Geld & Recht alle pijlers

Foute prijs berekend in winkel, wat zou jij doen?

24-05-2010 19:44 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je koopt iets, wat heel duur is. Je zit heel erg krap, want je bent aan het verhuizen. Je hebt wat je koopt nodig anders kan je niet verhuizen.

Je komt bij de kassa en het kassameisje maakt een fout waardoor je 60% korting krijgt inplaats van geen korting, je kijkt nog verbaast en het kassameishe kijkt nogmaals naar de kassa en zegt nogmaals het bedrag, wat zou jij doen?

Ps. Het is een grote winkelketen geen eenmanszaak.
quote:Bergje65 schreef op 25 mei 2010 @ 15:36:

[...]

Overigens, als ik op een parkeerplaats een koffer vind met 100.000 euro.... gaat ie NIET naar de politie (dit heeft te maken met hetgeen ik heb meegemaakt)

Ik snap dit ook wel.

Een vriend van zag ooit eens in een telefooncel een portomonnee liggen met echt duizenden guldens (toen nog).

Er zat een adres bij, en hij heeft het netjes afgelverd. Zegt die vrouw waar het van was dat er meer geld in had gezeten....

Die vriend had er niks uitgepakt, als hij geld had willen hebben had hij heel de portomonnee gehouden.

Eind van het verhaal was dat die vrouw aangifte heeft gedaan en de vriend afgevoerd werd met de politiebus, moest hij een verklaring daar gaan afleggen.

Nou, die vriend bedenkt zich wel een 2e keer als hij nog eens wat vind.
quote:Bergje65 schreef op 25 mei 2010 @ 12:53:Ik kocht laatst iets bij een grote electronica zaak (M**** M****). Het artikel kostte 14,95. Ik betaalde met een briefje van 20 en kreeg terug van 100. Ik ben heel rustig de zaak uitgelopen en op de parkeerplaats gaan rennen naar mn auto.Als je dat wisselgeld zó hard nodig hebt dat je er zelfs voor gaat rennen om het maar te kunnen houden, wat doe je dan in de Media Markt?

Ik vind het genant.
quote:Bergje65 schreef op 25 mei 2010 @ 13:15:

[...]

Bij een eenmans zaak niet... maar wel bij een groot concern. Zijn zelf ook niet altijd zo eerlijk, personeel wordt vaak uitgebuit, mensen worden met lokkertjes de zaak ingetrokken en mensenrechten worden maar al te vaak geschonden (kinderarbeid, artikelen vervaardigd in lage loon landen).... Waarom koop je er dan? Die kindslaafjes zijn er niet mee geholpen hoor, dat jij die >80 euro in je zak hebt kunnen steken.

Bovendien maken ZIJ een fout waar ik dan van profiteer. Ik zou zelf nooit iemand moedwillig oplichten.... Wel dus. Want je hebt niks gezegd.
Ik kocht eens een rok die geprijsd was op 72, 99. Ik paste hem, vond hem leuk en wilde hem afrekenen. Ik wilde pinnen en haalde mijn pas door de gleuf. Toen ik op "ja" wilde drukken, zag ik dat de winkelmevrouw het bedrag verkeer ingetikt had, er stond: 27,99

ze had dus duidelijk te snel getikt, en de cijfers omgedraaid.

En ik ( foei foei) heb er niks van gezegd.

Moet ze maar beter opletten.
quote:pearle schreef op 25 mei 2010 @ 16:39:

[...]

Ik snap dit ook wel.

Een vriend van zag ooit eens in een telefooncel een portomonnee liggen met echt duizenden guldens (toen nog).

Er zat een adres bij, en hij heeft het netjes afgelverd. Zegt die vrouw waar het van was dat er meer geld in had gezeten....

Die vriend had er niks uitgepakt, als hij geld had willen hebben had hij heel de portomonnee gehouden.

Eind van het verhaal was dat die vrouw aangifte heeft gedaan en de vriend afgevoerd werd met de politiebus, moest hij een verklaring daar gaan afleggen.

[...]

Ik snap dit ook wel.

Nou, die vriend bedenkt zich wel een 2e keer als hij nog eens wat vind.Sorry maar ik vind dit een raar verhaal
quote:Spinster schreef op 25 mei 2010 @ 17:16:

[...]

Als je dat wisselgeld zó hard nodig hebt dat je er zelfs voor gaat rennen om het maar te kunnen houden, wat doe je dan in de Media Markt?

Ik vind het genant.

Ik denk niet dat het gaat om het hard nodig hebben, maar puur voor het extraatje. Maar dat snap je zelf denk ik ook wel

Overigens heb ik ook jaren in een winkel(keten) gewerkt, misschien dat ik daarom makkelijker mijn mond houd wanneer er fouten worden gemaakt door de cassiére.

[...]

Ik snap dit ook wel.

Hoe ging dat dan?

Was hij zo 'snugger' om braaf te blijven toen de mevrouw aangaf aangifte te gaan doen?

Of was hij zo 'snugger' om zijn adresgegevens te geven.

Beide zou ik niet gedaan hebben.

Heb ook eens een portomonee teruggebracht. Die vrouw was erg blij, stond net op het punt pasjes van haar man e.d. te blokkeren. Even geklets dat ze erg blij was en toen ging ik weer. Geen gegevens o.i.d. uitgewisseld, volgens mij niet eens mijn naam gezegd.
Maar hoe vaak is het wel niet andersom? Dat ik bij de AH boodschappen afreken, een paar artikelen in de bonus, andere voor 35%. Reken er maar op dat ze vaak wat vergeten! 'Goh, die bonus-actie stond nog niet in de kassa'' of ''Oh, ik zag dat 35% sticker niet!''. Het is dat ik altijd om de bon vraag na het afrekenen en deze check, en bij fouten direct naar de kassa rent (jaja, ik ren dan ook), anders zou het mij ook veel geld kosten op jaarbasis, ten nadele van mijn portemonnee!
quote:Hebbes schreef op 25 mei 2010 @ 19:11:

[...]

Sorry maar ik vind dit een raar verhaal

Je kunt het geloven of niet.

Feit blijft dat die vriend vlakbij me woont, en ik hem langs zag rijden in een politiebusje.

Jammer dat als je hier een waargebierd verhaal neerzet, het niet wordt geloofd. Maar geloof mij, het is waar. Is nog een hoop gedoe geweest.

Aan de andere kant kan ik het snappen dat je het niet geloofd, het is ook te belachelijk voor woorden.

Maar echt gebeurd.
Pearle, ik geloof het verhaal wel. Als je hier al leest, hoeveel mensen het normaal vinden geld dat niet van hun is, in hun zak te steken, verbaast het me niet dat een eerlijke vinder door iemand beschuldigd wordt van diefstal. Het is te gek voor woorden, maar kennelijk is dit een gevalletje van hoe de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
bagheera wijzigde dit bericht op 26-05-2010 09:52
Reden: spelfouten :-(
% gewijzigd
Op mijn werk sta ik zo nu en dan achter de kassa. Ik neem graag verantwoording voor mijn wisselfouten, maar stel lieve klanten die me daar op wijzen zeer op prijs en die krijgen dan ook zeker geen arrogante kop terug, maar een schep extra popcorn.

Van kleine wisselfoutjes snap ik trouwens dat je het houdt. Maar als je 20 euro geeft en vervolgens wisselgeld meeneemt van 100 euro vind ik dat gewoon diefstal. Je weet dan bij de kassa al dat degene achter de kassa een fout heeft gemaakt, ik snap dat 'lekker puh - jammer dan - eigen schuld' gevoel echt niet. Je krijgt als medewerker echt gedonder als je zo'n verschil in je kassa hebt zitten. Bijv. verdenking van stelen oid. En ja, het is hun fout, maar verdient zo iemand dan gelazer op zijn/haar werk?

[...]

Ik snap dit ook wel.

Wat raar zeg. Alsof die vriend uberhaupt dat geld terug was komen geven als hij het had willen houden.

Wat heeft die vriend gedaan? Vond de politie het geen raar verhaal? En wat heeft die vrouw gedaan?
Eigenlijk is het gewoon jatten hoor.

Als je eens wist hoeveel er sowieso doelbewust uit winkels wordt gejat. En dan zou een grote winkelketen minder erg zijn dan een kleine zelfstandige? Echt belachelijk, wie denk je dat die artikelen inkoopt? En denk je dat dat voor niks is?

Ik hoorde laatst een verhaal van iemand die heel veel schulden heeft en heel trots zat te vertellen dat ze voor 500 euro aan merkkleding had uitgezocht en prijskaartjes had verwisseld ofzo en maar 150 euro had hoeven te betalen. Nu vraag ik me sowieso af hoe ze het voor elkaar kreeg want tegenwoordig lukt dat niet meer denk ik maar goed. Nog trots er op ook! Terwijl het gewoon pure diefstal is!
quote:Kate1980 schreef op 26 mei 2010 @ 00:03:

Eigenlijk is het gewoon jatten hoor.

Ik neem aan dat je TO's verhaal niet bedoeld wanneer je zegt het is gewoon jatten. Zij kreeg korting en of die nu juist was of niet, dan kan je niet spreken over jatten.
quote:Bagheera schreef op 25 mei 2010 @ 21:52:

Pearle, ik geloof het verhaal wel. Als je hier al leest, hoeveel mensen het normaal vinden geld dat niet van hen is, in hun zak te steken, verbaast het me niet dat een eerlijke vinder door iemand beschuldigt wordt van diefstal. Het is te gek voor woorden, maar kennelijk is dit een gevalletje van hoe de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.Dat moet ik je toch helaas teleurstellen dat de wereld alweer niet zo zwart/wit is. Ondanks dat ik teveel aan wisselgeld zou houden en mijn mond houden als ik onverwachts korting krijg. Wanneer ik mijn portemonnee terug krijg van de vinder en het geld is er uit, ben ik nog steeds dankbaar dat diegene de moeite heeft genomen mijn portemonnee terug te brengen en er niet zomaar vanuit gaan dat diegene het er uit heeft gehaald.
Ik ging met mijn oma naar Javier Guzman. Ik moest rond de 50 euro betalen en heb met de pin betaald. Zag later op de wc op de bon dat ik maar 0,50 cent had betaald. Ik wilde teruggaan maar er was inmiddels een enorme rij en de voorstelling begon bijna, Ben wel na de voorstelling terug naar de kassa gegaan maar er was niemand meer. Hbe later thuis een mail gestuurd maar nooit meer wat op gehoord. Ja dan houdt het op.

Zondag bij de staionsrestauratie koffie en tijdschriften. Ze vergat de koffie van 1,85 aan te rekenen en dat zeg ik dan meteen. Ze gaf aan zelf ook koffie nodig te hebben...

In geval van het laminaat zou ik het wel zeggen.
quote:Marielle29 schreef op 26 mei 2010 @ 10:31:

Ik ging met mijn oma naar Javier Guzman. Ik moest rond de 50 euro betalen en heb met de pin betaald. Zag later op de wc op de bon dat ik maar 0,50 cent had betaald. Ik wilde teruggaan maar er was inmiddels een enorme rij en de voorstelling begon bijna, Ben wel na de voorstelling terug naar de kassa gegaan maar er was niemand meer. Hbe later thuis een mail gestuurd maar nooit meer wat op gehoord. Ja dan houdt het op.

.Dan zou het bij mij ook wel ophouden. Ik kreeg laatst van Bol.com het geld van een boek (verzonden met meerdere boeken) retour met een mail dat het jammer was dat het product niet beviel. Ik had het boek net uit. I vond het wel vervelend dat ik een betaald nummer moest bellen, maar goed. Het geld van het boek werd weer van mijn creditcard afgeschreven met nog es EXTRA 1,95 verzendkosten. Dan ben ik wel heel giftig, na veel heen en weer gemail heb ik dit uiteindelijk heb ik weer teruggestort gekregen, maar dat vond ik niet zo netjes . Ik heb die moeite overigens toen wel uit principe gedaan en niet om die 1,95.
quote:Jippertje schreef op 26 mei 2010 @ 08:06:

[...]

Ik neem aan dat je TO's verhaal niet bedoeld wanneer je zegt het is gewoon jatten. Zij kreeg korting en of die nu juist was of niet, dan kan je niet spreken over jatten.

Ook maar net hoe je het bekijkt denk ik. Ze wist namelijk bij de kassa al dat ze te weinig betaalde.

Maar goed, ze heeft wel gevraagd of het bedrag wel klopte en het meisje de kans gegeven het bedrag nog even na te kijken. Dus heel kwalijk is het ook niet, al had ik het zelf nog even wat duidelijker gezegd dat op dit laminaat geen korting zat.
quote:Bergje65 schreef op 25 mei 2010 @ 15:36:

[...]

Ik maak zeker ook fouten en profiteer zeker niet altijd van iedereen. Soms echter wel!

Ik ben overigens altijd eerlijk geweest (ook als een kassa-meisje een foute maakte)... een aantal jaren geleden is mijn eerlijkheid echter op een hele vervelende manier afgestraft. Ik heb toen besloten dat ik niet altijd meer eerlijk hoef te zijn.

Wat een onzin. Ik weet niet wat jij hebt meegemaakt, maar eerlijk zijn doe je toch vooral voor JEZELF, niet voor iemand anders.

Ik ben ook wel eens 'afgestraft' en bedrogen, zeker zakelijk, op een pijnlijke manier, maar het feit dat iemand anders niet eerlijk is, is voor mij geen reden om mijn eigen gedrag te veranderen. Het kan toch niet zo zijn, dat het feit dat een persoon jou iets heeft aangedaan, een excuus is, om nu anderen oneerlijk te behandelen?
Zoals Bergje bij de MM zou ik direct zeggen. Daar krijgt het kassameisje echt problemen mee.

TO heeft toch nagevraagd of het klopte en dit was het geval. Dan blijf ik erbij dat ik het zo zou laten en zou genieten van mijn voordeeltje.

Bij de schoenenreus moest ik laatst 6 euro afrekenen voor schoenen van 19,99 dus ik zeg tegen cassiere dat het niet klopt. Blijkt het zo extreem in prijs verlaagd te zijn maar niet aangegeven. Ik zou er dus in het geval van TO vanuit zijn gegaan dat dit ook het geval zou zijn met het laminaat.

Ik ben er trouwens jaren geleden eens achter gekomen dat ik niet gestempeld had in de metro. Toen mijn reis erop zat heb ik alsnog gestempeld gewoon om geen schuldgevoel te hebben. Beetje overdreven achteraf gezien maar toen voelde dat het beste.

Overigens gaan mijn tantes 1 maal per jaar op zussenweekend. Mijn oma (hun moeder) geeft dan altijd geld voor het eerste rondje en wat lekkers. Er is altijd 1 persoon die de hh portemonnee beheert. Nadat ze alles op hadden ging die ene persoon even naar het toilet. Toen ze terug kwam stonden de andere zussen klaar om te vertrekken. Dus hop naar het volgende toe met een boot. Later op de dag vraagt persoon van de hh portemonnee aan de zussen: "Hoeveel was het eigenlijk en wie moet ik terug betalen?" Stilte. "Heb jij dan niet betaald toen je binnen was?" Nee ik was naar het toilet.

Dus toen ik dat verhaal hoorde vroeg ik direct: "hoe reageerde ze toen ze jullie het vertelde aan het café?" Bleek dat neef deze vraag ook al stelde maar dat ze niet zijn terug gegaan. 4 stemde tegen terug gaan en 2 voor. Niet omdat ze het geld niet konden missen maar omdat het café inmiddels alweer uren weg was. Die 2 tantes voelen zich nu nog wat opgelaten erover.

Ik heb trouwens wel eens in een restaurant per ongeluk 2 euro efteling geld erbij gedaan als 10 euro. Was op vakantie en pas thuis kwam ik erachter dat het eftelinggeld weg was en ineens zie ik mezelf in een vrij donker restaurant contact geld pakken en in de map doen. Oeps. En ik kon de naam van het restaurant ook niet meer. Ik baalde trouwens want was een hoop gedoe om dat efelinggeld te pakken zien te krijgen en wilde het in gaan plakken. Was dus ook echt geen opzet maar voel me nu soms nog wat lullig. Als ik de naam of plek nou nog maar wist van het restaurant dan had ik ze opgebeld.
quote:Bagheera schreef op 26 mei 2010 @ 10:40:

[...]

Dan zou het bij mij ook wel ophouden. Ik kreeg laatst van Bol.com het geld van een boek (verzonden met meerdere boeken) retour met een mail dat het jammer was dat het product niet beviel. Ik had het boek net uit. I vond het wel vervelend dat ik een betaald nummer moest bellen, maar goed. Het geld van het boek werd weer van mijn creditcard afgeschreven met nog es EXTRA 1,95 verzendkosten. Dan ben ik wel heel giftig, na veel heen en weer gemail heb ik dit uiteindelijk heb ik weer teruggestort gekregen, maar dat vond ik niet zo netjes . Ik heb die moeite overigens toen wel uit principe gedaan en niet om die 1,95.Dat vind ik altijd zo frappant. 8 van de 10 mensen zegt niets op het moment dat men in de winkel een fout maakt en jij teveel geld terug krijgt maar als een bedrijf een fout maakt waardoor het jou geld kost, staan ze gelijk op hun achterste poten (heb het niet specifiek over jou hoor)
quote:Kate1980 schreef op 27 mei 2010 @ 09:22:

Dat vind ik altijd zo frappant. 8 van de 10 mensen zegt niets op het moment dat men in de winkel een fout maakt en jij teveel geld terug krijgt maar als een bedrijf een fout maakt waardoor het jou geld kost, staan ze gelijk op hun achterste poten (heb het niet specifiek over jou hoor)

Bovendien vermoed men bij het bedrijf dan vaak snode opzet, terwijl daar meestal geen sprake van is. Terwijl er, wanneer je wéét dat je teveel terugkrijgt, wél sprake is van het bewust een ander benadelen.

Lekker krom lullen in eigen voordeel dus.
Precies.
quote:Kate1980 schreef op 27 mei 2010 @ 09:22:

[...]

Dat vind ik altijd zo frappant. 8 van de 10 mensen zegt niets op het moment dat men in de winkel een fout maakt en jij teveel geld terug krijgt maar als een bedrijf een fout maakt waardoor het jou geld kost, staan ze gelijk op hun achterste poten (heb het niet specifiek over jou hoor)Ik hoop het niet, want ik was juist netjes door een betaald nummer te bellen dat ze onterecht geld naar mij hadden overgemaakt voor een boek waarvan zij dachten dat ik het had teruggestuurd. En mijn goede gedrag werd dus beloond met het EXTRA afboeken van verzendkosten. En als daar dan weer tig mails overheen moeten voor ik het terug heb, tja, dan word ik pissig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven