Opvoeddebat

29-05-2010 11:06 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een betaalde (?) link op het Viva-forum werd mijn aandacht getrokken naar het 'Nationale Opvoeddebat'. Ik ben niet zo van de 'twitter', en 'on-line' komt het debat niet echt uit de verf, met Justine Pardoen van 'Ouders Online', die zich geroepen voelt een onderscheid tussen mannen en vrouwen te identificeren waar het 'aanspreken op' betreft.

Is een 'nationaal debat' in deze vorm zinvol? Wat is dan de doelgroep, en wat zou de uitkomst kunnen zijn? Is elke uitkomst acceptabel? Ook als die zou zijn dat de insteek van de overheid en deskundigen op dit gebied contraproductief is?

Laten we hier een échte discussie over het onderwerp opzetten.
Ieder kind heeft dezelfde basisbehoeften nodig (zoals liefde warmte, geborgenheid etc.) Maar ieder kind is uniek ( : puke: ) en dus heeft ieder kind een individuele aanpak nodig, dus nee dat ga je niet landelijk bepalen, dat lukt niet.
Gelet op de inhoud van de site, en de geboden links, bekruipt mij het gevoel dat de opzet niet zozeer is om het debat over opvoeding nou (eindelijk) eens los te trekken, maar om bestaande dogma's bij deskundigen en betrokken ministeries op te dringen aan de burger.

Op zich ben ik beslist vóór een inhoudelijk debat over opvoedkundige strategie, normen en waarden, de beperkingen, en de trend om opvoedkundige problemen te 'medicaliseren'. Ook het 'professionaliseren' van de opvoeding, mede door de dwang om buitenshuis te gaan werken, zou een valide onderwerp zijn voor een nationale discussie. Maar hoe groot is de ruimte die daarvoor geboden wordt?
Sorry Jaap, non-topic. Je kan niet over het oeverloos brede begrip 'opvoeden' discussieren. Je moet het in de details zoeken, en daar zijn meer dan genoeg topics over!
quote:Xaloy schreef op 29 mei 2010 @ 13:35:

Sorry Jaap, non-topic. Je kan niet over het oeverloos brede begrip 'opvoeden' discussieren. Je moet het in de details zoeken, en daar zijn meer dan genoeg topics over!Dat is dan meteen het intrigerende, want er wordt nogal stevig in geïnvesteerd, zoals de link laat zien. En dat op nationaal niveau, van onze steeds schaarsere belastingcenten. Dat suggereert toch dat iemand er brood in ziet?
ik dacht eerst (na het lezen van de OP) misschien best een goed idee! Maar na het bekijken van de site kom ik daar 100% van terug.

Iedereen praat wel eens over zijn/haar kinderen op een opvoedkundige manier daar is geen debat voor nodig.

Als er nou daadwerkelijk punten waren die besproken kunnen/moeten worden waar je het over kan hebben met andere, die dan ook nog een bijdrage zouden kunnen leveren aan de opvoeding van je kinderen; maar nee het gaat over ouders die ervaringen kunnen uitwisselen in de breedste zin van het woord opvoeding.

Lees een willekeurig kinder/vrouwen forum en je hebt een kant en klaar debat.
quote:zakdoekjeopviva schreef op 29 mei 2010 @ 18:47:

ik dacht eerst (na het lezen van de OP) misschien best een goed idee! Maar na het bekijken van de site kom ik daar 100% van terug.

Iedereen praat wel eens over zijn/haar kinderen op een opvoedkundige manier daar is geen debat voor nodig.

Als er nou daadwerkelijk punten waren die besproken kunnen/moeten worden waar je het over kan hebben met andere, die dan ook nog een bijdrage zouden kunnen leveren aan de opvoeding van je kinderen; maar nee het gaat over ouders die ervaringen kunnen uitwisselen in de breedste zin van het woord opvoeding.

Lees een willekeurig kinder/vrouwen forum en je hebt een kant en klaar debat.

Op dit forum gaat het bijna niet over opvoedkundige kwesties. Het zijn bijna uitsluitend 'logistieke' topics die hier de agenda zetten. En dat is in de samenleving buiten Viva niet echt anders. Dat komt mede door regels en wetten die aan het debat vooraf zijn gegaan. Vooral op aangeven van 'maakbaarheids'-wetenschappers, die het beter wisten dan de ouders. Voor een ander deel door de psychofarmaceutische industrie die zwaar heeft geïnvesteerd in pilletjes en poeiers om kinderen gedragstechnisch te modelleren naar het 'normale' ideaal.

Enige zinvolle discussie zal niet kunnen ontsnappen aan de noodzaak die 'populaire' keuzes mee te nemen. Maar zelfs het eerste begin daarvan ontbreekt, waar de verantwoordelijke 'deskundige', Dr. en motor achter 'ouders online', niet het kind, en de beleving van het kind centraal stelt, maar de ouders. En de verschillen tussen 'mannen' en 'vrouwen' in de wijze waarop zij aankijken tegen 'aangesproken worden' op hun opvoedkundige inititiatieven.
Ahum, lees het topic Opvoeden zonder straffen en belonen eens, als voorbeeld.

Zijn er nog wel meer hoor Jaap.

Niet zo denigrerend doen hoor, misstaat je.
[quote]jaap schreef op 29 mei 2010 @ 22:42:

[...] Voor een ander deel door de psychofarmaceutische industrie die zwaar heeft geïnvesteerd in pilletjes en poeiers om kinderen gedragstechnisch te modelleren naar het 'normale' ideaal.

Enige zinvolle discussie zal niet kunnen ontsnappen aan de noodzaak die 'populaire' keuzes mee te nemen.

Is dit nu weer een poging om te discussieren over Ritalin e.d.?

Dit onderwerp hebben we toch al gehad?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven