Geld & Recht alle pijlers

Gezakt voor rijexamen, maar wie had er hier voorrang?

28-05-2010 17:46 149 berichten
Vandaag jammer genoeg gezakt voor mijn rijexamen. Ik had een ingreep. Nu ben ik achteraf toch wel heel benieuwd of de CBR-meneer eigenlijk gelijk had. Eerlijk gezegd denk ik van wel, want hij zal het wel weten, maar ben toch benieuwd of één van jullie het zeker weet of misschien een regel erover weet te vinden. Heb op internet gezocht, maar vond alleen maar topics waarin iedereen iets ander zegt.

Ik reed hier (het lukt me niet de streetviewfoto hier te krijgen, iemand een idee hoe dat wel kan??) (Het gaat om het stuk van de Kingfordweg rechtsaf naar de Changiweg), en ik sloeg rechtsaf, want dat was de doorgaande weg. In principe heeft rechtdoorgaand verkeer altijd voorrang op afslaand verkeer, dus zou de fietser voorrang hebben. Maar, de fietser had haaientanden, dus, dacht ik, geen voorrang. Toen kwam dus de ingreep en zei de CBR-man dat ik helemaal geen voorrang had omdat rechtdoorgaand verkeer dus voorrang had. Verder niet over doorgegaan want ik was voor m'n gevoel direct gezakt, maar vraag me toch af hoe het nu écht zit!

Wie heeft het antwoord?

Wie heeft er voorrang?

Totaal aantal stemmen: 47

De automobilist (28%)
De fietser (60%)
Ik weet het niet (13%)
Alle reacties Link kopieren
Ja ik denk wel dat de fietser voorrang heeft. Ik heb dit in mijn rijles ook een keer meegemaakt, maar toen waren zowel de fietsers als ik op een weg met haaientanden (we stonden ook naast elkaar).

Ik wilde rechtsaf, (dus de fietsers doorkruisen) en dacht dat ik voorrang had omdat de fietsers haaientanden hadden. Maarr ik was even vergeten dat ik ook haaientanden had, moest ik de linksafslaande fietsers eerst laten gaan.

Soortzelfde situatie?
quote:JohnnyCake schreef op 28 mei 2010 @ 18:11:

Wat elmira dus ook zegt. Je hebt het telkens over de haaientanden van de fietser, maar daar moet je helemaal niet naar kijken. Grofweg gaat het je 'niks aan' dat de fietser haaientanden had, jij moet naar jouw borden kijken, de fietser naar de zijne. Jij had geen voorrangsbord voor zover ik kan zien... dus de rechtdoorgaande fietser gaat voor.Ja ok, inderdaad, dit begint logisch te worden. Hun haaientekens zijn er inderdaad niet voor mij. Dus omdat ik geen bord had dat ik op een voorrangsweg reed, geldt dus gewoon de regel dat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft op afslaand verkeerd.
Je had inderdaad niet naar haaientanden van de fietser moeten kijken maar je eigen borden/regels moeten volgen

Dat de fietser na het 'rechtdoor' oversteken alsnog links/rechts moet maakt volgens mij niet uit voor het feit dat ie rechtdoor gaat (en daarmee voorrang heeft).
quote:diedietje schreef op 28 mei 2010 @ 18:12:

Zij reed in de auto en wilde rechtsaf slaan.

Op het fietspad naast haar fietste fietser die rechtdoor wou gaan. Maar deze fietser moest de weg oversteken en had haaietanden op de weg staan.

Afslaand verkeer moet rechtdoorgaand verkeer voor laten gaan, maar geldt dit ook als de fietser haaietanden heeft?

Het kaartje is hierbij niet echt belangrijk.Wel om te zien of er borden zijn geplaatst. Anders blijft het onduidelijk. Voor mij in ieder geval wel, want wie had nou gelijk?
quote:Kimziej schreef op 28 mei 2010 @ 18:14:

....

Soortzelfde situatie?Uhm, ik zou zeggen nee, want ik had geen haaientanden maar alleen de fietser. Maar nu gelden dus inderdaad die haaientanden alleen voor de fietser en niet voor mij.
Dus jij wilde naar rechts en de fietser naar links. Klopt dat?
Ik heb het mijn vriend eens gevraagd... heb hem ook gezegd dat automobilist géén haaietanden had en rechtsaf wilde slaan en dat fietser wél haaietanden had en rechtdoor wilde.

Ook hij zegt dat de automobilist voorrang had.

Voor zover wij het op afstand (zo'n 175 km) kunnen bepalen zeggen wij dat de examinator een foute ingreep heeft gedaan (of het moet zo zijn dat die weg waar je op reed ondergeschikt is aan die andere weg)
quote:LotjeLove1 schreef op 28 mei 2010 @ 18:10:

http://maps.google.nl/map ... CISlw&cbp=12,4.51,,0,5.02

Even testen of dit em is...

JA JA JA!

Dat is 'm!
Als ik de situatie goed heb beoordeeld heeft de heer van het CBR (helaas?) gelijk. De fietsers hoeven alleen recht doorgaand verkeer voorrang te geven. Verkeer dat afslaat heeft geen voorrang.

Dit hoeft niet de reden te zijn dat je gezakt bent dus pin jezelf er niet te veel op vast! Binnenkort lach jij het laatst met je rijbewijs in je hand. Veel succes de volgende keer!
quote:ikwilafvallen schreef op 28 mei 2010 @ 18:16:

Dus jij wilde naar rechts en de fietser naar links. Klopt dat?Nee, want de fietser ging in principe rechtdoor over mijn weg, wat hij daarna deed is verder niet van toepassing. Denk ik.
quote:Egnii schreef op 28 mei 2010 @ 18:14:

[...]

Ja ok, inderdaad, dit begint logisch te worden. Hun haaientekens zijn er inderdaad niet voor mij. Dus omdat ik geen bord had dat ik op een voorrangsweg reed, geldt dus gewoon de regel dat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft op afslaand verkeerd.Het gebeurt de besten onder ons. Je hebt er wat van geleerd, andere vivamensen en ik hebben er ook wat van opgestoken, shit happens, volgende keer beter!
quote:Egnii schreef op 28 mei 2010 @ 18:18:

[...]

Nee, want de fietser ging in principe rechtdoor over mijn weg, wat hij daarna deed is verder niet van toepassing. Denk ik.

Ik zie dat de fietser eerst nog een klein stukje rechtdoor moet voordat hij linksaf kan.

De fietser had dus voorrang, denk ik ook.

Maar dan blijft de vraag. Waarom staan die haaietanden er dan? In welke situatie moet de fietser dan wel stoppen?
Ik denk echt automobilist voorrang.

Ik zou als fietser in elk geval stoppen, haaietanden betekent voor mij stoppen totdat er nix aankomt
quote:Egnii schreef op 28 mei 2010 @ 18:17:

[...]

JA JA JA!

Dat is 'm!Mooi! Zo mijn best gedaan. Maar kan je niet vertellen wie er gelijk heeft. Mag gewoon wel wat duidelijker worden aangegeven.
quote:diedietje schreef op 28 mei 2010 @ 18:20:

Ik denk echt automobilist voorrang.

Ik zou als fietser in elk geval stoppen, haaietanden betekent voor mij stoppen totdat er nix aankomtDat heb ik ook ja...
In dit geval zijn de regel en de signalering op de weg tegenstrijdig. In zo'n geval gaat volgens mijn man de regel voor. Dus de fietser heeft voorrang.
Maar volgens mij is het wel zo dat het fietspad een doorgetrokken streep moet hebben om altijd voorrang te hebben, maar in dit geval.... ???
Nou ja... ik vind het een discutabel punt...

Ik zou als fietser in ieder geval stil blijven staan als ik zou zien dat er een auto rechtsaf wilde, juist omdat ik haaietanden heb in dat geval.

Ik zou al het gemotoriseerd verkeer voor laten gaan.
Het is inderdaad een heel lastig punt.
Maar heb nu even het kaartje gekeken, ik vind de situatie echt tegenstrijdig!

Er staan nergens borden, dus het is een gelijkwaardige kruising maar niet voor de fietsers.

Ik zou de gemeente aanklagen en een nieuw examen eisen!
Moet zeggen dat ik het wel lullig voor je vindt, dat je hierop gezakt bent! Gezien het feit dat ook hier niemand precies weet wie er nu voorrang had..

Maar goed, fouten mogen nu eenmaal niet gemaakt worden.. Succes de volgende keer alvast!
Wat een vage situatie inderdaad.. Niet duidelijk dit!

Was dit de enige fout die je hebt gemaakt?

Ik denk persoonlijk dat die haaientanden er alleen staan om de fietsers te stoppen als er verkeer van links komt?
quote:Tomaat3 schreef op 28 mei 2010 @ 18:27:

Moet zeggen dat ik het wel lullig voor je vindt, dat je hierop gezakt bent! Gezien het feit dat ook hier niemand precies weet wie er nu voorrang had..

Maar goed, fouten mogen nu eenmaal niet gemaakt worden.. Succes de volgende keer alvast!Wel hoor. Een ingreep hoeft niet te betekenen dat je zakt. Meestal zijn het meerdere factoren.
Ik blijf me afvragen of de examinator gelijk had.

Ik zie ook nergens een bordje staan namelijk waarop aangeduid wordt dat fietsers voorrang hebben. In zo'n situatie (waarin een automobilist toch ziet dat de fietser haaietanden heeft) geef je dat toch aan met een bordje?
quote:Yraatje schreef op 28 mei 2010 @ 18:32:

Ik blijf me afvragen of de examinator gelijk had.

Ik zie ook nergens een bordje staan namelijk waarop aangeduid wordt dat fietsers voorrang hebben. In zo'n situatie (waarin een automobilist toch ziet dat de fietser haaietanden heeft) geef je dat toch aan met een bordje?Je ziet zo'n bordje inderdaad steeds vaker, maar nog lang niet overal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven