Erfrecht vraagje

zaterdag 29 mei 2010 om 18:52
Mijn schoonouders willen ons binnenkort meehebben naar de notaris omdat ze zelf dingen uit het erfrecht niet begrijpen. Het spitst zich er met name op toe dat er geen kleinkinderen zijn en bijna zeker ook niet gaan komen.
Ze hebben 2 kinderen: mijn man en zijn zus(vrijgezel en geen kinderen). Zij zijn toch gewoon de erfgenamen? En mocht mijn man of zijn zus voor het vrijvallen van de erfenis komen te overlijden, dan erft de ander toch de hele erfenis? De broers/zussen van de ouders zijn toch geen primaire erfgenamen? (hier zitten ze ook een beetje mee; dat is toch alleen zo als je ongetrouwd en kinderloos sterft?)
Het lijkt me een vrij simpele zaak. Uiteraard kunnen mijn schoonouders legaten toeschrijven aan wie/wat ze willen. En nee, ik hoef ook niets.
Ze hebben 2 kinderen: mijn man en zijn zus(vrijgezel en geen kinderen). Zij zijn toch gewoon de erfgenamen? En mocht mijn man of zijn zus voor het vrijvallen van de erfenis komen te overlijden, dan erft de ander toch de hele erfenis? De broers/zussen van de ouders zijn toch geen primaire erfgenamen? (hier zitten ze ook een beetje mee; dat is toch alleen zo als je ongetrouwd en kinderloos sterft?)
Het lijkt me een vrij simpele zaak. Uiteraard kunnen mijn schoonouders legaten toeschrijven aan wie/wat ze willen. En nee, ik hoef ook niets.
zaterdag 29 mei 2010 om 19:08
Als een van de kinderen overlijdt, zal het andere kind alles erven.
Nooit!!!!! te hopen,
mochten beide kinderen de ouders niet overleven, dan zullen de zussen/broers van de overledene in aanmerking komen.
Of jij als schoondochter, moet plaatsvervangend erfgenaam van je man zijn.
Gaat niet automatisch.
Nooit!!!!! te hopen,
mochten beide kinderen de ouders niet overleven, dan zullen de zussen/broers van de overledene in aanmerking komen.
Of jij als schoondochter, moet plaatsvervangend erfgenaam van je man zijn.
Gaat niet automatisch.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter

zaterdag 29 mei 2010 om 19:24
Inderdaad, wij hopen ook dat schoonpa en -ma hun geld gewoon lekker zelf opmaken. Zij hebben er voor gewerkt.
Ik weet dat ik geen erfgenaam ben. Mocht man erven en ik overleef man, dan wel (tenzij er met uitsluiting wordt gewerkt, maar dat interesseert me niet).
Broers en zussen van de ouders komen dus inderdaad pas in beeld als beide directe erfgenamen zelf niet meer zouden leven.
En als man en zijn zus zonder erfgenamen (afgezien van mezelf eventueel) sterven? Komen dan de ooms en tantes weer in beeld of vervalt het geld aan de staat?
Ik weet dat ik geen erfgenaam ben. Mocht man erven en ik overleef man, dan wel (tenzij er met uitsluiting wordt gewerkt, maar dat interesseert me niet).
Broers en zussen van de ouders komen dus inderdaad pas in beeld als beide directe erfgenamen zelf niet meer zouden leven.
En als man en zijn zus zonder erfgenamen (afgezien van mezelf eventueel) sterven? Komen dan de ooms en tantes weer in beeld of vervalt het geld aan de staat?
zaterdag 29 mei 2010 om 19:33
@Ikbenanoniem, er zal altijd naar familie worden gekeken, dus inderdaad, als er geen kinderen zijn, zussen/broers van de overledene, en indien ook overleden hun kinderen.
Maar, inderdaad, laat de mensen er maar lekker zèlf van genieten, veel beter!
Maar, inderdaad, laat de mensen er maar lekker zèlf van genieten, veel beter!
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter