Geld & Recht alle pijlers

Gezakt voor rijexamen, maar wie had er hier voorrang?

28-05-2010 17:46 149 berichten
Vandaag jammer genoeg gezakt voor mijn rijexamen. Ik had een ingreep. Nu ben ik achteraf toch wel heel benieuwd of de CBR-meneer eigenlijk gelijk had. Eerlijk gezegd denk ik van wel, want hij zal het wel weten, maar ben toch benieuwd of één van jullie het zeker weet of misschien een regel erover weet te vinden. Heb op internet gezocht, maar vond alleen maar topics waarin iedereen iets ander zegt.

Ik reed hier (het lukt me niet de streetviewfoto hier te krijgen, iemand een idee hoe dat wel kan??) (Het gaat om het stuk van de Kingfordweg rechtsaf naar de Changiweg), en ik sloeg rechtsaf, want dat was de doorgaande weg. In principe heeft rechtdoorgaand verkeer altijd voorrang op afslaand verkeer, dus zou de fietser voorrang hebben. Maar, de fietser had haaientanden, dus, dacht ik, geen voorrang. Toen kwam dus de ingreep en zei de CBR-man dat ik helemaal geen voorrang had omdat rechtdoorgaand verkeer dus voorrang had. Verder niet over doorgegaan want ik was voor m'n gevoel direct gezakt, maar vraag me toch af hoe het nu écht zit!

Wie heeft het antwoord?

Wie heeft er voorrang?

Totaal aantal stemmen: 47

De automobilist (28%)
De fietser (60%)
Ik weet het niet (13%)
Alle reacties Link kopieren
quote:ikwilafvallen schreef op 28 mei 2010 @ 18:19:

[...]

Ik zie dat de fietser eerst nog een klein stukje rechtdoor moet voordat hij linksaf kan.

De fietser had dus voorrang, denk ik ook.

Maar dan blijft de vraag. Waarom staan die haaietanden er dan? In welke situatie moet de fietser dan wel stoppen?Voor auto's die rechtdoor over de Changiweg rijden (de weg waar TO op wilde draaien).
quote:summerbreeze21 schreef op 28 mei 2010 @ 18:33:

[...]

Je ziet zo'n bordje inderdaad steeds vaker, maar nog lang niet overal.

In zo'n situatie lijkt het me heel verstandig.... want dit is dus gewoon niet duidelijk.

Vriend en ik waren hier waarschijnlijk ook gewoon doorgereden (als automobilist) en in ieder geval ik was gestopt als fietser zijnde. En dan had ik me waarschijnlijk geërgerd aan die automobilist die niet doorreed...
Het is wel onduidelijk door die haaietanden. G\Het is zo te zien een gelijkwaardige kruising. Dan zijn die haaientanden toch niet zo logisch, de Changiweg is geen voorangsweg.
Ik zou nu trouwens gestopt zijn denk ik. Zonder die haaientanden is het namelijk wel duidelijk dat de fietser voorrang heeft.
Ik vind dat automobilist voorrang had, want fietser had haaientanden. Want als ie nu dus mét haaientanden wel voorrang heeft, in welk geval heeft ie dan geen voorrang?
Omdat jullie op dezelfde weg rijden (ook al is het fietspad gescheiden van de autoweg) en de fietser rechtdoor gaat en jij rechtsaf. Heeft de fietser voorrang. Jij bent duidelijk (dankzij de streetview van lotje love1) afslaand verkeer. De haaientanden staan daar inderdaad, omdat ze fietsers van de Changiweg voorrang krijgen van de Kingfordweg.

Jij schrijft dat je doorgaand verkeerd bent, maar volgens mij is duidelijk dat het geen doorgaande weg is.
Jeetje, ik vind het eigenlijk best wel schokkend dat zo weinig mensen weten dat rechtdoor op dezelfde weg altijd voorrang heeft. Hebben jullie allemaal een rijbewijs? Dit komt echt meerdere malen aan bod in de theorieles.
t spijt me zeer maar ik vind daar helemaal niks onduidelijks aan. volgens mij als je daar naar rechts gaat is het helemaal geen doorgaande weg (je kwam toch van de kingsweg, en ging naar rechts, die andere weg op??)

en t spijt me nog een x, maar die ingreep was toch terecht.

kan die fietser wel haaientanden hebben, rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer. ( die haaientanden zijn van toepassing als fietser zelf afslaat of zo lijkt mij ) de functie van die haaientanden op fietspad ontgaat mij, maar goed.

als ik op mijn scootertje aan het tuffen ben valt het me erg vaak op dat idd weinig mensen weten dat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft op afslaand. dat irriteert me ontzettend overigens...

wel vervelend dat je gezakt bent....
quote:twinkeling schreef op 28 mei 2010 @ 18:43:

Jeetje, ik vind het eigenlijk best wel schokkend dat zo weinig mensen weten dat rechtdoor op dezelfde weg altijd voorrang heeft. Hebben jullie allemaal een rijbewijs? Dit komt echt meerdere malen aan bod in de theorieles.Kun jij me dan uitleggen waarom die haaientanden er staan? En in welk geval de fietser dan wel moet stoppen?
quote:Elmira schreef op 28 mei 2010 @ 18:33:

[...]

Voor auto's die rechtdoor over de Changiweg rijden (de weg waar TO op wilde draaien).

Dat zou kunnen. In dat geval heeft de fietser in dit geval voorrang.

TO heeft het steeds over een doorgaande weg. Maar zoals anderen al opmerkten, is het een kruising waa je links of rechts kan. Geen doorgaande weg dus.
quote:ikwilafvallen schreef op 28 mei 2010 @ 18:48:

[...]

Kun jij me dan uitleggen waarom die haaientanden er staan? En in welk geval de fietser dan wel moet stoppen?Als er verkeer van rechts komt. Uit de straat waar TO in reed dus.
Zijn het wel haientanden het lijken mij blokken en die geven geen voorrangssituatie an
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.

Jeetje, ik vind het eigenlijk best wel schokkend dat zo weinig mensen weten dat rechtdoor op dezelfde weg altijd voorrang heeft. Hebben jullie allemaal een rijbewijs? Dit komt echt meerdere malen aan bod in de theorieles.

Nou schokkend hoor... pfff

rechtdoorgaand verkeer heeft in de regel voorrang, tenzij...

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel en haaietanden zou best een uitzondering kunnen zijn.
quote:kaetje schreef op 28 mei 2010 @ 18:52:

[...]

Als er verkeer van rechts komt. Uit de straat waar TO in reed dus.Ik snap je niet.
quote:Missphoebe schreef op 28 mei 2010 @ 18:47:

t spijt me zeer maar ik vind daar helemaal niks onduidelijks aan. volgens mij als je daar naar rechts gaat is het helemaal geen doorgaande weg (je kwam toch van de kingsweg, en ging naar rechts, die andere weg op??)

en t spijt me nog een x, maar die ingreep was toch terecht.

kan die fietser wel haaientanden hebben, rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer. ( die haaientanden zijn van toepassing als fietser zelf afslaat of zo lijkt mij ) de functie van die haaientanden op fietspad ontgaat mij, maar goed.

als ik op mijn scootertje aan het tuffen ben valt het me erg vaak op dat idd weinig mensen weten dat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft op afslaand. dat irriteert me ontzettend overigens...

wel vervelend dat je gezakt bent....Volgens mij weet iedereen wel dat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft. Men komt in verwarring door die haaietanden.
quote:diedietje schreef op 28 mei 2010 @ 18:20:

Ik denk echt automobilist voorrang.

Ik zou als fietser in elk geval stoppen, haaietanden betekent voor mij stoppen totdat er nix aankomtIdem

Ik heb al jaren een rijbewijs, maar ik heb nog nooit voor een dergelijke situatie gestaan... bij mij staan er of voor zowel auto als fiets haaietanden of voor beide niet... en dan is de situatie wat mij betreft heel erg duidelijk...

In dit geval toch niet.
die haaientanden maken het zeker verwarrend Ik ga er atijd met haaientanden vanuit dat ik voorrang moet verlenen, van welke kant een auto komt.

Jeetje, ik vind het eigenlijk best wel schokkend dat zo weinig mensen weten dat rechtdoor op dezelfde weg altijd voorrang heeft. Hebben jullie allemaal een rijbewijs? Dit komt echt meerdere malen aan bod in de theorieles.Tuurlijk weet iedereen dat. Maar de haaientanden in combinatie met een apart fietspad maakt voor mij de situatie dat de auto voorrang heeft. Mocht dat niet zo zijn, dan kunnen ze maar beter het rode fietspad doortrekken want dan is het goed verwarrend en dus gevaarlijk.
quote:arrasje schreef op 28 mei 2010 @ 18:53:

Zijn het wel haientanden het lijken mij blokken en die geven geen voorrangssituatie an

er staan tanden, ik heb het zelf gezien... via streetview van alle kanten gekeken, ik zie geen borden. Ik had gedacht misschien zo'n dikke streep met van die sprieten eraan, was er ook niet, het was dus geen afbuigende voorrangweg.

die haaientanden maken het onnodig ingewikkeld.. ze hadden die haaientanden beter op de plek van die blokjes kunnen zetten die over de weg lopen... en dan alleen aan de linkerkant (dus gezien vanaf de kingfordsweg (en dan vanaf de changhai weet ik veel weg geen haaientanden).
quote:Miek_ schreef op 28 mei 2010 @ 19:01:

[...]

Tuurlijk weet iedereen dat. Maar de haaientanden in combinatie met een apart fietspad maakt voor mij de situatie dat de auto voorrang heeft. Mocht dat niet zo zijn, dan kunnen ze maar beter het rode fietspad doortrekken want dan is het goed verwarrend en dus gevaarlijk.Dat vind ik dus ook... Ik als fietser zou hier ALTIJD stoppen...
Normaal gesproken lijkt het me duidelijk dat rechtdoor op dezelfde weg voorrang heeft. Maar in dit geval is het vreemd, omdat der fietser wel haaientanden heeft en der auto niet. Dan klopt er iets niet, want het is vreemd dat de fietser wel verkeer van rechts en links voorrang moet geven en de auto die afslaat niet, terwijl TO in de auto voorang heeft op links, maar niet op rechts en de fietser. Auto's van links moeten dan dus TO voorrang geven, maar niet de fietser. Ik vraag me af of TO niet iets over het hoofd gezien heeft, want zoals ik het nu lees, klinkt het idd als een foute ingreep van de examinator.
hmm hoe dan ook, tijdens je rijexamen kun je beter stoppen, ik ken niemand die is gezakt voor onterecht voorrang verlenen.

(wel voor onzeker rijden) Maar als je contact zoekt met de fietser en even zwaait, van ga maar, was je volgens mij niet gezakt.
Ik vraag me af he? Degenen voor wie dit zo duidelijk is, rijden die vaak op een punt waar zich een dergelijke situatie afspeelt?

Ik ben zoiets namelijk nog nooit in de praktijk tegengekomen.
Door die haaientanden is het onduidelijk maar volgens mij heeft die fietser deels wel voorang op verkeer op de changiweg. Het is een gelijkwaardige kruising zo te zien. Dus als ik op de Changiweg rijd met de auto dan moet ik toch verkeer wat van rechts komt voorrang geven. Dus verkeer wat van de Kingford weg komt. Ook de fietser volgens mij. Die komt dan toch ook van rechts. De Changiweg is geen voorrangsweg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven