goed. Bij mij gingen ze met een bijtel aan de slag en had erg veel pijn. Verder 500 ibuprofen en ook spoelen met kamille thee.
Volgens mij is dat heel normaal hoor, die napijn.

De eerste verstandskies die bij mij eruit gebroken werd, deed 2 weken erna nog pijn en (sorry voor het horrorverhaal) er kwamen nog stukjes bot uit. Ik heb een week lang 's nachts liggen huilen van de pijn (ik was 16/17).

De tweede verstandskies heb ik zomaar laten trekken, ik moest op controle bij de kaakchirurg en heb gewoon gezegd dat dat ding ook pijn deed en of die er uit mocht. Daar heb ik totaal geen last van gehad. (hij deed dus geen pijn, en was er wel door, maar ik wilde niet wachten tot hij pijn ging doen, vriendje van toen heeft het hele weekend rond moeten lopen met een ontsteking aan zijn verstandskies).

De derde kies zat in dezelfde positie als de eerste kies (onder de andere kiezen gegroeid) maar die heeft ook totaal geen pijn gedaan. De tandarts heeft deze overigens zelf eruit gebroken omdat ik niet meer naar de kaakchirurg wilde (die eerste keer was een ramp, kaakchirurg had al geen zin en zei in de wachtkamer of ze de laatste niet af konden bellen omdat hij geen zin meer had)

De vierde was er ook door en geen pijn gehad bij en na het trekken.

Lekker rommelig verhaal van mij, maar alleen de eerste deed erg pijn.
Ik heb 2 laten wegsnijden. De eerste was een verschrikking: de kaakchirurg had er niet genoeg verdoving in gedaan en ik ging door de grond van de pijn, maar ik moest nog even volhouden. Ik was helemaal duizelig van de pijn.

Voor de 2e moest ik daarna moed verzamelen, maar ik kreeg een extra verdoving van mijn eigen tandarts dus heb er niets van gevoeld... dat was heerlijk. Hierna is het echter wel gaan ontsteken en dat heb ik laten spoelen bij de kaakchirurg. Was ook niet fijn.

De andere 2 konden getrokken worden en dat ging perfect. Geen centje pijn.

Ik zou in ieder geval wel even bellen morgen als het nog echt zeer doet. Het kan natuurlijk ontstoken zijn.
Mijn verstandskies is er dinsdag uitgesneden. Het is nu maandag en het doet nog steeds pijn..Bij mij zeiden ze dat het 10 dagen pijn zou doen. Ik kreeg 30 zakjes ibuprofen mee. Het ruikt ook een beetje muffig, maar het ziet er niet ontstoken uit.
Ik heb 4 jaar bij een kaakchirurg gewerkt. Wanneer een kies helemaal is doorgekomen wordt er een tangetje op gezet en wordt ie er zo uitgetrokken. Wanneer een kies helemaal of gedeeltelijk onder het tandvlees zit wordt het tandvlees opzij geduwd, het laagje bot wordt er vanaf geboord zodat de kies vrij komt te liggen. Met een hevel wordt dan de kies geextraheerd. Hier heb je natuurlijk napijn van. Helemaal als de kies nog helemaal onder het bot ligt verstopt. Wat je het beste kunt doen is: om de 4 uur 2 paracetamols nemen, op gezette tijden, ook als je op dat moment geen pijn hebt. Heb je dan nog pijn, neem dan tussen door 1 brufen. Zo bouw je een spiegel op waardoor je geen pijn meer hebt. Vaak is de pijn spierpijn. Er is veel aan je kaak getrokken dus die spieren reageren daarop. Vergelijk het maar wanneer je flink hebt gesport terwijl je dat normaal nooit doet. Wat je hier tegen kunt doen is je duim aan de binnenkant van je mond drukken en met de rest van je vingers de buitenkant van wang masseren. En dat precies bij de pezen dus richting je jukbeen.

En dan nog een tip: probeer gewoon te eten aan de kant waar de kies is getrokken. Daarmee houdt je spieren in beweging en dus warm.

Oja, spoel het wondje nadat je wat hebt gegeten, er kan eten achterblijven en dat doet ook zeer. Het makkelijkst gaat dat met een spuitje. Kun je aan de tandarts of kaakchirurg vragen.

Je kan er best wel lang last van houden, een week is heel normaal. Op het moment dat je koorts krijgt moet je contact opnemen met je arts!

Veel sterkte!
Hmmm... volgens mij is het ontstoken. Het ruikt goor, er komt gelig spul van af en mijn wang is dik. Mag natuurlijk eigenlijk niet, maar ik ben aan de zelfmedicatie begonnen want ik had nog een antibioticakuur liggen (geheel) van het juiste type (amoxicilline)...
Klinkt inderdaad als ontstoken, maar vindt het wel onverstandig dat je zelf gaat dokteren... of ben je dokter?
Neuh, ben geen arts. Maar ik weet altijd al wat ik heb voordat ik bij de arts kom, die bevestigd het dan maar weer even...
Aha, een kiezentopic. gelukkig.

Het betrefft niet mijn verstandskies maar die ernaast. Die is 5 dagen geleden getrokken, ik had al twee weken kiespijn en in overleg is hij er dus uitgetrokken.

Het viel niet mee, hij zat muurvast maar volgens mij is de kies er wel in zijn geheel uitgekomen.

Maarrrr,,, ik heb nog steeds hartstikke veel pijn.

En toen ik gisteren voorzichtig mijn pink in het gat stak voelde ik iets hards...

Zou er nog een stukje zijn achtergebleven? Of zou dat bot zijn?

Er is wel eens eerder een verstandskies getrokken en ik kan me niet herinneren dat ik nog zo lang napijn had. Ik dacht een dag of twee of zo.

Ik redt me redelijk met paracetamol en brufen maar twijfel of ik nog een keer terug moet gaan naar de tandarts.

Iemand een idee?

Ik geloof niet dat het ontstoken is maar heb het idee dat niet alles eruit is. Mijn zus zei dat een eventueel achtergebleven stukje wortel er vanzelf nog uitkomt.....

Mensen met verstand van zaken hier?
k zou voor de zekerheid nog even afspraak maken bij de tandarts.
NewWoman, ik sluit me aan bij Yamuna. Gewoon nog even naar laten kijken. Ik ben zelf tandartsassistente in opleiding. Uiteraard is het niet mijn taak een diagnose te stellen, dat kan ik niet eens, maar de klachten die je beschrijft zóuden kunnen wijzen op alveolitis. Dat is een oppervlakkige, zeer pijnlijke ontsteking die de 2e tot 4e dag na de ingreep kan optreden. De klachten kunnen wel 1 tot 2 weken aanhouden. Als je naar de tandarts gaat, en het blijkt inderdaad alveolitis te zijn, zal hij de wond uitspoelen met een speciale vloeistof. Je bent dan waarschijnlijk veel sneller van de pijn af.

Natuurlijk ook een grote kans dat je dit niet hebt, maar je kunt het maar beter zeker weten, toch?
Ja inderdaad, ik denk dat ik het nog even aanzie en dan evt woensdag of donderdag nog maar even naar de tandarts ga.

Dit schiet ook niet op.

Bedankt voor het meedenken!
Ik werd woensdag ochtend wakker met een zeurend gevoel aan mijn rechter kies, ben vrijdag toch maar even naar de tandarts gegaan want het werd toch steeds wel een tikkeltje erger, de tandarts heeft een foto van de onderkant van mijn mond gemaakt en zei dat het weleens mijn verstandkies kon zijn, ben naar huis gestuurd met de boodschap gaat vanzelf wel weer over, tot ik vanaf zondagochtend er behoorelijke last van heb gekregen en zondagnacht geen minuut heb geslapen en gewoon heb zitten huilen van de pijn en wist niet meer wat ik moest doen, nu ben ik vanmorgen weer terug gegaan ze hebben het uitgespoeld ofso, en heb van die zakjes mee gekregen (pijnstillers) De 1e werkte goed, maar de tweede die ik inmiddels heb ingenomen werkt een stuk minder, ik vraag me af of ik echt moet wachten tot mijn verstandskies erdoor heen komt, want als ik geen pijnstiller in neem dan verga ik van de pijn, het trekt naar mijn oor en hoofd en mijn rechter wang is gevoelloos. Hoelang zou deze pijn aan moeten houden? Alvast heel erg bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven