Geld & Recht alle pijlers

studiefinanciering vraagje

30-05-2010 11:40 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
iedereen zegt wat anders over studiefinancirieng, vandaar maar hier de vraag.. misschien heeft iemand er wel ervaring mee. het gaat over uitwonend.

je krijgt sowieso basisbeurs van ong 260 als je op jezelf woont.

mijn zus zegt dat je alleen de aanvullende beurs (250euro) krijgt als je ouders onder een bepaald minimum verdienen.

wat ik dan niet snap: als je op jezelf woont, wat heb je dan nog met je ouders te maken? krijg je die 250 euro aanvullend niet omdat je ouders rijk zijn? (terwijl je misschien wel helemaal geen contact meer met ze hebt!)

mijn decaan zij een heeele poos geleden dat het bij uitwonend niks meer met het salaris te maken had.. maar vriendinnen van mijn zus die krijgen die aanvullende ook niet terwijl ze wel opzich zelf wonen (met rijke ouders)..

wie geeft het verlossende antwoord?
quote:Kalliope schreef op 30 mei 2010 @ 12:26:

[...]

Ik vind studeren geen keuze, maar een noodzakelijkheid.

Kinderen krijgen zijn wel een keuze, en je kan als je zwanger bent al bedenken dat ze een opleiding gaan volgen, en dat dat geld kost.

Daarom zijn er ook tig voorzieningen om het mogelijk te maken. Ben het trouwens niet met je eens dat het noodzakelijk is, maar goed. Die regelingen geven je alle kans om te studeren/een opleiding te volgen. Alleen dat betekent niet dat het allemaal maar gratis hoeft te zijn. Wat is er tegen op een lening als je er later een leuke baan mee kan krijgen, waarvan je het prima kan terug betalen.

@ Miek. Waarom zou je op je 17e geen lening kunnen aangaan? En bovendien, 2 maanden een opleiding bekostigen kost niet bakken en bakken vol met geld. Met een klein beetje spaargeld ben je er al.
quote:Zwup schreef op 30 mei 2010 @ 12:28:

[...]

Lotje, dat ben ik absoluut met je eens. Het maakt het een stuk makkelijker als je ouders willen bijdragen. Volgens mij kun je ook aanvragen het inkomen niet van 2 jaar terug te bekijken, maar van nu in het geval van een dramatische verandering daarin.

Klopt, niet dat dit altijd helpt. Als je ouders bijvoorbeeld ziek zijn en hoge kosten aan medicijnen hebben, wordt dit niet meegerekend voor je aanvullende beurs. Heb je homosexuele ouders, kom je wel altijd in aanmerking omdat je dan automatisch een mannelijke of vrouwelijke ouder mist.... Vond ik erg vreemd!

Maar daar kan je moeilijk over doen, je ouders voor de rechter slepen, als ouder stoppen met op vakantie gaan zodat je je kinderen kan helpen, maar je kan ook je eigen verantwoordelijkheid dragen voor je opleiding.
Huh , wat een kromme regel! Wat maakt het nou uit of je een vader en een moeder hebt over twee vaders...... Vreemd. Ook die van de medicijnen......
quote:LotjeLove1 schreef op 30 mei 2010 @ 12:26:

[...]

Als je ouders niet betalen, maar ze kunnen het wel krijg je niet zomaar een aanvullende beurs. Zou wel krom zijn, kan iedere ouder weigeren, en veel studenten op die manier extra geld te geven, terwijl de ouders het best hebben.

Dat is toch ook wat ik zei? Afhankelijk van het inkomen van je ouders (er van uitgaande dat ze dus iets bijdragen) kun je (al dan niet) een aanvullende beurs krijgen, maar betalen je ouders NIET dan kun je GEEN aanvullende beurs krijgen en kun je lenen.

Las je mijn "geen" soms als "een" in het laatste zinnetje over de aanvullende beurs en de lening?
quote:Zwup schreef op 30 mei 2010 @ 12:36:

Huh , wat een kromme regel! Wat maakt het nou uit of je een vader en een moeder hebt over twee vaders...... Vreemd. Ook die van de medicijnen......Ja, echt heel krom. Hoop ook dat ze dat gaan veranderen, net als met die medicijnen. Ik bedoel maar, wat vervelend als ouder. Je wil graag helpen, maar kan niet omdat je anders zelf geen geld overhoudt om boodschappen te doen. Niet leuk.
quote:Waldorf114 schreef op 30 mei 2010 @ 12:40:

[...]

Dat is toch ook wat ik zei? Afhankelijk van het inkomen van je ouders (er van uitgaande dat ze dus iets bijdragen) kun je (al dan niet) een aanvullende beurs krijgen, maar betalen je ouders NIET dan kun je GEEN aanvullende beurs krijgen en kun je lenen.

Las je mijn "geen" soms als "een" in het laatste zinnetje over de aanvullende beurs en de lening? Beetje druk bezig, inderdaad een lettertje gemist....
quote:Zwup schreef op 30 mei 2010 @ 12:35:

[...]

@ Miek. Waarom zou je op je 17e geen lening kunnen aangaan? En bovendien, 2 maanden een opleiding bekostigen kost niet bakken en bakken vol met geld. Met een klein beetje spaargeld ben je er al.

Omdat ik op mijn 17de die stap veel te groot vond. Ik was op die leeftijd nog vrij naïef. Daarbij had het me niet geholpen met die 2 maanden overbrugging. Spaargeld had ik niet veel, zoveel verdien je helaas niet op je 17de.....

Helaas volgde ik een opleiding die me verplichte een bepaalde druk van studieboeken aan te schaffen die tweedehands nog niet verkrijgbaar was. Koste eventje 700 euro bij elkaar. Dan ook nog collegegeld voor twee maanden, destijds 250 euro en ook nog reiskosten voor een maand van 250 euro. Dat geld had ik als 17 jarige echt niet.

Gelukkig hebben mijn ouders voor mijn eerste studie meebetaald. De tweede studie heb ik zelf betaald, maar dat vond ik logisch, ik had immers al een goed diploma.
quote:LotjeLove1 schreef op 30 mei 2010 @ 12:40:

[...]

Ja, echt heel krom. Hoop ook dat ze dat gaan veranderen, net als met die medicijnen. Ik bedoel maar, wat vervelend als ouder. Je wil graag helpen, maar kan niet omdat je anders zelf geen geld overhoudt om boodschappen te doen. Niet leuk.Het zou inderdaad fijn zijn als dat zou veranderen. Dit zijn namelijk situaties waar je als ouder vrij weinig invloed op kunt uitoefenen. Heel frustrerend lijkt me dat..
266 euro krijg je en om het inkomen van je ouders buiten beschouwing te laten is niet lollig!

Het inkomen van je ouders is v an cruciaal belang, het gebeurt weleens dat kinderen van zelfstandige ondernemers een aanvullende beurs krijgen doordat ze het inkomstenoverzicht van een slccht jaar hebben opgestuurd.Maar over het algemeen gebeurt dit niet.De ouders van een vriend van mij hebben een goed lopende onderneming en meneer krijgt om en nabij de 500 euro per maand.Daarnaast krijgt hij nog leuk 200 euro van zijn ouders(cash) en hij werkt er lekker bij.

Betalen je ouders helemaal niks?Dan wordt het aardig aanpoten qua werk.

Denk er goed over na zo ziet het er bij mij ongeveer uit

ik betaal 250 euro huur(krijg huur subsidie)

ziektenkostenverzekering is 118,45(zo iets)

Boodschappen 100-150

verzekeringen ongeveer 7 euro

telefoon 15

boeken 800 euro dit jaar

shoppen of wat leuks is niet van zelfsprekend er moet voor gespaard worden

collegegeld was dit jaar over de 1600 euro
quote:Miek_ schreef op 30 mei 2010 @ 12:42:

[...]

Omdat ik op mijn 17de die stap veel te groot vond. Ik was op die leeftijd nog vrij naïef. Daarbij had het me niet geholpen met die 2 maanden overbrugging. Spaargeld had ik niet veel, zoveel verdien je helaas niet op je 17de.....

Helaas volgde ik een opleiding die me verplichte een bepaalde druk van studieboeken aan te schaffen die tweedehands nog niet verkrijgbaar was. Koste eventje 700 euro bij elkaar. Dan ook nog collegegeld voor twee maanden, destijds 250 euro en ook nog reiskosten voor een maand van 250 euro. Dat geld had ik als 17 jarige echt niet.

Gelukkig hebben mijn ouders voor mijn eerste studie meebetaald. De tweede studie heb ik zelf betaald, maar dat vond ik logisch, ik had immers al een goed diploma.

Niet onaardig bedoeld hoor, maar dat jij toen nog naïef was, is toch niet iets waar de IB-groep wat mee te maken heeft of een reden voor je ouders om te betalen?

Mijn ouders hadden vroeger de regel, van alles wat je verdient met bijbaantjes etc etc, daarvan gaat de helft naar je spaarrekening. Was een prima regel en met heel weinig werk (3 zomers een paar weken en 1,5 jaar een krantenwijk), zouden die kosten die jij net noemt prima te betalen zijn. Bovendien kan jij me niet wijsmaken dat je meteen in september alle boeken nodig hebt gehad die je voor die 700 euro moest kopen.
quote:ardni schreef op 30 mei 2010 @ 12:47:

266 euro krijg je en om het inkomen van je ouders buiten beschouwing te laten is niet lollig!

Het inkomen van je ouders is v an cruciaal belang, het gebeurt weleens dat kinderen van zelfstandige ondernemers een aanvullende beurs krijgen doordat ze het inkomstenoverzicht van een slccht jaar hebben opgestuurd.Maar over het algemeen gebeurt dit niet.De ouders van een vriend van mij hebben een goed lopende onderneming en meneer krijgt om en nabij de 500 euro per maand.Daarnaast krijgt hij nog leuk 200 euro van zijn ouders(cash) en hij werkt er lekker bij.

Betalen je ouders helemaal niks?Dan wordt het aardig aanpoten qua werk.

Denk er goed over na zo ziet het er bij mij ongeveer uit

ik betaal 250 euro huur(krijg huur subsidie)

ziektenkostenverzekering is 118,45(zo iets)

Boodschappen 100-150

verzekeringen ongeveer 7 euro

telefoon 15

boeken 800 euro dit jaar

shoppen of wat leuks is niet van zelfsprekend er moet voor gespaard worden

collegegeld was dit jaar over de 1600 euroIk heb op dit moment geen basisbeurs meer (is afgelopen), geen steun van mijn ouders (ook afgelopen) en toch kan ik prima studeren, niet meer thuis wonen, winkelen etc etc. Dit komt omdat ik gespaard heb voor deze periode (Ik wist dat dit ging komen), ik een bijbaantje heb wat 400 euro in de maand (8 uur werk per week) oplevert en leen bij de IB-groep. Geen vuiltje aan de lucht. Dus ik snap het gemor over het geld niet zo eerlijk gezegd.
quote:Zwup schreef op 30 mei 2010 @ 12:53:

[...]

Ik heb op dit moment geen basisbeurs meer (is afgelopen), geen steun van mijn ouders (ook afgelopen) en toch kan ik prima studeren, niet meer thuis wonen, winkelen etc etc. Dit komt omdat ik gespaard heb voor deze periode (Ik wist dat dit ging komen), ik een bijbaantje heb wat 400 euro in de maand oplevert en leen bij de IB-groep. Geen vuiltje aan de lucht. Dus ik snap het gemor over het geld niet zo eerlijk gezegd. Helemaal mee eens!
quote:Zwup schreef op 30 mei 2010 @ 12:50:

[...]

Niet onaardig bedoeld hoor, maar dat jij toen nog naïef was, is toch niet iets waar de IB-groep wat mee te maken heeft of een reden voor je ouders om te betalen? Dat voor veel jongeren de stap om te lenen te groot is en dat er dan maar niet gestudeerd wordt

Mijn ouders hadden vroeger de regel, van alles wat je verdient met bijbaantjes etc etc, daarvan gaat de helft naar je spaarrekening. Was een prima regel en met heel weinig werk (3 zomers een paar weken en 1,5 jaar een krantenwijk), zouden die kosten die jij net noemt prima te betalen zijn. Ik betaalde van mijn bijbaantje mijn kleding, hobbies, sportschool dus nee, er bleef niet zoveel van over. Bovendien kan jij me niet wijsmaken dat je meteen in september alle boeken nodig hebt gehad die je voor die 700 euro moest kopen. Helaas wel, in dat jaar in totaal 1100 euro aan boeken kwijtgeweest
quote:LotjeLove1 schreef op 30 mei 2010 @ 12:54:

[...]

Helemaal mee eens!
quote:Zwup schreef op 30 mei 2010 @ 12:35:

[...]

Daarom zijn er ook tig voorzieningen om het mogelijk te maken. Ben het trouwens niet met je eens dat het noodzakelijk is, maar goed. Die regelingen geven je alle kans om te studeren/een opleiding te volgen. Alleen dat betekent niet dat het allemaal maar gratis hoeft te zijn. Wat is er tegen op een lening als je er later een leuke baan mee kan krijgen, waarvan je het prima kan terug betalen.

Jij vindt dat mensen na de middelbare school in principe wel klaar zijn met leren, en de vervolgopleiding voornamelijk voor de leuk zijn? Op welke middelbare school zat jij, dan stuur ik mijn kinderen daar later ook heen.

Al die regelingen zijn er juist omdat het zo belangrijk is dat zoveel mogelijk mensen verder gaan leren.
Liever elitair dan een pauper!
quote:Zwup schreef op 30 mei 2010 @ 12:53:

[...]

Ik heb op dit moment geen basisbeurs meer (is afgelopen), geen steun van mijn ouders (ook afgelopen) en toch kan ik prima studeren, niet meer thuis wonen, winkelen etc etc. Dit komt omdat ik gespaard heb voor deze periode (Ik wist dat dit ging komen), ik een bijbaantje heb wat 400 euro in de maand (8 uur werk per week) oplevert en leen bij de IB-groep. Geen vuiltje aan de lucht. Dus ik snap het gemor over het geld niet zo eerlijk gezegd.

Het gemor is dat ik tijdens mijn studie chronisch ziek ben geworden, inclusief ziekenhuis opnames,en het kan iedereen overkomen.Werken naast de studie is er tegenwoordig dus niet meer bij en een Wajong beschouw is als een stempel waar ik niet van gediend ben.

Aldus het gemor inclusief een vuiltje aan o.a. de lucht(wegen)
Dan vraag ik me af of je toe bent aan studeren. Als je zo naïef bent dat je de stap naar een lening niet kan maken......

Dat van die boeken is wel naar. Wat ontzettend duur zijn die dingen. Ik ben gemiddeld 600 euro per jaar aan boeken kwijt.

Qua hobbies, sportschool etc....daarin had je op dat moment ook andere keuzes kunnen maken, met als resultaat meer sparen.

Maar goed, ik denk dat we het toch niet eens worden over dit onderwerp
quote:Kalliope schreef op 30 mei 2010 @ 12:59:

[...]

Jij vindt dat mensen na de middelbare school in principe wel klaar zijn met leren, en de vervolgopleiding voornamelijk voor de leuk zijn? Op welke middelbare school zat jij, dan stuur ik mijn kinderen daar later ook heen.

Al die regelingen zijn er juist omdat het zo belangrijk is dat zoveel mogelijk mensen verder gaan leren.Als je goed leest wat ik zeg, dan zie je dat studeren erg goed mogelijk is omdat er 100 000 verschillende regelingen zijn. Als je geen gebruik wil maken van bijvoorbeeld de optie om te lenen dan vind ik dat je eigen keus, maar dan moet je niet gaan zeuren dat je geen opleiding kan volgen omdat je geen geld hebt. Als je er geen gebruik van wilt maken kun je er ook voor kiezen om eerst een jaar full-time te gaan werken (administratief iets bijvoorbeeld) en te sparen om vervolgens te gaan studeren.
Volgens mij ook niet.

Denk dat je ook een erg naief beeld van de gemiddelde 17 jarige hebt. Volwassen moeten zijn om te gaan studeren? De grootste deel is dat echt nog niet. Studeren is voor mij een onderdeel naar het volwassen worden. Een periode waarin je heel veel leert, er als puber instapt en er als volwassene uitkomt om aan het werkende leven te beginnen.
quote:ardni schreef op 30 mei 2010 @ 12:59:

[...]

Het gemor is dat ik tijdens mijn studie chronisch ziek ben geworden, inclusief ziekenhuis opnames,en het kan iedereen overkomen.Werken naast de studie is er tegenwoordig dus niet meer bij en een Wajong beschouw is als een stempel waar ik niet van gediend ben.

Aldus het gemor inclusief een vuiltje aan o.a. de lucht(wegen)Wat naar dat je ziek bent geworden tijdens je studie! Dat maakt het allemaal inderdaad gecompliceerder en daar heb je zelf inderdaad niet om gevraagd. Maar persoonlijk vind ik dit een uitzonderingssituatie. Mijn opmerkingen gelden voor de "standaard" situatie. Als je het al zo wil noemen.
Ik leen mijn boeken vaak uit de mediatheek op de opleiding, scheelt bergen met geld. Beetje handig bezig zijn kan een groot verschil maken.

En ardni; Er zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel. Maar iemand die gewoon kan werken, moet dat toch ook gewoon doen?
De Regeling weigerachtige ouders vond ik zo'n rompslomp en daarbij wilde ik zo niet met de billen bloot, dat ik zelf ben gaan werken om de boel te financieren. In het weekend en in de zomervakantie fulltime. Vanaf mijn tweede jaar kwam daar een studentassistentschap bij. En toch heb ik niet het gevoel geen leuke studententijd gehad te hebben, heb een geweldig leuke tijd gehad.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
quote:Miek_ schreef op 30 mei 2010 @ 13:05:

Volgens mij ook niet.

Denk dat je ook een erg naief beeld van de gemiddelde 17 jarige hebt. Volwassen moeten zijn om te gaan studeren? De grootste deel is dat echt nog niet. Studeren is voor mij een onderdeel naar het volwassen worden. Een periode waarin je heel veel leert, er als puber instapt en er als volwassene uitkomt om aan het werkende leven te beginnen.Je hoeft helemaal niet volwassen te zijn op je 17e, dat is niet wat ik zeg. Maar als je op je 17/18 nog niet weet hoe je met geld om moet gaan en hoe je een budget etc kan maken, dan vind ik dat wel kwalijk. Dan vraag ik me af hoe het komt dat je dat nooit geleerd hebt? Is de school tekort geschoten, zijn je ouders tekort geschoten?
quote:Zwup schreef op 30 mei 2010 @ 13:08:

[...]

Je hoeft helemaal niet volwassen te zijn op je 17e, dat is niet wat ik zeg. Maar als je op je 17/18 nog niet weet hoe je met geld om moet gaan en hoe je een budget etc kan maken, dan vind ik dat wel kwalijk. Dan vraag ik me af hoe het komt dat je dat nooit geleerd hebt? Is de school tekort geschoten, zijn je ouders tekort geschoten?

Pardon!!!! Ik kon prima met geld omgaan. Heb vanaf mijn 12de altijd gewerkt, me niet in de schulden gestoken en heel veel zelf betaald. Ik heb gespaard en daarvan een jaar in het buitenland gewoond. Nee ik heb niet voor mij studie gespaard omdat mijn ouders het collegegeld en de boeken betaald hebben. Dus nee ik had destijds geen grote spaarpot want dat was simpelweg niet nodig. Dus ik vind het een ontzettende vervelende en grove aanname wat je nu doet.

Dat ik als 17 jarige geen lening wilde afsluiten vindt ik niet meer dan normaal. Ik wist prima dat ik kon lenen en hoe ik dat moest doen (heb ik ook voor mijn tweede studie gedaan), maar op die leeftijd vond ik dat echt een stap te ver. Dat heeft niets te maken met die met geld te kunnen omgaan.
quote:LotjeLove1 schreef op 30 mei 2010 @ 13:06:

Ik leen mijn boeken vaak uit de mediatheek op de opleiding, scheelt bergen met geld. Beetje handig bezig zijn kan een groot verschil maken.

En ardni; Er zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel. Maar iemand die gewoon kan werken, moet dat toch ook gewoon doen?

Vind ik ook het maakt het leven een stuk makkelijker.Toen ik begon met bijbaantjes moest ik een gedeelte overhandigen aan mijn ouders.Toen ik op mezelf ging had ik dus aardig wat gespaard.

Daarnaast werkte ik eerst naast mijn studie dus destijds verdiende ik 400 euro per maand en in de zomervakantie rond de 2000 euro, ik kreeg per jaar ook ongeveer 2000 euro terug van de belasting boven op de studiefinanciering van 250 euro.

Ik woonde in een studentenhuis waar we gezamenlijk aten,een aanrader want het scheelt veel geld en het is reuze gezellig.

Sparen is essentieel, zoals ik dus zei werd ik chronisch ziek.Er werd heel snel beslist dat ik naar een andere woning moest in een periode dat het collegejaar net begon kortom:

Dubbele huur

inrichtingskosten

witgoed

collegegeld

boeken

normale vasten lasten.

geloof het of niet mijn laptop ging kapot

Waarom zeg ik dit nu?Als ik geen spaargeld had gehad(hadden mijn ouders me wel geholpen in dit geval) was het allemaal nog lastiger geweest.Ik had dus spaargeld door te werken dus TO !Werk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven